CARNAVAL 2019 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu CARNAVAL 2019 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

CARNAVAL 2019

Door: .Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

04 Maart 2019 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja ALAAF het is carnaval, maar er ging nog wel een drukke week aan vooraf…
Maandagmorgen moest Peter naar de kapper en ik moest met hem mee, hij reed wel zelf, maar het in en uit stappen met de spalk is nog steeds een beetje lastig, dus gingen we samen naar Anke. En op zich is dat best gezellig maar ik had nog best wel veel te doen en de spierpijn in mijn armen was er nog steeds. Maar goed na een uurtje waren we weer thuis en ik maakte de gehaktballetjes is tomatensaus klaar en het eten voor 12.00 uur. Ach en als ik eenmaal aan de gang ben lukt het ook allemaal wel, maar wel alles heel langzaam en met beleid !!!
S Middags moesten we naar de fysio en daar was ook Maud, nog een flinke discussie over de arm en de handschoen en ik sprak mijn ongenoegen uit waarom dat het allemaal zo lang moest duren. We hebben inmiddels de akkoordverklaring van het CZ na 7 weken dus en tja na een poosje staakte ik de discussie, tjaaaa… want het vocht en de pijn zijn weg dankzij Wim, maar dat geloven de deskundigen echt niet. We moesten dus wel de handschoen aanschaffen , want als het dan nog een keer gebeurde konden we gelijk de handschoen aandoen… tjaaa als het nog een keer gebeurt … dan bellen we Wim en die masseert dan en hopla… De verdere fysio ging best wel goed en nog even wat fruit gehaald en naar huis. S Avonds toen we naar boven liepen zei ik… Zo nu wordt je morgen al 63 jaar… ja zei Peter en ik wordt er ook nog wel 70 ik voel me heel goed !!! Nou Super toch, kleine uitleg… Peter zei vroeger altijd ik word geen 60, zijn vader stierf met 59 en hij dacht altijd dat hij niet ouder zou worden als zijn vader.. dus dan is 70 heel mooi en dan zien we wel weer verder.. komen nu de 7 vette jaren.
Dinsdag was het Peters verjaardag en s morgens deden we lekker rustig aan, ik op mijn gemakkie alles en Peter keek wat televisie en las weer in zijn Grashoek boek. Ik haalde de post uit de brievenbus… ja akkoordverklaring PGB… effe snel kijken… ze zouden 3,5 uur per week meer toekennen, dus 6,5 minder per week als we nu hebben… Nee hoor er was maar een uur per week meer geteld… grrrrr. Weer achteraan, maar nu even niet, nu is het feest. Vanaf 16.00 uur hadden we het bezoek uitgenodigd en inderdaad vanaf 16.00 uur liep het vol. Claudi had de kinderen uit school gehaald en kwam met Pierke, Joep, Sien, Mees en Niene en bijna gelijkertijd kwam Lonneke met Zoe. Peters zusje Roos kwam, Wil en Annemarie, Tineke, Willemien en John, Toos en Ad, Wim en An , Coen en Marly, Steef, Robert en Johan waren inmiddels ook klaar met werken en gearriveerd en een paar afmeldingen wegens ziekte, maar het was supergezellig. Joep wilde weer wat voordragen en toen Anneke er was bouwden ze hun podium op en gaven een kleine show weg. Om 18.00 had ik een buffetje klaar en konden we allemaal eten, de soep was overheerlijk en rest was ook lekker. Peter genoot, hij vind het zo gezellig als er veel mensen zijn. De meeste gingen na het het eten naar huis, Lonneke bleef met Zoe slapen en s avonds kwamen Peter en Christel en Piet en Maria nog en was het ook nog heel erg gezellig. Maar om 22.00 uur gaf Peter aan dat hij toch wel heel erg moe was en in zijn stoel wilde liggen. Wij zaten nog een poosje gezellig te kletsen en om 23.00 was iedereen naar huis. Lonneke en ik ruimden het laatste beetje op en dronken nog een glaasje wijn…
Woensdagmorgen was Lonneke al weer op tijd om te gaan werken en het was een klein probleem of ik Zoe wel uit bed getild zou krijgen met mijn armen… Vanaf 6.00 uur was ik ook wakker en besloot om een lekkere warme douche te nemen en dan de armen goed in te smeren en dan maar zien of het lukte… en ja hoor Zoe sliep tot 8.00 uur, inmiddels had ik Peter ook verzorgd en ging het redelijk goed met mijn… net een diesel die op gang moet komen.
