DECEMBER... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu DECEMBER... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

DECEMBER...

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 December 2019 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Twee weken geleden ging ik op zondag met mijn broer Peter, naar broer Paul in Culemborg. Ik zag er best wel tegenop, want het was allemaal erg beladen. Eerst ging ik broer Peter ophalen in Heeze, sinds een paar dagen was hij in zijn nieuwe zorg appartement getrokken. Hij heeft ook een herseninfarct gehad, nog allerlei andere mankementen en bijna 2 jaar geleden is mijn schoonzusje na een kort ziekbed overleden. Maar mijn reis naar Heeze ging goed en broer Peter verheugde zich enorm hierop. Broer Paul woont samen met Sonja midden in Culemborg en daar kun je met de auto niet komen, dus moesten we een eindje lopen en dat ging gelukkig goed. Bij broer Paul wachtte ons een verrassing want zus Fien en Theo waren er ook. En het werd een heel gezellige middag , de tijd vloog voorbij en broer Peter en ik wilde eigenlijk om 17.00 uur weer in Heeze zijn, en daar een hapje eten en dan hoefde ik niet zo ver in het donker te rijden, maar zoals ik al zei de tijd vloog voorbij en er werd besloten om nog gezamenlijk chinees te halen en deze bijzondere dag hiermee af te sluiten. Samen liepen we naar onze autos, Paul en Sonja ook nog mee en bij het afscheid nemen spraken we af dat we dit gauw nog eens over zouden doen. De terugreis verliep ook voorspoedig en nadat ik broer Peter weer netjes in Heeze had afgezet reed ik in de regen naar huis. Ja het was zeer emotioneel geweest maar wel heel erg fijn afgesloten!!!!
Dinsdags haalde ik PIerke, Joep, Sien en Mees uit school en we zouden pepernoten gaan bakken, maar eerst wilden ze zich verkleden als Sinterklaas en Zwarte Piet, een heerlijk rollenspel werd gespeeld en uiteindelijk werden er ook pepernoten gebakken en lekker gesmuld hiervan. Ik kookte nog een heerlijke maaltijd en die werd samen met Steef en Robert hier gegeten.
Vrijdagmorgen belde ik met de boekhouder, over hoe het allemaal verder moet en of er nog zaken afgewerkt moeten worden voor het einde van het jaar. Een heel positief gesprek en het ziet er allemaal goed uit voor ons . De varkensprijzen zijn flink aan het stijgen, ongekend hoog en zeker voor deze tijd van het jaar en dan zullen we nu eindelijk eens een fatsoenlijk positief jaar gaan draaien. Heel fijn, maar o zo jammer dat Peter dit niet meer mag meemaken !!!
Zaterdagmorgen was ik al op tijd op, want Johan kwam mij om al 8.00 uur ophalen en dan naar Deurne naar de trein brengen. Hihi het moet niet gekker worden, ik alleen met de trein naar Vught !!! En dan met Lonneke en Zoë sinterklaasinkopen gaan doen !!! Ja die Sint inkopen…..al heel veel jaren, misschien wel al 20 jaar deden Peter en ik dat samen , de derde donderdag van november in Weert, zelfs vorig jaar nog, de rolstoel mee , inkopen doen, lunchen bij het bruine paard en wat genoten we hier samen van !!! En dat was nu even een punt… met wie ga ik dat doen en wil ik wel naar Weert. De oplossing kwam van Lonneke… als ik nu eens met de trein naar Vught kwam en dat we dan samen naar Den Bosch gingen en Lonneke mij s avonds met de auto naar huis bracht… En het was goed. Het voelde goed !! Een andere plaats, andere winkels , kleine Zoë erbij.. Prima zo !! Jaap kwam Zoë om 12.00 uur ophalen en gingen Lonneke en ik samen lunchen, heel erg fijn en na de lunch weer shoppen, maar oh wat was het toen druk in de stad !!! Om 15.00 uur reden we weer terug naar Vught en gingen we met Zoë en Jaap nog naar Sinterklaas bij de Ijzeren Man. Ook weer heel erg leuk en gezellig, daarna nog frietjes gegeten en na het eten bracht Lonneke mij terug naar Grashoek. Het was anders…. Maar een heerlijke dag gehad waarvan ik intens genoten heb, wat is het toch een heerlijk gevoel om zulke lieve kinderen en kleinkinderen te hebben !!!
Zondagmorgen kwamen eerst Steef, Robert en Sien ontbijten, wat ook weer heel gezellig was en s middags kwamen Martien en Karin op visite. Martien is een oud klasgenoot van Peter en zij waren 21 juni hier op bezoek, de avond voordat Peter zijn zware epileptische aanval kreeg. Zij konden helaas niet bij de uitvaart aanwezig zijn en wilden ook graag de film van de uitvaart zien. Eerst wat bijgepraat met een kop koffie met wat lekkers en toen de film gaan kijken. Martien en Karin vonden het een bijzonder mooie film en Karin maakte de opmerking dat ze ervan genoot….en of ze dat wel mocht zeggen, want de aanleiding van de film is zo verdrietig. Maar nee dat vond ik helemaal niet erg, want de film is ook bijzonder mooi, emotioneel maar oh zo waardevol , daar kijken we met een heel positief gevoel op terug. Claudi kwam nog met Mees en Niene, Niene had een tekening bij zich en keek even heel verbaasd naar opas stoel…. He daar zat iemand in… leek hij op opa .... en ze liep er naar toe en op het laatste moment draaide ze zich om… nee het was opa niet !!! Later kwamen Johan en Joep ook nog en aten we met zijn allen in de keuken frietjes.
