62 JAAR..... - Reisverslag uit Ruurlo, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu 62 JAAR..... - Reisverslag uit Ruurlo, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

62 JAAR.....

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

04 Maart 2018 | Nederland, Ruurlo

Hallo lieve mensen,

Zondagmiddag kwamen Steef, Robert, Pier en Sien gelopen en met de miniquads een zelfgemaakte vlaai brengen. Ja dat hadden ze beloofd want even later kwamen Piet en Maria al op verjaarsvisite. Heel erg gezellig en later haalden we chinees waar we lekker van smulden.
Maandagmorgen werd er eerst gedoucht en tijdens het ontbijt vonden we het toch wel heel bijzonder… Peters 62 ste verjaardag.. Oh oh wie had dat een jaar geleden gedacht… want toen ging het vanaf Peters verjaardag snel bergafwaarts om vervolgens toch weer uit dat diepe dal te kruipen en steeds weer een klein stapje voorwaarts te maken. En kijk nu we vieren zijn verjaardag weer. En hij voelde zich ook echt jarig. Steef kwam s morgens even de boekhouding doen en na het middagslaapje kon het feest beginnen. Johan kwam met Joep, Mees en Niene. Mees deed zijn jasje niet uit, want … zei hij tegen mij. Oma weet je ik kan nog niet op opas verjaardag zijn want ik moet nog eerst in gesprek met de juffrouw op school. Oh zei ik en waarover moet je dan in gesprek. Hij moest even goed nadenken en zei toen… ja dat weet ik ook niet!! Wij schoten hartelijk in de lach. Joep en Niene bleven bij ons en al gauw kwam er meer visite. Peter genoot van alle aandacht, de vele cadeautjes, de kinderen, zo heel bijzonder. Inmiddels waren Pierke en Sien er ook en samen met achternichtje Anne hadden ze veel plezier. Steef en Claudi kwamen gelijk na het werk en toen had ik het eten warm en konden we met een man of twintig lekker eten. Lonneke belde nog dat Zoe nu een spreidbroekje aan moest omdat haar heupje niet helemaal goed in de kom zat, maar Zoe had nergens last van en wasnet zo vrolijk als altijd. Na het eten waren de kinderen aan het knutselen, prinsenhoeden en gingen ze een voorstelling geven. De blauwe aspergeskistjes werden in de keuken gezet en Joep was de ceremoniemeester, de keukenrol was de microfoon en in eerste instantie moest hij lezen wat Pierke had opgeschreven, maar dat ging nog niet zo best, maar Mees was vorst, Sien de prinses en Pierke de prins, maar toen ging Joep improviseren en oh wat deed hij dat goed, wat hebben we gelachen en Peter genoot, wat was dat prachtig, wat was hij trots op zijn kleinkinderen!!! Tegen acht uur was er veel visite naar huis en kwamen Peter en Christel nog, en ook hun hadden een schitterend cadeau. Peter zegt altijd als het over geld gaat. Ich habe kein geld… een beetje zijn stopwoordjes, maar nu hadden Peter en Christel een heleboel muntjes bij zich en mocht Peter nooit meer zeggen dat hij geen geld heeft!! Heel gezellig nog en nog met Peter en Christel alles geregeld voor ons weekendje weg. En om 23.30 uur was iedereen weg en was Peter er de hele middag en avond bij geweest, nee hij was niet moe en hij wilde alles meemaken en niet zoals vorig jaar… toen viel hij om 8 uur in slaap en sliep vervolgens tot Pasen!!! Ik ruimde nog alles op en keek nog even op de site… Oh wat was dat leuk, Monique had gereageerd en zij was het die de vorige week samen met Peter bij de kapper was geweest, zij was die beautyful dame. Ik vertelde het gelijk aan Peter die nog wakker was, ja die was het, maar hij wist niet precies waar die woonde en zodoende had hij mij dat niet uit kunnen leggen. Dank je wel Monique dat je reageerde zo was dit probleem ook weer opgelost.
Dinsdagmorgen kwam Wim om Peter te behandelen, Wim had gereedschap bij zich om te hometrainer te maken en jawel hoor Peter kon er weer goed op, maar hij nu toch wel een beetje moe en wilde maar 12 minuten fietsen. Maar alles ging verder prima en om 12.00 uur haalde ik de kinderen alleen uit school. Het was te koud voor Peter. Ik had heerlijke zondagse soep en daar smulden ze allemaal van, Pierke geniet het meeste van de soep, die vindt hij het aller lekkerste. Maar ik had ook nog wortelenstamppot gemaakt met gehaktballen en in no time was alles op. Ze moesten allemaal nog vertellen en dat brengt zoveel gezelligheid. Ik bracht ze weer allemaal naar school en om kwart over drie kwamen alleen PIerke en Sien. Ik puzzelde samen met Sien en Pierke zat lekker bij Peter televisie te kijken. Ook wel eens lekker zo rustig.
