APRIL 2016 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu APRIL 2016 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

APRIL 2016

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 April 2016 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Zondagmiddag na het slaapje gingen we naar Meesjes verjaardag, ja het kleine manneke wordt alweer 3 jaar. We kwamen eraan met de cadeautjes en toen zei Joep och Mees heeft er al genoeg, die hoeft niets meer geef ze maar aan mij. En inderdaad Mees had weinig belangstelling voor de pakjes, maar toen ik zei dat er in eentje iets heel moois zat... ja dan wilde hij die wel open maken, hij maakte het open en oh.... daar was dan eindelijk Bollo de Beer, die wilde hij al zo lang hebben en Bollo moest overal mee naar toe. Heel gezellig verjaardag gevierd en nog lekker gechineesd.
Maandag leek het inderdaad wel echt lente, s morgens was het al prachtig weer en zo waren we al voor de middag in de tuin bezig, Peter op de grasmaaier en ik in de groentetuin. Ja hier krijg je positieve energie van!! Na het middagslaapje waren we ook weer samen buiten bezig, heerlijk en dan is er geen tijd om te prakkezeren en s avonds hadden we dan ook allebei een zeer voldaan gevoel.
Dinsdagmorgen moesten we al op tijd bij de fysio in Venray zijn, eerst had ik een afspraak en Richard kwam terug op het zwemmen van vorige week. Hij was dus echt onder de indruk geweest van de vele mogelijkheden bij het zwemmen. je kon hier zoveel meer mee bereiken, hij wist het altijd al wel, maar had het eigenlijk nooit echt ervaren hoe het was om iemand uit zijn praktijk ook bij het zwemmen actief te zien. Ja hier is dus echt nog heel veel te behalen voor de therapeuten. Jammer dat de zorginstanties dit niet willen zien, zodat er geld voor vrij gemaakt kan worden en er veel meer mensen van zouden kunnen profiteren om vooruitgang te boeken. Mijn schouders werden goed gemasseerd en na een half uur was het Peters beurt en ook nu ging hier alles supergoed, de grondoefeningen, het begrip van Peter en het steeds sneller worden. Super totdat we op het punt fysio pluspraktijk kwamen en er voorlopig geen blokuur meer mag zijn, de afspraken moesten allemaal verandert worden, nou weer extra werk en een heleboel geregel,, bale!! Na de fysio snel naar huis, de soep warm gemaakt, tafel dekken en weer naar school, eerst Sien uit de Peuterspeelzaal gehaald en toen Pierke en Joep uit school, puh wat hadden ze het warm, de jassen moesten uit en toen we bijna thuis waren zag Joep de tractor van opa Dier, maar wat deed die bij opa Stok, ja Robert was aan het cultivatoren met de tractor van Jan, oh maar dan wilde Joep ook op de tractor, maar hij moest eerst nog een keer naar school. Zonder jassen brachten we ze weer naar school en om kwart over 3 was het feest. De tractortjes allemaal naar buiten en Peter op de grasmaaier, om de beurt mochten ze bij Robert op de grote tractor en om de beurt bij Peter op de grasmaaier, wat is het toch heerlijk als de zon schijnt!! Natuurlijk moest er nog met water gekliederd worden en de tijd vloog om en tegen half 6 ruimden we buiten alles op en gingen we naar binnen, net op tijd voor de fikse bui. Robert nam Pierke en Sien mee naar huis en ik maakte het eten klaar want Claudi kwam met Mees ook hier eten en s avonds bleven Joep en Mees hier slapen en kon Claudi gaan volleyen om vervolgens ook hier te komen slapen.
Woensdagmorgen hoorden we Mees als eerst net voor 7 uur, en al gauw kwam Joep bij ons in bed, Claudi maakte zich klaar en ging met jongens naar beneden terwijl ik Peter verzorgde en om 8 uur waren we allemaal klaar voor het ontbijt. Joep wilde dat oma hem alleen naar school bracht en op school keek Sien mij heel verbaasd aan, waar kwam oma Liesje nou vandaan dat was gek. Ik bracht Joep naar de klas en daar was juffrouw Gertie, lieve juffrouw Gertie al 25 jaar op school en het was indertijd Claudies eerste juffie, de juf die we nog steeds een kerstkaart sturen, de juf voor wie het kind voorop stond, de juf die zo bijzonder is. natuurlijk moest ik even met haar praten hoe mooi dat dit is, ja heel mooi en ontroerend!! En zo was ik wat later terug dan gepland, maar had Claudi ondertussen de tafel afgeruimd en Mees speelde met de tractors, maar al gauw ging Claudi met Mees naar huis, en was het geen weer om buiten te werken, heel mistig maar toch ging Peter buiten lopen en kijken wat Robert gecultivaterd had. Ja alles was oke. Na het middagslaapje moesten we naar de dermatoloog in Venlo voor de jaarlijkse controle van de huid. De dermatologen hadden een nieuwe afdeling in gebruik genomen vlak bij de ingangen zodoende waren we ruim op tijd daar, we hoefden ook niet lang te wachten, de hele huis werd gecontroleerd en alles was in orde en over een jaar terugkomen. Weer naar huis en afwachten of er nog gezwommen werd, want Wim had iets veranderd. Ik ging lopen met Annemarie en na het lopen keken we of Peter en Wim er misschien waren. Nee dus was er geen zwemmen geweest. Nou Peter vond het niet zo erg voor een keer, het was druk genoeg geweest de afgelopen dagen.
