Warm.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Warm.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Warm....

Door: M

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Juli 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Zondagavond kwamen Ria en Wiel op visite en hebben we lekker buiten gezeten, binnen was het drukkend warm, maar buiten bij het zwembad washet zeer aangenaam. Gezellig zitten kletsen en weer wat nieuwtjes uitgewisseld.
Maandagmorgen op tijd op , douchen alle oefeningen doen en samen naar de fysio in Baarlo. Het lopen ging weer heel goed en nu werd er geoefend in het doorzwaaien van het been. De stepmate werd neergelegd , Peter moest ervoor gaan staan, met het linkerbeen erop en dan in een zwaai het rechterbeen erover heen. En ja hoor na 2 keer ging het heel goed. Kostte wel veel kracht maar het lukte. Dit is ook heel belangrijk voor het evenwicht en de balans houden. Ja iedere week een stapje verder, en dit kunnen we thuis ook weer oefenen, alhoewel er deze week niet zo heel veel extra geoefend is!! Richard vroeg hoe de tape op de schouder het had gedaan en Peter vertelde dat hij er heel positief over is, het prikkelt de spieren en de zenuwen in zijn arm!! Dus werd de schouder opnieuw getapet en gingen we weer naar huis.
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke en Sien en hebben we eerst een poosje buiten gezeten waar het heel aangenaam was, maar ook een spelletje in de kamer gedaan en eten gekookt. Na het eten ging Steef alweer naar huis met Pierke en Sien, deed Peter zijn middagslaapje en had ik een beetje tijd om alles op orde te brengen. s Avonds ging ik lopen met Wiullemien en Peter zwemmen met Wim. Na het lopen en zwemmen dronken we samen koffie op het terras van de Schatberg. Ja daar was het goed toeven. Na het zwemmen doet Peter altijd de oude lage schoenen aan, want de hogere schoenen krijgen ze dan niet aan, jammere is dat hij dan minder goed loopt en de enkel minder stevig is, en om het terras te komen moeten er wat hobbels genomen worden en zwikte de enkel licht om. OEI!! Maar gelukkig niet veel last van gehad!!
Woensdag was er toch zomaar een vrije dag... maar samen met Anneke eens flink gepoets en opgeruimd en Peter ging gras maaien, dat was ook nodig. En s middags wilde ik eens de tour gaan kijken, want daar had ik dit jaar nog niet zoveel van meegekregen, maar ook de ceremonie rond de vliegtuigramp wilden we graag zien, maar daar belde Joep... Oma kan Joep komen zwemmen??? Tuurlijk mag Joep komen zwemmen, dan is al het andere toch niet zo belangrijk, we waren nog naar de ceremonie aan het kijken en er een minuut stilte was... zeer indrukwekkkend, maar aar kwam Claudi met Joep en Mees binnen... Sttttt zeiden Peter en ik. Maar daar hadden Joep en Mees nog nooit van gehoord.... een minuut stil zijn!!! Nee hoor leven in de brouwerij, oma zwempak aan en zwemmen... Mees wer hier in bed gelegd en Claudi en ik gingen met Joep in het water. Na een uurtje kwam Peter er ook bij zitten en was Mees ook weer van de partij. Johan belde dat hij nog een storing had en och dan bleven Claudi, Joep en Mees maar bij ons gezellig eten.. Claudi maakte wat te eten klaar, ik zat met Joep en Mees in het water en Peter zat er heerlijk bij in een stoel in de schaduw, balletjes gooien, met een waterpistool schieten en zo hadden we ondanks de ellende in de wereld heel veel plezier in ons eigen zwembad. Na het eten fietste Claudi weer naar huis en keken Peter en ik naar de indrukkende beelden op televisie. Heel heftig allemaal!!
Donderdagmorgen gingen we samen naar Panningen de boodschappen doen, het valt gewoon op hoe snel Peter mensen herkent, hij ziet werkelijk alles!! Ik heb het dan meestal niet gezien en heel handig weet hij mij dan uit te leggen wie het was. Ik let daar meestal niet zo op, maar hij wil het mij dan toch duidelkijk maken. De juiste naam kan hij niet noemen, maar dan gaat het zo.... Dit jaar Prins Carnaval.... Oh was het Dorathee?? en dan zegt Peter .Ja die van Grad!!! Gelukkig hebben we dan een hele goede communicatie!! Het was dus Dorathee Verstappen!!