Woensdagmorgen stond er een dubbele afspraak gepland bij de fysio in Baarlo, maar we hadden al bedacht dat tapen deze week geen optie was. De huis van Peter is erg droog en als we er dan ook nog tape op doen is er over een week niets meer over. Dus masseerde Richard eerst mijn nek en schouders lekker los en dat was hard nodig, was al meer dan 2 maanden niet meer gebeurd . Richard stelde voor om bij Peter ook weer eens een keer alles goed door te bewegen en geen extra oefeningen te doen. We spraken met Richard over de trilplaat die Peter voor zijn verjaardag van Wil had gekregen, hoe vaak en hoe lang dat hij hierop kan. Richard stelde voor om dat 2 a 3 keer per dag te doen en dan 30 seconden. Op de terugweg kwam Peter er zelf mee om verse asperges te gaan halen in Helden dorp. Ja want hij had gelezen dat ze er al waren en hij is er toch wel voorstander van om nu weer extra asperges te eten. Gelukkig viel de prijs ook mee en hadden we 2 kilo mooie kopstukken waar we natuurlijk gelijk het grootste gedeelte van opaten en de rest maakte ik soep van.
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en ondanks dat het bitterkoud was ging ik op pad om de boodschappen te doen, maar ook van alles opgeruimd, de lege flessen allemaal weg, kleding in de kleidingcontainer, lege doosjes bij de groenteman , Lonneke belde nog en dat het nu goed ging met aankleden van Zoe, want daar zagen ze nog het meest tegen op omdat de beentjes constant in het spreidbroekje moesten. Nog even naar Hema en naar de supermarkt en dan kon ik naar huis en had ik in de planning om Peter D van de Swap te bellen. Maar bij de supermarkt ging mijn mobiel af, privénummer. Ik nam op en het was de huisarts, hoe het met Peter ging….Ja naar omstandigheden goed. Ja hij wilde het hebben over zijn cholesterol en hij had al lang geen bloedcontrole meer gehad… Oh Maar hier had ik even geen zin in midden in de supermarkt en ik vroeg of ik terug kon bellen. Nee dat kon niet, maar hij zou wel terugbellen. Ook goed. Maar mijn goede zin verdween als sneeuw voor de zon. Hoezo Cholesterol en bloedprikken, hij wordt nota bene iedere twee weken gecontroleerd in Maastricht, hij wordt zo goed gecontroleerd. Thuis aangekomen ruimde ik de boodschappen op en wachtte totdat Peter thuis was van het afasiecentrum, ik vertelde hem dat de huisarts gebeld had en hij vond het maar raar maar ja maar even af wachten wat hij verder nog te vertellen had. Ik belde toch maar Peter D om te horen hoe ver ze waren met de rechtszaak en gaf ook aan dat ik het vonnis gelezen had en er niet zo heel veel meer van snapte. Maar Peter D stelde mij gerust en zei dat er in het vonnis heel veel mogelijkheden lagen voor het hoger beroep. Ja en als ik het kon en tijd had of ik dan in mijn eigen woorden het hele pleidooi voor ons kon schrijven.
Om 15.15 ging ik Joep en Mees uit school halen, natuurlijk met de mobiel steeds bij me voor als de huisarts zou bellen. Claudi belde dat ze ziek thuis was en als ik wilde kon ik Joep en Mees al wel weer brengen want anders was Johan pas laat en ik wilde graag nog gaan lopen met Willemien en Annemarie. Dus bracht ik Joep en Mees om 17.00 uur naar huis en net toen ik daar weg wilde rijden belde de huisarts. Ja wie Peter eigenlijk op zijn CVA controleerde, want er was allang geen bloed meer geprikt en Peter slikte geen cholesterolverlagers. Nou zei ik die slikt hij al heel lang niet meer, want daar gaat hij heel slecht van lopen en krijgt hij gruwelijke spierpijnen van en zijn cholesterol was in 20110 helemaal oke en we letten op de voeding. Nou daar was hij het toch niet helemaal mee eens, we waren in 2010 bij de internist geweest en toen was het cholesterol te hoog, ja toen klopte er helemaal niks meer maar dat kwam toen door het epileptiemedicijn Keppra en daar zijn we toen mee gestopt en ook met begeleiding van een dietiste kregen we het cholesterol weer prima onder controle. Ja maar wie meet hem nu de bloeddruk??? Nou die wordt bijna iedere keer in Maastricht gemeten en ook het gewicht wordt daar gecontroleerd. Ja hij had van de apotheek doorgekregen dat meneer Nouwen geen Statines gebruikte en dat was toch eigenlijk wel nodig. Nou vind het toch wel knap dat ze daar na 8 jaar achter komen!! Maar hij wilde graag dat Peter maar eens kwam en dan zou hij alles nakijken. Nou ik werd toch wel een potje verdrietig en boos. We komen iedere 2 weken in het ziekenhuis, daar wordt alles gecontroleerd en dat is al een grote belasting voor Peter, moet dan iedere dokter alles zelf doen, kunnen ze in dit digitale tijdperk niet de gegevens aan elkaar doorspelen. Een druk op de knop is toch genoeg!! Wij willen ook wel eens gewoon iets zomaar doen en niet van de een wachtkamer naar de andere rennen!! Na