Winterwonderland - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Winterwonderland - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Winterwonderland

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 December 2011 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Zo het winterwonderland staat weer in volle pracht te gloren. En het wordt ieder jaar mooier....
Zondagavond kwamen Claudi en Johan Joep brengen, want maandag is nu even onze oppasdag. Wel moesten we maandagmorgen naar de groepsfysio in de Kronenberg, maar we hadden besloten om Joep mee te nemen. Dit kleine manneke is zo rustig, dus dat moest lukken. Gelukkig krijg ik ook steeds meer handigheid in maxi cosies en kinderwagens in elkaar zetten, zodat dat ook geen problemen meer oplevert.
Eerst werd er koffie gedronken en kleine Joep stond fijn langs Peter, af en toe deed hij de wagen wat schommelen, en Joep lag rustig te kijken. De therapie was weer intensief, Marijn was het"öpperhoofd" en dan worden er gekke dingen gedaan!! Nu gingen we terug naar de Romeinse tijd en moesten 9 personen een leger vormen in rijen van drie, ze moesten dan de aanwijzingen opvolgen van iemand, stop voorwaarts, stop rechts, stop links, en het leger moest bij elkaar blijven. De clou was dat er snellere en langzamere personen waren en dat ze op elkaar moesten letten en dezelfde snelheid moesten proberen te houden. Heel interessant om te zien, hoe men dan elkaar helpt en aanwijzingen geeft!!
Om 12 uur waren we thuis en kreeg Joep een flesje en daarna gingen Opa en kleinzoon een slaapje doen.
Hierna lag Joep in de box en Peter speelde ermee, en liedjes zingen en lachen. Om 5 uur was het donker en gingen we samen met Joep voor het Winterwonderland zitten. Alle lichtjes aan, muziekje aan en Joep genoot.. heel rustgevend!!
Om half 7 kwam Claudi Joep weer halen en Peter en ik concludeerden dat we niet moe waren geworden!! De auto moest nog in de loods gezet en dat deed Peter wel even. Hoefde ik niet te doen, hij kon ook wel de deuren dicht maken en de lampen uit doen!!Klasse!!
Dinsdagmorgen eerst douchen en de tape van de arm halen, ja want die was blijven zitten zonder irritatie, was wel even spannend, maar ging bijzonder goed, dus kunnen we hier ook weer verder mee. Steef kwam met Pierke, en we waren heel benieuwd wat dit manneke van het kerstgebeuren zou vinden.... samen liepen we er naar toe, maar Pierke had het gauw gezien. Te weinig aktie!!! Dit manneke houdt van grote tractors en broem broem geluid!!!
Ontbijten, krant lezen.. he zegt Peter, kijk Herm... Herm een lintje!!
Ja Herm koninklijk onderscheiden. Oh daar gaan we toch zaterdag naar toe, kunnen we hem feliciteren. Even later keek ik in mijn mailbox en was er een uitnodiging om dinsdag iets te komen drinken. Ja dan het programma maar weer aanpassen.. s middags kwam Annemarie met de moeder van Wil op de koffie en brachten ze mijn vlees al,, druk druk druk, belde broer Paul een poosje, ja hij was met kerst ook in Nederland en wilde graag naar het familiekerstdiner komen met... zijn nieuwe vriendin!!Heel bijzonder!!!
s Avonds gingen we naar Herm en Joze, met de bedoeling een uurtje te blijven, maar dat liep even anders. het was heel erg gezellig, en zodoende waren we pas tegen 12 uur thuis.
Woensdag oppasdag van Pierke en vlees, Pierke zit nu ook in de kinderstoel en dan kan Peter er nog meer mee, met de duplo blokken spelen en boekjes kijken, en Peter gaf hem zijn warme maaltijd!!
Wil belde op dat het zwemmen niet door ging wegens ziekte, maar dat vond Peter helemaal niet erg.... kon hij weer fijn met Pierke spelen, maar daar word je ook een beetje moe van!!!
Donderdagmorgen naar de afasiegroep, vorige keer had ik een beetje woorden gehad over de taxi, we hebben nu nog maar 1x in de 2 weken een taxi nodig, en dan komt hij s middags een uur te laat. Ja dat vind ik niet kunnnen, en Peter zit dan maar te wachten en te wachten. Nu had ik niets gezegd, alleen de tijden aangeven en niet dat ze wel een paar minuten later mochten komen, en jawel hoor keurig op tijd, dus het kan wel!! Peter was heel enthousiast, ja het had super gegaan, hij had bijna anderhalf uur aan de computer gezeten en dat gaat steeds beter, hij was ook niet zo moe.
Vrijdagmorgen kwam Willemien om onze voeten weer keurig te verzorgen, en die van Peter zagen er weer erg goed uit, want het was de laatste maanden een beetje Naadje Pet, vochtig, nat exceem, open. We dachten dat het met de tape te maken had en daardoor ook een aantal weken niet getapet, maar 2 weken terug deden we Peter weer de oude Lowa s aan,(Januari 2010 gekocht en eigenlijk een halve maat te groot, voor de spalk)en nu gaat het weer super met zijn voeten en ook de rest van het lijf!!!Ja ja het is wat met die schoenen!! Ik geloof dat er wel 12 paar schoenen staan voor Peter, steeds weer iets nieuws proberen, en nu zijn we terug bij de schoenen die hij voor het infarct ook aan had, en waar hij altijd heel goed en graag opliep!!!
s Middags kwam Frans Janssen de kerstpakketten brengen en koffiedrinken, hij had weinig tijd.... maar de tijd vliegt en voor Peter heel veel nieuwe informtie!!! Toen Frans, na 2 uur, weg was gingen wij samen naar Panningen, ook wat kerstinkopen doen, maar steeds kwam Peter terug op het gesprek met Frans, verbazing over wat die man allemaal te vertellen had!!!
Zaterdagmorgen zwemmen met Wil, nu wilde Peter liever niet zelf rijden, hij was wat moe... Het zwemmen was super gegaan!! Steeds wordt de lat een beetje hoger gelegd en steeds komt er iets nieuws wat Peter kan, het is zo fascinerend en bijzonder, geweldig om dat na 3,5 jaar nog steeds te kunnen zeggen, na het zwemmen naar de Kronenberg, waar de arm en vingers werden getapet, nu tot aan het schouderblad.
s Middags was Eric er met koffiedrinken en belde Babette, zij was al in Nederland en reden naar Venlo, en als ze terug naar Eindhoven reden wilden ze heel even aankomen... ja want wij moesten s avonds naar Herm en Joze...
Maar Toos Babette Izan en Noa kwamen toch nog een uurtje bij ons, en ook dat was heel gezellig!!
Nog wat Kerstkaarten rondbrengen..
Ja en toen nog naar Herm en Joze, en volgde er een super avond. Peter reed naar huis, het was koud en nat en ik zei dat ik de auto wel in de loods zou zetten, nee hoor dat doe ik, want ik moet blijven lopen, als ik dat niet doe, rolstoel, en dat wil ik niet!! En toen we thuis waren, nog heel lang gepraat, en dan zie ik steeds meer het "ondeugende"van vroeger terugkomen, en dan denk ik wat heb ik hier intens naar verlangd, wat is dit supermooi!! Peter zoals hij was voor 2008, de twinkeling in zijn ogen, het trots zijn op zijn kleinzonen, iedereen het winterwonderland laten zien, oefenen dat hij alle tafereeltjes kan benoemen, want HIJ moet dat Pierke en Joep toch leren... SUPER!!!

