Asperges - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Asperges - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Asperges

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Mei 2010 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja het aspergesseizoen is weer begonnen, weliswaar 3 weken later als vorig jaar, maar toch... ze zijn er weer.

Vorige week zondag gingen we s morgens eerst naar de kas bij Wim Lenssen en nu hadden we geluk want Wim was thuis. We kregen een rondleiding door de kas met Amarylissen, er stonden wel 30.000 verschillende Amarylissen. Het was erg interessant. Nog een lekkere kop koffie en naar huis om de eerste verse asperges van het seizoen te eten, en natuurlijk waren ze erg lekker. s Middags gingen we met Wil en Marian naar het Reindersmeer in de buurt van Bergen, een heel mooi meer waar we gewandeld hebben en daarna op een terrasje gezeten in Arcen. het was prachtig weer en we hebben genoten. s Avonds was Peter wel erg moe, maar dat was niet vreemd want ik was het ook!!!

Maandagmorgen naar de logopedie en Joyce ging wat meer aandacht aan de kleuren besteden. uit de test was gebleken dat peter hier nog erg veel moeite mee heeft. s Middags deed ik het ook nog eens met hem oefenen, 4 kleuren van de legostenen en de kleuren opgeschreven en dan moest hij ze benoemen. Kostte erg veel energie!!
s Avonds nog samen naar de asperges gaan kijken en besloten dat we woensdag echt zouden beginnen.

Dinsdagmorgen fysiotherapie en s middags moesten we naar de internist in Venlo. Ik had het al niet zo best zitten want in de loods waren we met zijn allen de asperge spullen aan het klaar zetten, dat doe ik toch veel liever als weer naar een dokter gaan.En nu had ik me ook nog verkeken met de tijd zodat we een kwartier te laat waren. Ja jammer dan.... moeten toch altijd lang wachten. de secretaresse was niet zo vriendelijk en zei dat we nu waarschijnlijk heel lang moesten wachten. Ja pech!!
Maar we zaten nog geen 5 minuten en werden door dr. Bouwmans naar binnen geroepen, ja dat was een gelukje. Ze was heel vriendelijk en had alle bloeduitslagen. Bijna alles was goed, behalve het cholesterol was niet genoeg naar beneden gegaan. Een hele discussie van wel of geen pilletje...... Zij vond het toch verstandig om een pil te nemen... Poeh wat moeilijk, ik kan hier niet zo goed mee omgaan, ben zo bang voor de bijwerkingen.. daar had ze wel begrip voor. we moesten het toch proberen en als er bijwerkingen waren meteen stoppen...
er was nog een bloeduitslag waar we wat mee konden, of wat waarschijnlijk verklaarde waarom Peter het infarct heeft gehad. De stollingswaarde van het bloed was hoger dan normaal, en het is dan ook erg belangrijk dat hij de bloedverdunners blijft slikken en ze heel stipt inneemt. Ja daar waren wij ook wel van overtuigd en doen we ook steeds. Nieuwe afspraak over 2 maanden en dan wilde ze graag uitgebreid met ons praten en aan het einde van het spreekuur zodat het kon uitlopen....

s Avonds werd ik heel verdrietig en boos, boos op alles en op alle medicijnen en nu toch weer een pilletje erbij... Peter wilde zelf wel het pilletje gaan proberen en dan kijken wat er gebeurt.
Dus s avonds voor het slapen een pilletje.... Ik huilde mezelf in slaap en zag het echt allemaal niet meer zitten...

Woensdagmorgen vlees en was er een lieve mail van Hein, zo dat was een opsteker en de zon ging schijnen, leterlijk en figuurlijk...
Wim Lenssen kwam om met Peter wat te gaan doen, ik had bedacht dat ze samen naar de boerenbond gingen om boontjes en zo te gaan halen en in Beringe plantjes voor in de moestuin.
Ja hoor goed gelukt en Peter vond het heel leuk dat hij op de boerenbond was geweest en dat hij ook daadwerkelijk wat voor mij had kunnen doen.
s Middags samen de plantjes gepoot en kaartjes erbij gezet wat het allemaal is. Peter zit dan op het bankje en noemt dan alles wat in de tuin staat. Ja dat is Klasse!!

