NOVEMBER...... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu NOVEMBER...... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

NOVEMBER......

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 November 2018 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Maandagmiddag moesten we weer naar de fysio in Panningen. Peter had toch wel erg veel last van zijn rechterarm. Eigenlijk gaat het een beetje op en af, denk ik het ene moment ik moet Maastricht bellen en vragen of we er eerder terecht kunnen en dan op het andere moment lijkt het allemaal veel beter te gaan en is de pijn weer weg. Als hij afleiding heeft of intensief met iets bezig is heeft hij geen last maar zit hij voor de televisie of alleen met zijn gedachten dan speelt de rechterarm op. We bespraken het nogmaals met Gerard, ja en die heeft er eigenlijk toch geen pasklare verklaring voor . Het kan allemaal… iets met het CVA te maken hebben, naweeen van het biopt en een spier geraakt, het melanoom groeit en drukt tegen een zenuw aan….. misschien wel de kou…. of gewoon iets geheel nieuw, waar we nog geen weet van hebben, maar komende woensdag moeten we naar Maastricht en dan hopen dat dr. Jansen een antwoord heeft op onze vragen , maar helemaal gerust ben ik er niet op.
De fysio ging ondanks alles heel erg goed, Peter is dan zo goed en intensief bezig dat hij al het andere vergeet. Op de loopband, de oefeningen aan het wandrek, de andere oefeningen alles ging supergoed en dat maakt het allemaal zo dubbel, hij ziet er goed uit en geniet met volle teugen van zoveel dingen en toch blijft het allemaal zo onzeker!!! Na de fysio gingen we nog even naar Panningen naar de chocoladewinkel cadeautjes bestellen voor de badmeesters van de Schatberg. Maar eigenlijk ging ik hier naar toe om chocolade te halen voor de chocoladefontein…. Maar thuis aangekomen hadden we alles gedaan… maar de chocolade vergeten.
Dinsdagmorgen toch maar weer naar Panningen want we hadden de kindjes beloofd dat we weer pepernoten gingen bakken en dan de pepernoten onder de chocoladefontein… Peter bleef thuis want het was zo verschrikkelijk koud… ik deed snel mijn boodschapjes en weer naar huis, eten koken en alles klaarzetten, de tafel versierd…. En schoencadeautjes klaargelegd en om 14.30 uur haalde ik Pierke, Joep, Sien en Mees uit school. In auto was Mees al helemaal hyper… en toen we thuis kwamen en ze zagen dat er een zwarte Piet was geweest werden ze allemaal een beetje hyper, Peter was ook al beneden en hij genoot van de drukte, de pepernoten waren zo klaar en de chocoladefontein was op temperatuur, binnen een paar minuten zat alles onder de chocolade…. Ze hadden plezier voor 10, maar ze werden wel alleen maar drukker…. Nou dus eigenlijk niet zon succes… Terwijl Peter ze een beetje bezig hield ruimde ik alle chocolade weer op en konden we spelletjes gaan doen, want ze hadden allemaal een klein spelletje gekregen. Daar werden ze toch een beetje rustiger van… en om 17.00 uur werden ze allemaal opgehaald en keerde de rust weer terug in huize Nouwen.
S Avonds kwam Wim nog om Peter te behandelen en in eerste instantie was Peter wel heel erg moe, maar Wim heeft altijd een hele positieve invloed op ons en ging het even later super goed, Wim is er van overtuigd dat het met een spier te maken heeft en kou erop, ja en daar houden we ons dan maar weer aan vast. Nog een poosje heel fijn gepraat en s avonds niet te laat naar bed.
Woensdagmorgen moesten we nog een beetje bijkomen van de drukke dinsdag en ik ging alleen naar Panningen om de bestelde chocoladepakketten op te halen, die Peter s avonds wilde meenemen naar het zwemmen. Er stond zwemmen met Wil op het programma en ik ging lopen met Willemien en Annemaire. Maar ik moest eerst mee naar het zwemmen van Peter om de chocoladepakketten mee af te geven, we hadden voor alle badmeesters een pakket, dat waren we al langer van plan, een klein gebaar voor 10 jaar goede zorgen, want zoals Peter zegt, ze staan altijd klaar voor hun, het poortje open maken de speciale kleedkamer open maken en altijd even een praatje maken. Ze waren dan ook erg verrast en vonden het een mooi gebaar, maar er werkten er wel 10 en wij hadden er 8, dus volgende week nog 2 nabezorgen. Ik ging lopen met Willemien en Annemarie en Peter en Wil gingen zwemmen en na een dik uur waren wij klaar en gingen alvast koffie drinken en na een minuut of 10 kwamen Wil en Peter ook. Het zwemmen had heel goed gegaan en dat zei Peter later op de avond nog een paar keer. Ja hij vond het heel knap van zichzelf dat hij alweer zoveel slagen alleen kon zwemmen. Ja wat betrof ging het supergoed en och die arm.. het zal wel niets zijn.