lang praten stelde hij voor dat hij een brief zou maken voor dr Jansen en dat er dan op meer dingen geprikt wordt. De brief moest ik dan maar even ophalen in de praktijk bij de balie. Ja dokter komt weer op mij neer!! Mag ik weer allemaal doen!! Oh wat baalde ik verschrikkelijk. Ik vertelde het Peter allemaal en die zei gewoon doen we niet!! Ja ja!! S Avonds ging ik toch lopen met Willemien en Annemarie want de stoom kwam zowat uit mijn oren. Maar o jee wat was het verschrikkelijk koud en ik voelde me steeds beroerder worden. Zou ik nu dan toch ook ziek worden. Een klein rondje gelopen en toen naar huis en lekker vroeg naar bed met een paar paracetamols. En wat ik niet had gedacht ik heb heerlijk geslapen en voelde me vrijdagmorgen weer een stuk beter en ik had Peter beloofd dat ik zult zou maken, maar donderdagavond dacht ik dat gaat mooi niet lukken maar vrijdagmorgen vlees uit de vries gehaald en heerlijk zult gemaakt. s Middags kwam Wil om met Peter te gaan zwemmen en gelukkig was de gevoelstemperatuur een stuk omhoog gegaan en daardoor het zwemmen ook goed gegaan. Heel belangrijk. Peter geeft wel aan dat hij wat pijn heeft aan zijn rechterkant, lijkt op spierpijn, maar het kon ook weer meer gevoel zijn door de oefeningen op de trilplaat.
Zaterdagmorgen kwam Anneke om te helpen en gingen we de speelkamer weer eens opruimen. Al snel kwam ik bij een interessant fotoalbum uit voor Peter Ja dat vond hij leuk om te kijken . Hier staan ook alle ordners over Peters CVA en wat er allemaal bij gemeente ziekenhuis en zo is geweest en bij toeval zag ik de bloeduitslagen van 2010 over het cholesterol. Nou alles prima binnen de marges, dus geen zorgen maken en geen statines gaan gebruiken. De ordners over de swap staan hier ook dus die legde ik alvast klaar en dan kon ik s middags misschien een stukje van het pleidooi schrijven. Direct na het eten kwam Claudi even met Niene, Peter was net naar boven, maar Niene had twee zo leuke staartjes, ja die moest opa toch even zien en ging ik met Niene naar Peter, oh ja dat vond hij toch wel zo leuk… Een poosje met Claudi gepraat en toen begonnen aan het pleidooi… tjonge jonge wat kwam er veel voorbij.. ik had overal wat liggen wat ik wilde het allemaal zo precies mogelijk beschrijven. Hoe het kwam dat we een swap afsloten en dat we er toen niets van snapten en waar de bank nu zegt dat Peter Nouwen het allemaal heel goed begrepen had en dat dus helaas niet meer kan bevestigen, natuurlijk kan hij dat wel bevestigen of ontkennen, maar duidelijk is wel dat wij het toen niet en nu nog niet snappen. Er werd toen op 1 februari 2008 een klein bedrag afgeboekt zijnde verrekening derivaten en toen vroeg Peter aan mij of ik ergens gepind had. Nee en hij zette vraagtekens op het bankafschrift, en belde met de bank, ja het had te maken met de swap en wij dachten dat het kosten waren. 1 maart werd er weer een bedrag van 200 euro afgeboekt zijnde verrekening derivaten en Peter zet er ?januari? bij en belde weer met de bank en toen kwam er iemand om het nog eens uit te leggen… dwingend werd ons gezegd dat we het nu toch wel snapten en Peter en ik knikten…. Om vervolgens onder het eten tegen elkaar te zeggen dat we het niet snapten. En gisteren ging ik nog eens verder in de bankafschriften van 2008 kijken en wat vind ik tot mijn grote verbazing , want deze had ik nog niet eerder gezien, op 1 april verrekening derivaten 210 euro afgeboekt en wat schrijft Peter erbij … ???? het zal we???? . Dus we snapten het nog steeds niet, ja en dat maandelijkse bedrag gaat maar door en wordt iedere maand groter totdat het in 2012 over de 4000 euro per maand gaat!!! Maar ik schreef maar en schreef en deed steeds weer nieuwe ontdekkingen… door alles in chronologische volgorde te zetten, hebben we steeds meer bewijs en dat ze ons dus niet hebben voorgelicht. Maar al met al was ik met een paar kleine pauzes om eten klaar te maken voor Peter om 21.00 uur klaar met het schrijven. Effe televisie gekeken en toen nog een keer alles doorgelezen en doorgestuurd naar de advocaat en vanmorgen om 11.00 uur was er al bericht van de advocaat terug. Heel erg goed geschreven stuk en het gaat mee in het hoger beroep wat voor 30 april ingediend moet worden en volgende week zullen we het samen nog eens bespreken. Nou een groot werk afgerond want ook hier zat ik mee, maar daar kan nu lekker effe een streep onder, ik heb mijn best gedaan. En toen er vanmorgen een lekker zonnetje scheen gingen we er eventjes van genieten en een klein rondje buiten gelopen wat super goed ging, laat de LENTE maar komen !!