Lekker ontbeten met Zoe en kwam Niene ook nog spelen, en oh wat was het genieten met de twee kleine meisjes. En hoe klein ze ook zijn, ze snappen precies wat er aan de hand is. Niene wilde graag naar buiten en ZOe stond ook met jasje klaar… Nou oma gaat met jullie naar buiten maar Niene dan moet jij net weglopen, want dan is Oma je kwijt en kan je niet zoeken, en oh hoe parmantig liep ze met de poppenwagen naast de wagen van ZOe. Kom maar oma, hier is Niene.. zo schattig. Maar ze wilden ook even op het kleine tractortje,en oh wat hadden ze samen een plezier… Het ging dus heel erg goed.
S Middags kwam Steef nog even met Pierke en SIen, want ja als Zoe bij oma is….dan willen ze zo graag even met Zoe spelen. Ja en dat was ook al weer gezellig en om 16.00 uur kwam Lonneke Zoe weer ophalen. Wat hadden we een heerlijk dagje gehad, maar wel de pijp even helemaal leeg !!!!
Donderdagmorgen kwam Anneke om te helpen en ik ging met gepaste snelheid de boodschappen doen en wat was het heerlijk dat Anneke die allemaal naar binnen sjouwde, wan met mijn arm was het nog niet veel bijzonders, lijkt op een slijmbeursontsteking en de remedie daarvoor is… rustig aan doen… overbelasting van de rechterarm en schouder, tja en dat is door Peter gekomen. Hij heeft een paar weken heel erg op mijn rechterarm gesteund, hij probeert er nu rekening mee te houden maar dat lukt niet altijd, en ja een aantal zaken zullen toch gedaan moeten worden.
Annemarie kwam nog even langs de kaas ophalen en samen keken we naar de akkoordverklaring van het PGB.. Het is eigenlijk om beroerd van te worden. S Middags besloot ik om toch maar actie te gaan ondernemen. Eerst belde ik met de zorggroep om te kijken of Jeanne de deskundig wijkverpleegkundige mij verder kon helpen. Helaas die was er niet, dan toch maar naar CZ gebeld.. Ik kreeg dezelfde medewerkster of vorige week aan de lijn. Ik legde haar mijn probleem uit en dat ze toch wel een telfout hadden gemaakt… oh ze ging even overleggen, oh ja er waren een paar foutjes in de akkoordverklaring geslopen, maar ze kwamen er even niet uit. Ze gingen het opnieuw bekijken en ik zou vrijdag teruggebeld worden.
S avonds kwam Wim nog om Peter te behandelen en ook mijn nek, schouders en arm werden gemasseerd. Ja dat gaf wel verlichting, nog wat na zitten praten over het PGB en de protocollen en dat het allemaal zoveel energie kost , alles moet je 6 keer nakijken om het te snappen en dat ze steeds van gemiddelde uitgaan en alles in het nadeel van de client naar beneden bijstellen. Maar goed we wachten af.
Vrijdagmorgen kwam Wil om met Peter te gaan zwemmen en ik was druk met het carnavalseten, maar alles met beleid en op tijd een kleine pauze inlassen. Ah de telefoon ging…. Nee maar Nabuurs TEK…. De handschoen voor Peter was klaar en die kon opgehaald worden, maar uh vandaag niet meer en ja dan was het carnaval… Nou ik vertelde maar snel dat het vocht helemaal weg was en dat we de handschoen eigenlijk niet meer nodig hadden… Nou daar snapten ze niets van, dat kon toch niet, ik had niet heel veel zin om alles nog een keer uit te leggen, maar dat het zo lang geduurd had lag aan de zorgverzekering, die hadden de papieren 5 x teruggestuurd, ja en daar konden zij ook niets aan doen. Afspraak gemaakt dat we over twee weken toch de handschoen ophalen, mits dat er geen eigen bijdrage verschuldigd is. Maar volgens deze juffrouw werd alles vergoedt. Even later ging weer de telefoon… CZ aan de lijn. Ja het klopte dat er wat foutjes gemaakt waren , we kregen er inderdaad ½ uur per dag bij en de week heeft 7 dagen dus 3 ½ per week erbij. Nou dan gaan we er nog steeds 6 ½ uur per week op achteruit, terwijl de zorg meer en zwaarder is geworden. Nou dan moest ik maar iemand van de buurtzorg laten komen voor Peter te douchen, daar werden wel extra uren voor gegeven. Ik maakte de opmerking dat ik er dan niets meer van snapte…. Nee de uren dat de buurtzorg kwam werden van onze uren afgetrokken, maar dat ontlastte mij dan weer. Nou nee dank je wel dat hoeft voor ons niet, die stress van dat er iemand moet komen laten we maar weg. Maar ik zei dat het dan toch voor de CZ uiteindelijk veel duurder uitpakte, want de buurtzorg krijgt toch ook de reistijd erbij… enne een veel hoger uurtarief… ja maar dat deed er niet toe. Ik vond het maar heel raar en zei ook dat het dus geen enkele zin had dat er een deskundig wijkverpleegkundige was geweest en de zaak hier bekeken had en vervolgens geïndiceerd heeft en dat hun vanachter het bureau aan de hand van