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en ik…. Ik hoefde geen boodschappen te doen… ik moest eigenlijk bijna helemaal niets, de betalingen gedaan, de was en toen besloot ik om de Sint cadeautjes die in huis waren alvast in te pakken en precies na te kijken wat we al allemaal hadden en een lijstje gemaakt wat er vrijdag allemaal ingekocht moest worden, want voor vrijdag stond ons jaarlijkse uitje naar Weert gepland. Toen ik alles had ingepakt had ik nog wat tijd over en werkte een poosje buiten in de kou, maar dat was wel lekker.
Om 13.30 uur kwam Peter weer thuis en hij had best wel veel te vertellen, dat het eerste uur altijd heel goed gaat, maar dat hij zo intensief bezig is en eigenlijk na een uur al heel moe is, maar dat hij dankzij het afasiecentrum zoveel in de spraak vooruit is gegaan. Ja heel erg goed !!
Later ging ik nog even alleen naar Steef wat weg brengen en eventjes knuffelen met Pierke en Sien.
Vrijdagmorgen waren we op tijd op en hadden we er allebei heel veel zin in om inkopen te gaan doen in Weert, ja dat doen we al bijna 20 jaar een dagje naar Weert Sint inkopen doen. De rolstoel in de auto en eerst even naar de Sligro, Peter bleef in de auto wachten en ik deed snel de inkopen, tjakka de eerste 2 cadeautjes al in de pocket. Toen naar het centrum van Weert , de auto gratis geparkeerd en naar de winkels, Peter ging overal mee naar binnen en genoot. Ja het was druk in weert Black Friday, druk maar heel gezellig. Om 12.00 uur hadden we al heel wat winkels gehad en gingen we voor onze lunch naar het vroegere Bruine Paard, daar was nu een nieuwe eigenaar ingekomen en het een en ander veranderd, gezellig maar de lunch ietsje minder als vroeger. Maar wel heel vriendelijk personeel en we genoten van alles. Ik keek mijn lijstjes eens allemaal na en appte Lonneke want daar kwam ik nog een ding te kort, tip gekregen en snel naar een winkel en ja hoor ook geslaagd. Maar Peter wilde ook nog wel wat winkels doen, nee hij had totaal geen pijn, nee en moe was hij ook niet echt. Dus nog naar de Action, de bakker en later in Panningen nog naar de boerenbond. Ja en toen was hij toch wel moe, maar wat genoot hij van dit alles, ja zo fijn dat we dit samen konden doen, ja misschien was het voor mij wel druk , maar hij genoot zo van de voorpret van cadeautjes kopen … ja en Marlies vindt dit toch ook fijn !!! Ja Marlies geniet ook van dit alles en vooral dat we dit samen allemaal kunnen doen… och en dan voel ik toch geen vermoeidheid… Dit geeft zoveel positieve energie en dan de volgende week die blije snoetjes op het heerlijke avondje… ja dat zijn SUPER momenten !!!
Terwijl Peter eventjes in zijn stoel ging rusten ruimde ik alles op , ja een heerlijke dag was het met een supergoede Peter, die echt nergens last van had gehad !!!
Zaterdagmorgen kwam Anneke om te helpen, en nadat we alles zon beetje klaar hadden gingen we de keuken in Sinterklaas stijl brengen, de ramen versierd, de vlaggetjes opgehangen, ja de zwarte Pieten kunnen komen, ziet er zo gezellig uit !!! Pierke belde of ze koffie konden komen drinken, Tuurlijk en zo zaten we even later aan de koffie, de lasagne had ik tussendoor klaargemaakt en om 12.oo uur brachten Claudi en Johan, Joep Mees en Niene, zodat zij hun inkopen konden gaan doen. Na het eten bracht ik Peter en Niene naar bed, en Niene was er zo trots op dat ze in Zoe’s bedje mocht slapen, ze stond voor het bedje te dansen, Zoe geslapen, nu Niene slapen…. En zonder een kik ging ze slapen. Joep en Mees speelden met de autootjes en tractors en ze keken heel rustig televisie… WAUW wat een superlieve kindjes !! Om 15.30 uur haalden we Peter en Niene uit bed en was het heel gezellig. Ik moest voorlezen uit het boek van Woezel en Pip. Woezel en Pip en de staf van Sinterklaas. Niene zat op schoot en Mees zat naast me met rode wangetjes en toen het uit was wilde Mees nog een keer en dan moest hij bij mij op schoot zitten… Hij was zo lief en stil…. Peter en ik keken elkaar eens aan… deze Mees hadden we nog niet zo vaak meegemaakt…. Maar hij vond het zo’n mooi verhaal…. Om 16.30 uur kwamen Johan en Claudi ze weer ophalen, effe alles opgeruimd douchen eten en s ávonds gingen we naar Wim en Els, heel bijzonder, een hele fijne mooie avond. WAUW wat gaf dat een supergoed gevoel en veel later als we gedacht hadden waren we thuis, tja moeten we beslist veel vaker doen, maar oh daar komt het vaak niet van…. En vanmorgen lekker samen ontbeten en kwam Theo effe op de koffie, ook weer gezellig zitten praten en… dan heeft Peter ook weer nergens ast van… Ja komende woensdag naar Maastricht, afspraak bij dr Jansen en er staat een immunokuur gepland… spannend… maar… ALLES KOMT GOED !!!!