DE OPPERVLAKTE VAN DE OCEAAN BESTAAT UIT HOGE GOLVEN
MAAR DIEP ONDER DE ZEESPIEGEL IS HET VOLKOMEN KALM

Veel liefs Marlies

• 04 Maart 2018 - 17:40

Christel:

Wat zal dit 63ste levensjaar van Peter wel niet allemaal brengen? We gokken op veel leuke dingen/momenten. Die swap moet nou eindelijk maar eens afgehandeld worden. Wat zal dát een rust geven. Het jaar is nog jong. Volgend jaar kijken we terug.

• 04 Maart 2018 - 20:51

Jennie:

Hey Peter, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Wat leuk om te lezen over de feestuitvoering door de kleinkinderen. Wat een rijkdom. Groetjes, Jennie

• 04 Maart 2018 - 20:50

Hein Oet Wieërt:

Leuk zo`n verslag van de verjaardag enwaar het plezier en de lol van afspat. De medische wereld is echt een zooitje dus dit is niks nieuws maar wel vervelend. Iedereen wil er zijn graantje van meepikken en samenwerken ho maar. Hoezo de gezondheidszorg wordt duur. Blijft spannend dat swap verhaal. Vrijdagmorgen nog -8 en straks om 13 uur plus 11 Wat een temperatuursverschil zeg. Ik heb vanmorgen heerlijk extra vitamientjes tot mij genomen toen ik lekker in de zon op het balkon zat te lezen.
    Ik wens jullie weer een pracht week

• 06 Maart 2018 - 13:49

Ans Lehane:

Peter, nog van harte gefeliciteerd. Jullie hebben een geweldige dag gehad zo te lezen. Jullie zijn goed bezig, ga zo door.

• 11 Maart 2018 - 15:13

Marlies :

Hallo lieve mensen

Vandaag geen uitgebreid verslag, wij genieten even van een paar daagjes weg en het is echt GENIETEN en ontstressen.... Heerlijk!!

Veel liefs Marlies

• 11 Maart 2018 - 17:34

Hein Oet Wieërt:

Waarschijnlijk komt mijn reactie ook later dan omdat ik morgen weer naar Kirchberg ga om naar Rowwen Hèze te kijken en luisteren Zal wel een feestje worden maw Bestel mar, bestel mar oftewel 't is een kwestie van geduld voordat het bierglas wordt gevuld!!