gemiddelde een aantal zorguren toewijzen… kunnen ze die deskundige ook wel thuis laten. Natuurlijk zag ik dat ook weer verkeerd, maar ze ging nog maar eens overleggen… tja de oplossing was nu dat er een deskundige van CZ op huisbezoek komt en dat die de zaak nog eens gaat bekijken… nou ben benieuwd hoe lang dit allemaal nog gaat duren… Maar goed al met al waren Wil en Peter weer terug van het zwemmen en dat had heel goed gegaan en dat is toch het belangrijkste. S Middags wilde ik even naar de schooloptocht gaan kijken, maar Jeanne van de Zorggroep belde nog en tja … toen was ik net te laat voor de optocht… maar ze stonden nog allemaal bij Leanzo en zo proefde ik toch een beetje sfeer. Er waren nog wat plannen gewijzigd, want Steef en Lonneke hadden toch nog polsbandjes voor de Zoepkoel weten te bemachtigen en moest er effe opvang voor de kinderen geregeld worden.
S Middags werkte ik nog rustig aan het eten voor de carnaval en om 18.30 uur had ik alles zover klaar… toen belde Ria of het uitkwam als ze s avonds een kop koffie kwamen doen… Ja dat vond Peter wel gezellig Ria en Wiel op de koffie, maar dan niet te laat maken.
Nou en het was me toch gezellig, WAUW wat was Peter goed in het gesprek, wat vertelde hij veel, maar ook Wiel was heel alert en Peter en Wiel hadden als vanouds een , een-op-een gesprek. SUPER !! Ik had Peter al vanaf september niet meer zo goed gehoord. WAUW WAUW WAUW !!! En het leek wel of mijn spierpijn, helemaal verdwenen was…
Maar helaas zaterdagmorgen had ik toch weer veel moeite met uitbed komen, de diesel moest weer langzaam op gang komen. Om 10.15 uur kwam Lonneke al met Zoe en even later bracht Steef Pierke en Sien. Ik zei tegen Sientje dat oma wel veel spierpijn had in de armen en dat zij mij maar goed moest helpen met Zoe. Nou dat vond Sien helemaal geweldig, en bij alles deed ze mij helpen. Steef en Lonneke vertrokken richting Venlo om zich bij rest te gaan voegen en wij keken op televisie een beetje mee. Nog een poosje naar buiten en na het eten brachten we Zoe naar bedje en kwam Annie Pierke en Sien ophalen. Zoe sliep lekker lang en Annie had mij wat oefeningen geleerd voor de arm en schouder en ja de pijn werd toch wel een heel stuk minder. Zoe sliep tot bijna 16.00 uur en was superlief, ze speelde, ze zat boekjes te “lezen”, eigenlijk geen kind aan, na het eten ZOe nog in badje gedaan en naar bed gebracht wat allemaal goed ging en vervolgens lekker uitgerust. Om 23.00 uur was Lonneke weer thuis en moest er heel veel verteld worden, en dat vinden wij zo heerlijk… alsof we er zelf bij waren…. We genieten al als onze kinderen en kleinkinderen genieten van de carnaval… dat hebben we ze tenslotte met de paplepel ingegeven !!!
Zondagmorgen moesten we toch weer vroeg op, Zoe sliep lekker lang, maar om 9.15 uur was de eerste traditie ontbijten met Rudy, heel gezellig, maar kort en krachtig, want de tafels moesten klaargemaakt worden voor de tweede traditie… brunch met de Stuntelaers !! Al meer dan 20 jaar komen ze carnavalszondag hier brunchen en de groep wordt steeds groter, want de kindjes komen ook mee. En zo zaten er om 12.00 uur 18 volwassenen en 9 kinderen in de kamer, en dan geniet Peter van top tot teen, oh wat vindt hij dat toch geweldig, de vriendengroep van Steef en Claudi in de beginjaren waren het er een stuk of 10 met Robert en Johan….. ze bouwden hier de carnavalswagen maar het breidde steeds meer uit.. Steef kreeg verkering met Robert, en een paar jaar later Claudi met Johan. En nu heeft bijna iedereen een partner en horen de kinderen er ook bij .. En voordat ze weggaan hebben ze alles mee opgeruimd, de tafels weer naar de keet, de stoelen op hun plek en dan kunnen wij er weer een jaar op teren…. Lonneke en ik gingen nog even met Zoe naar de optocht kijken, Zoe was verkleedt als sneeuwpopje zo schattig !! Peter ging niet mee die vond het te koud en na de optocht werd Niene nog naar hier gebracht maar die wilde niet meer slapen en die hebben we maar om 19.00 uur in bed gelegd en die werd om 22.30 uur weer opgehaald.
Zo tot nu toe een heerlijke carnaval, het is genieten en het lukt allemaal, wel wat langzaam maar tot nu toe alles onder controle en dan hebben we nog 2 dagen te gaan… een avondje met volwassenen en nog de kindermiddag…. ALAAF ALAAF ALAAF !!!!

