WINTERWONDERLAND... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu WINTERWONDERLAND... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

WINTERWONDERLAND...

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

15 December 2019 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Zondag 1 december begon ik aan het winterwonderland….. poehhhhh wat een emoties. Al mijn huisjes en attributen naar de keuken gesjouwd… Robert hielp met de grote plank op zijn plek leggen en toen kon ik beginnen… Alles uitpakken.. maar o o aan alles zit een dierbare herinnering. Ik geloof niet dat er twee huisjes bij zijn waar ik geen verhaal bij heb… Maar veel zijn er intens dierbaar, zoals de poffertjeskraam en de kerstboomverkoper… Hoofddorp… november 2017… Bij Lonneke en Jaap is kleine Zoe is geboren en op de zaterdagmorgen besluiten Peter en ik om naar het tuincentrum in Zwaanshoek te gaan, en Peter vindt de poffertjes kraam zo mooi , ja en ook de kerstboomverkoper, ja die moeten we beslist meenemen en natuurlijk nog wat figuurtjes en boompjes en lampjes… en alles we alles bij elkaar hebben eten we erwtensoep in het tuincentrum aan een grote tafel waar we heerlijk zitten te praten met voor ons wildvreemde mensen, het voelde toen zo goed, Peter was er zo goed aan… ja super weekend was het toen, we hadden weer toekomst en met ons kleine meisje erbij… ja dat was nog een GELUK !!! Maar al met al schoot het deze zondagmiddag niet zo heel erg op…. Tegen half 5 kwamen Claudi, Johan, Joep, Mees en Niene nog helpen en in ieder geval deed de trein het….
Maandag ging ik weer verder met mijn winterwonderland… en met kleine stapjes ging het vooruit… en ik kon het verwerken en wat vind ik het fijn dat de urn van Peter in de kamer staat, het voelt zo goed, zo dichtbij in alles en s avonds ging ik bij Claudi en Johan eten, lekker gezellig.
Dinsdags haalde ik Pierke en Sien uit school en later bracht Claudi Joep Mees en Niene . Maar eerst maakte ik met Pierke en Sien een hoekje af bij het winterwonderland, vonden ze heel leuk om te doen, de figuurtjes erbij zetten en ja hoor er staan dubbele tussen en de kinderen weten eigenlijk precies welke figuurtjes oma heeft en waar ze vorig jaar stonden… Steef en Robert kwamen eten en was het gezellig druk. Woensdag avond was ik helemaal ko, ja het winterwonderland was af… maar ik miste er iets in… maar wat…..ik kon er de vinger niet opleggen… nee er klopte iets niet…
Donderdagmorgen nog eens alles goed bekeken, nog een paadje gelegd van kurk, nog een beetje sneeuw erover heen… Ja zo was het goed en kon ik aan 5 december gaan denken, pakjesavond bij de kinderen. Om 17.00 uur werd ik verwacht bij Steef en Robert en daar kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet, heel erg leuk en soms hilarisch.. Lekker pizza gegeten en om 19.00 uur ging ik naar Claudi en Johan, daar waren ze nog volop bezig met uitpakken en was het super gezellig, pakjes waren overal verstopt en kregen de kinderen te horen wanneer en waar we op weekend gingen. Ja dat was de volgende dag al. Voor het eerst sinds september 2018 ging ik een paar nachten van huis … het voelde zo dubbel… eindelijk een paar nachtjes weg, maar oh zonder Peter, zonder de urn hoe zou dat gaan… zou ik misschien last van heimwee krijgen… maar niet gaan was natuurlijk helemaal geen optie. Best wel goed geslapen en vrijdagmorgen was het koffer inpakken geblazen, maar daar was ik zo mee klaar… eigenlijk met alles, want ieder nadeel heeft ook zijn voordeel… ik hoefde alleen maar voor mezelf te zorgen. Om 13.00 uur waren Claudi, Johan, Joep Mees en Niene bij ons en kwam Joep bij mij in de auto. Ja hij had er enorm veel zin in, want we gingen naar het Meerdal, maar 15 miuten rijden en op het Meerdal is een Wildwaterbaan… Ja of oma daar ook in durfde… ja vroeger wel.. maar of ik dat nu nog durfde… och we zouden wel zien. Het inchecken ging snel en zo waren we voor 14.00 uur al in de binnenspeeltuin en konden de kinderen even lekker spelen. Nog even naar de automatenhal en toen naar het huisje. Niene mocht voor het eerst in het grote bed slapen bij mij op de kamer, heel erg gezellig zo saampjes en Niene vond het helemaal geweldig samen met oma slapen. Na het eten wat we in het huisje deden gingen we nog zwemmen, te gaaf voor de kinderen en ook voor mij. In de wildwaterbaan en genoten met Niene in het kinderbadje!! S Avonds nog gezellig zitten kletsen, de eerste dag was al geslaagd. Heerlijk geslapen en de volgende morgen lekker ontbeten en na het ontbijt het kabouterpad gelopen en naar de kinderboerderij, waar Niene en Mees helemaal in hun nopjes waren bij de geitjes, de varkens, de kippen en de konijnen. S Middags moest Johan even naar huis, Niene even slapen en Joep en Mees wilden graag gaan zwemmen… nou dan ging oma toch gewoon met hun naar het zwembad. Joep en Mees hebben allebei hun zwemdiploma dus… wie doet je wat. Ja dit was zo gaaf dit was zo leuk, Joep en Mees wel twintig keer in de wildwaterbaan en uiteindelijk oma ook weer mee. Ja dit is super