Maandagmiddag ging ik met Piet en Maria naar de Sauna in Geldrop, was een heerlijke middag en avond, alle gevoel voor tijd was ik kwijt, heel fijn zitten praten, lekker genoten in de sauna, zwembad en bubble bad !! Heerlijk ontspannen alles, zo fijn !!! SUPER !!!
Dinsdagmorgen was ik druk met cadeautjes inpakken… wat een dubbel gevoel was dat… ik deed alles in de kamer, alles vlakbij de urn van Peter en zoals de laatste jaren liet ik hem ieder cadeautje “zien” en vertelde er een verhaaltje bij.. Dit is zo raar, had ik nooit gedacht van mezelf dat ik alles met Peter nog zo zou delen. Maar op de een of andere manier voel ik dat het dan goed is, dat hij alles nog ergens kan zien en dat geeft een fijn gevoel en kan ik alles beter aan !!!
Woensdagmorgen was Steef er al op tijd en samen zaten we even in de keuken te praten, hoe het de laatste dagen was gegaan en ik vertelde dat ik met de boekhouder had gebeld en dat het nu zo goed met het bedrijf gaat. Ja zei Steef, maar wat jammer dat Pap dat niet meer mee mag maken. Ja dat vind ik ook zo jammer, wat zou hij trots zijn geweest. Nou , zei Steef, ik denk dan zo.. Pap heeft dat daar boven geregeld, hij heeft ervoor gezorgd dat wij het nu goed hebben… Met tranen in de ogen en een dikke brok in de keel keken we elkaar aan… Ja Peter heeft dat daar boven zo voor ons geregeld en hij zorgt ervoor dat wij positief verder kunnen !!! Het gaf mij zon goed gevoel dat ik de hele dag liep te zingen en s middags naar Claudi liep om daar even te gaan oppassen en ook weer terug liep, en het mij niet interesseerde dat het bijna begon te regenen en s avonds nog een flinke storm voorbij kwam !!!
Donderdag deed ik nog wat laatste inkopen en natuurlijk moest ik nieuwe rozen kopen, zodat Peter er voor pakjesavond mooi bij zou staan. S Avonds ging ik nog lopen met Wllemien en Annemarie, en ook nu regende het af en toe een beetje maar ach dat maakte niks uit, heel fijn gepraat en over de tijd die nu komen gaat, pakjesavond, de voorbereidingen voor de kerst… december… een beladen maand….. maar overslaan kunnen we hem niet en dat wil ik ook niet… ieder jaargetijde heeft zijn charmes en emoties horen daarbij !!!
En vrijdag lag ik helemaal op schema, geen enkel stressgevoel, lekker wat aanrommelen heerlijk was dat en s avonds ging ik bij Steef eten en na het eten hielp ik Pierke met zijn surprise voor school, ja op groep 5 maken ze hier al een surprise voor elkaar. Heel erg leuk en wat hebben we gelachen en een plezier gehad. Superleuk was dat !!
Zaterdagmorgen was ik al vroeg wakker en begon ik lekker op tijd met alle laatste voorbereidingen. Anneke kwam helpen en het was heel erg gezellig, samen hebben we veel gelachen en om 13.00 uur stond alles klaar. Twee grote tafels in de keuken, gourmetstellen erop , alles versierd, cadeautjes klaar gezet, alles klaar voor een heerlijk avondje….
Om 15.30 uur waren Claudi, Johan, Joep, Mees en Niene er, Mees, helemaal door het dolle heen in zijn pietenpakje en een fopcadeautje voor de Pieten, even later waren Lonneke, Jaap en Zoë er, en Steef, Robert, Pierke en Sien waren de laatste. Nu konden de Pieten komen, 2 prachtige zwarte Pieten kwamen er , maar waren wel nog leerling Pieten en moesten we ze af en toe een handje helpen, maar de kinderen vonden het prachtig, en samen met de Pieten werden de cadeautjes van de kinderen uitgepakt, heel enthousiast waren ze en ook heel blij met wat ze kregen. De Pieten werden weggebracht en maakten wij de tafels verder klaar en kon er gegourmet worden. Soms hilarisch, want Robert, Jaap en Johan vinden het zoals ieder jaar maar niks… allemaal die kleine stukjes vlees… dat schiet toch niet op… en na het gourmetten gingen we in de kamer de rest van de cadeautjes uitpakken…tja en dan is er toch even een groot gemis… en wie zit er in de stoel van Peter… het is zo Peters stoel…. Maar och dat loste zich ook op en hadden we een super fijne avond met ons gezin… een gezin om zo trots op te zijn… en Peter keek mee….hij heeft er vast ook heel veel van genoten en zal ook SUPERTROTS zijn geweest op ons… op ons SAMEN… hoe we SAMEN verder zijn gegaan, maar met hem altijd in ons midden, dicht bij ons, voor altijd in ons hart !! SUPER !!!

