DE EFTELING - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu DE EFTELING - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

DE EFTELING

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Mei 2016 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Maandagmorgen moesten we al op tijd op want door alle gedoe met de tijden van de fysio en het verzetten hadden we om half 10 al een afspraak. Wel maar van een half uur. Peter wilde niet getapet worden alleen zijn duim, de arm werd los gemaakt en toen een half uurtje intensieve fysio. Het ging supergoed, hele mooie passen bij het lopen, maar ook de andere oefeningen gingen super en na dit half uur had Peter de pijp leeg. Er was weinig tijd om nu een praatje te maken of tussendoor te rusten. Moeten we maar even afwachten hoe dit verder gaat. Op de terugweg haalden we lekker asperges en zo zaten we om half 1 aan een heerlijke asperges maaltijd. Ja nu moeten we asperges kopen, en zodoende maakte ik van de schillen soep, dat deed ik vroeger nooit er waren altijd wel van de een of andere soort asperges over waar we soep van maakten, maar gezien de prijs nu maakte ik dus van de schillen soep en die was toch lekker!!! Na de middag nog een beetje buiten gewerkt maar het weer was niet veel, dus de rest binnen.
Dinsdagmorgen werden Pierke en Sien al op tijd gebracht en even later Joep en Mees, en zo waren ze alle vier de hele morgen hier, maar ze speelden zo fijn samen, Sien en Mees wilden even naar buiten, dikke jassen aan, laarsjes aan en Pierke en Joep bleven binnen bij Peter, knutselen, met de tractors spelen, heel gezellig.Johan kwam om 12 uur Joep en Mees weer ophalen, maar Joep wilde toch echt wel hier blijven eten, dat was altijd op dinsdag, Mees moest maar alleen mee naar huis. Ja en aspergesoep lustte hij ook.. Nou de tafel werd gedekt en Peter en ik waren alleen met Pierke, Joep en Sien. Nou en dat was super gezellig, we hoefden niet te haasten, er hoefde niemand naar school, hele verhalen en allemaal vonden ze de aspergesoep heel lekker. Na het eten brachten we allemaal samen Peter naar bed en tegen half 3 kwam Claudi Joep ophalen en deden wij nog spelletjes met Pierke en Sien. Om half 6 bracht ik Pierke en Sien naar huis en toen ik terugkwam had Peter alles keurig netjes opgeruimd. Als hij alleen is kan hij dat heel erg goed, hij doet het op zijn gemakkie en dat is super fijn voor mij als ik dan terugkom en alles is weer netjes. KLASSE!!
Woensdag was het koningsdag, tja daar moeten we nog aan wennen, er stond dan ook gewoon zwemmen op het programma en Wil was er op tijd. in het zwembad was het niet druk geweest, schijnbaar was iedereen naar de koningsspelen, het was slecht weer, heel veel regen en dus smaakte de erwtensoep overheerlijk. Wil vond dat Peter dat ook echt verdiend had, het zwemmen had super goed gegaan.
s Middags begon ik aan het eten voor het weekend weg en Peter deed niet zo heel veel meer, koud en nat, beetje televisie kijken en s avonds ging ik toch lopen met Willemien tussen de buien door, was toch wel lekker!!
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en ik moest nog een paar boodschappen doen, en effe nog wat spullen ophalen bij Claudi, de was doen, het huis een beetje netjes maken, alles klaarzetten voor het weekend en om 16.00 uur was Peter weer thuis van het afasiecentrum. Nog wat boekhouding doen en .... de koffers inpakken.... tja wat neem je allemaal mee.... slechte weersvoorspelling... vesten... truien... en het regende maar!!
Vrijdagmorgen op tijd op..... eerst douchen... ontbijten ... Dirk kwam binnen voor de koffie, even gezellig zitten praten, want het was Dirks laatste adres voordat hij naar Dresden gaat vertrekken. Ik ging ondertussen alles verder inladen en om 10 uur waren we reis klaar. Om half 11 appte Claudi dat ze aanreden en wij vertrokken 5 minuten later. Op naar de EFTELING voor ons familieweekend!!! Bij Eindhoven schoven we aan in de file , en ik vond het maar bar akelig rijden, druk, regen, veel vrachtwagens, maar Peter rijdt gewoon en heeft dus echt nergens last van. Het bleef druk op de weg maar uiteindelijk waren we met 10 minuten vertraging bij de efteling. Claudi, Johan, Joep en Mees waren er 5 minuten eerder en Steef, Robert, Pierke en Sien zaten een half uur achter ons, En Lonneke arriveerde gelijk met Steef bij de ingang van het huisjespark Bosrijk. Het zag er allemaal al betoverend uit en we lunchten allemaal samen in het Poorthuys, de zon kwam er een beetje door en we besloten om naar de ingang van de Efteling te lopen. Inderdaad het waren maar 5 minuutjes lopen. Oh dit is genieten, GENIETEN met hoofdletters. Er was zoveel, maar we begonnen met het Carnaval, hier kon Peter ook mee in, Lonneke liep met Peter naar de invalideningang en wij gingen met zijn allen door de gewone ingang, echt super geregeld, wij moesten even wachten en toen zetten ze de attractie stil, zodat Peter in kon stappen geholpen door Robert en Johan en zo zaten we allemaal naast elkaar. Prachtig, de kleintjes genoten!! En de groten ook. In de theepotten met de kinderen, heerlijk heerlijk!! En toen naar Ruisrijk. Pierke mocht in Joris de Draek, Joep was 5 cm te klein, oei dat was jammer, maar er waren genoeg andere attracties. Tegen 4 uur liepen Lonneke, Peter en ik naar de huisjes, om alvast de koffie klaar te maken en kon Peter even rusten, en weer was het WAUW, de huisjes superleuk, alles in sprookjes stijl, de bedden allemaal opgemaakt met Klaas Vaak dekbedden, kleine raampjes, ja echt een sprookje!! de rest bleef nog op het park, tegen haf 6 was iedereen terug in het huisje en om 6 uur was ook Jaap gearriveerd en genoten we van een heerlijke maaltijd,. iedereen had wat gemaakt en het smaakte voortreffelijk, om kwart voor 8 liepen we naar het centrum waar Klaas Vaak een verhaaltje kwam voorlezen, allemaal de slaapmuts op, die klaar lagen in het huisje en ja hoor daar kwam Klaas Vaak met zijn slaapzand.. te gek... Terug in het huisje werden de kleintjes naar bed gebracht en hadden wij nog een hele gezellige avond.
