PINKSTEREN - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu PINKSTEREN - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

PINKSTEREN

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

20 Mei 2018 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Zoals we de laatste weken doen, deden we ook op zondagavond douchen. Na het douchen blijft Peter dan een kwartier zitten, zodat hij helemaal goed opdroogt en afkoelt, en dan smeer ik hem helemaal in en dan maar hopen dat de jeuk weg gaat. Terwijl Peter zat af te koelen maakte ik de medicijnen klaar voor de komende week. Ik las nog eens een bijsluiter door van de carbamazepine, dat zijn de pilletjes voor de epileptie en wat stond daar… zeer vaak voorkomend.. huiduitslag en jeuk. Sinds een paar maanden zijn ze hier gedeeltelijk van merknaam veranderd. Ik nam een doosje van de oude merknaam, daar stond bij soms jeuk en huiduitslag. Ik ging kijken bij de zorgverzekeraar sinds wanneer hij precies die andere merknaam had gekregen….. grrrr… zou dus zomaar kunnen dat het daar van komt. Dus maandagmorgen eerst maar bellen met de apotheek en daarna met Maastricht, want zo kan het niet langer.
Maandagmorgen eerste werk de apotheek gebeld en mijn bevindingen verteld. Nee hoor dat zou niet kunnen, nee de merknaam deed er niet toe. Ik vroeg waarom de pilletjes iet meer allemaal geleverd konden worden van de oude merknaam. De juffrouw keek het even na. Nee de oude waren er alleen nog maar in dosis van 200 en Peter slikt dus s morgens eentje van 200 en s avonds 3 van 100 van de nieuwe merknaam. De nieuwe merknaam is ook een goedkopere versie…. Maar goed de juffrouw van de apotheek zei dat het er niet toe deed. Dus toen Maastricht gebeld. Rechtstreeks geen keuzemenu, geen wachttijd. Ik vroeg of dr. Jansen er was. Nee die was er niet, maar dr. Van de Kerkhof wel. Ah dat was die aardige jonge dokter. Binnen een paar tellen werd ik er mee doorverbonden. Ja hij wist heel goed wie we waren, ja Peter had toen die uitslag en jeuk op de rug. Ja precies en nu heeft hij overal jeuk en uitslag. Ja het zou zomaar kunnen van de pilletjes en een stapeling van alles. Hij stelde voor om antihistamine voor te schrijven om de jeuk tegen te gaan. Hij zou het recept naar de apotheek faxen en dan konden we het s middags gaan halen.
Om 15.30 hadden we eerst een afspraak bij de fysio, deze keer ook voor mij en dat was heerlijk, want door het gedraai s nachts van Peter slaap ik ook niet zo best en Richard masseerde mijn nek en schouders heerlijk terwijl ik mijn verhaal deed. Daarna was het Peters beurt en we overlegden met Richard over het vervolgtraject met de brace. Richard zou het in gang zetten en kijken wat de mogelijkheden zijn. A de fysio haalden we nog wat plantjes en de pilletjes bij de apotheek.
S Avonds was Peter heel verdrietig, waarom waarom, zei hij maar steeds, waarom waarom komt er steeds meer bij, steeds als we denken dat het beter gaat komt er weer wat nieuws bij wat de vooruitgang in de weg staat. Hij wees maar steeds naar zijn hand en naar zijn been. Ja en dan de angst voor de nieuwe scan eind juni, hij vertrouwde het maar niks. Voor zijn gevoel zat alles tegen!!
Voor we naar bed gingen nam hij het pilletje voor de jeuk en binnen 5 minuten sliep hij, heel rustig, geen gedraai, geen gejammer van de jeuk… en eel de nacht doorgeslapen en ik ook. Wat is dat heerlijk !!!
Dinsdagmorgen was Peter wel heel moe, ja dat was weer een bijwerking van dat pilletje, maar hij wilde wel naar buiten naar de moestuin en daarna voelde hij zich al een stuk beter en na het eten ging hij ook mee naar Deurne om het vlees te halen.
Ik moest alles alleen doen, maar dat was geen probleem want het liep allemaal lekker en s avonds kwam Wim nog om Peter te behandelen en dat heeft zo’n positief effect, ja er zat weer een prima Peter. Wim is er van overtuigd dat er steeds meer kracht in de arm/hand zit en dat er nog heel duidelijk vooruitgang zit en dat geeft Peter weer een hoop positieve energie!!
De jeuk was de hele dag een stuk minder geweest en we besloten om s avonds geen pilletje te nemen en weer redelijk goed geslapen.
Woensdagmorgen stond er een heel groot stuk van Pieter Lakeman in het financieel Dagblad over de renteswaps, ja zei Peter bewaren. Ja alle krantenknipsels over de swap en over de opslagverhogingen bewaar ik en dat zijn er inmiddels al een heleboel!!! Claudi kwam even met Niene op de fiets. Peter was nog bezig met zijn handoefeningen en dan gebruikt hij altijd zo’n knuffel varkentje. Als je hier op duwt dan knort het, Niene vond dit wel interessant en pikte het varkentje, en ja hoor ze wist het na twee keer hoe het varkentje kon knorren en ging er lachend mee in een hoekje staan zodat niemand het haar kon afpakken. Math de voervoorlichter kwam nog een kop koffie drinken en om 10.30 uur had Peter een afspraak bij Anke de kapster. Ja daar ging hij alleen naar toe terwijl ik nog een poosje met Math praatte. Tegen 11.30 uur was Peter weer terug en had hij hele verhalen wie er bij Anke geweest waren. Prachtig toch dat hij dit alleen kan, heeft hij lekker iets te vertellen.
S Avonds kwam de jeuk weer in alle hevigheid terug en nam hij toch weer een pilletje voor de jeuk en sliep weer goed.
