ZON ZON ZONNESCHIJN - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu ZON ZON ZONNESCHIJN - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

ZON ZON ZONNESCHIJN

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Maart 2011 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Hier zijn we dan weer, ja ik vind het nog sreeds leuk om iedere week een bericht te schrijven en het heerlijkste is dat er dan steeds positieve reacties terugkomen, en vooral als ik het even niet meer zie zitten, helpen deze reacties ons om weer uit het dal te komen. Maar ook dat er zoveel anderen zijn die er energie en kracht uit halen.
Zondagmiddag hebben we weer lekker buiten gelopen, meters maken.... de stok wordt als een soort rekstok gebruikt en dan loopt Peter mooi recht, en het doel is om zoveel mogelijk passen achter elkaar te maken. Ritme!!! Ja en dat ging super. Ik had Marie Louises klokje mee genomen en na 10 minuten gekeken hoever we waren gekomen, bijna rondje om de loods.
Maandagmorgen rijles en voor de eerste keer zou Matje Peter thuis ophalen. Klokslag 9 uur reed de leswagen het erf op en nu was het de opdracht om zelf zonder aanwijzingen naar Blerick te rijden. Naar het Hubertusplein, daar waar de afasiegroep is. Bijna gelukt! 1 stoplicht verkeerd gegaan. Maar later in de les nog een keer geoefend en toen ging het goed. Nog een paar lessen oefenen en dan......
s Middags gingen we bij Steef en Robert behangen (3 banen), ja het kamertje is erg leuk geworden, de baby kan komen.. Peter ging nog even met Robert naar Frans, maar daar ging het nog niet zo heel goed. De conditie liet nog erg te wensen over. Peter was hier erg van onder de indruk.
Dinsdagmorgen naar de fysio en ik had in het schrift geschreven dat Peter niet erg tevreden was over de afgelopen periode wat betreft de drukte op de therapie. Wil had dit ook al aangekaart en het had al gelijk zijn uitwerking. Peter werd in een kamer apart behandelt en hierdoor kwam hij ook erg vrolijk terug. Ja super gegaan, vond hij zelf, zo wou hij wel weer doorgaan!! Zo zie je maar wat een verschil het uitmaakt hoe, waar en van wie je therapie krijgt!!! En dat hier heel veel vanaf hangt in de vooruitgang!!
s Middags gesprek met de boekhouder en vanaf 3 uur kwam Peter er ook bij zitten en zeer aktief, Ton kon niet anders concluderen dat er wel heeeel erg veel vooruitgang was vanaf september.
Woensdagmorgen zwemmen met John en ook nu moest ik Peter gaan halen, In het kleedhokje zaten we nog even te kletsen, en John vond dat het super had gegaan, de arm/hand, wat een beweging er dan in zit in het warme water. Ja hier doen we het voor, en uiteindelijk zal onze inzet en ons geduld beloond worden!!
Donderdag ging Peter naar de afasiegroep en ik had mijn laatste afspraak bij Karin en moest ik om 12.30 uur in Blerick zijn, want er was partnerlunch bij de afasiegroep.
Ja en dit voelt zo warm, zo vertrouwd, praten met mensen die in hetzelfde schuitje zitten, mensen die je steunen en vertrouwen geven.
Je leert er praten, maar vooral LUISTEREN naar elkaar, en dat geeft voor ons zoveel energie!! Na de lunch ging ik nog even bij het computeren kijken, en ook hier weer zoveel vooruitgang. Ja grappig en zeer waardevol dat Peter al zelf woordjes en zinnetjes kan typen. Ik stelde voor aan Geertje om dan die zinnetjes op deze site te zetten. Ze gingen het proberen. Ik ging naar huis en om 4 uur kwam Peter naar huis. Ja!! Hij was op de site geweest, samen met Geertje. Ja en hij had eerst de berichtjes gelezen, en toen zelf getypt.
Ja lieve mensen, en toen rolden de tranen van vreugde!! Ja Christel wat hebben we hier lang op gewacht!!! Soms zonk me de moed in de schoenen en dacht ik het gaat nooit lukken en dan PLOEP zomaar ineens onverwacht staat het er!! Ja hoor alles komt goed!! Maar hij was er wel moe van geworden..... Oeps, Robert vond wel dat het gras al gemaaid kon worden...
koffie gedronken, Peter stond op en liep naar de loods. MOE, nee hoor!!!Grasmaaien, en daar snorde het ...brrrroemmmm... poeff. ho! Grasmaaier vast gereden, in de blub gezakt. Ik was in de keuken en zag Peter zonder stok van voor het huis komen gelopen... Oke dat kan hij dus ook al!!! Ja grasmaaier vast in de blub. Moest ik er maar even uit trekken... Nou mooi niet dus, Claudi en Johan kwamen eten en dan moest Johan dat maar doen.
Vrijdagmorgen weer naar de fysio, maar ook nu maar een half uur en s middags na het slaapje weer naar buiten grasmaaien,in de moeilijkste hoekjes gaat hij nog grasmaaien, ja vind ie leuk, maar dat deed hij "vroeger" ook het liefste. Oh hij heeft er weer helemaal zin in, want s avonds begon hij over tractor rijden,..... en misschien, misschien over een jaar, misschien, tractor aangepast, en dan deze man tractor rijden, eerst grasmaaien oke, dan rijbewijs, bijna oke, en dan tractor rijden, Mart en Johan misschien maken en dan deze man, weer man en werken.... ja lieve mensen en dat vertelt Peter dan zelf, dan valt mijn mond bijna open en kijk hem in trance aan, Peter wat heerlijk dat je weer een toekomst ziet, en dat je nog zoveel plannen hebt en zeker niet achter de geraniums gaat zitten.
Zaterdagmorgen stond er geen therapie op het programma en ik was boven bezig met behang afhalen en schuren. toen ik weer beneden kwam had Peter zelf het dikke fotoalbum achter gehaald en zat fotos te kijken van Rusland, ja dat boeit hem nog steeds heel erg, en levert heel veel gespreksstof op. Ik moest Ria nog even bellen voor onze afspraak en stelde voor dat Peter dat deze keer maar eens deed. Gewaagd?? Nee hoor ook dat ging helemaal super!!
En vanmorgen liepen we weer een rondje om de loods.... zo super....wat we vorige week in 10 minuten liepen ging nu in 8 minuten!!!