genieten. Ja dat kan nu allemaal. S avonds gingen we uit eten en na het eten nog even naar de automatenhal… echt jeugdsentiment, oh wat genoten we hier vroeger van als we met de familie van Mill naar de Centerparcs huisjes gingen en mijn moeder zich verheugde op de automatenhal, dat vond zij zo leuk, ze spaarde een heel jaar de kwartjes bij elkaar en dan stond ze een keer per jaar als 80 jarige achter de gokkasten… Nou tegenwoordig kom je met een kwartje nergens meer maar wat had oma Liesje een plezier. Na het gokken wilden we naar het huisje gaan, maar in het centrum was er een show. Ah daar gingen we toch ook even kijken… ja en toen kwam de emotie bij mij… Wat zou Peter hiervan genoten hebben en oh wat miste ik hem op dat moment verschrikkelijk… Niene die enthousiast mee stond te dansen en te klappen, een prachtige show werd opgevoerd Joep en Mees die met rode wangen stonden te kijken…. Oh wat was het slikken voor mij… maar ook wat genoot ik van dit alles.
Zondagmorgen ging ik vanuit het Meerdal naar de verjaardag van Annemarie, heel bijzonder heel mooi en om 14.30 uur was ik weer terug op het Meerdal, waar we nog weer even naar het centrum gingen om te shoppen en later lekker eten en nog even naar de automatenhal en dan nog een nachtje en weer naar huis… Ja en dan kom je maandagmorgen ALLEEN weer thuis, thuis van een heerlijk weekend waar ik zo van genoten heb, maar oh wat is het dan de eerste uren moeilijk om weer thuis te zijn.. maar ala maar weer opgepakt en naar buurman Jos gelopen om een kerstboom te scoren en dat lukte binnen 5 minuten. Zo die hebben we ook al in huis, nu nog optuigen.. De spullen alvast van de zolder gehaald, maar nog geen tijd om hem verder te zetten want dinsdag had ik vlees en maandagavond kwam Els nog op visite, wat heel erg fijn was. Heel fijn zitten praten.
Dinsdag was het druk, maar alles lukte goed en Anneke had een dagje vrij en kwam helpen wat ook heel gezellig was. Woensdag was het ook nog een hele drukte met vlees ophalen en de voorbespreking voor het Zonnebloem kerstdinertje met 6 zonnebloemgasten. Claudi kwam nog met Niene en Niene wilde niet naar huis, dus die bleef eten bij mij en na het eten kwam Claudi haar ophalen … ik kan er de vinger niet opleggen waarom maar ineens was ik zo verdrietig om alles, pffff wat een emotie allemaal, ik stond te snikken bij de urn… waarom lieve schat, waarom mocht jij niet langer bij ons blijven, waarom mag jij dit alles niet meer meemaken, wat een verdriet en dan moest ik de kerstboom nog gaan zetten, maar daar had ik woensdag echt de puf niet meer voor. Ik besloot om maar even naar Steef te gaan en daar klaarde mijn gemoed gelukkig toch weer op.
Donderdagmorgen zette ik alles in de kamer om de kerstboom te zetten en net na de lunch hielp Robert mij de boom naar binnen te dragen en kon ik hem verder gaan versieren. Stalletje erbij , ja en dan de beelden… de beelden die al bijna 70 jaar oud zijn en waar ik als kind al zo van genoot, en natuurlijk vers mos erbij en dan is er de herinnering aan mijn lieve vader, die altijd voor de boom en het mos zorgde en dan moesten er nog takken in de kamer en dan was er een heerlijke dennengeur en was er een vredige kerstsfeer. En omdat de boom pas daags voor kerst gezet werd en mijn vader ook altijd saucijzenbroodjes bakte hing er zon heerlijke sfeer in het huis, Ja dat was SUPER!!! Maar met mijn boom ging het nu ook prima, ik vond genoeg mos in de voortuin en om 17.00 uur was alles piek in orde. Nog snel even de auto omruilen in Beringe, want die had ik s morgens weggebracht voor de APK keuring, en onderweg bedacht ik dat ik nu ook nog wel de rozen kon gaan halen in Meijel, zodat Peter er ook weer mooi bij zou staan. En om 17.50 was ik bij Steef en Robert voor het eten…Robert had een heerlijke ovenschotel gemaakt waar we lekker van smulden en toen ik na het eten weer thuis kwam, zette ik de rozen in de vaas bij Peter en kwam er een heel vredig gevoel over mij heen… Ja lieverd ik ga de eerste kerst zonder jou vieren met een mooi versierd huis waar ik van genieten kan, zonder jou maar elke vezel in mij is met jou verbonden !!!
Vrijdag was het weer een prutsweer en ik moest de boodschappen nog doen en na de middag ging ik even naar Christel de spareribs brengen. Heel fijn twee uurtjes zitten kletsen, soms met een brok emotie van jewelste, maar ook gelachen. Ja Chris wat een emotioneel jaar gaan we afsluiten … !!!!
En vanmorgen kwamen Steef, Robert, Pierke en Sien ontbijten en samen bekeken we alles. Steef legde overal nog een finishing touch aan en samen met Pierke en Sien maakte ik nog wat kerststukjes, ja dat vonden zij supergaaf, want oh wat heeft oma nog veel spulletjes om iets leuks van te maken en met een heel voldaan gevoel gingen zij om 13.00 uur naar huis… ja het was prachtig allemaal en konden Herman en Truus het vanmiddag komen bewonderen… ja alles ziet er zo mooi uit nu… en is december al halverwege en dan gaan we met een roller coaster aan emoties naar het einde van het jaar…. HET IS GOED ZO !!!!

