Kerstsfeer - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Kerstsfeer - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Kerstsfeer

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 December 2012 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Zondagmiddag na het slaapje gingen we naar Annemaries verjaardag, beetje later als gepland, maar toch nog mooi op tijd voor de middag.. Ja daar moet ik nog steeds aan wennen en rekening mee houden dat het bij Peter niet zo snel gaat, alles heeft zijn tijd nodig, het aankleden, de schoenen aan, het opstaan, naar het toilet en dan zijn we bijna een half uur verder.. Maar een hele gezellige middag/avond gehad.
Maandagmorgen begon ik de kerstboom op te zetten, kistjes uit de loods, plank uit de keet, de kerstboom in de pot, even hulp vragen van Robert.....Peter voelde zich een beetje over in de kamer en ging op het kantooor zitten, na een poosje ging ik eens kijken, ja hij had oude boeken gevonden over de Oekraine, daar had hij jaren terug informatie over verzameld en nu had hij het teruggevonden in de kast op kantoor, ja heel interessant voor hem en hij kon het ook goed allemaal lezen!!
s Middags ging ik de boom optuigen en binnen een uur zag het er allemaal prachtig uit, ja echt een kerstsfeertje. Steef bracht Pierke eventjes en samen met Opa bewonderde hij de kerstboom, maar het interessants waren de schaapjes..
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke, en was het lekker weer zodat we een poosje buiten waren en takken zochten voor de verdere versieringen. Na het eten ging Steef met Pierke naar huis en kwam Willemien om onze voeten te pedicuren, die van Peter waren zo klaar, die zagen er goed uit, en die van mij duurde wat langer, zat wat meer eelt op!! Om 15.30 uur kwam de taxi en ging Peter naar de fysio, ja deze keer met de taxi omdat ik geen tijd had om mee te gaan en ik het weer niet zo vertrouwde, stel dat het glad werd en Peter van de weg schiet... Tja wie zal hem dan helpen??? Dat vind ik nog steeds een beetje eng, omdat hij nog steeds niet de telefoon kan of wil gebruiken. Maar we krijgen taxivergoeding en maken hier dan of en toe gebruik van. Peter was heel enthousiast toen hij terugkwam, ja het had super gegaan, wel vermoeiend maar erg goed!! Nou Klasse toch!! s Avonds ging ik lopen met Willemien en Annemarie en het liep heerlijk op mijn gepedicuurde voeten!!
Woensdag was mijn vleesdag, op tijd op en vlug aan de slag, voordat Peter beneden was, was ik al bijna klaar en konden we samen ontbijten. Wim kwam om met Peter te zwemmen, en Claudi kwam even met Joep, ja die vond het kerstgebeuren ook heel interessant, en bij het winterwonderland lette hij goed op, waar Oma op knopjes drukte zodat er muziek uit kwam. Het zwemmen had supergoed gegaan en ze hadden het hele zwembad weer voor zich alleen gehad!!!s Middags kwam Annemarie met Ma vlees halen en een kop koffie drinken, lekker kerstbrood erbij, smullen maar!!
s Avonds moesten we nog naar Baarlo naar de podoloog, ja dat was alweer een half jaar geleden, John vond dat Peter heel goed liep en Peter vertelde voornamelijk alles zelf!! Ik zat soms met mijn mond vol tanden te luisteren, en er prikte af en toe een traan van ontroering, wauw Peter wat Kei goed dat je nu alles zelf kunt verwoorden!! John keek mij aan en zei: Maar wat is die Peter vooruit gegaan in een half jaar met zijn spraak!!! Super!! John wilde wat verder gaan met zijn test en dacht dat Peter nu ook wel op blote voeten over een (computer)matje kon lopen en dan werd zijn voetafdruk van een loopbeweging gemeten. Ja hoor dat ging, kostte wel inspanning, maar toch. Ook met de schoenen aan werd er een afdruk in loopbeweging gemaakt en je zag verschil in het afwikkelen, zonder schoenen werd er meer afgewikkelt dan met schoenen. John stelde voor om een nieuw zooltje te maken, zodat Peter meer kon gaan afwikkelen met schoenen aan en dat zijn voorwaartse passen nog rechter gaan worden. De belasting voor de heup is dan ook minder. Helemaal blij gingen we naar huis, in de auto praatte we erover wat een geluk we hebben gehad dat deze John op ons revalidatiepad kwam, ja hij was het die begon met tapen en daardoor de aangepaste schoenen van het toneel verdwenen en de knie niet meer oversterkt wordt en er uberhaupt op blote voeten gelopen kan worden!!SUPER!!
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en hij moest beslist beenham meenemen voor Geertje, ja dat moest nu echt!!! Want ik had nog een "schuld"bij Geertje en strakjes was het jaar om en dan had ik het nog niet goedgemaakt....
Ik ging boodschappen doen, wat kerststerren en hyacinten kopen en alles opruimen, want vrijdag had ik niet veel tijd...
Peter was op tijd terug en Geertje had in het schrift geschreven.. ja en het was heel goed geweest en in het nieuwe jaar gaan we met Ipads beginnen, en ik ook!!!
Vrijdagmorgen op tijd op want Joep en Pierke kwamen en er moest gedoucht worden, och dan hoef ik eigenlijk niet te roepen, dan is beter zo beneden, want dan wil hij klaar zijn als de mannekes komen. Pierke was er als eerste en die had een brandweerhelmpje en meetlat bij zich, Ja Opa moest de helm op.... Joep kwam om 9 uur en zaten we samen in de keuken, de mannekes ieder in een kinderstoel, kleuren, verven, liedjes zingen Oh wat hadden we een plezier, maar Peter moest nog zijn handoefeningen doen en dat schoot niet zo op met die kleintjes, dus ging ik een poosje naar buiten met die twee. Hannie en Huub kwamen nog een kop koffie drinken en wat vakantieplannen maken.. Spelen met de mannekes, memorie.. plaatjes benoemen, de morgen vloog om... Om 12.00 uur poffertjes eten, Pierke en Joep met rode wangetjes in de stoeltjes en Opa ze eten geven, Joep was wel heel erg moe, dus die maar eerst naar bed gebracht, ik wilde opruimen en dan Pierke een schone luier aandoen zodat die ook naar bed kon, nee ik hoefde niet op te ruimen dat deed Peter wel... ja jij al zo druk ... maar Peter was toch ook heel moe...nee hij ruimde eerst alles op, en dan naar bed, samen voor de mannekes zorgen!! Nou en dat gaf toch weer een heerlijk gevoel!!! Alles opgeruimd...Peter naar boven, Pierke naar boven, zachtjes want Joep sliep al... Pierke nog even bij Opa in bed... klein verhaaltje vertellen en rust.... Tot half 3, daar was Pierke al weer wakker, opgehaald en even alleen met hem gespeeld, Opa wakker maken en daar was Joep ook wakker!! Claudi kwam Joep halen en Pierke bleef nog tot half 6, Ja super had het gegaan, het was de eerste keer dat ze allebei de hele dag hier waren, maar SAMEN hebben we het geklaard en heel veel plezier aan beleefd!!!
Zaterdagmorgen zwemmen met John, hij had een hele doos adapters bij zich voor mij, want ik kwam er twee tekort en ik moest maar kijken welke ik nodig had.. Ja gelukt, nu branden al mijn huisjes en lichtjes in de boompjes op stroom en niet meer op (dure) batterijen. Het zwemmen had wederom heel goed gegaan, en na een kop erwtensoep ging John naar huis, Peter en ik zaten aan tafel en ik keek naar zijn rechterhand, goh eerst focuste ik me er elke dag op en dan zat ik maar te denken, toe nu beweeg, beweeg, maar dat had ik allang niet meer gedaan, en nu.. ik keek en keek... en ik zag steeds zijn duim bewegen.. bij alles bewoog de duim en een paar vingers mee, ik zei Peter kijk kijk dan... ja dat had hij ook gemerkt, ja en nu zal het wel niet zo heel lang meer duren.... SUPER!!!
Na het middagslaapje was hij wel nog heel moe... zou dat van die bewegingen komen... en nu moesten we s avonds ook nog naar Tegelen. Zal ik afbellen?? Nee nee nee, en om 7 uur ging hij nog eens naar boven om zich te scheren, want smorgens was het scheerapparaat leeg geweest en ja nu we op visite gingen moest hij er toch netjes uitzien... en zo gingen we op pad naar Bert en Marlies in Tegelen, we zouden niet te lang blijven... maar het was me toch gezellig en Peter was me toch aan het praten, Oh wat een superleuke avond!! KLASSE!! Ja een te gekke week ligt er weer achter ons!!! ALLES KUMT GOOD!!!

