Lekker veul sperjus...... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Lekker veul sperjus...... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Lekker veul sperjus......

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Mei 2011 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja lekker veul sperjes....maar laten we bij het begin beginnen.
Maandag was het tweede paasdag en eigenlijk een vrije ochtend, maar terwijl we nog aan het douchen waren belde Huub op. Tijdens onze dagen in Middelburg hebben we veel gepraat over het tapen en Huub en Hannie hebben een neef die ook deed tapen en nu was die neef in Grashoek en wilden graag met ons praten. Dus maar gelijk s morgens laten komen, want de rest van de dag zat vol met asperges.
Het werd een zeer boeiend gesprek, maar doordat we inmiddels in contact zijn gekomen met de fysiotherapeut in Kronenberg kon deze Pedro op dit moment niet veel toevoegen wat betreft het tapen.
s Middags sorteren en s avonds steken. Poehhhh, wat stond er veel!!!Heerlijk, met volle kistjes de rij uit, zo dat was al een paar jaar geleden, onvoorstelbaar!! En ik liep te genieten, pijn in de rug van het krom staan, maar oh wat is dit leuk!!!Daar had ik echt op gehoopt, nog een keer volle bak er tegen aan... en niet dat 21 jaar asperges steken als een nachtkaars uit gaat. Bij kaarslicht zaten we koffie te drinken en het voelde heerlijk.
Dinsdagmorgen rijles en ik ging zelf mee, wilde nog met Matje, de rijinstructeur, praten over de rijvaardigheidstoets. Matje was heel positief en over 6 weken is de nieuwe toets. Het is dan een vrouw die de toets afneemt en zij neemt een andere route, deze is voor Peter een stuk makkelijker, want dan gaan ze over de autobaan eerst richting Eindhoven en dat is bekend terrein voor hem. De rijles ging dan ook supergoed. Volgens Matje helemaal geslaagd!!
Peter gaf aan dat zijn "gewone" schoenen een beetje "kaput"waren... Steef gebeld en die zou een paar nieuwe meebrengen. s Middags gepast en ja hoor... voor het eerst na 3 jaar gewone nieuwe confectieschoenen, niks aangepast, gewoon gewoon!! Ja het zijn kleine dingen, die voor veel mensen niets bijzonders zijn, maar voor ons van hele grote waarde!
Woensdagmorgen naar Venray, naar dr. Pop de neuroloog. Maar eerst moest ik nog bellen voor de regio taxi, want dat moest voor 1 mei en we moesten een nieuw pasje en daar moest een pasfoto op. Maar Peter is nog nooit met de regio taxi geweest, altijd met het ziekenvervoer, maar als hij het rijbewijs heeft, krijgen we dat ziekenvervoer misschien niet meer en moet hij in geval van nood met de regiotaxi. Moeilijk gesprek, maar dan toch pasfotos gaan maken en aanvragen. Maar wanneer....
Om 11.00 uur moesten we in Venray zijn en het regende, op zich helemaal niks mis mee, alleen dat ik Peter nu toch maar voor de deur moest afzetten, want dat hele stuk door de regen lopen, nee liever niet.
Dr. Pop was super tevreden en prees wederom ons doorzettingsvermogen. Peter was deze morgen wel wat duizelig maar Pop weet het aan de prikkels die hij krijgt, en we zijn tenslotte allemaal wel eens duizelig of een beetje misselijk.Hij wilde ons graag over een half jaar weer terug zien om te kijken wat het tapen ons nog verder bracht..
Met een schouderklopje en een grote pluim gingen we na een kwartier weer naar huis.
Bij de post zat een brief van het CZ, ja ook dat nog... het ziekenvervoer loopt 31 mei af, moeten we die papieren rompslomp ook weer aanvragen, invullen, handtekening van de revalidatiearts enz. enz. Maar ja toch maar doen. Ik maakte de brief open en wat schets mijn verbazing... Zonder verder onderzoek wordt het ziekenvervoer verlengt tot 31 mei 2014!!! Ja gezien de situatie en na 3 jaar weinig verbetering meer te verwachten... hoeven we niet naar een keuring of wat dan ook! Nou dit is dan de eerste keer dat ik iets negatiefs als erg positief ervaar. Zo dan hoeven we die hele regiotaxi procedure niet te doen en over 3 jaar zien we wel weer verder.
Donderdag naar de afasiegroep in Blerick, ik had vorige week in het schrift geschreven waarom Peter zijn rijbewijs niet had gehaald, en nu schreef Geertje in het schrift of ze ons konden helpen door met Peter borden te oefenen... Ja dit is meedenken!! Ik moest boodschappen doen en sorteren en ook nu was het superdruk, maar dat vind ik dus leuk. Jammer dat er geen kaboutertjes zijn die het huis schoonmaken en de boodschappen doen, want dat vind ik niet zo gaaf.
Vrijdagmorgen kwam neef Wil om in de moestuin te werken en ik ging bloemenplantjes halen en ook nog groenteplantjes, s middags deden we niet sorteren en heb ik de hele middag in de tuin gewerkt. Om 3 uur ging ik Peter wakker maken, want Toon had de nieuwe grasmaaier gebracht. Oh ja gelijk opstaan en proberen. Oh wat zat hij er trots op, een grote smile op zijn gezicht. Super!! Ja we waren SAMEN buiten aan het werk, ik plantjes poten en Peter grasmaaien. Ja dat voelt goed.
Om 6 uur asperges steken, maar het zag een beetje donker, we hadden net een veld de plastic eraf en werden we eruit geregend... vluchten naar de loods, en lieve mensen, ook dit is gaaf!! Ja tot 3 keer toe moesten we vluchten, maar de asperges hebben lekker water gehad!!!
Zaterdagmorgen ging Wil met Peter zwemmen , en daarna, ondanks dat het koninginnedag was, naar de Kronenberg om te tapen. Nu hebben ze de tape op de arm tot voorbij de elleboog en de volgende week gaat het tot op het schouderblad.Oh ik ben zo benieuwd, want donderdagmorgen tijdens de handoefeningen riep Peter ineens ja, ja kijk hij beweegt, de duim bewoog bewust, een paar keer op en neer!! Je voelt en ziet dat er in zijn hand en vingers steeds meer beweging zit. Vanmorgen ook in bed, dan ben ik met zijn arm en hand aan het "spelen" en iedere keer voel ik meer reaktie en toen ik opstond was hij weer in slaap gevallen en ik keek naar hem, tranen in mijn ogen, want voor het eerst lag zijn rechterhand heel"gewoon" op zijn buik en ik had hem daar niet neergelegd.

