Sinterklaaskriebels... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Sinterklaaskriebels... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Sinterklaaskriebels...

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 November 2013 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Zondagmiddag na het slaapje van Peter ging het al een stuk beter, we hebben er samen nog eens goed over gepraat en samen tot de conclusie gekomen dat we een psycholoog erbij moeten halen.
Maandagmorgen naar de fysio in Baarlo, we moesten de auto een stukje verder parkeren omdat de invalidenplaats bezet was. Maar gelukkig is dit geen probleem meer voor Peter. We moesten even wachten en toen nam Richard ons mee naar de grote zaal, de oefeningen gingen heel goed en even later aan het wandrek waren we alledrie verbaast over de vooruitgang, hoe makkelijk gingen de oefeningen en hoe goed kan Peter nu zijn evenwicht vinden. Ja echt super!! We gingen naar een apart kamertje om de arm te tapen en toen raakten we aan de praat over wat er in het weekend was gebeurd. We konden er met Richard heel goed over praten en hij adviseerde ons om in kontakt te komen met een neuro psycholoog. omdat het probleem van Peter te maken heeft met zijn CVA en een neuropschycholoog hier waarschijnlijk meer kennis van zal hebben.
En zoals als iedere week voel ik me heel blij en vrolijk als we naar huis gaan, en als Peter s middags slaapt doe ik zingend mijn werk.Om half 3 wordt er op de deur geklopt en staat Linders HAi voor de deur,we kennen hem nog van vroeger en hij was ook bij de fysio in de Kronenberg. Hij kwam eens kijken hoe het nog met Peter was, we waren al zo lang niet meer in de Kronenberg geweest, en er was zoveel gebeurt....Nadat ik eesrt een poosje met Hai alleen had gepraat ging ik Peter wakker maken en hij stond gelijk op, dat was nog eens een verrassing. Het werd een emotionele gezellige middag, waar Peter veel over vroeger moest praten en veel herinneringen aan de Nouwens familie werden opgehaald. Tegen 5 uur kwamen Mattie en Leen nog de spullen van het buffet terugbrengen en dronken ook nog een kop koffie, ja en toen ging langzaam het kaarsje bij Peter uit.... ja dat was toch wel heel veel praten...maar ondanks zijn vermoeidheid, ruimde Peter de tafel af terwijl ik alle spullen in de keet opborg.
Dinsdagmorgen aan het ontbijt bespraken we wat er deze week nog verder op het progrmamma stond en dat we vrijdag de Sint inkopen gingen doen.... Oei oei zegt Peter dat kan niet, ik moet voor de haren!! Echt waar, heb jij een afspraak bij Anke de kapster?? Ja om half 5. Kijk dat onthoudt hij dan heel goed. Oke dan moeten we die afspraak verzetten, want anders hebben we geen dag meer voor de Sint inkopen.
Steef komt met Pierke en Sien, Sientje gaat al gauw naar bed en Steef moet even naar Panningen. Pierke wil weer graag een spelletje met Opa doen, nu is het Raad je plaatje, en oh wat vinden ze dat allebei spannend. Ik moet dan af en toe wat uitleggen,want ja de sp[elregels... maar voor allebei superleerzaam!! s Middags gaat Pierke weer vrolijk bij Opa in bed liggen en ze slapen allebei als rozen en merken niet dat Sientje huilt en niet wil slapen. Om 4 uur wordt er nog een spelletje Wie is het gedaan en dat is zo goed voor Peters logopedie, echt een vraag en antwoord spel.JA SUPER die spelletjes van vroeger en eerlijk is eerlijk welke Opa heeft er nu de hele dag tijd om spelletjes te spelen??? En dat deze spelletjes toevallig ook nog heel goed zijn voor de revalidatie en dat we mede daardoor zoveel vooruitgang boeken!!SUPER!!
Steef neemt Pierke en Sien deze keer allebei mee naar huis, want ze brengen mijn vlees al op tijd en daar ben ik de hele avond zoet mee aan het werk. Och gewoon een late dienst!!
Woensdagmorgen nog even druk met mijn vlees en alle oefeningen met Peter doen, maar het lukt allemaal en om goed 10 uur komt Wim om met Peter te gaan zwemmen, als ze terug komen is de oud dierenarts er, en wordt er goed gepraat. Het zwemmen had weer heel goed gegaan en Wim had via de EHBO kontakt gehad met een arts en die adviseerde om te golfen, de golfbeweging met beide armen zodat de rechterarm geactiveert wordt, gaan we probberen met de stok....