Ja en s avonds voor het eerst steken met de groep. Alles vergeten, dit is energie opsnuiven. Op het veld staan, de lente ruiken, en asperges steken. Peter was zwemmen met Wil en ook dat het goed gegaan, erg goed...alleen jammer dat na het zwemmen de voet weer in de kramp ging en de schoen niet aan ging.

Donderdagmorgen naar Tegelen, zouden de nieuwe schoenen klaar zijn ?????Spannend!! Dirk kwam al snel met de schoenen en met hulp deed Peter ze aan, Ja hoor GOED. Frank was inmiddels ook gearriveerd en vond ze ook goed. Ik vond het nog niet helemaal goed, want hij stapte nog met de voet naar buiten(diogonaal), maar toch besloten om ze mee te nemen en naar de fysio in Baarlo te gaan.
Richard en joost zagen hetzelfde als wat ik had gezien, het naar buiten stappen. Richard ging met Peter oefenen en ik ging buiten een sigaret roken ..... ja en toen ik weer binnen kwam had ik tranen, tranen van geluk... want daar kwam mijn Peter aangelopen, zo mooi, zo netjes, zo goed zonder stok. Ik werd helemaal verliefd op dit manneke en zo trots!!!Dus de schoenen zijn helemaal goed (zijn om te zien nog oerlelijk, maar dat wordt nog verandert) Naar huis, wat eten en Peter naar bed en ik sorteren.
Na het sorteren ging ik naar boven om Peter de sokken aan te doen en hij wilde nog 5 minuutjes blijven liggen, nou dan ik nog maar even opruimen en dan weer naar boven om de schoenen aan te gaan doen.
Ik wilde naar boven gaan en wie ztond daar al boven aan de trap.... JA hoor Peter... hij had de schoenen zelf aan gedaan, was helemaal gelukt... ja en toen huilden we samen van geluk, want dit is zoveel zelfstandigheid weer terug. Dit betekent zoveel!! Onze dag kon niet meer stuk!!
S Avonds weer aspergessteken, en Peter kwam zelf met het scootmobiel naar het veld. Ook mee koffiegesronken buiten, ja Klasse!

Vrijdag Koninginnedag en s middags kwam Carla met Janne en Joes naar de varkens kijken. Joes had nog nooit geen echt varken gezien. Peter ging ook mee naar de zeugenstal, en vond het erg leuk.
s Avonds weer steken en weer kwam Peter mee kijken en koffiedrinken.
De loader was kapot en Peter dacht dat hij de asperges wel met het scootmobiel naar de boerderij kon brengen... hebben we maar niet gedaan, en met een karretje hebben de mannen ze naar huis gebracht.
Zaterdag zwemmen met Wil en weer kregen ze de schoen niet aan, tenminste de nieuwe, de oude ging wel aan... (woensdag niet..) Maar na een kwartiertje thuis, ging hij makkelijk aan.
s Middags sorteren en nog steken. Claudi was er voor de verkoop en gras te maaien en allerlei klusjes, veel samen met Peter en dit voelt dan enorm goed!!
Maar de spetter van dag was toch wel Marie Louise !!! Zij kwam voor het eerst aspergeststeken!!! Marie Luoise je bent een kanjer!! 40 kilo afgevallen en nu asperges steken. Wie had dat ooit gedacht!! Peter vind het helemaal het einde. Die Marie Louise, het moet niet gekker worden!!!

