JUNI - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu JUNI - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

JUNI

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Juni 2013 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Nu is het alweer juni.... en het weer is nog steeds bagger... oftewel van fietsen is nog niets terecht gekomen...
Maandagmorgen gingen we samen naar de fysio in Baarlo.Richard deed eerst de zwachtel om de voet/schoen en werd er gelopen . En dat ging me toch weer een potje goed. Ja echt SUPER. Samen met Richard werd de hele zaal doorgelopen in rap tempo. Ja zo goed had Peter nog nooit gelopen. Daarna werden er oefeningen gedaan aan het wandrek en de clou hierbij was om bewust een deel van het been te bewegen, wat heel moeilijk schijnt te zijn voor mensen met een CVA. Peter moest zich concentreren op de knie en dan alleen de knie buigen. Wauw dat ging heel goed. Richard prees Peter om zijn concentratie en dat het zo goed lukte. Ik vroeg of Richard binnenkort ook de arm van Peter wou tapen. Richard wilde eerst een paar oefeningen doen om te kijken of er functies in de arm waren. Richard pakte Peter armen vast en toen moest Peter met de rechterarm duwen.... Nou dat ging ook al supergoed. Richard was verbaast hoeveel functie er in de arm was. Dit had hij echt niet verwacht. Ja dat was te danken aan al die oefeningen die we iedere dag doen. De oefeningen die Peter iedere morgen zelf doet, ja er zou zeker nog meer te halen zijn en Richard wilde het een en ander nakijken en navragen en dan de volgende week de arm gaan tapen.KLASSE!!
Hierna werd het been getapet en een stageair keek toe, deze jongen was er al vaker bij geweest maar had nog nooit het tapen bij een CVA patient gezien. Er volgde voor alle parijen een interessante uitleg en een hele discussie volgde. En van mijn kant de vraag, waarom wordt er niet meer gebruik gemaakt van tape bij CVA patienten... Maar daar kreeg ik eigenlijk geen goed antwoord op, wetenschappelijk niet bewezen en veel onwetendheid!!
s Middags ging ik in de tuin werken en Peter grasmaaien, maar helaas had ik wat teveel gedaan want s avonds was mijn enkel weer helemaal dik en pijnlijk, dan nog maar een paar daagjes rustig aan doen..
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke en Sien en was het een klein beetje mooi weer, we konden in ieder geval naar buiten, maar eerst gingen we koekjes bakken. Pierke en Peter vonden het geweldig. Lekker met deeg kliederen, een ronde plak maken met de deegroller die ze samen hanteerden. Prachtig. De koekjes de oven in en lekker naar buiten. Brood naar het paard brengen en in de moestuin kijken en alles benoemen.
s Middags ging Peter grasmaaien en Pierke op de loader bij Robert. Het lopen met Willemien en Annemarie moest ik afzeggen, nee dat ging nog niet lukken deze week.
Woensdagmorgen ging Peter zwemmen met John, wat heel goed ging er was bijna niemand in het zwembad en dan is de concentratie erg goed bij Peter en gaan de oefeningen super goed. Dat is dus echt belangrijk die concentratie bij iets nieuws of een nieuwe opdracht en als het dan een soort automatisme is mag de concentratie wat minder zijn.
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar de afasiegroep en ik moest naar de Sligro. Op mijn gemakkie want snel lopen ging nog niet.
s Middags moest ik beginnen met de voorbereidingen vooor het buffet in het weekend, Peter kwam om 4 uur thuis, en had zoals iedere week hele verhalen, jammer was wel dat zijn fotos met het Kremlin nog niet klaar waren, maar ja dan de volgende week wellicht. Hij vertelde over de yoga en dat dit toch ook echt wel heel goed was en dat hij nu net als alle andere op de grond ging liggen en dat dat steeds beter en makkelijker ging.Heel waardevol dat uurtje yoga bij de afsiegroep!!
En om 6 uur aten we de eerste spinazie uit eigen tuin, mhhhh!!!
Vrijdagmorgen op tijd op, douchen, ontbijten, oefeningen doen.... Maar daar kwam Pierke al, en even later werd Joep gebracht. Tja samen spelen, maar Joep pakte steeds een boekje en ging bij Peter staan..Sitte Sitte en wilde bij Peter op schoot en dan samen met hem een boekje lezen, ja en dan pakte Pierke een boekje en zei, bij Oma zitten en boekje lezen. En zo zaten we ieder met een kleinkind boekjes te lezen. Maar om half 11 had Peter het ochtendritueel toch klaar en konden we naar buiten. Loopfietsje en karretje mee naar de loods, stro op de kruiwagen en naar de aardbeien, want het stro moest tussen de aarbeien gelegd worden, ja en dat was kaasje voor de kleine mannen. Opa pakte stro uit de kruiwagen en gaf het aan Pierke of Joep en dan moesten zij het tussen de aardbeien leggen. Ja dit is zo mooi, en wat een samenspel!!!SCHITTEREND!!! Na een poosje gingen we weer naar binnen en belde Claudi. We hadden afgesproken dat iemand van ons Joep tegen 12 uur naar huis zou brengen. Oh dat deed Peter wel. Joep in de auto gezet en Peter bracht hem naar huis. Ja en dat gaat ook supergoed!!
Pierke bleef en na het eten gingen Pierke en Peter een middagdutje doen en kon ik weer aan mijn buffet werken. Na het slapen gingen we naar Panningen naar de bibliotheek. Ja Peter wil iedere 3 weken naar de bieb en haalt dan een nieuw boek over Rusland, waar hij dan iedere dag in zit te lezen. Nog groenteplantjes gehaald en Pierke naar huis gebracht. Ja en ook met de plantjes halen zie ik zoveel vooruitgang bij Peter, alle plantjes kan hij nu benoemen en 3 jaar terug moest ik overal kaartjes met de naam bij zetten, zodat hij wist wat er stond, en nu kan hij alles benoemen zonder naamkaartjes, spinazie, spitskool, sla, aardbeien, boontjes, koolrabi, bloemkool....
Zaterdagmorgen was er geen zwemmen, zomaar een vrije morgen voor Peter, maar dan gaat hij uit zichzelf op de hometrainer, toch in beweging blijven en proberen comditie op te bouwen. Ik vind het knap van hem hoor!!! Lonneke belde, ze waren terug van vakantie in Turkije en hadden 11 dagen 28 graden gehad, nou dat was beter als hier!!!
Ik maakte mijn buffet verder klaar en om half 6 gingen we het samen wegbrengen. Er waren hier veel bekenden en Peter stapte ook uit de auto om een praatje te maken, terwijl ik alles klaarzette. Er was ook een oud klasgenoot, Frits, die in de rolstoel zat, ook hier maakte hij even een praatje mee en toen we terugreden hadden we elkaar weer een heleboel te vertellen.
s Avonds kwamen Herm en Joze en die hadden we ook al een poosje niet meer gezien. Ik had wel afgesproken met de mensen van het buffet dat wij s avonds de spullen nog kwamen ophalen, oh maar dat deed Peter wel, samen met Herm. we hadden net de koffie met Vlaai op, toen er gebeld werd dat we spullen (borden, bestek, schalen shavingdishes) al konden ophalen. Oh dat ging Peter met Herm doen, Peter reed, ja hij wist precies waar hij moest zijn. spullen opgehaald en nog wat rondgereden en toen weer naar huis. Peter ging gelijk bier pakken voor Herm en hem en vergat ook de opener niet en ik zette snel de borden en bestek in de vaatwassser, en zo waren we gelijk klaar. Herm vond dat Peter heel veel in de spraak vooruit was gegaan. Ja wat hij allemaal verteld had onderweg.. Ja SUPER!!En het klopte allemaal wat Herm weer aan mij terug vertelde.We praatte veel over der revalidatie van Peter en hoe het er 5 jaar geleden voor stond, en wat we met heel veel knokken bereikt hebben, wat het rijbewijs voor Peter betekent, dat het rijden zo goed gaat. Ja een heel gezellige bijzondere avond!!!
Ja en vanmorgen wilden we toch een stukje gaan fietsen... maar het waaide nogal hard... ja en toen kwam Jan nog wat terugbrengen.. en toen ... was de tijd om.... Maar wel weer heel veel gepraat!!!

