OKTOBER 2017 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu OKTOBER 2017 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

OKTOBER 2017

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Oktober 2017 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Ja en dan is het zomaar weer oktober geworden, de zomer voorbij en de gezellige lange avonden met de kaarsjes aan liggen voor ons. De charme van ieder jaargetijde heeft iets aparts!!
Maandagmorgen was het eerst douchen, oefeningen doen en een beetje bijkomen van het weekend. Direct na de middag reden we even naar Panningen om de reservebril op te halen en de goede bril wegbrengen voor reparatie, hier was al weer een neusvleugeltje afgebroken. Schijnt vaker voor te komen bij deze brillen, tja en as we dat geweten hadden , hadden we waarschijnlijk nooit zo’n dure bril aangeschaft, maar ja nu hebben we deze bril en laten we hem toch maar maken en gelukkig kost het niets omdat ik vond dat het wel als garantie kon gelden op zo’n dure bril. Met de reservebril kon Peter nu ook goed overweg en is er een gedeelte van het probleem opgelost. Met de bril weer naar huis en kon Peter zijn middagslaapje doen en ik had een afspraak bij de kapper. Later was het best wel mooi weer en ik besloot om het gras maar te maaien, ziet dat er ook weer allemaal netjes uit.
Dinsdagmorgen stond er fysio gepland in Venlo. Het lopen gaat nog steeds niet zo goed en de knie knakt vrij vaak door naar achteren. In de auto hadden we het al over het tapen van het been gehad en Richard stond er helemaal achter. Dus werd hen been weer getapet, dat was al meer dan 3 jaar geleden. Het lopen ging meteen al een stuk beter en Peter ervoer het ook als positief. Terug naar huis en het eten klaargemaakt en om 12.00 moesten we Pierke, Joep, Sien en Mees uit school halen. Lekker soep gegeten en ik had ook weer witte koolstamppot gemaakt. Oh heerlijk zeiden ze ons lievelingseten, alleen jammer dat de witte kool nu op is in de moestuin. Om 13.00 uur ging Peter naar boven en ik bracht ze kindjes weer naar school. Het een en ander opgeruimd, de was bijgewerkt en om kwart over drie haalde ik Pierke en Sien weer uit school. Ze wilden met de knikkerbaan spelen, nou dan doen we dat toch en oh wat een lol hadden ze weer. Toch leuk dat oude speelgoed wat we nog steeds hebben. Peter was altijd van het bewaren, niets mocht er weggedaan worden, want als we kleinkinderen hebben kunnen die er mooi mee spelen en ja dat klopt !! Op zijn tijd haal ik weer wat van de zolder en is het voor ons ook een verrassing wat er nog allemaal tevoorschijn komt. Vaak met hele mooie herinneringen… Steef kwam Pierke en Sien al op tijd halen en moesten er nog herfstspulletjes gezocht worden en ja ook die hebben we hier op de boerderij genoeg. Ria belde en wilden s avonds een kop koffie komen drinken, ja gezellig. En zo kwamen Ria en Wiel s avonds en was het ook weer heel erg gezellig, ondanks dat Ria ook met een stok liep doordat ze met de fiets gevallen was.
Woensdagmorgen kwam Wim om Peter te behandelen en dat ging heel goed over de tape heen, nog wat druiven geplukt voor Wim en het eten klaargemaakt en om half twee bracht Claudi Niene weer om te slapen hier. Maar Niene had niet zoveel zin om te slapen en moest huilen. Nou dat zijn we niet gewend, maar na een half uurtje viel ze toch in slaap en sliep ze samen met Peter tot bijna vier uur. Ik zette de kinderstoel voor Peters stoel en zo kon hij heerlijk bezig zijn met Niene. Ik haalde de boerderijpuzzel naar beneden. Zo’n puzzel met een varken, paard, kip schaap geit… En oh wat zie ik dan de vooruitgang in 6 jaar bij Peter!! WAUW, hij speelde echt het spelletje met Niene, hij benoemde alle dieren en maakte overal geluid bij en probeerde het Niene na te laten doen. Oh dit is SUPER!! Ja wat een vooruitgang!!!
S Avonds ging ik lopen met Willemien en Annemarie en we hadden het veel over de pleitnota van de swap. Annemarie had hem ook helemaal doorgelezen, maar voor haar waren er veel dingen nog niet duidelijk, ik had nog niet alles bestudeerd maar wat ik gelezen had was wel duidelijk voor mij. Nu nog goed voorbereiden voor de zitting in november.
