Lentekriebels - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Lentekriebels - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Lentekriebels

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Maart 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja het lijkt echt wel al lente!! Alles ruikt zo lekker en alles wordt groen....
Zondagmiddag wilde Peter graag al buiten op het terras zitten en daar was het zeer aangenaam.. 9 maart en de thermometer gaf 22 graden aan, oh het was genieten buiten. Piet en Maria kwamen op visite en nadat we een poosje buiten hadden gezeten, gingen Maria en ik naar binnen om het eten klaar te maken en Peter liep met Piet een rondje om de loods en in de loods en nog gekeken in het bijproduktenhok. Na het eten nog een kop koffie gedronken, allemaal superrelaxed en supergezellig, maar toen was Peter toch wel een beetje moe.... nou hij had me toch veel verteld en gelopen. dus dan mag je ook wel een beetje moe zijn.
Maandagmorgen op tijd op, douchen, oefeningen doen en naar de fysio, ik was eerst aan de beurt en Richard masserde heerlijk mijn nek en schouders, en ondertussen wordt er van alles verteld. Ik vertelde dat Peter niet op de driewieler wou fietsen, hij ziet er het nut niet van in, heel jammer!!!En ik kan me voorstellen dat als jullie op de fiets zitten aan Peter denken en afvragen hoe zal het met zijn fietsen gaan.....??? Na een half uur was Peter aan de beurt, de arm/hans werd losgemaakt en Richard pakte het heel handig aan, fietsen zou zo goed zijn voor de arm/hand en voor het evenwicht en eigenlijk voor alles. Ja zegt Peter maar over een jaar fiets ik op een gewone fiets... oke mijn oren klapperden even en dit is natuurlijk een heel mooi streven!! Nou zegt Richard maar dan zou ik dit jaar wel goed oefenen op de driewieler al fiets je maar op het eigen erf... Oke zegt Peter vanmiddag!! De loopoefeningen gingen supergoed en de nieuwe oefening voor komende is, beetje door de knieen zakken en dan 10 tellen aanhouden. Heel simpel!!! Maar dit heeft Peter eigenlijk al die jaren niet gedaan, eigenlijk steeds met een stijf been gelopen, waardoor je een beetje een houterige loop krijgt. Door nu te oefenen op een beetje gebogen knieen krijg je een natuurlijke loop. Deze keer werd het been getapet en dat geeft Peter zelf aan hoe hij het precies getapet wil hebben, en hoe hij er het meeste voordeel bij kan halen.
s Middags was het nog prachtig weer en we gingen samen naar buiten, Peter wilde gras maaien, maar eerst 10 rondjes om de loods fietsen en dan grasmaaien, we hoorden ambulances, brandweer sirenes, angstaanjagend!! Het was heel dichtbij!! Later hoorden we dat Thom van Henk en Ingrid tegen een boom was gereden en verongelukt!!Thom is maar 20 jaar mogen worden!! Ja en dan ben je stil..... hier zijn geen woorden voor...
Dinsdagmorgen stond er niets op het programma en Steef kwam alleen, Pierke en Sien hadden een inhaaldag bij de opvang, zo konden we lekker doorwerken en Peter ging op de hometrainer, conditie opbouwen en dat gaat steeds beter!! s Middags brachten ze mijn vlees al op tijd en Peter ging verder met grasmaaien, lekker buiten bezig, Annemarie kwam nog even op de koffie en het buffetje voor vrijdag bespreken.
Woensdagmorgen kwam John om met Peter te zwemmen en ik was nog druk met mijn vlees. Het zwemmen had supergoed gegaan en vooral de arm hand, komt steeds meer werking in!! Om 1 uur bracht Claudi, Joep en Mees, die hier hun middagdutje zouden doen... maar Joep had geen zin om te slapen, niet bij Opa in bed, maar ook niet in een ander bedje. Nee Joep wilde spelen, nou dan niet slapen!! Maar telkens zei hij... ik denk... opa is wakker. Nee Joep, Opa en Mees slapen nog!! maar een paar minuten later weer, oh oh ik hoor opa, opa is wakker Opa moet opstaan... Nou om 3 uur Peter maar wakker gemaakt, want Joepie wil met opa spelen!!Nou en dan staat Opa Peter maar op, Joep danste door de keuken, want als Opa stok wakker is krijgen we een ijsje... Oh !! en dat moet opa stok uit de diepvries halen... oke zegt Peter dan, we gaan een ijsje halen!! Joep rent vooruit naar de diepvries en roept, kom opa sneller sneller... en Peter loopt erachteraan en dan hebben ze allebei een ijsje... Ijsje op.. hup naar buiten, kom opa we gaan naar buiten!! En weer pakt Peter zich op en loopt achter Joep