Al een beetje Herfst... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Al een beetje Herfst... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Al een beetje Herfst...

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 Augustus 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Ja het lijkt al een beetje herfst, koud... nat af en toe een zonnetje, de verwarming aan!!
Maandagmorgen was er geen fysio, een beetje een vrije morgen, stilte voor de storm.. Het weer was redelijk en Peter ging maar eens buiten op inspectie. Eric was er omdat Robert vakantie heeft. Tegen 11 uur kwam Steef op de fiets met Pierke en Sien, ze hadden cakejes gebakken en kwamen die gezellig bij Opa en Oma opeten. Er was de hele tijd alarm, de pieper bleef maar gaan, en als Robert vakantie heeft, mogen Peter enik op de pieper passen... Een soort ventilatiealarm, wat we eigenlijk niet opgelost kregen, maar ook s avonds bleef het gaan en als we dan gingen kijken was het alweer vanzelf opgelost. Heel irritant!! Samen het zwembad uitgezet, de watertemperatuur was gezakt naar 20 gradern, dus Hanny geen zwemmen meer dit seizoen in ons eigen bad. Toen we naar bed gingen piepte het weer, weer opstaan kijken, niets aan de hand, nou dan de batterij maar uit de pieper en toch slapen, maar heel gerust was ik er niet op. Dinsdagmorgen gelijk aan Eric gevraagd, tja ergens een klein defectje in de stal, en dan gaat er een ventilator niet helemaal open, en is de temperatuur net 1 tiende graad te koud en hop gaat het alarm af. Maar Eric zou het oplossen... Dinsdagmorgen zouden ze al het vlees brengen, ja op tijd, maar het duurde en duurde maar en uiteindelijk kwamen ze het om half 1 brengen en konden Anneke en ik het na de middag aan de kant werken, Peter ging s morgens op de hometrainer, want het was buiten geen weer, te koud te nat, dus dan maar op de hometrainer, hij vond zelf dat het heel goed ging, ja 8 km gefietst in een half uur, de hometrainer vindt hij echt geen probleem, maar de driewieler... tja daar wil hij niet op, hij kan er niet alleen op, en er is altijd wel iets waardoor het niet kan, of ik heb het druk, het regent of het waait, er moet gras gemaaid worden of naar de therapie.. nee de driewieler is een vande weinige dingen waar we energie in hebben gestopt en tot nu toe niets mee bereikt. Jammer, maar niets aan te doen, zegt Peter dan.
We waren nog druk met het vlees bezig toen Pierke belde, of opa en oma meegingen naar de speeltuin en dan pannenkoeken eten... tja dat klinkt heel leuk, maar we zullen toch eerst het vlees aan de kant moeten werken, snel doorgewerkt en om 5 uur waren we klaar en konden we naar de Schatberg gaan, waar Steef Robert, Pierke en Sien al waren. Pierke en Sien zaten in de ballenbak en Sientje zag ons aankomen en begon te tetteren en te wijzen. Oh dat is zo grappig! Lekker pannenkoek gegeten en gezellig zitten kletsen en spelen en om 8 uur naar huis. Nog wat telefoontjes en allemaal bestellingen voor bbqs dit weekend... niet normaal!! Maar daar ging de pieper ook weer, de telefoon bleeg gaan en werd er ook nog geappt... Claudi appte dat het voor ons wel een beetje vakantie leek, zomaar doordeweek pannenkoeken eten op de Schatberg.... ja maar niet met zoveel bbq in het vooruitzicht.
Woensdagmorgen kwam Wil om met Peter te zwemmen, ik moest toch nog het een en ander voor het vlees doen en al voorbereidingen voor de bbq van donderdag. Het zwemmen had heel goed gegaan, het water lekker warm en niet druk.Ja alle oefeningen heel goed. We praten dan na het zwemmen altijd even na onder het genot van een kop soep. s Mioddags belde Christel... wij wilden er vorig weekend naar toe gaan, maar toen was er niemand thuis.. nee ze waren in Friesland geweest en oei oei, Christel had een ongeluk gehad, oei schrikken, gevallen met de fiets, en helemaal bont en blauw, en nu kon ze niet reageren op de site, maar gelukkig wel al telefoneren. Chris Beterschap en dat je bonte gezicht gauw weer normaal is en anders inderdaad voor de 19 september als Maris trouwt naar de schoonheidsspecialiste. Ik vertlede het Peter hij was er toch niet helemaal gerust op, dus gauw er een keer naar toe.
Claudi kwam nog even met Joep en Mees, en tetter tetter tetter, maar Peter vond dat Meesd toch echt te kleine schoentjes had en de neuzen helemaal afgesleten van het vele kruipen. Och erm, nee Claudi moest beslist nieuwe schoentjes kopen!! En s avonds ging ik nog lekker een uurtje lopen met Willemien en Annemarie, weer naar de Schatberg waar het inderdaad op de camping niet meer druk was.
