Januari.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Januari.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Januari....

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 Januari 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Paar uurtjes later als jullie gewend zijn komt hier toch ons wekelijkse bericht. Maandagmorgen gingen we weer samen naar de fysio in Baarlo. Ik beschouw het werkelijk als een zeer zinvol en leuk uitje. We leren hier echt heel veel en het voelt allemaal supergoed, we zijn goed bezig!! Deze keer liep er een nieuwe fysiotherapeut met ons mee, Peter gaf aan dat hij toch wel veel gevoel en krampen had in zijn rechterarm/hand, ja en dit is min of meer heel positief, wel vervelend om steeds pijn te hebben, maar als je geen gevoel hebt kun je ook niet veel!! Richard leerde ons hoe we de arm moeten strekken en dan wordt de kramp en pijn minder maar het gevoel blijft. Het lopen ging heel goed, en ook de oefeningen op het "draaibord", aan de behandeltafel ligt dan een gladde ondergrond en met een kleiner bord maakt Peter met beide handen draaicirkels, de bedoeling is dat de rechterarm gestimuleerd wordt om ook de draaibeweging te maken en dat kunnen we thuis dan ook weer oefenen aan de keukentafel. En deze oefeningen gaan steeds beter en het resultaat is onder andere dat de smetplekken onder zijn rechteroksel vrijwel helemaal verdwenen zijn, en dat maakt de andere oefeningen ook weer beter. Tja je weet niet altijd waar een oefening goed voor is, maar eigenlijk merk je altijd wel ergens een verbetering, zelfs nu nog na bijna 6 jaar!!! Na de fysio nog wat boodschappen gedaan in Maasbree en toen naar huis waar we de rest van de dag niet zo heel veel meer deden.
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke en Sien en mochten wij oppassen en ging Steef op pad om een nieuwe bedrijfscomputer te kopen, want die had het nu helemaal begeven. Even lekker naar buiten, want dachten we zondag nog dat we misschien winter kregen, nu was het prachtig weer en beslist niet koud. Terwijl ik het eten klaar maak speelt Peter met Pierke en Sien, het is zo mooi hoe fijn ze samen bezig zijn, dit is zo goed voor Peters vooruitgang, Pierke die zo duidelijk tegen Opa praat en Peter probeert om duidelijk terug te praten, ja een hele goede logopedie!! Na het middagsslaapje nog even spelen en dan op pad om rozen te kopen voor Claudies 25 ste verjaardag, waar we na het avondeten nog even naar toe gaan, zondag hadden we hier al een feestje gehad, maar natuurlijk moeten wij er ook even op de dag zelf naar toe. Joep klimt uiteraard gelijk bij Opa op schoot en even later wil Joep dat Opa met hem in het kleine tentje gaat, maar helaas dat gaat niet lukken, Joep doet wel voor hoe het moet, maar dat is nog een stap te ver.. kruipen in een minitentje!!!
Woensdagmorgen op tijd op want John komt om met Peter te gaan zwemmen, het had weer heel goed gegaan, er waren maar 4 mensen in het zwembad geweest en dan kan Peter zich helemaal concentreren en waren alle oefeningen supergoed gegaan en dat vond Peter zelf ook.
s Avonds ging ik nog lopen met Willemien en Annemarie en ondanks een miezerige regen, heerlijk uitgewaaid en het hoofd lekker leeg gemaakt.
Donderdagmorgen ook een beetje op tijd op want na drie weken vakantie is er weer afasie. Als we tijdens het ontbijt de krant lezen schrikken we enorm van het overlijdensbericht van onze revalidatiearts Nanneke Engels, we wisten dat ze ziek was, dat werd ons vorige week bij het bezoek aan de nieuwe revalidatiearts vertelt maar dat het zo ernstig was. Poeh, we waren er allebei een beetje vanaf!! Peter gaat met de taxi naar het afasiecentrum en ik ga even wat boodschappen in Panningen doen, de auto laten wassen en de nieuwe computer was klaar en kon worden opgehaald. Nog een beetje opgeruimd en toen kwam Annemarie en gingen we samen lunchen, wat shoppen in Sevenum en toen naar Grubbenvorst om Joep en Mees bij de opvang te gaan halen. Claudi gaf ons een rondleiding op de kinderopvang en toen met Joep en Mees naar huis. Was toch nog een hele gezellige dag, ondanks het droevige nieuws deze morgen.