Donderdagmorgen een beetje op tijd op ….. Peter ging voor het eerst sinds december weer naar het afasiecentrum en had ik dus voor het eerst sinds al tijd een morgen voor mezelf!!! 4 uurtjes waar ik met niemand rekening hoefde te houden, gewoon doen wat ik wilde doen!! Om kwart voor 10 was de taxi er en bracht Ron Peter naar Blerick en ik…. Ik ging gewoon boodschappen doen.. maar nu zonder op de klok te kijken, informatie gevraagd bij de drogist over wietolie en de werking daarvan, maar ben nog niet heel veel wijzer geworden, gezellig naar de boekenwinkel, een praatje gemaakt, naar de boerenbond… oeps en toen was het al 12.30 uur, de was gedaan en toen kwam Peter alweer thuis… oh hij was helemaal moe en ging gelijk naar bed voor zijn middagslaapje, nee vertellen deed hij strakjes wel… Om 16.00 uur maakte ik Peter weer wakker ja en toen wilde hij wel vertellen, het eerste uur was schrijven geweest en oefeningen maken, hij liet mij zijn werkblad zien…. Oh WAUW Peter heb jij dat allemaal geschreven, Ja was zijn antwoord. WAUW wat was dat allemaal netjes en hij las het nu ook weer allemaal zo. Ik was er echt een beetje beduusd van. Peter snapte niet goed waarom en ik vertelde hem hoe dat een paar jaar geleden ging, ocherm dan had hij 3 of 4 antwoorden op zo’n werkblad staan en daar had hij dan een uur over gedaan en nu… het hele blad vol. Peter kan zich niet goed voor de geest halen hoe het in 2008- 2009 was , in zijn beleving kan hij dit al heel lang en niet dat dit met heel veel oefenen is bereikt en ook het lezen, hij ziet die vooruitgang zelf niet zo en vind dat hij nu nog steeds niet goed leest, maar hij leest ook iedere dag de krant en het financieel dagblad. Hij zegt dan dat hij echt niet alles leest en begrijpt… maar als ik dan vraag stond er nog wat belangrijks in dan weet hij me haarfijn te vertellen wat. En dat is voor een teken dat hij heel goed begrijpt wat hij leest. Het tweede uur had hij fotografie gedaan en hij wist eigenlijk niet zo goed wat hij daarover vertellen moest, niet zo boeiend en hij wil er een paar keer naar toe en dan kijken of er ook iets anders is op dat uur wat hem meer boeit Er waren ook best wel veel nieuwe mensen geweest, maar ook heel veel bekenden die blij waren dat hij weer terug was. Voorlopig blijven we een halve dag inplannen in de weken dat hij niet naar Maastricht hoeft.
Vrijdagmorgen gingen we samen naar de Sligro, de afbakbroodjes waren op en nog wat meer dingetjes die ze nergens anders hebben. In de auto gezellig zitten kletsen en kijken waar de mais al overal gekneusd is. Net voor 12 uur waren we weer thuis en ik keek even op de site, ah berichtje van Piet op de site en ik liet het Peter lezen en oh wat moesten we weer lachen om de Lakenvelders. Van Piet en Maria had ik een tijd geleden geleerd over de Lakenvelder runderen Het is net of die koeien een laken over de rug hebben , zwart witte koeien. Je ziet ze af en toe in de wei lopen. Nu reden we dus door het zuidlimburgse landschap en ik dacht werkelijk dat ik een Lakenvelder zag… maar het was gewoon een PAARD !! Nou ja dat ik het verschil tussen een paar en koe niet zag….. schandalig natuurlijk voor een boerin, maar we hadden wel de grootste lol hierom!! Ben blij dat ik nu van Joep en Mees de tractormerken geleerd heb en vind het heel knap dat ik er wel 10 ken!!!
S Middags was het prachtig weer en we besloten om buien bij het zwembad koffie te gaan drinken. Ik nam de pleitnota mee en samen namen we hem door, een heel sterk stuk en hopen dat de rechters onpartijdig zijn en de juiste beslissing gaan nemen!!! S Avonds laat belde Wil op dat hij zaterdag morgen niet kon gaan zwemmen maar wel zaterdagmiddag, ook prima maar dan niet te lang want Pierke en Sien komen…
Zaterdagmorgen stond er voor Peter niets op het programma , beetje lezen en zo en ik ging met Anneke aan de slag, om 12 uur soepie gegeten en kon Peter op tijd naar bed en om 15.00 uur zou hij gaan zwemmen met Wil, maar helaas er was van alles tussen gekomen bij Wil en het was de eerste keer in ruim 9 jaar dat Wil moest afzeggen … Peter vond dit helemaal niet erg, maar nu moest er wel nog gedoucht worden en we besloten om dit nog snel voor het middagslaapje te doen en dan kon hij wel tot 4 uur blijven liggen en om 5 uur kwamen Pierke en Sien. We aten samen met Steef , Pierke en Sien lasagna en na het eten ging Steef op pad en met Pierke en Sien deden we samen spelletjes, weer de knikkerbaan, monopoly en om half 9 was het bedtijd… ze sliepen zo en wij keken nog wat televisie en om 11 uur ook naar bed……. En om 6 uur vanmorgen werd Peter wakker, hij moest plassen, heel zachtjes gedaan, we hadden Pierke en Sien de hele nacht niet gehoord, weer terug naar bed en net voor 8 uur kwam Pierke bij ons in bed en Sientje pas om half 9, gezellig ontbeten en genoten van de croissantjes, ja die vind Peter ook zo lekker, andere broodsoorten steeds minder, die zijn droog zegt hij … weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet… Vind hij ze gewoon niet lekker en er daarom steeds minder van eet of kost het moeite met slikken. Hij zegt ook wel vaker dat hij een droge mond heeft van de medicijnen en daardoor het brood niet glijdt….. maar in ieder geval de croissantjes waren heel lekker, na het ontbijt wilde Pierke en Sien kleuren en opa en oma moesten dat ook doen, en zo zaten we alle vier te kleuren, heerlijk relaxen en genieten SAMEN !!!