ALS JE VERTROUWEN HEBT
HOEF JE NIET DE GEHELE TRAP TE ZIEN
OM DE EERSTE STAP TE ZETTEN

Veel liefs Marlies

• 02 Juni 2013 - 21:30

Thea-Jan:

Wat weer een super week ga maar lekker door, en ook de kleinkinderen ,dat is toch geweldig.
    En die foto s klei leuk, wat zijn ze al weer groot ,GENIET er maar van.
    Groetjes.

• 04 Juni 2013 - 11:41

Christel:

Hallo allemaal.
    Wat weer een gezellig weekverslag. Ja, die Pierke en Joep zijn kleine boertjes in de dop. Waar kun je beter opgeleid worden, dan op de boerderij van opa en oma? NERGENS. En de positieve werking hiervan op Peter, is mooi meegenomen.
    Marlies, een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat zie je maar weer met je enkel. Maar ook dat komt goed! De zon zit in de lucht. Dus ook fietsen zit eraan te komen. Lekker naar buiten en genieten.

• 09 Juni 2013 - 09:17

Hein Oet Wieërt:

Beter laat dan nooit . Ben zeer benieuwd of er deze week gefietst is maar dat zal wel. Ik lees het wel. Fijne zondag nog en ik ga zo ook wat lezen over Rusland mn over Stalingrad in de 2de wereldoorlog.