Donderdagmorgen ging Peter naar het afasiecentrum en ik ging boodschappen doen en een nieuwe telefoon voor mij halen. De mijne was toch bijna helemaal op, dus eerst naar de telefoonwinkel, nou dat was gauw bekeken welke het moest worden en het was een super aardige verkoper die alles voor mij opnieuw installeerde en ook nog wat uitleg gaf. Nou daar kon ik mee verder, want eerlijk is eerlijk hier heb ik totaal gen verstand van en dat komt er bij mij ook niet in. Maar met wat kleine aanwijzingen ging ik een uur later de winkel weer uit. De gewone boodschappen gedaan en weer naar huis, alles opgeruimd en nog een poosje buiten gewerkt en toen was het alweer 14.00 uur en kwam Peter thuis. Ja het was leuk geweest, maar eigenlijk hadden ze niet op hem geteld… oepsie vergeten door te geven, dat we geruild hadden met vorige week Hemelvaartsdag…. Peter ging gauw naar boven om te rusten en ik deed de was en om 15.00 uur ging ik Joep en Mees uit school halen, nog even wat opgehaald bij Patricia en weer naar huis. Joep en Mees wilden buiten spelen met de tractors en met de waterhaspel, ze waren zo lief en speelden zo leuk, peter zat ook een poosje buiten en genoot. Joep en Mees sjouwden met kistjes op de skelter en op de tractor en ik ruimde van alles op buiten. Om 17.30 uur werden Joep en Mees opgehaald en tijdens het eten moest Peter nog vertellen van het afasiecentrum en s avonds moesten we nog naar de verjaardag van Christel in Maasbree. Heel gezellig zitten buurten met de broer van Christel en later nog met Peter K. Die heeft heel veel verstand van computers en telefoons en die kon me weer even verder helpen want mijn whatsapp ging steeds in het engels. Knopje hier knopje daar, schermpje en klaar is kees, weer gewoon in het nederlands !! Om 23.00 uur gingen e naar huis, ja Peter was toch wel heel erg moe… ja was veel geweest op deze donderdag en veel gehoord!!
Vrijdag 18 mei….. WAUW al 39 jaar getrouwd !! Wat een tijd!!! Ik had geen rozen gehaald want we hadden de afgelopen week zoveel bloemen gekregen er stonden nog 5 vazen vol bloemen in de kamer. Wil kwam om met Peter te gaan zwemmen en ik haalde gauw asperges om een grote ketel soep te maken. Ook moest ik nog 2 salades maken voor Lonneke die zaterdag een buffet moest uitleveren in het Limburgse land. Het zwemmen had heel goed gegaan en ook de arm en hand waren soepel geweest alleen het polsgewricht was wat stram geweest, maar verder heel erg goed.
Het was prachtig weer en s middags wilde Peter graag buiten koffie drinken en dat deden we bij het zwembad. Ik maakte ondertussen het paadje naar de wei onkruid vrij en ook snoeide ik hier wat takken weg… oh zei Peter nu kan ik kijken in de wei, want dat had hij nog niet gezien. De wei van Theo was omgeploegd, oude boomstronken weggehaald en nu lag er een mooie nieuw ingezaaide wei. En Peter liep zelf het paadje af, ja mooi gemaakt zei hij maar steeds en daarna liep hij alleen naar binnen toe. Ja dat was fijn geweest zo buiten.
Zaterdagmorgen kwam Anneke om te helpen, we werkten vlot door, ik moest nog de salades af maken en de rest had ik klaar. Lonneke belde dat ze er al op tijd zou zijn, dus nog snel een hapje ten klaargemaakt en net voor 11.00 uur was Lonneke er met Zoe. We legden Zoe in de box bij Peter en oh wat geniet hij dan van dit kleine meisje. Steeds een stralende lach heeft ze!!! En wat lijkt ze op Lonneke, als twee druppels water!!! Pierke belde of oma nog zondagse soep had, want die wilde hij voor zijn verjaardag eten, ja die kwamen ze dan wel even ophalen en zo kwam Steef nog even met Pierke en Sien en dat was ook weer even heel gezellig. Pierke en Sien zijn ook al helemaal gek op Zoe.
Samen met Lonneke gegeten en na het eten bracht ik Peter en Zoe naar bed en ging Lonneke het buffet wegbrengen. Daarna nog een uurtje heel fijn met Lonneke zitten kletsen en toen was het tijd om naar Pierkes verjaardag te gaan. Ja dat kleine manneke werd al 7 jaar, 19 mei wat een datum, de sterfdag van mijn broer Hans, waar we ieder jaar ook even bij stil staan, zon verdrietige dag, maar dat werd 7 jaar geleden een vreugdedag want toen werden we opa en oma op deze gedenkwaardige dag. Lonneke gaf Zoe nog haar flesje en Peter en ik gingen alvast naar de verjaardag. Heel gezellig zaten we buiten te genieten van de grote kinderschaar, even met de kinderen naar het “veldje” Ik lette op Niene, want ja daar heb je ogen te kort voor. Die is zo rap en snel, maar met de poppenwagen bleef ze mooi op het rechte pad!! Nog lekker gegeten en om 20.00 uur waren we weer thuis. Lonneke was al vooruit gegaan en had Zoe alweer de fles gegeven, maar Zoe wilde niet meteen gaan slapen, maar na een half uurtje lukte het toch en ging Lonneke even de buffet spullen ophalen en toen ze terugkwam wilde Peter ook wel een wijntje en hadden we een heel gezellige avond.
Om 8.00 uur werd ik wakker vanmorgen, he ik had Lonneke en Zoe helemaal niet gehoord… zouden ze nog slapen… ja hoor als een roosje had Zoe geslapen, maar ook wij hadden heerlijk geslapen. Peter had eigenlijk de hele nacht geen jeuk gehad, zelfs nu zonder pilletje. Lekker ontbeten samen met Lonneke en Zoe peuzelde ook aan een broodje. Robert kwam nog binnen voor koffie en at ook nog een broodje en om 10.00 uur was het tijd voor Lonneke om weer terug naar Hoofddorp te gaan. Het was buiten heerlijk weer, echt Pinksterweer, een zonnetje weinig wind , heerlijk . Ik besloot om het zwembad maar eens open te leggen en dat schoon te gaan maken, ja Peter kwam ook lekker buiten zitten bij het zwembad, ja dat is HEERLIJK GENIETEN zo. En strakjes gaan we weer lekker buiten zitten… genieten van Pinksteren en niks hoeven, geen asperges geen buffettten, geen barbeques !! Alleen maar GENIETEN!!!!!!