GELIEFDEN KOMEN ELKAAR NIET ZOMAAR ERGENS TEGEN
ZE WAREN ALTIJD AL IN DE ANDER VERSCHOLEN

Veel liefs Marlies

• 15 December 2019 - 19:55

Christel:

Met tranen in mijn ogen weer je verhaal gelezen. Jij weet wel waarom. 2020 wordt een beter jaar.

• 16 December 2019 - 09:48

Loes:

Hallo Marlies.
    ik vind het echt moeilijk om te reageren vooral omdat alles na het verlies van Peter zo anders voor je is en zo gevoelig ligt.Laat ik zeggen dat je het geweldig doet. je kinderen zullen heel trots op je zijn ,en het verdriet afgewisseld met gelukkige momenten ,ik denk dat dat het bewijs is van een goede relatie.Peter is en blijft er altijd bij.er zullen ,vooral deze maand ,nog heel veel slikmomenten komen ,maar dat gaat je lukken ,Veel sterkte en veel groetjes Loes

• 16 December 2019 - 10:22

Sylvia Postma:

Hallo Marlies,
    Een kijkje van een week van jouw leven, zo bijzonder en zo mooi en tevens ook verdrietig... weet zeker dat Peter dit vol trots vanaf waar hij ook is kan meegenieten.
    Veel liefs Sylvia

• 29 Januari 2020 - 08:02

Hein Oet Wieërt:

Pffff Eindelijk weer gelezen en oh, oh wat een emoties maakt dit verslag los. brengt mij ook weer terug naar 1990 toen mij moeder op 22 dec een hersenbloeding heeft gekregen en die op 29 dec is overleden. Ik ga veder met het lezen van de rest