CARPE DIEM !!!!
PLUK DE DAG !!!

Veel liefs Marlies

• 25 November 2018 - 16:19

Christel :

Ja Marlies, alles komt goed. Desalniettemin blijft die arm een zorg. Laat er woensdag toch maar naar kijken. Hopelijk is het niks bijzonders. In de tussentijd heerlijk genieten van de gelovige kleinkinderen. Want oh wat is dit een heerlijke tijd. Sinterklaas en straks weer kerst. Dat is GENIETEN.

• 26 November 2018 - 16:27

Toos.:

Ja marlies wat een spannende tijd allemaal zowel voor de kleintjes, en voor jullie ook heel spannend.
    Maar het is ook een heerlijke tijd. Als je die rode gezichtjes ziet van opwinding heerlijk.En jullie naar Weert, ook een leuke traditie, dat dit nog heel lang mag voortduren. laten we hopen, dat het met de arm iets onschuldigs is!
    Voor 5dec een gezellige avond met z,n allen.

• 26 November 2018 - 18:13

Loes:

Hoi Marlies en Peter
    Wat een prachtig sfeertje ,ik zat er helemaal tussenin.
    maar alla Decembermaand ,donker buiten,wat wil je meer,
    Een Oma die het prachtig kan verwoorden.Marlies ik heb genoten ,vind nog altijd dat je een boek moet gaan schrijven,en geniet iedere week van je verhalen (sfeer impressies ) Geniet ( en ik geniet ook al ) van 5 December .groetjes en heel heel veel plezier .

• 27 November 2018 - 10:01

Hein Oet Wieërt:

Wow wow wow wat een prachtig reisverslag want ik kreeg ook rode wangetjes bij het lezen en dat ondanks de zorgen over de arm. Jammer dat ik jullie niet getroffen heb in Weert maar dat komt wel een keer. Ik wens jullie heel veel succes in Maastricht en maak er een prachtige pakjesavond van . Fijne week nog