s Middags weer de tour gekeken en de vliegtuigramp en na het eten moesten we spullen voor de familiedag naar Claudi brengen. Tegen 7 uur gingen we er naar toe, Johan was buiten bezig en Claudi was boven met Joep en Mees in bad. Ik ging er naar toe, en het eerste wat Joep vroeg was... Heb je Opa ook bij, waar is opa, doet ie niet slapen?? Nee hoor opa is er ook bij. Ik moest Joep afdrogen en mee naar beneden nemen, ja hij moest nog even met opa spelen... Effe lekker buiten gezeten en toen weer naar huis.
Vrijdagmorgen op tijd op, oppasdag voor Pierke en Sien, Anneke kwam ook helpen, en was het heel relaxed. John kwam om met Peter te gaan zwemmen, Tineke kwam nog even op de koffie, en Pierke vond het prachtig om met Anneke allerlei "klusjes"" te doen. Het zwemmen had heel goed gegaan en John merkt dat de tape vooruitgang boedt, de arm/hand worden steeds soepeler. Ja echt goed. s Middags deden we nog wat spelletjes in de kamer, ik had wat kleinere puzzles van de zolder gehaald. Pierke wil altijd aan mijn grote puzzle helpen, er ligt er hier altijd eentje op tafel, want als Peter savonds televisie kijjkt zit ik meestal legpuzzles te maken, zo hoor ik wat op tv is en kunen we ook gewoon praten. Maar nu had ik dus wat kleinere puzzles van de zolder gehaald en eentje is van het leesplankje van Aap Noot Mies. Ja die zou Peter wel gaan maken met Pierke. En weer verbaasde het mij hoe goed Peter al die losse woordjes nu kan lezen!! WAUW!! Ja want dat was een paar jaar geleden abacadabra voor hem. Ik ben nu een boek aan het lezen van Simonne van Gennip, zij is een journaliste die een hersenbloeding heeft gehad en zij beschrijft het heel eenvoudig wat zij toen dacht en ook wat ze toen allemaal niet kon, dat ze niet wist wat letters waren en hoe mensen er toch een woord van konden maken. Ja heel veel begrip en herkenning voor mij!! Ja en dan zie ik met heel veel respect de vooruitgang bij Peter, oefenen oefenen oefenen en alles, ja alles opnieuw leren!! En steeds opnieuw proberen en volhouden!!
s Avonds moest ik toch nog het een en ander doen voor de familiedag, maar uiteindelijk was toch alles gelukt!!
Zaterdagmorgen weer op tijd aan de slag, broden, broodjes, stokbrood afbakken, da laatste hand aan de salades en zowaar om half 11 begon de zon te schijnen... vorig jaar begon het toen keihard te regenen.... en om 11 uur waren we bij Claudi waar we dit jaar de Nouwen familiedag hadden. In totaal waren we met 28 personen, Roos en Door, Peters zusjes, Maik en Vera, Niels en Desiree, Yvonne en Frank, Stefan en Ilona, Steef en Robert, Lonneke en Jaap, Claudi en Johan, en dan de kleintjes, Kim, Iris, Pierke, Joep, Anne, Timme en Minke, Boaz, Sien en Mees. De zon scheen de hele dag, de kleintjes speelden en speelden, op de trampoline in de zandbak, met de piratenboot, het was echt supergezellig. De kleintjes letten er helemaal niet op wie hun oma was of papa en mama, het liep allemaal lekker door elkaar. PRACHTIG!! Lekkere soep en broodjes bij de lunch, en om 5 uur haalden, Pierke Roos en ik de bbq bij ons en konden we heerlijk bbqen. Na de bbq begonnen de mannen de tent af te breken en ineens wilde Peter naar huis.... ja vervelend want ik wilde nog niet naar huis, ik wilde nog helpen met opruimen en ook nog effe nakletsen.... Nou dan Peter maar naar huis brengen en weer terug. In de auto vroeg ik hem waarom hij opeens naar huis wilde... ja beetje verdrietig.. Oh.. ja iedereen helpen, en ik , ik maar ein bein,, en kan niet helpen... !! Oei dat is even slikken voor mij.. Maar je was er wel, en jij was de enigste Opa!! Ja dat is waar.... !! Giel en Hay zijn er niet meer, en och die kindjes hadden nu geen opa.. en Pierke, Joep, Sien en Mees, ja die hadden wel een opa... Och ja.... het is goed!!
Ik vroeg of hij het goed vond dat ik nog terug ging om te helpen, ja hoor dat was helemaal prima.!! En toch nog met een brok in mijn keel ging ik terug. Het was zo n fijne dag geweest en die wilde ik ook heel fijn afsluiten en nadat we alles hadden opgeruimd en nog een kop koffie gedronken kwam Claudi nog met een heel mooie geste naar Giel en Hay, ja en dat maakt alles zo bijzonder en mooi!! SUPER!!