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en een half uur later ging ik er met de auto naar toe voor de partnergroep. De vorige keer had ik er niet zo'n goed gevoel bij , maar gelukkig was het deze keer beter. Weet eigenlijk niet goed wat ik ervan verwachten mag/moet maar ben er naar toe gegaan omdat we in de beginfase op Blixembosch hiervoor niet uitgenodigd werden en steeds eigenlijk het idee had dat ik ergens iets gemist had. Ik weet niet hoe het voor anderen is, maar als partner en het omgaan met CVA hebben wij veel mensen om ons heen om ons het hart te luchten en is vanaf het begin deze site een prima uitlaatklep voor mij. En natuurlijk zijn er voor mij moeilijke momenten en dat speelt in deze weken heel erg, want volgende week is het alweer 8 jaar geleden dat Peter zijn infarct kreeg en ons leven zeer drastisch veranderde, maar samen proberen we er toch steeds het beste van te maken en zijn we dankbaar voor alles wat we bereikt hebben, ondanks al die andere tegenslagen, zijn we nog steeds op een mooie weg, waar we zoveel mogelijk van genieten.
AL met al liep de partnergroep een beetje uit en moest ik hierna nog de boodschappen doen want het bbq seizoen begint weer. Dus snel de boodschappen en de bestellingen ophalen en naar huis, Om 4 uur kwam Peter thuis en had veel te vertellen en vroeg ook wat ik ervan gevonden had, ja was nu wel positief, is toch fijn dat Peter steeds meer aan mij begint te vragen hoe ik iets ervaren heb. Ja ook dat is erg positief!!
Vrijdagmorgen wilde we naar de boerenbond gaan en de gasflessen moesten worden gevuld toen Pierke belde of opa en oma meegingen naar de binnenspeeltuin in Panningen. Oh die ligt naast de boerenbond, dan doen we eerst even de boodschappen en dan komen we kijken. Wij waren hier nog nooit geweest dus dat was wel leuk. Joep en Mees waren er ook en we gingen gezellig met Steef en Claudi aan een tafeltje zitten, kopje koffie erbij en kijken hoe de kleintjes zich amuseerden. Ja en dat deden ze. Oh hoe super was dat de glijbanen de klimtorens, en wat leuk om te kijken. Ja dat is GENIETEN!! Dat is rijkdom!!!
s Middags werkten we nog wat buiten en s avonds waren we allebei heel erg moe!!
Zaterdagmorgen kwam Wil om te zwemmen en ik moest snel aan het werk, de eerste bbq van het seizoen klaarmaken. Anneke kwam helpen en we schoten toch flink op. effe weer de looplijnen oppakken en de hoeveelheden van alles, maar om 12 uur waren we toch bijna klaar en was de erwtensoep ook warm toen Peter en Wil terugkwamen. Het zwemmen had heel goed gegaan en samen praten we nog over de samenwerking en wisselwerking mat Richard, ja dit is toch echt wel bijzonder en dan zullen we het probleem van de fysio blokuren maar even naast ons neerleggen. s Middags kwam Robert nog even met Sien op de Loader, ik lag even op de bank en had ze niet gehoord, maar Peter wel en die liep al naar buiten, Sien in de rode overall, laarsjes aan, nageltjes gelakt... ja het boerinnetje va de toekomst.
En vanmorgen weer op tijd op, alles afmaken en samen de lunch weggebracht, ja dat is heerlijk om deze dingen samen te doen en dan samen hierover tijdens het eten te kunnen praten, ja wat hebben we dan veel bereikt in 8 jaar!! KLASSE!!!

JE BENT PAS RIJK
ALS JE IETS BEZIT
WAT JE NIET KUNT KOPEN!!!

Veel liefs Marlies

• 17 April 2016 - 19:57

Christel:

Een waarheid als een koe! Jullie zijn heel rijk........met elkaar, met de kinderen, met de kleinkinderen, met al die lieve mensen om je heen, met de vooruitgang. En wat al niet meer. Niemand, die je wat maakt als je kunt genieten van al díe dingen, die niet te koop zijn.

• 17 April 2016 - 20:18

Hein Oet Wieërt:

Dat jullie een grote rijkdom hebben was wel te zien tijdens het feestje van Peter voor zijn 60ste verjaardag. Ik ben nog steeds onder de indruk en het spijt mij nog steeds dat ik niet met iedereen heb kunnen praten maar desondanks was en blijft het het een heel bijzondere avond voor mij. Verder kan ik mij heel goed voorstellen dat je als partner van een NAH'er graag met lotgenoten kan praten maar zeker klankborden nodig hebt. Ik heb zelf veel aan het Breincafé.
    Ik wens jullie weer een fijne en mooie week