Om 4 uur kwam Peter thuis met de taxi en Joep stond al te springen , eindelijk was Opa er en kon hij met Opa spelen!! Ik wilde Mees eventjes bij Peter op schoot zetten, maar Joep ging er snel voor staan en zei, Oepie bij opa zitte, Oepie is Opa schatje.... Nou en dan smelt je toch..!!!Om half 6 kwam Johan en aten we gezellig met Johan en de kinderen.. en Peter maar vragen en vertellen.Bij het afasiecentrum was het niet zo druk geweest, en door de bezuinigingen zouden er nog minder mensen komen, wat hij wel jammer vond. Na het eten ging ik met Joep en Mees even naar de kamer en ruimde Peter nog de tafel af.. ja hij was wel moe... maar Marlies ook moe, toch!! Ja en dan zie je ook weer de vooruitgang, want ondanks dat Peter de hele dag weg was geweest en niet had geslapen, en toen hij terugkwam, spelen met Joep en Mees en dan na het eten ook nog de tafel afruimen... Nou KNAP hoor, ja SUPER!!!
Vrijdagmorgen gingen we eerst samen naar Panningen, naar de Bruyn, om voor Peter een paar nieuwe truien te kopen, en ja hoor dat lukte. 2 nieuwe truien en dat vond Peter meeeer als genoeg!! Nog even bij Steef gekeken die shirts aan het bedrukken was en zij vertelde ons hoe dat allemaal in zijn werk ging. Ook weer interessant. Nog een kop koffie gedronken en toen naar Kessel naar de kaasboerderij, Peter bleef in de auto zitten, want we hadden niet zoveel tijd meer.. maar ja natuurlijk duurde het alllemaal wat langer en werd Peter een beetje ongeduldig.. en ging Piet maar even bij Peter in de auto zitten om bij te kletsen.
Zaterdagmorgen op tijd op, douchen, ontbijten oefeningen doen. Erik dronk nog een kop koffie met ons en toen de auto inpakken voor ons weekende naar Haarlem!! Och dat gaat tegenwoordig allemaal zo relaxed, en als dan alles in de auto zit, raffelt Peter een lijsteje af van niet te vergeten dingen.. en dat gaat dan zo.. Heb je pilletjes, telefoon, scheerapparaat, tandenborstel, geld. OKe alles... KLaar rije maar!!! En dan rijden we in een ruk 180 kilometer naar Haarlem!! Lonneke en Jaap staan ons al op te wachten met een lekkere lunch , met zelfgebakken brood en allerlei lekkere hapjes en na de lunch lopen Peter en ik naar het Tulip hotel waar we inchecken en deze keer de grote kamer krijgen met bad, oh het voelt zo heerlijk als thuiskomen. Peter gaat al gauw een dutje doen, want hij is toch wel moe, nou dat vind ik niks gek, want het was toch een hele reis en ik ga lekker met Lonneke de stad in. Het is toch zo n leuke mooie stad en overal even vriendelijk, we kopen een lekker badschuimpje, want na het shoppen ga ik heerlijk in bad, Peter ligt nog lekker op bed en vindt het allemaal prima. Dan lopen we weer samen met de rolstoel naar Lonneke en Jaap, en gaan we uit eten bij de Molen. Is ook nog een eindje lopen, maar och dat maakt niet zoveel uit. We praten gezellig en krijgen we goede honger. Het is een supergezellig avond, Heerlijk eten, overheerlijke wijn en bovenal gezellig praten!! Als we teruglopen naar het hotel nemen we nog een afzakkertje op de grote markt en dan zijn we om 12 uur terug op de kamer en slapen we gauw genoeg in heerlijke bedden.
Het is niet druk in de ontbijtzaal en een erg vriendelijke juffrouw loopt er rond, er is wel wat veranderd, want eerst kregen we een kannetje koffie op de tafel en nu stond er een koffieapparaat. Ik legde Peters medicijnen op tafel en ging kijken wat er verder voor lekkers op het buffet stond. Ik hoorde de vriendelijke juffrouw aan Peter vragen of hij een glas water wilde vooor de medicijnen..Nou dat is nog eens service!!! En of Peter koffie wilde. Ja, oh dat ging ze ook wel even voor ons halen!!Nou Super!!
Na het ontbijt uitchecken en naar Lonneke en Jaap, nog een kop koffie gedronken, allles in de auto en op huis aan. Op de heenweg hadden we gezien dat er bij Gert en Nonnie in Vianen spanten rechtop stonden, dus ze waren begonnen met de nieuwbouw en toen we bij Utrecht waren zei Peter, even koffie drinken in Vianen... Ja hoor prima en zo namen we de afslag Vianen en dronken we gezellig bij Gert en Nonnie nog een kop koffie en natuurlijk wilde Peter alles weten over de nieuwbouw!! En zo was het weer een hele leuke waardevolle week, met heel veel positieve momenten en vooral samen genieten!!!