IEDERE DAG WORD JE AANGEREIKT
ALS EEN EEUWIGHEID
OM GELUKKIG TE ZIJN

Veel liefs Marlies

• 20 Mei 2018 - 18:44

Christel:

Weer een drukke week achter de rug. Maar eindelijk iets tegen de jeuk. Want dáár word je echt helemaal gek van. Het heeft al veel te lang geduurd.
    Proficiat Pierke. Alweer 7! Wat vliegt de tijd. Voor we het weten, is er weer een week voorbij.

• 20 Mei 2018 - 18:47

Christel:

Kijk, dat krijg je als dat ding niet reageert. Dan wordt mijn commentaar drie keer geplaatst! Veel leesplezier. Hahaha.

• 20 Mei 2018 - 19:12

Lonneke:

Het was weer heel gezellig! Ik zit nu naast Zoë ' s bedje te wachten voor ze gaat slapen, maar dat gaat nog even niet lukken haha. Heel fijn als de jeuk over zou zijn! Geniet van het mooie weer, kus uit Hoofddorp!

• 20 Mei 2018 - 19:15

Peter Nouwen:

Ha Ha Christel.... gelukkig kan ik er een paar verwijderen.... anders krijgen we wel heel veel reacties ....

• 20 Mei 2018 - 20:26

Hein Oet Wieërt :

wat weer een heerlijk verslag om te lezen. Nog van Harte voor en met Pierke Over de jeuk is al meer dag genoeg gezegd dus is zeg er niks meer over. Ik wens jullie een heel fijne week

• 21 Mei 2018 - 21:27

Loes:

dat is wel zeker dat de jeuk van het andere merk pillen komt.Heb ik met mijn bloeddrukpillen gehad.Ik hoor de apotheek nog verklaren dat de werkzame stof precies hetzelfde was en dat ze mijn oude pillen van Santoz niet meer hadden..Ja mooi,al mijn haren vielen uit .Na 6 specialistenbezoeken in Nijmegen was de conclusie dat ik niet tegen de bijstoffen van dit andere merk kon,en toen hadden ze ineens wel de pillen van Sandoz.Dus terug naar het oude merk dan zal de jeuk zwker afnemen.Voor de rest een prima week daar in Grashoek,geniet van het zalige zomerweer en de groetjes aan allemaal.