SUPER WEEK..... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu SUPER WEEK..... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

SUPER WEEK.....

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 September 2010 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja een super week ligt er achter ons...
Donderdag was Peter voor het eerst weer na de zomerstop naar de afasiegroep in Blerick. En ja hoor voor het eerst officieel met een indicatie van het CIZ. Heb ik weer heel veel moeite voor moeten doen en meer als 10 uur telefoontjes en bezoeken aan artsen en "deskundigen" maar eindelijk werd toch de indicatie afgegeven en nu "mag"hij er aan deelnemen.
Ik bracht hem zelf weg en het was een allerhartelijkst weerzien, ja hier wordt je mens van!!
s Middags kwam hij zelf met de taxi naar huis en dan zijn er hele verhalen. Verhalen van lotgenoten, en verhalen waar je mee verder kunt. Peter vertelde dat er iemand was die 3 jaar niks met de rechterhand had gekund en nu een kopje koffie ermee kon drinken. Ja ik ook, over een jaar....oefenen... oefenen...oefenen.

Vrijdagmorgen kwamen Johan en Jan(vader Johan) om de buxes en taxus in de tuin te snoeien, en nadat Peter alle oefeningen inclusief hometrainer had gedaan ging hij ook naar buiten, keek eens rond en ging de grasmaaier in de loods halen en begon het gras te maaien. Ondertussen ging ik het koffer pakken, want we gingen een weekendje weg, naar Valkenswaard met de hele familie van Mill. Na het middagslaapje vertrokken we samen met Lonneke,(jaap kwam vanuit Haarlem rechtstreeks), Claudi, Johan, Steef en Robert waren al aangereden, en Fien en Theo waren ook al gearriveerd en hadden de koffie klaar toen wij aankwamen. Toos, Joost en Manu en Jaap waren er al gauw, alleen Charlotte en Alex hadden vette pech, want die stonden in een lange file. We hadden een erg groot huis tot onze beschikking,wat erg gezellig was. Er stond ook een sjoelbak en de hele avond werd er door voornamelijk de heren gesjoeld.

Zaterdag was het prachtig weer en we besloten het programma om te gooien en met zijn allen naar de Achelse Kluis te lopen(4 km) Peter in de rolstoel en wij er achteraan. Ja en dan denk ik aan een jaar geleden... toen ging Peter niet mee met een tochtje buiten de deur...hij bleef dan in het huis en moest er eigenlijk ook nog iemand bij blijven.. en nu mee met de groep. Bij de achelse kluis wat rondgekeken en een hapje gegeten en weer terug. Bij het huis heerlijk buiten gezeten en de barbeque aangemaakt, na de bbq een veiling gedaan van ieders meegebrachte spullen om de "pot" te spekken. Ja zelfs Peter deed mee bieden, op een boekje van Het kleine Poesje, en kon het uiteindelijk ook kopen!! Het was een heerlijke dag en avond.
Zondag regende het jammerlijk, maar gelukkig hadden we ook nog een heleboel spellen en niet te vergeten de kaarten. We sloten een erg gezellig en harmonieus weekend af met een flinke portie Belgische frieten en tegen 7 uur ging ieder weer huiswaarts.

Maandagmorgen eerst naar de tandarts voor controle en afspraak gemaakt voor een nieuwe tand in Peters bovenkaak. s middags naar Venlo voor de tweede rijles. peter wilde toch graag dat ik nog een keertje meeging tijdens de rijles. Nou dan doen wij dat toch!!! Ja zegt de rijinstructeur(Ger) nu gaat het voor de echt beginnen... Midden door de stad, langs het station, waar alles open ligt en de brug over naar Blerick, we kwamen op plekken waar we allebei al jaren niet meer geweest waren. Ook moesten we naar het bureau van waaruit de testrit gedaan wordt. Ja zegt Ger, dan weet je hier ook de weg, als je de test moet rijden Het sturen met de vlakke hand was nog een klein probleempje, maar verder ging het allemaal SUPER!! Na een uur waren we weer terug en Peter vroeg aan Ger, 20 lessen of zo?? Ger begon te lachen, en ik dacht ja dan 30 dat is een half jaar.
Nou zegt Ger, ik denk een les of 10!!! Ja lieve mensen en dan kan de dag niet meer stuk. Ik zag Peter enorm glunderen en groeien!! Nou dan maar zorgen dat we alle papieren zo snel mogelijk in orde krijgen!!
Thuis was hij super blij, ja als dat toch eens waar is, dat ik over 3 maanden al kan autorijden, Wauw en de tranen liepen over zijn wangen!!De auto, als vervoermiddel, betekent zoveel voor hem, vrijheid, onafhankelijk zijn.

Dinsdagmorgen naar de fysio en daar merkten ze ook weer een enorme vooruitgang, en zit weer drive en pit in Peter.

Woensdagmorgen gezwommen met John en ook weer veel entousiasme over de vooruitgang, en de soepelheid van de arm/pols/hand. Ja dat heeft dus allemaal vastgezeten en met alle mensen om ons heen hebben we dat soepel en beweeglijk gekregen!!!
s Middags ging Peter weer grasmaaien en ik buiten ramen wassen, want het weer was er goed voor. De tuin zag er weer keurig uit, alles netjes gesnoeid en omgespit door Jan, de vader van Johan.Ik stond zingend de ramen te wassen. Ik dacht ook nu weer terug aan een jaar geleden (of langer) als ik dan buiten iets aan het doen was, zat Peter onder de overkapping, te zitten, te kijken, alleen... en dan deed het zo'n pijn bij mij, dat ik vaak moest slikken, mijn energieke man zat daar maar te zitten.... en toch waren we toen ook blij met iedere vooruitgang, maar nu... hij rijdt rond op de grasmaaier en dat maakt zo'n lekker brommend geluid. SUPER.

