NOVEMBER 2014 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu NOVEMBER 2014 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

NOVEMBER 2014

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

23 November 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Wat hebben we toch een prachtig weer, het lijkt wel lente.... maar met een herfstgeur en heerlijke avonden met brandende kaarsjes.
Zondagmiddag moesten we nar Johans verjaardag en natuurlijk stons Joep ons al op te wachten, blij dat opa en oma er waren en hij wilde eigenlijk met ons mee om bij ons te spelen, maar dat deden we natuurlijk niet. Op a moest wel mee naar de speelkamer en naar zijn tractors komen kijken. Later waren ze liedjes aan het zingen... zit een klein zigeunermeisje huilend op een steen.... Ja zegt Joep opa moet mee doen en dan met mij dansen. Eeen zusfe van Johan zei, dat doet hij toch niet... Jawel hoor Peter stond op en ging met Joep dansen, ja die Joep krijgt alles klaar!!
Maandagmorgen gingen we samen naar de fysio in Baarlo, waar Peter deze keer 2x een half uur fysio had. Peter wilde graag getapet worden, maar ik was er geen voorstander van, want de voet en zijn hele lijf is zo goed aan het herstellen, dat ik bang ban als we nu alwer gaan tapen het misschien weer een allergische reactie oproept en we weer terug bij af zijn. Richard was het hier helemaal mee eens en dus weer er langer geoefend. Peter dacht dat zijn arm/hand steeds minder deed, maar dat sprak Richard tegen, juist meer kracht en selektief bewegen, maar voor Peter wordt het gevoel normaler en daardoor denkt hij dat het minder is, maar er gaan steeds meer bewegingen als vanzelf en zijn ook minder pijnlijk. Het lopen ging ook weer supergoed, en zijn armzwaai erbij is al een gewoonte. Ja heerlijk om dit te zien en dan steeds weer de vooruitgang en dat gevoel heb ik de hele week gehad, we gaan nog steeds na 6,5 jaar iedere dag een klein stapje vooruit. Sinds 2 weken zijn we ook begonnen met magnesiumpilletjes, al verscheidene mensen hadden ons dat aangeraden, het werkt tegen krampen en ook voor vermoeidheid is het goed, en waarschijnlijk is het nog te vroeg om heel hard te huichen, maar ik merk echt grote vooruitgang, hij is nog meer alerter en ik hoor hem steeds minder zuchten ..ik ben zo moe!!
Maandagavond kreeg ik een mailtje van Tilly , of Gerard een poosje Peters driewieler mocht lenen, om te oefenen en te kijken of het wat voor hem is. Natuurl;ijk vinden wij dit goed, maar omdat ereen verzekering op zit, toch maar eerst met de WMO contact opnemen.
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke en Sien, ze waren wat later en zodoende had Peter alle oefeningen al gedaan. Hij doet ze nu iin de kamer, want de keukentafel is te dik en te groot, en kan hij bepaalde oefeningen niet doen, dus is hij verhuisd naar de kamer. Met Pierke en Sien spelletjes gedaan en als we lotto spelen krijgt Peter de opdrcht om het plaatje te beschrijven en het is zo leuk om te zien hoe Pierke en ook Sientje hem daarbij helpen en hoeveel plezier ze dan hebben, Sientje pakt de babyborn en loopt ermee naar opa die de pop dan moet aankleden, oh deed is zo lief en waardevol.KLASSE!!
s Middags nam ik contact op met de WMO op de gemeente. Ik legde uit dat wij een driewieler hadden en dat dorpsgenoot Gerard ook graag op deze driewieler wilde fietsen en kijken of het wat voor hem is. Eigenlijk een beetje samen doen met een fiets... spaart kosten voor de gemeenschap, toch een goed initiatief in deze tijden van bezuinigen.
Nou nou.... dat was toch echt niet de bedoeling, de fiets was speciaal voor Meneer Nouwen en het was echt niet de bedoeling dat daar andere mensen op gingen fietsen. Nee hoor. Geen sprake van dat we de fiets mochten uitlenen. Ik moest deze mensen maar adviseren om zelf een fiets proberen te krijgen via de WMO. Nou Ja!! Ik vroeg dan ook nog maar hoe het zat met de begeleidingsuren van Peter die via de WMO gaan lopen... oh daar wist ze nog niet zo heel veel van, maar medio 2015 zouden we een keukentafelgesprek krijgen en dan wordt alles geinventariseerd!! Maar tot die tijd worden die uren via de SVB betaalt... Dus wachten we maar af.
Woensdagmorgen waren we op tijd op, alle oefeningen weer gedaan en gingen we samen naar Venlo naar de Douwe Egberts winkel voor een Sint cadeautje, ja ook daar had ik veel tijd aan besteed, samen hadden we alle punten uitgeknipt en geteld , en was ik al bij de Blokker geweest en diverse Blokkers gebeld, en uiteindelijk via een centraal nummer bij de Douwe Egberts winkel in Venlo uitgekomen. Maar gelukkig had ik mijn cadeau en waren we redelijk snel klaar, dan nog even naar tuincentrum Leurs.... effe.... langs de kerstshow lopen.. en oo.. wat prijs ik mijn telefoon dat ik er fotos mee kan knippen.. want ik zag zoveel leuks, best wel duur maar ozo makkelijk zelf te maken... dus werk aan de winkel...