EUVERAL LEED GELOK VERBORGE
WANT D’R KUMPT STEEDS EINE NIEJE MORGE

WAT DEN DAAG AUCK BRINGE MAAG
IK HALD VAN BLOOME IK HALD VAN VANDAAG

Veel liefs Marlies

• 04 Maart 2019 - 18:53

Loes:

Hallo Marlies en Peter
    Alaaf ik ben de eerste die reageert op jullie week.Ik denk dat het aan carnaval ligt ,die wij niet vieren,ook nooit gedaan hoor ,ligt niet aan leeftijd dus,wel nog een beetje grieperig hier,poeh wat duurt dat lang.
    Leuk om te lezen dat jullie zo'n mooie carnaval hebben en dat iedereen zich zo goed amuseert,alleen dat jij zo'n last hebt van je armen Marlies ,heb je er al naar laten kijken ? Hopelijk wordt het snel beter want jouw armen zijn echt wel onmisbaar in Huize Nouwen.Maak er nog een fijne week van en tot donderdag.

• 04 Maart 2019 - 18:57

Loes:

Hallo Marlies en Peter

• 04 Maart 2019 - 19:09

Christel:

Altijd gedacht, dat jij een soort octopus was met 8 armen. Maar nu er 2 zijn, die niet lekker meewerken, blijkt dat jij er geen 8, maar ook gewoon 2 hebt. Wel vervelend als die je een beetje in de steek laten. Maar met massages van tovenaar Wim, kom ook jij erover heen. (Denk ik). Geniet nog maar even van vastelaovend. Woensdag het assekruisje en dan 40 dagen vasten. Kunnen we dan weer aan de paaseieren. Hahaha.

• 05 Maart 2019 - 06:07

Hein Oet Wieërt:

Alaaf of is het toch beater um Al aaf te tikken. Nea ich bedoel neet get van de vasteloavundj mer geweun d6et ut verslaag al aaf is . Hieëj allein in Hael optoch gekeke en gister allein 'n oor of 4 in mieën stamkroeg geweastj. Vandaag noch mer ins, dink ich. Waat ein verslaag weer. Waat ein druktje die weak. Geneetj nog waat deze weak van het restje vasteloavundj en den wear geweine nog eine feine rest van de weak Noe is mieën biejdrage auch AL AAF !