s Middags is het nog druk met klanten en s avonds komt Annemarie mij ophalen om te lopen, ik vertel wat Wim gezegd had en Peter demonstreert hoe goed hij zijn armen kan bewegen, en inderdaad ik sta er met tranen in mij ogen naar de te kijken!! WAUW!! Annemarie en ik vertrekken naar de Schatberg om heerlijk uit te gaan waaien en heel erg fijn te praten!!Ja dat is echt SUPER!!
Donderdagmorgen gaat Peter met de taxi naar het afasiecentrum en ik ga naar Panningen waar ik een afspraak bij de huisarts heb, nou ben benieuwd of we vandaag een stapje verder komen.... Hij kijkt eerst naar mijn oog en schrijft een zalf voor en dan wordt er gepraat, een heel fijn gespek, met heel veel begrip, ook hij adviseert om een neuro psycholoog in de arm te nemen, maar dat moet via de revalidatiearts en wat betreft het PGB daar moeten we de formulieren voor invullen bij het CIZ en hij zal het een en ander toelichten, ja er is zeker veel verandert in 5 jaar en alle zorg komt op mij neer en dat zijn echt wel meer als 4 uur per week, die we nu krijgen. Opgelucht ga ik na 3 kwartier naar buiten, zo hier kan ik wat mee, eindelijk....Ik doe mijn boodschappen in Panningen en koop nog wat Sint cadeautjes en dan naar huis om samen met Robert te lunchen. s Middags besluit ik om gelijk een afspraak te gaan maken bij de revaldatiearts, ho tegenvaller dat gaat zomaar niet, onze revalidatiearts is al geruime tijd ziek en wordt vervangen... ja dat moeten ze eerst navragen of ik zomaar een afspraak kan maken.. Na 10 minuten wordt ik teruggebeld. Ja hoor ik mag een afspraak maken... bij dokter Houet.. Ting ting er gaat een belletje bij me rinkelen, was dat niet die van Blixembosch??? Willen we dat wel?? Nee ze kunen me niet zeggen of ze bij Blixembosch heeft gewerkt. Ik besluit om toch een afspraak te maken en dan de confrontatie aan te gaan.... ja het kan vriezen of dooien in januari!!!
Als Peter thuis komt is er een hoop te vertellen, over de afasie en over wat ik allemaal gedaan heb... Peter mist iemand bij het afasiecentrum, deze man is al zeker 4 weken niet meer geweest en zou een keer naar ons komen, moet hij de volgende week maar eens navragen..
Om half 7 komt Claudi nog even met Joep en Mees en is het weer een dolle boel!!
Vrijdagmorgen op tijd op eerst douchen en alle oefeningen doen en om 10 uur kunnen we vertrekken, zoals de traditie is gaan we naar Weert om onze Sint inkopen te gaan doen, Peter loopt een stukje en dan gaat het met de rolstoel, maar die hoeft niet mee de winkels in, want daar loopt hij, met de briefjes in de hand en samen overleggen over kleur, grootte en zo komen we een heel eind, tegen 12 uur gaan we naar het Bruine Paard om te lunchen, Peter neemt alvast een kop koffie en ik loop nog even naar het winkelcentrum, Peter heeft zicht op het huis van Sinterklaas en komt goed in de stemming. Na de lunch merken we dat het buiten heel erg koud is geworden en dan loop ik nog even alleen wat winkels af en dan gaan we samen naar de auto, op de terugweg besluiten we om nog naar Meijel te rijden en dan hebben we bijna alles wat op onze briefjes stond. Om half 4 zijn we thuis, de auto uitladen, en de keuken lijkt algauw op het pakhuis van Sinterklaas!!! Maar OH wat gezellig en geheimzinnig!! TJAKKA!! Peter helpt nog even opruimen en dan is de pijp helemaal leeg...
Zaterdagmorgen komt Wil om te zwemmen en ik begin maar eens met wat huishoudelijke karweitjes want dat is er de hele week bij ingeschoten, maar het schiet lekker op, en als Peter en Wil terugkomen en Annemarie ook voor een bakje koffie aanschuift ziet het er allemaal weer een beetje clean uit!! Robert had s morgens vroeg al alarm en was er een roerwerk van de voermachine kapot en gelukkig kon hij in Nederweert een nieuwe gaan halen. Johan komt om samen het karwei te klaren en brengt Joep mee. Peter en Wil zitten aan de soep en Joepie kruipt gelijk bij Opa op schoot en pakt zijn lepel en begint opas soep op te eten, Mhhh zegt hij dan Lekker, nog mier balletjes mhhh!! Peter en Joep gaan na een poosje naar de kamer, en ik kijk met Wil en Annemarie de papieren na van het CIZ, om half 1 doet de voermachine het weer en gaat alles naar huis, behalve Robert ja die lust wel een bordje lasagne... Aan tafel wordt er weer heel veel gepraat, over machines en motoren en hoe alles draait, en het is wonderbaarlijk hoe goed Peter het dan allemaal weet!! s Middags pakken we nog wat cadeautjes in en genieten samen van de kleine dingen, we vertellen wat maar alles is zo relaxed!!SUPER!!