Zaterdagmorgen waren we allemaal op tijd op, Lonneke haalde de broodjes, Johan en Robert bakten spek met eieren , Jaap dekte de tafel en zo deed iedereen wat en waren we op tijd klaar om weer naar het park te lopen, want wij mochten er al om half 10 in en zodoende stonden we al op tijd bij de grote attracties, het weer was prima, beetje fris, maar geen regen, in de vliegende Hollander en wij pasten op de kleintjes, maar in de bobsleebaan konden ze allemaal mee in, Peter wilde liever wachten en kijken en hij bleef met Lonneke wachten, echt supergaaf die Bob. En iedereen vond het gaaf, behalve Mees, maar hij wilde er wel nog een keertje in!! Toen aar de Fata Morgano en hier ging Peter weer mee in, nu zette ze de attractie niet stil, maar gelukkig hielpen ze goed en Robert en Johan ook, dus konden we allemaal samen in de boot genieten van deze prachtige attractie!! We lunchten een beetje en toen wilde Peter toch wel graag even gaan rusten, inmiddels was het half 3 geworden en de zon kwam er goed door. Ik bracht Peter terug naar het huisje om vervolgens snel weer terug te gaan want de stoere mannen gingen in de Baron!! Ja heel VET om te kijken, maar toch niks voor Omas. Wij gingen met de kleintjes naar de Old timer autootjes en dat was prima!! Eigenlijk konden we er niet genoeg van krijgen, maar we moesten terug want om half 6 hadden we bij de Griek in Kaatsheuvel afgesproken. Bij het huisje snel een kop koffie en met de auto naar de Griek, op het park was alles volgeboekt!!! Lekker gegeten bij de Griek en s avonds heel veel lol in het huisje, nog geen tijd voor een spelletje te doen!!! Wat een genieten is dit!!!
Zondagmorgen waren we allemaal weer op tijd present, en nu splitsten we de groep, en gingen wij met de dames en de Sien en Mees naar het sprookjesbos, efkes waren Johan en Joep er ook nog bij, maar Joep wilde graag weer in de bobbaan. De zon scheen uitbundig en alles was weer even leuk en mooi!!Nu was het wel heel erg druk, maar och er was zoveel te doen en te beleven, dat we er nauwelijks hinder van hadden. Na het sprookjesbos gingen we in de Piranja , ja dit vind ik de gaafste attractie!! Peter wilde graag gewoon kijken en we zetten hem op een mooi plekje in de zon zodat hij ons kon zien. Ja te gek was dit, we zaten in 2 boten en genoten met zijn allen. eter zag ons schaterend voorbij komen en ook hij genoot ervan. We hadden nu broodjes bij ons en die werden tussendoor opgegeten, mar Petr wilde toch weer even gaan rusten en bracht ik hem terug. Ik vroeg aan hem of hij het niet jammer vond dat hij niet overal mee in kon, Nee hij vond dat niet echt jammer, hij genoot volop als de kinderen hem enthousiast kwamen vertellen en dan vervolgens bij hem op schoot kwamen zitten, want steeds zat er wel iemand bij hem op schoot in de rolstoel en dan moesten ze zoveel vertellen. Natuurlijk liep ik weer terug naar het park om nog een paar attracties mee te pikken, maar toen was iedereen toch wel moe en liepen we samen terug naar het huisje, Lonneke en Jaap gingen terug naar Hoofddorp en ook Steef Robert, Pierke en Sien gingen naar huis, Claudi, Johan, Joep, Mees en Wij bleven nog een nachtje en toen iedereen weg was liepen we een grote ronde door Bosrijk, wat was het allemaal mooi, zulke mooie huisjes en ook grote huizen, alles klopte gewoon tot in de kleinste details Ik kreeg het er gewoon warm en koud van en af en toe moest ik een traantje wegpinken. Wij besloten om nog te gaan zwemmen, maar Peter wilde liever gewoon kijken. Ik vroeg een badjuf of dat kon, maar natuurlijk er werd een deur open gemaakt en zo kon Peter dicht bij het zwembad zitten kijken. Ik praatte een poosje met de badjuf, en zelfs hier was het aangepast voor gehandicapten, het water was 32 graden en er was een lift voor in het water, maar Peter wilde liever kijken en hij genoot volop hoe Joep en Mees in het water sprongen!! En na het zwemmen gingen we eten in het poorthuys, ook weer super vriendelijk personeel , met alles behulpzaam, Joep en Mees mochten mee ijsjes maken, het personeel van de Efteling krijgt echt een super dikke PLUIM!!
Na het eten liepen we terug naar het huisje.... de laatste avond.... Lieve mensen, wat is dit INTENS GENIETEN!! SAMEN met ons SUPER gezin 4 dagen op zo'n park te mogen beleven, deze dagen wil je voor altijd in je herinnering houden. LIEVE STEEF, LONNEKE, CLAUDI, ROBERT, JAAP EN JOHAN, DANK JE WEL. Jullie zijn SUPER, ik kan het bijna niet onder woorden brengen zonder tranen, maar dit weekend was dus INTENS GENIETEN!! En dan natuurlijk PIERKE, JOEP, SIEN en MEES , zij hebben genoten en zich voorbeeldig gedragen, WAT EEN PRACHTIG STEL!!! Wij zijn SUPER trots op jullie allemaal!!! DANK JE WEL!!