aan, kijken naar de minigraver, waar Robert mee bezig is. Natasja komt met 3 kleine kindjes vlees halen, en Joep vindt het helemaal prachtig. Inmiddels is Mees ook wakker en die mag een fruithapje. Oh dat zal Opa Peter wel even doen, Mees in de kinderstoel en Peter geeft hem zijn fruithapje, terwijl Joep, met Pim en Lobke speelt en Nienke in de maxi cosi bij Peter staat!! Tja het kan allemaal en gaat ook nog goed ook!! Heerlijk genieten!!! Om half 6 is iedereen weg en ruimt Peter al het speelgoed op, ik ruim achter alles op en na het eten ga ik nog lekker anderhalf uur lopen met Willemien en Annemarie, heerliojk uitgewaaid, lekker genoten van de lentegeuren en het hoofd leeggemaakt, want dat was wel nodig!!ja en toen was mijn kaarsje toch op....
Donderdagmorgen weer fris aan het werk, eerst wat voorbereidingen voor het buffet van vrijdag en om kwart voor 10 ging Peter met de taxi naar Blerick, Ik moest nog wat boodschappen doen in Panningen en om kwart voor 12 had ik een afspraak bij het afasiecentrum, een interview als mantelzorger/partner geven. Het gesprek was met Margot, en de eerste en belangrijkste vraag was, wat betekent het afsiecentrum voor Peter en wat betekent het voor mij als partner.. Nou heel veel!! Ik stak van wal...hmhm... ja en toen waren alle andere vragen eigenlijk ook al beantwoord!! Voor mij als partner bekent het dat ik een vrije dag heb, en dat Peter naar iets erg zinvols gaat, er ontiegelijk veel leert en dat hij hier als een echt volwaardig mens behandelt wordt!! Helemaal TOPPIE!! En ik hoop dat dit centrum er nog heel lang mag zijn voor mensen met een afasieprobleem!!! Na het gesprek samen met Peter en de andere clienten geluncht, even met Silvia gekletst, Wiel riep me bij zich, Wiel heeft 2,5 jaar geleden een infarct gehad en het lijkt heel veel op Peters infarct. Ik moest op zijn iPad kijken en hij liet mij een plattegrond van Panningen zien, en wees naar de Ruysstraat, winkel van de Bruin... Ja daar liep zijn zoon stage en die zoon had met Steef gepraat!!! Leuk en heel knap, wantt Wiel kan nog niet zoveel praten als Peter, en toch weet hij mij dit duidelijk te maken, zijn zoon heeft hem dat vertelt Wiel weet dat Steef onze dochter is... hij ziet mij en maakt het mij duidelijk!! Ja dat is wat ik bedoel TOPPIE afasiecentrum!! s Middags kwam Steef even op de fiets met Pierke en Sien... zij wilde mij vertellen van de zoon van Wiel... grappig!! Nog wat gesprekken met de bank en boekhouder...grgrgrg en toch een oplossing gevonden!! Om 4 uur kwam Peter thuis, koffie gedronken, vertellen.. en toen kwam Claudi met Joep en Mees op de fiets.. ook weer even heel gezellig!! Na het eten nog aan het buffet gewerkt, en lekker niks....
Vrijdagmorgen het buffet afgemaakt en Peter op de hometrainer, buiten was het wat frisser... oh maar hij kon ook grasmaaien... nee dat kan niet, hometrainer of fietsen en vanmiddag grasmaaien punt uit!! Om 6 uur moesten we naar de verjaardag van Wil, met het buffet en er zelf lekker van mee eten!! Het was supergezellig, veel gelachen en gepraat, en natuurlijk met Annet even Oma-zaken vertellen!!! Jaja Omas onder elkaar!!!
Zaterdagmorgen weer zwemmen met John, het was ondanks de drukte heel goed gegaan... en Peter had veel moeten vertellen, maar het belangrijkste vond Peter de plus 13 cent bij de varkensprijs!!!Ja die hadden ze er ons de afgelopen weken vanaf gepikt, omdat Peters vriend Poetin de grens had gesloten omdat er in Lithouwen een wild zwijn met varkenspest was!! Ja hoe ver kun je gaan.. maar nu zijn de 13 centen er toch weer bij en is het verlies een beetje minder! De rest van de zaterdag niet veel meer gedaan en s avonds lekker op tijd naar bed en zodoende hadden we vanmorgen ook weer op tijd de slaap uit. Lekker ontbijt en op ons gemakkie alle oefeningen gedaan. Steeds maar weer oefenen, en oefenen en dan boek je ineens resultaat... bij de spiegeltherapie!!!, oh het was zo mooi om te zien. Peter tilde de linkerarm op, kijkt dan in de spiegel en zijn rechterarm ligt achter de spiegel, ik zit tegenover hem en geef opdrachten of aanwijzingen en nu... zo mooi synchroon ging de rechterarm mee omhoog!! Precies hetzelfde als hij dat in de spiegel ziet, ja dan is er een nieuw lijntje klaar!!OH SUPER!!! Dit geeft de burger weer moed en nieuwe energie en kracht om door te gaan!!KLASSE!!!