GELUK BESTAAT NIET UIT GROTE DINGEN BEREIKEN
MAAR UIT KLEINE DINGEN WAARDEREN!!!!

Veel liefs Marlies

• 19 Januari 2014 - 22:20

Charlotte:

Nou, ben ik toch eens een keer de eerste!

Wat leuk dat jullie toch zo'n leuke tijd weer in Haarlem hebben gehad.
    Lon en Jaap waren net hier en we hebben ook weer lekker gegeten.
    Volgens mij gaat het nu allemaal zo goed vooruit dat jullie de volgende keer ook wel even bij ons een kopje koffie kunnen doen! (Is een goede oefening: drie etages trappen op klimmen :)
    En anders dragen we je gewoon Peter!

Grts Charlotte

• 20 Januari 2014 - 11:40

Hein Oet Wieërt:

Wat weer een ontroerend verslag. Niks bijzonders maar gewoon bijzonder. Het is zoals onderaan staat: waardeer de kleine dingen dan is niks bijzonders al heel bijzonder. Fijne week

• 21 Januari 2014 - 12:13

Hanny:

hoi Peter en Marlies
    weer een fijne tijd gehad zo te lezen,heel fijn voor jullie . ik kom na de 29 ste een keertje aan om af te spreken voor te gaan lunchen ,Bas gaat de 29 ste voor 10 weken naar canada dan heb ik wat meer tijd

groetjes Hanny

• 21 Januari 2014 - 20:03

Nelly V. Mullekom:

Ha Marlies & Peter,
    Wat fijn te lezen dat er nog steeds kleine veranderingen plaats vinden. SUPER!!!! Dat een weekendje Haarlem nu al bijna iets van zelf sprekend wordt. Leuk voor Lonneke & Jaap. De kleinkinderen houden opa wel alert en jong... haha geweldig toch!!! Wat de kramp betreft, ik heb laats gelezen dat als je elke ' morgen op de nuchtere maag, 3 gedroogde abrikozen neemt kramp in de benen afneemt. Misschien helpt het ook wel tegen de kramp in de armen. Pijn iets minder en de werking blijft. Proberen waard. Stond op een zaterdag in een of andere krant. Marlie en Peter, geweldig dat jullie steeds zo ACTIEF & POSITIEF blijven doorgaan. Toppy!!!
    Fijne week en heel veel lieve groetjes.........

Jan & Nelly.

• 22 Januari 2014 - 12:58

Christel:

Ja Marlies, als je van de routine afwijkt en je verslag wat later komt, zijn jouw vaste "klanten" gelijk van slag. Bedacht me namelijk net, dat ik nog niks gelezen en geschreven had. Dus bij deze.
    Ik hoop, dat Oepie je niet helemaal laat smelten: zo'n plasje Marlies lijkt me maar een kledderboel. Hahaha........ Geniet maar lekker.