SAMEN,
SAMEN GENIETEN
VAN ALLE MOOIE DINGEN IN HET LEVEN

Veel liefs Marlies

• 02 Mei 2016 - 21:57

Hein Oet Wieërt:

Kort en krachtig deze keer Wow, wow, wow. (oftewel tranen in de ogen)
    Fijne week weer

• 03 Mei 2016 - 11:56

Ans Lehane:

Hallo Marlies en familie.

Wat hebben jullie genoten in de Efteling, zo te lezen is het echt een aanrader.
    Voor herhaling vatbaar dus. Zo fijn dat Peter alles gewoon mee kan doen.
    Geniet van het mooie weer deze week.

Groetjes
    Ans

• 03 Mei 2016 - 19:27

Christel:

Super, super, super MOOI.

• 03 Mei 2016 - 22:07

Marlies:

Hallo Peter en Marlies,
    Wat een heerlijk verhaal deze week. De vrolijkheid en plezier spat er vanaf.
    Jullie doen het toch maar "even"allemaal.
    Geniet van het heerlijke weer en van elkaar.
    Groetjes, uit Tegelen

• 05 Mei 2016 - 12:43

Babette:

Wat heerlijk om te lezen. Geniet ervan!!!

• 07 Mei 2016 - 19:35

Loes:

Hallo allemaal, Bijna een week te laat heb ik het Eftelingverhaal gelezen,wat super leuk en wat echt helemaal voor jullie familie.
    Juulie geloven het vast niet,maar als er een nieuwe attractie hier in de krant[Brabants dagblad ivm de Efteling]staat ,is het eerste wat we zeggen ,och echt iets voor de familie Nouwen.
    Het klonk bijna of ik erbij was,super gezellig en wat geweldig dat zelfs het weer[toen] een beetje heeft meegeholpen.
    Geniet nu van dit heerlijke weer en denk nog vaak terug aan jullie Eftelingavontuur.
    Groetjes uit Dieden.

• 24 Mei 2016 - 07:04

Hanny:

hoi peter en marlies

wat fijn dat jullie een geweldig weekend hebben gehad ,en dan nog wel in de efteling,maar dat lijkt me ook geweldig.maar dat hebben jullie wel verdiend.en zeker als je met heel je gezin daar bent,dat is alleen maar rijkdom.

grtjes hanny