LAAT JE RICHTING NIET BEPALEN DOOR ANGST
MAAR DOOR LIEFDE EN VREUGDE!!

Veel liefs Marlies

• 16 Maart 2014 - 20:59

Hein Oet Wieërt:

Eerst maar condoleances. Verschrikkelijk nieuws als een jong iemand op deze manier aan zijn einde komt. Sterkte.

Knap meneer Nouwen dat U op de fietst zit en nu volhouden en hopelijk volgend jaar op een gewone fiets. Het is wel toevallig dat ik er afgelopen woensdag bij Breincafé nog over een 3 wielfiets heb gehad. Deze dame was er maar wat blij mee maar zij had ook eerst de schroom en ook de angst moeten overwinnen maar zij zei nu dat ze het dus gewoon al jaren geleden had moeten doen. Ze vond het een uitkomst dus zet hem op Peter en fiets ze.
    Verder is het een prachtige zonnige en ook grotendeels warme week geweest en kan je als je veel fietst genieten van de weer ontluikende natuur. Ik wens jullie weer een fijne week

• 17 Maart 2014 - 09:20

Jan-Thea Dorssers:

Wat een week,en jullie gaan nu fietsen,maar wij zijn er nog!
    Druk,maar heel veel groetjes van uit Reuver.

• 17 Maart 2014 - 11:55

Christel:

Het laatste stuk van je verhaal, vind ik wel het mooiste! Er komt beweging in de zaak. Door heel veel inspanning. Wat fijn.
    Wij zijn momenteel heel erg druk, met de verhuizing van mijn schoonouders naar een verzorgingstehuis. Dus deze week (en misschien volgende week ook nog wel) een klein antwoord van mij.
    Blijf vooral fietsen :)

• 18 Maart 2014 - 16:04

Loes:

Ha die Lies en Peter.
    Prima weekje zo,vooral Peter op de fiets.
    Kunnen we van de zomer met zijn viertjes gaan fietsen,dat Schotland doen we daarna wel.
    Ik wens jullie een hele fijne en zonnige week.
    Groetjes ook van Frederique en leon en Marius .