WIE ZICH GELUKKIG VOELT
MET HET GELUK VAN ANDEREN
BEZIT EEN RIJKDOM ZONDER GRENZEN

Veel liefs Marlies

• 24 November 2013 - 16:15

Marianne Hollaar:

Hallo Peter en Marlies,

Fijn dat je zo goed met je huisarts kunt praten, Marlies.
    Ik denk dat Peter Ger Gruntjes bedoelt. Hij is inderdaad al enkele weken niet geweest.

Goede zondag nog en tot ziens,

Marianneqqq

• 24 November 2013 - 21:30

Hein Oet Wieërt:

Ha daar in de Grashoek, wat een belevenissen weer en laat ik nu net vrijdag niet de stad in geweest zijn. Vaak als ik bij Het Bruine Paard voorbij loop kijk ik of jullie er niet toevallig zijn maar wie weet gebeurd dat wel een keer. Dat van die neuropsycholoog zet mij ook aan het denken. Ik ga hier toch ook eens naar vragen bij mijn eigen huisarts want ik loop hier toch ook altijd tegen iets op waar ik misschien wel mee geholpen kan worden. Ben ook benieuwd of het inderdaad die van Blixembosch is en wat de reactie gaat zijn. De naam zegt mij wel iets maar persoonlijk heb ik niet met deze dokter te maken gehad.
    Ik wens jullie weer een fijne week

• 27 November 2013 - 12:23

Christel:

Ja Sinterklaas......die goedheiligman is weer in Nederland. Mét al zijn zwarte pieten. Bij jullie wordt het nu elk jaar leuker. Straks beseffen de kleinkinderen wat Sinterklaas betekent. Cadeautjes!
    En voor de niet-gelovigen......genieten van al die verwachtingsvolle snoetjes. Heerlijk om samen zo te kunnen genieten van stiekem allerhande verrassingen kopen.
    Ben benieuwd wat de revalidatiearts gaat zeggen. Eigenlijk zou het wel goed zijn om een oude bekende te zien. Die dus echt niet geloofde in het herstel van Peter. Wat hebben jullie dan samen in al die jaren veel (ja heel veel) bereikt. Het is een eye-opener. Althans, dat zou het kunnen zijn.