Nattigheid - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Nattigheid - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Nattigheid

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

31 Juli 2010 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja eindelijk de langverwachte regenbuien, erg goed voor het gras, de groentetuin en de gewassen op het veld!! De afgelopen week is er hier meer als 40 mm regen gevallen en nu ziet alles er weer groen uit.

Zondagavond gingen we nog naar Meikes vejaardag, samen met Johan en Claudi. Het huis van Wil en Annemarie is niet helemaal gehandicapten vriendelijk, maar met wat hulp lukt het dan toch allemaal, want doordat het regende moesten we binnen zitten. Het was erg gezellig en toen we naar huis gingen hielp Wil Peter met de afstapjes. Er werd nog wat gepraat ove de bewegingen in de arm/schouder en dat er de laatste weken veel vooruitgang inzit. En Jawel hoor, in het staan legde Peter zijn rechterhand op de linkerhand. Zomaar de zijwaartse beweging. Had ik eerder nog niet gezien en dat geeft de burger opnieuw moed.

Maandagmorgen naar de logopedie en Peter bracht een spelletje en boekje mee terug om te oefenen. het spelletje was een soort kwartet domino, maar het hoofddoel waren de voorzetsels. Op, boven, tussen, achter,naast en in. Heel erg moeilijk voor Peter. De poes zit onder de stoel, de muis zit achter de kaas, maar smiddags na het koffiedrinken ging het al een stuk beter en het boekje is Point it. Hebben we zelf ook van Charlotte gekregen, masar al heel lang niets mee gedaan omdat het voor Peter te moeilijk was. Dus dat nu ook maar weer eens geprobeert, De bladzijde met alle groentes erop en hij herkende alles,en benoemde ze allemaal, zelfs artisjokken en aubergines!!! En dat spreekt hij ook uit. Wauw, wat een vooruitgang in een jaar!!Klasse.
Dinsdagmorgen naar de fysio en dat ging allemaal erg goed, wel erg moe, maar dan weet je tenminste waar de vermoeidheid vandaan komt. s Avonds gezwommen met Wil, terwijl Annemarie en Ik gingen lopen. Toen we terugkwamen zaten de mannen heerlijk op het terras koffie te drinken en het zwemmen had heel goed gegaan. Zoveel meer oefeningen en bewegingen die als vanzelf gaan.

Woensdagmorgen moesten we naar de internist in Venlo. Ik tel er dan al automatisch een uur bij voor uitloop en ja hoor, het spreekuur liep uit. Ietsje meer als een uur. Nu was het gelukkig best gezellig in de wachtkamer en we gingen in gesprek met andere mensen zodat het niet vervelend was om zolang te moeten wachten, maar na ruim een uur waren we toch aan de beurt. Nu bij dr Bork, vervanger van Mevr. Bouwmans die met zwangerschapsverlof was. Ja in al die maanden hebben we nog geen 2 dezelfde gehad, iedere keer weer een andere. Maar goed alle bloedwaardes waren helemaal in orde, het cholesterol was gezakt naar 3.8 en ook het goede cholesterol was prima in orde.Het gewicht was in 7 maanden 14 kilo naar beneden. De bloeddruk werd gemeten en die was ook keurig. Dus stelde deze dokter voor dat we niet meer hoefde terug te komen en het verder met de huisarts konden doen. De secretaresse gaf ons nog een vrij uitrij kaartje omdat we zolang hadden moeten wachten. Goed zo, weer een hoofdstuk afgesloten. Al met al waren we er toch de hele morgen mee zoet geweest en pas om 1 uur thuis. Ja en toen was het kaarsje van Peter op... s Middags moest ik nog benzine halen voor de grasmaaier, want Peter dacht dat hij nog wel gras zou maaien... Helaas dus. Woensdag niet meer.