Donderdagmorgen had ik het druk met de bbqs afmaken, en tussendoor keek ik even op de site en zag dat er toch een berichtje van Christel was, ik vertelde het Peter en liet het hem lezen, oh gel;ukkig, dan was ze weer beter... ja Chris zo snel kan het gaan bij Peter!! Om 4 uur moesten we naar de fysio in Baarlo, weer bij Joost en het ging supergoed. Joost vertelde dat hij vaak tot op het randje ging, even een beetje verder proberen en dat ging dus nu heel goed en Joost vond dus dat Peter veel vooruit was gegaan!! Oke daar worden we weer vrolijk van... Vanuit de fysio naar huis, barbecue ophalen en in Helden Dorp afleveren, paar boodschappen doen en wer naar huis. De verse groente en fruit bestel ik altijd en die moesten vrijdag opgehaald worden, ja zegt Peter dat doe ik morgen samen met Anneke, ja maar vrijdagmorgen moet je zwemmen... Ik ga morgen met Anneke naar Panningen en haal voor jou de groente en fruit!!
Vrijdagmorgen was Wil er al op tijd om te gaan zwemmen, want de familie Koch ging op weekend en het was Wils beurt om te zwemmen dus naar de vrijdag verzet. Toen ze terugkwamen snel een kop soep, Wil nam de bbq en het warm vlees mee en Peter riep Anneke en daar gingen ze samen naar Panningen om de bestelling groente en fruit op te halen. Om half 1 waren ze terug en Peter was zo trots dat HIJ dat nu eens zonder mij had gedaan, ja en het was ook nog leuk geweest, want Anneke is een spontane meid en zo hadden ze samen zitten kletsen in de auto. Nou kei leuk!! Hiermee stijgt Peters zelfvertrouwen enorm!!
Toen we s avonds bij de televisie zatern bergon hij over iets de eerste keer vandaag. Ik dacht dat hij het over de boodschappen had, nee nee op de Schatberg. Ja wat op de Schatberg. Ja hij had voor het eerst echt gezwommem... hoe echt... ja echt gewoon gezwommen, was wel moeilijk.. maar toch!! Tja ik heb het wil nog niet na kunnen vragen, maar Peter is er in ieder geval heel trots op. Ja heel positief!!
Zaterdagmorgen was er dus geen zwemmen en besteden we uitgebreid aandacht aan het spiegelen, en weer iets nieuws, iets erg positiefs!! Het gevoel in de vingers komt steeds meer terug, en als de hand in een bepaalde stand was, bewoog de duim steeds mee!! Wiebel wiebel, maar het beweegt!! Ja en daar kijk ik dan met tranen in mijn ogen naar!! En dan zou ik de "deskundigen"weer allemaal een poepie willen laten ruiken!! Hoe zo Geen vooruitgang meer!! KIJK DAN WAT ER GEBEURT!!! Ooit worden onze dromen werkelijkheid!!
Voor de middag ging Peter nog gauw wat gras maaien en hij was nog maar net binnen of er kwam weer een stortbui regen, bah bah, en om 4 uur moesten we een bbq wegbrengen naar Panningen, ja dan we mooi samen en dan kom je nog eens ergens en s avonds gingen we naar Lottum op de koffie bij Henk en Nelly, die we kennen van het afasiecentrum. We kwamen langs een bedrijg, wat vroeger eurobeen was en nu BvB heette, ja zegt Peter, hier over een kwartier.. Tja wat bedoelt hij nu. Ja over een kwartier, 2 jaar geleden.. ik noemde wat namen want ik begreep wel dat er iemand werkte of gewerkt had. Nog wat namen genoemd.... Ja zegt Peter Lottum over een kwartier!! Ohhhhh je bedoelt dat Henk hier heeft gewerkt waar we nu naar toe gaan. Ja precies. OKe dat vraag ik na. In Lottum werden we allerhartelijkst ontvangen door Henk en Nelly, ja lotgenoten, dat voelt als thuiskomen!! Al gauw vroeg ik waar Henk gewerkt had, en ja hoor dat klopte bij BvB. Ja dat had Henk aan Peter verteld op het afasiecentrum, heel knap hoe ze alles aan elkaar duidelijk kunnen maken, want de spraak van Henik is minder als van Peter, maar Henk loopt heel goed en kan zijn rechterarm ook een beetje gebruiken, en het is pas 2 1/2 jaar geleden. Nelly en ik gingen af en toe naar buiten om een sigaretje te roken, ja om te roken maar ook om effe alleen te praten, te praten als partners van, je hoeft niks uit te leggen, je begrijpt elkaar zonder woorden en dat voelt zo goed!! En als we dan terug binnen kwamen zaten Peter en Henk over de iPad gebogen en hadden hele verhalen naar elkaar. Ja heel bijzonder en heel waardevol. Om 12 uur namen we afscheid en op de terugweg zei Peter maar steeds Henk is erg vooruit gegaan, ja ik kan Henk veel beter volgen, ja echt vooruitgegaan!! Nou SUPER!! Wat zullen ze elkaar straks op het afsiecentrum weer veel te vertellen hebben, want nu kunnen ze zich er allebei een beeld bij vormen waar ze wonen en hoe de thuissitutie is, want Henk en Nelly waren in juni bij ons met het afasiecentrum. Ja heel goed!!
En vanmorgen moest ik toch nog het een en ander doen voor de bbq die we straks gaan uitleveren en wilde Peter gras gaan maaien, maar nee hoor daar kwamen onze kleine vriendjes!! Claudi en Johan met Joep en Mees, ja Mees kwam vol trots zijn nieuwe schoenttje aan opa en oma laten kijken, ja hele blitze schoentjes, ja zegt Peter daar kun je mooi mee stappen!!! Tja en dan moet er ook nog gespeeld worden en lekker genieten!!! SAMEN GENIETEN!!