En vanmorgen moesten we naar dr Pop, de papieren voor het rijbewijs in orde maken. Ik had al bij de gemeente een Eigen Verklaring gekocht en die moet je dan invullen, maar er moet ook een handtekening van een behandeld (revalidatie)arts op. Ik had naar de secretaresse van dr Pop gebeld, hoe het nu verder moest en werd de afspraak van 14 oktober naar 16 september verplaatst. Toch wel een beetje zenuwachtig gingen we naar Venray, want ik wist ook niet goed wat we nog allemaal moesten, ik had nog verschillende brochures gelezen, en werd er niet helemaal wijs uit. Wel of niet een psychologische test, medische verklaringen,testen in Blixembosch.
We waren nu 5 maanden niet bij dr Pop geweest. Hij riep ons binnen en zijn mond viel open van verbazing. Meneer Nouwen wat een vooruitgang en wat ziet U er goed uit!!! We gingen zitten en Peter deed het woord. Meneer Nouwen, ik ben sprakeloos... Je mag na 2 jaar eigenlijk niets meer verwachten (ja die uitspaak hebben we vaker en eerder gehoord) maar wat ik bij U zie...en hoor.... Klasse!! Wat hebben jullie veel bereikt met jullie doorzettingsvermogen!!!
Ik liet Peter vertellen waarom we kwamen..... dus je hebt al 2 rijlessen gehad? En hoe ging dat? Ja super, wunderbar!!
Dr Pop vond dat er medisch gezien geen enkele belemmering was om een rijbewijs te hebben, dus werden alle papieren zeer positief ingevuld. Volgens hem hoefde er nu alleen nog maar een rijvaardigheidstest te worden afgenomen en dan krijgt Peter het rijbewijs voor een geldigheidsduur van 5 jaar!!! YES YES
We huppelden zo'n beetje naar buiten, zo hier word je vrolijk van, alle inspanning is niet voor niets geweest!!

NIET ANGSTVALLIG ERLANGS
MAAR DWARS DOOR ALLE LEED EN PIJN
LEIDT DE WEG NAAR WARE VREUGDE

Veel liefs Marlies

• 16 September 2010 - 13:41

Tineke:

Hoi Peter en Marlies

Nou,dat is toch helemaal geweldig,nu maar hopen dat de test snel afgenomen kan worden en dan is het misschien wel over een paar weken i.p.v. enkele maanden.Ga zo DOOR.
    gr Jan en Tineke

• 16 September 2010 - 14:35

Marie-louise:

hoi Peter en Marlies

Het is echt super, je ziet nu echt resultaat, en je weet waar je het voor doet, al dat harde werken Peter is echt niet voor niks geweest, ga zo door
    groetjes wim en marie-louise

• 16 September 2010 - 14:43

Babette:

Nou, ik heb de koffie al klaar staan. Wanneer komen jullie weer deze kant op met de auto??

Groetjes

• 16 September 2010 - 17:42

Nelly:

Halloooo lieve mensen,
    wat super....... van harte gefeliciteerd!!!

Groetjes Jan & Nelly.

• 17 September 2010 - 07:31

Charlotte:

In 1 woord SUPER!!!
    Nog even en dan... beide duimen in de lucht hé Peter ;)

Dikke kus
    Charlotte

• 17 September 2010 - 10:50

Tooske,:

hallo doordouwers,Ik zeg maar zo,
    vooral dooooorgaaaaan.
    groetjes.

• 17 September 2010 - 12:38

Thea-Jan :

SUPER
    Een DIKKE PROFICIA.
    GA zo maar DOOOOOR.
    Wij gaan met ze alle doooor.

gr thea.

• 17 September 2010 - 14:10

Christel:

Geweldig nieuws. Hopelijk snappen de medici nu eindelijk ook, dat er wel degelijk uitzonderingen zijn. Die wél verder komen. Zelfs na 2 jaren. Natuurlijk heeft de persoonlijkheid en de omgeving heel veel betekenis in het hele proces. Maar als men een beetje positiever zou reageren, zou dat toch veel meer stimulans geven om ook door te zetten. Geef nooit op. Karren maar.

• 17 September 2010 - 19:19

Hein Oet Wiëert:

Wat weer een fantastisch verslag. Heerlijk. Hier krijg ik gewoon koude rillingen van. Super en dat er pit zat was al op Blixembosch duidelijk. Ja, de medici en de gezondheidszorg in het algemeen. Er zijn zoveel uitzonderingen maar dat kost inderdaad tijd en mankracht. Ook een sterke partner en familie kunnen veel bereiken. En ondanks tegenslagen toch ook het zonnestraaltje blijven zien want ook door het kleinste raampje schijnt de zon. In de Grashoek is dat kleine raampje wel langzaam gegroeid en nu al is het een grote raam geworden en misschien wordt het straks nog groter of moet dan eerst het huis vergroot worden? Geweun doorgoan

• 19 September 2010 - 09:06

Lucia:

Ha Peter en Marlies,

Ride on Ride on!!

Groetjes

• 19 September 2010 - 14:11

Loes:

Wat geweldig,ik wist het,dat rijbewijs wordt een eitje en wat een vooruitgang super,geniet van deze geweldige resultaten,en Pe.....eens een chauffeur,altijd een chauffeur,en ik kan het weten[van de verkeerde kant dan]groetjes en liefs uit Dieden