NIETS IS ZO BEMOEDIGEND
ALS JE DOEL TE KENNEN
DAT PROBEREN TE REALISEREN
EN JE ERIN TE VERLIEZEN

Veel liefs marlies

• 02 Mei 2010 - 13:40

Thea & Jan:

Wat een verhaal. Toch fijn dat jullie nu weer kunnen vooruit blikken met goede vooruitzichten.
    Door nu bezig te zijn met het oogsten van de asperges hebben jullie allebei een doel tevens afleiding.
    Geniet van de zomertijd die er nu aan staat te komen. Vele vrienden/bekenden waarmee jullie veel zaken kunnen delen en die met jullie meevoelen.
    Tot mails tot ziens.

• 02 Mei 2010 - 18:46

Babette:

OH wat mis ik jullie asperges toch. Heb altijd zo´n leuke tijd gehad bij jullie in de asèrgetijd. Fijn dat Peter er nu ook bij kan zijn, en fijn dat hij eindleijk de juiste schoenen heeft gekregen.

xx

• 03 Mei 2010 - 02:23

Hein Oet Wiëert:

Hoe kan het toch dat ik steeds zo emotioneel reageer op een reisverslag. Ook nu stromen de tranen weer over mijn wangen en staat het toetsenbord van mij af zodat dit niet vol kon worden met tranen. ja, over dat pillen slikken is veel te zeggen en ik vraag mij dit ook bijna iedere dag af of dit wel nodig is. Toch neem ik ze trouw want ik hoef ook maar te denken mijn kinderen en dan heb ik er geen moeite mee. Het kan dat ik ze slik omdat dit ook de manier is voor de pillenindustrie om er beter van te worden maar dat weet je nooit. Het is en blijft een dilemma ( misschien wel een duivels ).
    Hoewel ik nooit asperges heb gestoken heb ik bewondering voor de stekers. Met warm, koud, nat, droog etc etc weer altijd weer klaar staan. Heb gistermiddag heel lang bij een zus naar aspergestekers staan kijken. Ik heb diep respect voor hun. Petje af.
    Verder: Wie de schoen past trekt hem hopelijk nog lang zelf aan.

• 03 Mei 2010 - 14:22

Lucia:

Ha allemaal,

Weer een drukke tijd die jullie samen tegemoet gaan.(asperges) Maar heerlijk dat samen koffie drinken.
    En Marie Louise kei goed!!! Herken ik je nu nog?!?!

• 03 Mei 2010 - 18:15

Lonn:

Jaja, zelfs ik mis de asperges een beetje, heb ze altijd vervloekt, maar nu mis ik ze toch wel. Volgende week eet Haarlem ook asperges want ik heb een hoop bestellingen vanuit het hoge noorden! Goedzo papa, volgend jaar toch maar weer doorsteken, dan kan pap ook steken!! Keep up the good work!! En Marie-Louise! Super!

Tot zaterdag! Liefs Jaap en Lonneke

• 05 Mei 2010 - 16:08

Christel:

Jeetje zeg; wat weer een verhaal. Al dát na al 2 jaren alle lief en leed. Je zou bijna een serie boeken kunnen vullen met de familieroman. Niettemin lees ik nog heel trouw elke week hoe het met jullie gaat. En ben dan elke keer ook weer heel blij als er weer veel positieve dingen staan vermeld. Dát houdt een mens op de been, nietwaar? En ja, wel of geen pil is een groot dilemma. Een hoog cholesterol-gehalte is niet goed. Maar als de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal, schiet je er ook niks mee op. Ik moet wel zeggen, dat men verplicht is om alle MOGELIJKE bijwerkingen te vermelden, maar echt niet iedereen heeft er last van. Ik wil je nergens toe overhalen hoor. Ben me heel goed bewust van de moeilijke keus die je moet maken. Ik wens jullie weer heel veel sterkte, veel steekplezier enzovoorts. Zie jullie binnenkort. WANT IK KOM ZEKER WEER VOOR DIE OVERHEERLIJKE ASPERGES NAAR DE GRASHOEK.