ELK MOMENT VAN HET LEVEN
DRAAGT HET ZAAD VAN GELUK IN ZICH

Veel liefs Marlies

• 27 Juli 2014 - 22:56

Stefan:

Hoi Marlies,

Die laatste zinnen... Wat een prachtige emoties en gesprekken. Ik heb ook heel erg van het feest genoten. Zeker van die enige opa. Dank!!

Tot ziens!!

• 28 Juli 2014 - 14:37

Christel:

Een aparte week, nietwaar? De vliegtuigramp, het zomerweer, het zwembad en de kleintjes. Iets negatiefs en heel veel positiefs. Blijf daar vooral naar kijken. Ook Peter. Natuurlijk valt het niet altijd mee, als jij je steentje niet bij kunt dragen, zoals je dat graag zou willen. Maar je bent er wél bij. En dat is al zo fijn.

• 28 Juli 2014 - 17:22

Hein Oet Wieërt:

Wow, er wellen zo als heel vaak tranen in mijn ogen op. Ik kan mij Peter's reactie helemaal voorstellen omdat dit mij ook gebeurd. Dat helpen is vaak zo moeilijk. Komt toch van alle drukte, indrukken en ik denk ook de emoties. Ik ga dan vaak over mijn grens en opeens is het dan helemaal op. Dat doet pijn als je niet meer kan meehelpen of al eerder afhaakt. Anderzijds mag je er ook bij stilstaan dat je nog alles kan meemaken en niet mag kijken naar wat niet meer gaat maar naar wat wel nog kan. Christel verwoord dat wat ik dan ook vaak hoor. Die woorden verzachten het wel maar het blijft toch moeilijk.

Marlies, dat ik nu net lees over dat boek van Simonne v Gennip is wel erg toevallig omdat ik gisteren het papiertje tegenkwam met haar naam en de titel van het boek en het toen zichtbaar bij de pc heb gelegd omdat ik dat ook nog wil lenen bij de bieb. Je had er trouwens al eens iets eerder over verteld als ik het goed heb.
    Ik wens jullie weer een heel mooie week

• 28 Juli 2014 - 19:08

Loes:

Ha die liesje
    Daar zijn we weer dwz hebben weer lekker jouw week gelezen,wat een tegenstellingen en wat een vreselijke rampen gebeuren er toch.
    We hebben het er nog wel over,lijkt me zo niks,maar alla weer vooruitgang bij Peter,daar gaat het om,hij wel bedroefd,maar dat komt goed en is ook weer goed denk ik in het verwerkingsproces,ik wens jullie een hele fijne week,met superfijn weer,en heel veel vooruitgang bij Peter.

• 03 Augustus 2014 - 07:54

Hanny:

hoi Peter en Marlies
    het blijft goed gaan met peter,maar dat kan ook niet anders met zo"n vrouw achter zich,petje af.nog even en dan ruimt hij zelf ook alles op ,die tijd komt ook nog wel,geniet nog van de mooie zomer

grtjes Huub en Hanny