Donderdagmorgen hadden we om 10.00 uur een afspraak bij het aktiviteitencentrum in Baarlo. Ja we wisten niet precies wat we ons daar bij voor moesten stellen, maar via dit centrum loopt de indicatie voor de afasiegroep. Dus gingen we maar eenskijken wat ze ons eventueel nog meer te bieden hebben....
Nou dat was dus een heleboel.. Een enorm aanbod van cursussen en aktiviteiten in een prachtig gebouw met veel therapeuten en vrijwillgers. Er heerste een hele rustige sfeer en zo van Niks moet en alles kan en mag!! Computercursussen, houtbewerking, tekenen, schilderen, tuinieren, muziek, sport en spel. Er zijn iedere dag cursussen en bijeenkomsten, er wordt samen geluncht aan grote tafels.OOk waren er slaapkamers waar je kon rusten, en alles zag er spik en span uit. Ja klasse. Nu moeten we alles eens goed overdenken en dan kijken of Peter hier in de winter ook een aantal dagdelen naar toe kan. Ja computer en houtbewerking daar had hij wel zin in.
s Middags na het middagslaapje stelde ik voor dat Peter weer eens op de hometrainer ging, nu het zo regende en fris was buiten. Eigenlijk was hij moe.... maar toch voor mij deed ie het... 11 minuten gefietst en ik dacht nu zal hij wel voor de tv gaan zitten. Maar weet je wat hij zei: " Is nog te vroeg om te luieren, ik ga gras maaien"En vervolgens heeft hij anderhalf uur gras gemaaid!!!
s Avonds kwam Claudi nog even en hadden we het ook over vervoermiddelen. Ja Peter zou wel een Quad willen.... Dus Claudi gelijk op het internet en met Peter samen gekeken wat zo iets kost en wat je ervoor moet hebben. Ja dat vond Peter wel ruig, hoefde niet de allergrootste te zijn.... Maar goed dat moet nog allemaal nagvraagd en nagekeken worden, maar je zag Peter glunderen.

Vrijdagmorgen naar de fysio, en total los kwam hij hiervan terug. Ja ook dit went en nu weet ik dat het even duurt en dan herstelt hij weer. Maar het eerste half uur ligt hij als een zombie in de stoel!!
SMiddags was Marie Luoise er weer, terug van een weekje kamp met Jong Nederland, ze behandelde Peter en kreeg het er warm van. Weer die vooruitgang in de schouder/arm/hand!! Hoe makkelijk Peter nu zijn rechterhand optilt. Ongelooflijk!!
s Avonds een hele poos buiten op het terras gezeten, en maar praten, praten, praten over de toekomst. Ja onze toekomst samen... Het bedrijf, de stallen, andere woonruimte, waar zouden we willen wonen??? Gelukkig hadden we hier dezelfde mening over!!!HIER!!

WANNEER ZIJ MAAR VOLDOENDE WORDEN HERHAALD
ZULLEN DE MEEST FANTASTISCHE THEORIEEN
OPGEZOGEN WORDEN
IN DE ONBEWUSTHEID
EN DRIJFVEREN WORDEN VAN AKTIE

Veel liefs Marlies

PS. Wat fijn Hein dat deze site zo n opsteker voor je is. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling van deze site, en was meer informatief bedoeld, maar na ruim 2 jaar is het "iets" geworden, en door de positieve berichtjes van de mensen en de wisselwerking hiervan werpt het zijn vruchten af voor velen. Maar bovenal haal ik hier de kracht uit, en vaak ontroert het ONS(want Peter begint er ook mee om ze te lezen) om jullie berichtjes te lezen. Dikke Kuzz

• 31 Juli 2010 - 12:36

Hein Oet Wiëert:

Wat een heerlijk verslag en ik dacht dat de kaas achter de muis zit (of aanzit).
    Pas maar op Marlies dat Peter niet achter jou aanzit.Hahaha. Dat hoeft hij ook niet. Hij heeft je al gevangen(in zijn hart). Maak er weer een geweldige week van.

• 01 Augustus 2010 - 07:07

Thea-Jan:

Wat weer fijn om te lezen,ga zo door en blijf positeve en laat de zon naar schijnen.
    Heel veel groetjes thea.

• 01 Augustus 2010 - 09:52

Christel:

Zoals al eerder vermeldt, na regen komt zonneschijn. Zowel buiten als bij jullie binnen. Wat weer een geweldig verslag. Nog steeds vooruitgang. Grasmaaien, quad-rijden. Wat leuk. Lijkt me ook kei-vet! En verder alles toppie. De bloeddruk, het cholesterog, het gewicht en weer zin in vanalles. Dat laatste vind ik nog het leukste om te lezen. Ga door Peter en Marlies. Super die vooruitgang. Ik word helemaal vrolijk van dit verhaal. (en dat zonder mona-toetje :) )

• 02 Augustus 2010 - 14:13

Mattie:

Hoi Peter en Marlies, Wat fijn om toch telkens weer vooruitgang te lezen! En wat mooi dat jullie daar weer moed uit putten. Het gezegde luidt: na regen komt zonneschijn, voor de tuin en het land was het deze keer andersom. En ook die regen brengt weer nieuw "leven" en kan Peter het gras weer maaien. Heel veel groeten uit Veghel. Mattie