GELUK....
IS DE HARMONIE
TUSSEN OMSTANDIGHEDEN EN BEHOEFTEN

Veel liefs Marlies

• 01 Mei 2011 - 14:27

Hein Oet Wiëert:

Wat weer een mooi verslag van veul mer eigenlijk van veul hieel veul en nog mieer spergus. Waat ein fieest gister hiej in Wieert met det kueninklukhoees. Fijne week weer

• 01 Mei 2011 - 14:52

Christel:

Ja, wat moet ik nou nog zeggen. Alles is gewoon goed. Laat dit vooral lang duren. Vooruitgang is altijd fijn. Maar zo'n verhaal smaakt ook naar meer (asperges?) Houden zo mensen. Wij zien ons gauw weer.

• 01 Mei 2011 - 17:31

Theo En Sylvia:

Wat fijn dat alles zo voorspoedig loopt.
    Met Peter, met jou, en als klap op de vuurpijl ook nog met de asperges.
    Ik weet nog hoe gezellig het vorig jaar was met het uitstapje met de afasievereniging!Geweldig was het.
    Tot volgende week

Groetjes Theo & Sylvia

• 01 Mei 2011 - 17:54

Tooske:

Ja nog even en hij steekt zijn middelvinger op, zo van dit kan ik ook!!!!Geweldig, dat intapen, lies ga hier iets meedoen, voor de medemens, want dit is toch geweldig.
    En als jij zo doorgaat, dat krijg jij,volgend jaar een lintje op koninginnedag!!!!
    groetjes.

• 02 Mei 2011 - 10:33

Thea & Jan:

Wat fijn om dit weer te lezen ,ga zo maar weer door SUPER.
    gr thea

• 02 Mei 2011 - 21:04

Nelly:

Hallooo.. Marlies & Peter, wat geweldig steeds weer na wat tegenslag dat positieve....... Fijn om dan meevallers binnen te krijgen per post, dat zal jullie zeker goed doen. Zomaar lekker verlengd, beter kan niet!!! En die asperge, heerlijk hoe jullie hier over berichten.
    Het tapen.... wat geweldig als je dan reactie voelt, mooi om dit te lezen. Ga zo door met alles uitproberen...... jullie zijn nog lang niet uitgetoeterd. HEEL VEEL SUCCES... MOED.... EN STERKTE!!!!
    Groetjes Jan & Nelly.

• 04 Mei 2011 - 07:43

Hein Oet Wiëert:

BREINCAFÈ WEERT Beekstraat 29 Wo 11 mei 19.30-21.30 uur

Het thema van deze avond is: Gebrek aan ziekte inzicht bij NAH.
    Vaak heeft een getroffene niet het inzicht in zijn ziekte en dat maakt het leven met deze beperking er duidelijk niet gemakkelijker op voor de getroffene zelf maar ook zeer zeker voor de omgeving. Er wordt gesproken door een neuropsycholoog en een psychodiagnostisch-werker.
    Wie evt interesse heeft die wil ik graag de destreffende mail doorsturen als je mij even mailt op:
    h.goertz@home.nl