WANNEER ZIJ MAAR VOLDOENDE WORDEN HERHAALD
ZULLEN DE MEEST FANTASTISCHE THEORIEEN
OPGEZOGEN WORDEN IN DE ONBEWUSTHEID
EN DRIJFVEREN WORDEN VAN AKTIE

Veel liefs Marlies

• 18 December 2011 - 18:55

Thea & Jan:

Wat fijn dat het goed gaat.
    Ga zo maar het nieuw jaar in dan komen jullie er wel met ze alle, we gaan SAMEN DOOR ,.

Wij wensen jullie alle fijne feestdagen en een gezond 2012 toe.

Ook voor de mensen die dit lezen.

• 18 December 2011 - 19:26

Hein Oet Wieërt:

Blijft een en al ontroering bij het lezen van weer z0`n mooi verslag. Hier kunnen wij allemaal weer verder mee en fijn dat het "ondeugende" weer terug is. Dat gaat dan nog heel wat streken opleveren. Maak er een te gekke week van en voor allen die het lezen : Fijne en vredige kerst

• 18 December 2011 - 20:31

Truus En Herman:

peter en marlies en familie
    voor jullie hele fijne feestdagen en een heel goed 2012
    lieve groetjes uit de neerkant

• 19 December 2011 - 14:58

Christel:

Marlies, ik denk dat jij niet de enige bent, die naar de twinkelende ogen terug verlangde. Wat denk je van Peter? Hij zou het zeker al heel graag veel eerder weer zó naar zijn zin hebben gehad. Hij heeft nu weer twinkelende ogen. En daar genieten jullie samen van. Ook Peter ziet de vooruitgang en is daar reuze blij mee. En iedereen die jullie volgt, is blij met jullie. Geniet maar lekker samen van het winterwonderland en alles wat daar bij hoort.