HET GEVOEL GEEN HAAST TE HEBBEN
IS EEN HEERLIJKE VORM VAN LUXE !!!!!

Veel liefs Marlies

• 01 Oktober 2017 - 15:55

Hein Oet Wieërt:

Heerlijk om dit verslag weer te lezen. Jammer dat Peter zijn vooruitgang niet zelf ziet maar hij moet het toch wel geloven want het wordt niet alleen door jou opgemerkt, Marlies. Dus Peter, geloof het nu maar. Ik begrijp het wel hoor want ook ik zie dat vaak niet omdat ik ook alles vergelijk met de Hein van voor het cva. Dat is eerlijk gezegd niet helemaal juist. We leven nu dus we moeten het met dat nu doen en vooral blijven oefenen en genieten van het vele wat nog kan verbeteren en met wat we al bereikt hebben. Eerlijk gezegd is dat best veel. Ook al zien wij het zelf vaak niet.
    Ik ben bezig aan mijn laatste dagen als vijftiger en ik ben benieuwd wat ik als zestiger mag beleven en ervaren. Op mijn vijftiger jaren kan ik best tevreden terugkijken ondanks dat ik dat als NAH`er heb beleefd.
    Ik wens jullie een fijne week.

• 01 Oktober 2017 - 17:20

Christel:

Tóch weer wat anders; weer naar het afasiecentrum. De draad weer oppakken. En voor Marlies heerlijk wat tijd voor zichzelf. Heerlijk om de kleinkinderen weer te zien spelen met antiek speelgoed. Wat goed is, blijft goed. Lekker spelen. En kleuren. Hahaha. Geniet ervan.

• 02 Oktober 2017 - 16:36

Niek Van Hoof:

Okay Marlies, dan komt nu de uitdaging: welke oogstmachines/tractors komen oorspronkelijk uit mijn woonplaats Oudenbosch?

• 02 Oktober 2017 - 18:14

Marlies :

Uh......Niek..... dat wordt een opzoekvraag.... uhhhh een Lanz.....