KIES DE JUISTE MIDDELEN
EN HET DOEL ZAL ALS VANZELF WORDEN BEREIKT
NiETS IS ONMOGELIJK
ALS WE HET SAMEN DOEN

Veel liefs Marlies

• 16 December 2012 - 18:50

Thea-Jan:

ALLES KUMT GOOD !
    Dat is zo ga maar weer door.
    ALLES KUMT GOOD!.
    Wee gaan ook door.
    Samen STERKT.
    Groetjes uit Reuver.

• 17 December 2012 - 09:11

HEIN OET WIEËRT:

Weer met veel ontroering de laatste 2 verslagen gelezen. Wat mooi en die brengen in deze dagen wel licht. Blijf genieten en je verbazen over alle wonders en niet die van jouw winterwonderland, Marlies van alle gewone dingen cq wonderen. Fijne week

• 17 December 2012 - 14:40

Christel:

Wij zien jullie niet zo vaak. Maar als we elkaar zien, is elke keer weer een grote verrassing, hoeveel Peter er weer bij heeft geleerd. Jij. Marlies, ziet hem iedere dag. En zelfs jij ziet vooruitgang. Laat dit nog maar lang zo doorgaan. Zolang je daar blij van wordt, blijft de motivatie om door te gaan en steeds meer te willen. Heel soms moet je dus niet tevreden zijn met wat je hebt