SOMS IS IETS HEEL GEWOON
SOMS IS IETS HEEL BIJZONDER
MAAR MET EEN LACH EN EEN TRAAN
KUN JE DE WERELD AAN

Veel liefs Marlies

• 01 December 2019 - 17:57

Christel:

Hier is niks aan toe te voegen, geen speld tussen te krijgen; niks, noppus, nada. Helemaal zoals het voelt. En het is goed. Supersterke Marlies !

• 02 December 2019 - 10:43

Tr Jeucken:

Hoi Marlies wat een drukke dagen met gezelligheid en emotionele momenten wat fijn om dat te kunnen vieren met de kinderen en kleinkinderen super nu op naar de kerst en nieuwjaar zal ook wel moeilijk zijn maar jij kunt dat ook lieve groeten van ons

• 02 December 2019 - 11:33

Sylvia Postma:

Hallo Marlies,
    Wat had jij toch weer veel te doen! Zoveel energie heb ik helaas niet

• 02 December 2019 - 11:39

Sylvia Postma:

Ik had nog meer geschreven maar dat staat er niet bij dus probeer ik het nog eens.
    Wens je samen met je gezin een fijne decembermaand toe ondanks dat het ook emotioneel zal zijn. Groetjes Sylvia

• 02 December 2019 - 11:44

Marlies:

Leef Marlies, wat ein sjooën versjlaag haes ze gesjreve. De waereld dreit “gewoon” door veur idderein. Zoeë wuurt ‘t gezeen door de boetewaereld maar ôngertusse wuurt d’r waal emus hiel erg gemist! Maar beej alles wat ze duis geit Peter in gedachte en dien hert mei!
    En zoeë hèl ze de herinnering laevend. En gelökkig heb geej elkaar en samen komt geej deze decembermaond zeker door. Hiel vuul leefs oet Tegelen

• 04 December 2019 - 08:25

Hein Oet Wieèrt:

Wow Waat ein verslaag en ich hub eigelik niks toe te voege aan de reacties want diej verwoorde ut eigelik hielemoal waat icg auch deenk. Geweun veul plezeer en lol mer mêt eine lach en auch ein troan. Goatj veural zoe door Hieël veul leefs en sterkte oet Hael en oet Wieërt