FANTASIE IS STERKER DAN KENNIS.....
..... DROMEN ZIJN KRACHTIGER DAN FEITEN,
EN HOOP KAN ERVARING OVERWINEN.

Veel liefs Marlies

• 24 Augustus 2014 - 16:55

Lonn:

Mooi verhaal weer mam! En zo zi,e je maar weer, nooit opgeven!
    Kus Lonn

• 24 Augustus 2014 - 19:36

Jan/Thea Dorssers:

Wat weer een verhaal,we gaan maar gewoon door!
    Heel veel groetjes uit Reuver.

• 24 Augustus 2014 - 20:49

Hein Oet Wieërt:

Toch even gaan zoeken omdat jij, Marlies iets verteld dat het fijn is om eens te praten met iemand als partners van. Ik heb ooit iets geschreven over het Breincafé in Weert maar er is er ook 1 in Nieuw Bergen en misschien is dat een optie. Verder ben ik lid van een groep op facebook en die heet Praatgroep cva en misschien is dat ook iets. Er zijn leden die partner zijn maar ook familieleden en ook getroffenen lid. Kijk maar.
    Voor mij is Breincafé erg belangrijk om met lotgenoten en hun evt partners in contact te komen. Het is inderdaad verbazingwekkend hoe goed lotgenoten elkaar soms kunnen begrijpen en dat je aan een gebaar of half woord meer dan genoeg hebt. Blijft gewoon een heel apart fenomeen om mee te maken. Ook heel fijn want het vergt veel minder energie om iets goed uitgelegd te krijgen. Een niet lotgenoot begrijpt toch vaak een hele boel niet. Bij NAH'ers gaat niet alles vanzelf en je moet er vaak enorm je best voor doen en hard werken waardoor dat energievaatje sneller leeg is en ook al niet vol is of beter is te zeggen dat je het nooit meer vol kan krijgen omdat het oplaadvermogen ook niet meer zo groot is. Doe er jullie voordeel mee en maak er weer een fijne week van

• 25 Augustus 2014 - 18:54

Wil En Marian:

Wat een mooi verhaal met weer een positief resultaat!
    We hebben al een tijd geen reactie gestuurd. Toch leven we altijd met jullie mee!

Veel liefs van Wil en Marian.

• 26 Augustus 2014 - 12:05

Christel:

Hallo familie Nouwen. Inderdaad, met mij gaat het best weer goed. Dus dan ook maar een berichtje plaatsen. Ik kan heel goed begrijpen, dat je met lotgenoten bijna geen woorden nodig hebt, om elkaar te begrijpen. Dus maar goed, dat jullie niet de enige zijn. We zijn hier op de wereld om mekaar te helpen. En ook door samen te zijn/ te praten, kun je elkaar helpen. Het zijn nog steeds de kleine dingen die het doen. Blijf vooral dáár dus oog voor hebben.

• 28 Augustus 2014 - 15:24

Nelly Lenssen:

Hallo Marlies en Peter, wij vonden het ook heel gezellig, en goed om met lotgenoten te praten. Erg fijn en positief dat er nog steeds vooruitgang geboekt wordt! Dat geeft hoop en moed om door te gaan. We hoorde vandaag op de picknick van het afasie centrum, dat je over ons geschreven had, dus toch maar ff lezen! Het was heel leuk en gezellig! Tot snel weer een keer ! Lieve groeten uit Lottum!