HET WAS ZO DONKER
DAT IK OVERAL LICHTPUNTJES ZAG
MAAR ALLES ZIET ER ANDERS UIT ALS DE ZON SCHIJNT.....

Veel liefs marlies

• 27 Maart 2011 - 16:01

Hanny Houben:

hoi Peter en Marlies
    wat fijn dat Peter zoveel vooruit gaat,maar Marlies dat komt zeer zeker ook door jou wat ben jij positief daar heb ik wel heel veel bewondering voor. Elke dag maar weer petje af voor jou en degene die hier aan mee werken en niet te vergeten peter die het maar weer allemaal doet. ga zo door. groetjes van ons.

• 27 Maart 2011 - 20:09

Theo & Sylvia:

Fijn al die zonneschijn!
    Zowel uiterlijk als innerlijk.
    Dat geeft een mens moed, zowel voor jullie maar ook voor ons.
    Ik hoop dat deze zomer veel zon zal brengen.

Groetjes Theo en Sylvia

• 27 Maart 2011 - 20:46

Nelly:

Hoi Marlies & Peter,

Wat super dat allles ineens weer lekker verloopt.... KANJERS!! Wat een GELUK.... Wij hopen dat er nog veel van zo'n weken mogen volgen. Heerlijk om te lezen. Wij zijn vanmiddag naar de Venloop wezen kijken, GEWELDIG wat een doorzetters / wat een sfeertje.... genieten daar in het zonnetje. Maar die 8 min. van Peter zijn zeker zoveel waard dan de hele maraton lopen. Knap hoor, ga zo door. Laat de zon ook bij jullie blijven schijnen. Leuk dat het bij Robert & Steef al flink begint op te schieten. Spannend!!!

Groetjes en liefs Jan & Nelly.

• 28 Maart 2011 - 11:38

Hein Oet Wiëert:

Wat weer een positievisme in dit verslag. Ja, de zon schijnt of is het stralen met heel veel kleurige en fleurige stralen. Maak er een te gekke week van

• 28 Maart 2011 - 12:23

Christel:

DE ZON SCHIJNT. En allemaal komen we weer naar buiten om te genieten van al het moois wat de natuur ons te bieden heeft. En als toetje lezen we het verslag van Marlies. Heerlijk samen genieten van alles wat lukt. Ik moest even terug denken aan heel lang geleden. Toen Peter mee deed aan tractorwedstrijden en (naar mijn idee) altijd met de hoofdprijs naar huis ging. Dat is nu weer het geval toch. Jullie hebben samen de hoofdprijs gewonnen. Ga zo door en blijf genieten van al het goede wat ons overkomt.

• 28 Maart 2011 - 12:43

Thea-Jan:

Wat weer SUPER van jullie en bleef maar lekker POSITIEF en laat de ZON maar komen ,dan ga we samen weer DOOOOOOR met die lieve mensen.
    Groetjes Jan-Thea.