Tegen 5 uur kwam Claudi even met Joep en Mees nog wat spullen terugbrengen, ik liep naar buiten en Joep kwam gerennen, ha Omi.. en ik tilde hem op. Zegt Joep, Omi zet me gauw neer. ik ga gauw naar opa, want ik heb opa al zo lang niet meer gezien!!! En rrrttss hij snorde naar binnen. Opa Opa hier ben ik!! Nou het waren drie dagen dat hij opa niet had gezien...... En Mees rende erachter aan. Roef naar opa, maar ondertussen kwam hij hhij langs de snoepjeskast, bleef stil staan en zei Snoepeke snoepeke en vervolgens door naar de tractors.
Ze bleven niet lang en na het eten kwam Wil om met Peter te gaan zwemmen. Het had heel goed gegaan ondanks dat het water wat kouder was wegens onderhoud. Ja en ook hier wat hebben we veel bereikt met het zwemmen, wat een vooruitgang!!
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en ik naar Panningen boodschappen doen. Ik moest in verschillende winkels zijn, ik kwam Coen tegen op de fiets, een zwaai en weer verder. Nog even bij Blokker wat vragen en bij de Gruntehoof de bestelling op halen, kwam Marly van Coen langs. Hey Marlies Kom koffie drinkem. Oh maar Coen is niet thuis, die kwam ik al tegen op de fiets, oh maar ik heb de sleutel!! Ja waarom ook eigenlijk niet, het is tenslotte mijn vrije dag.... nog een boodschap gedaan en toen aan de koffie. Belde Coen op mijn moniele of ik nog in Panningen was. Ja hoor ik zit in jouw keuken al koffie te drinken!! Gezellig een uurtje zitten koletsen maar toen moest ik toch echt naar huis, nog voorbereidingen doen voor een bbq voor vrijdag en om 4 uur kwam Peter thuis, zoals iedere week hele verhalen. Ja hij vond zelf dat hij zoveel vooruit was gegaan, maar ook andere mensen op het afasiecentrum, maar ze zijn ook allemaal zo lief en goed, vooral Jenny, Geertje en Brigitta worden door hem de hemel in geprezen, maar er was nu ook een nieuwe. En ze hadden een spelletje gedaan.... ja... 4 doosjes... of blokjes... ja wij hadden dat ook. Marlies voor Steef gemaakt...weet je dieren en dan hond poes paard biggetje en dan aan iemand vragen...!! KWARTETTEN!! Ja het was kwartetten en inderdaad 10 jaar geleden toen Steef en Robert gingen samenwonen heb ik als surprise voor Steef een kwartet spel gemaakt met allemaal fotos van vroeger. Over zusjes, beroepen, scholen, vriendinnetjes, sporten. Peter vroeg zich af waar dit kwarterspel nu was, ja dat is bij Steef, oh dan ging hij Steef vragen of hij dat mee naar het afasiecentrum mag nemen, want dat wilde hij heel graag laten zien.
Maar al met al zaten we meer als een uur aan tafel, de praten en surpriseherinneringen op te halen. SUPER!!
Vrijdagmorgen op tijd op, want we gingen naar Weert ons jaarlijks uitje van SAMEN Sint inkopen doen. Al meer als 15 jaar doen we dit, en altijd lunchen we dan bij het Bruine Paard, het cafe ter verbetering van de onderlinge verstandhouding!! En dat begon dus zo'n 15 jaar geleden, we gingen inkopen doen en het was een beetje crisis in onze relatie, natuurlijk kregen we weer wat woorden en besloten om maar te gaan lunchen en toen we voor deze gelegenheid stonden moesten we lachen en gingen naar binnen waar we toen een goed gesprek hadden.... en dat is alttijd zo gebleven!! s Morgens had ik Hein een berichtje gestuurd dat we rond 1 uur bij het bruine paard zouden zijn en nadat we een heleboel inkopen hadden gedaan en al een kop koffie gedronken gingen we bij het bruine paard naar binnen, leuk tafeltje met het zicht op het huis van Sinterklaas, ja zo kom je echt wel in de stemming. Ja daar was Hein. Peter had hem als eerste gezien. Een hele bijzondere ontmoeting weer!! WAUW!
Wat was het gezellig, herkenbaar, ja dat doet een mens echt goed!! Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het gevoel moet omschrijven, maar ik zeg gewoon SUPER. Dank je wel, Hein!! Het werd een lang lunch, maar och wat kon ons het schelen.. maar tegen 3 uur toch naar huis, want ik moest de bbq nog afmaken en om 7 uur naar Kessel brengen. Nu was Peter wel een beetje moe, maar ja de hele dag op sjouw geweest. Ik zei dat ik ook wel alleen kon gaan, nee hoor hij ging mee naar Piet en Maria, en natuurlijk dronken we daar even een kop koffie en bespraken we ons nieuwe uitje... in maart naar een concert van ABBA gold!! YES
Zaterdagmorgen lekker gewerkt en effe wat afspraken geregeld, om half 4 ging Peter nog zwemmen met Wil, en gelukkig was het water al een stuk warmer geweest en alles supergoed gegaan en s avonds gingen we naar Peter en Christel, ja en daar raken we na bijna 40 jaar vriendschap nog steeds niet uitgepraat, want toen we om 1 uur naar huis gingen hadden we zoiets van en dat niet gevraagd en dat niet gezegd, och dat bewaren we voor de volgende keer om weer zo'n super avond te hebben!!
En vanmorgen waren we even bij Claudi, de stoel ophalen die Johan een beetje geplakt had , Joep kwam aangerennen, waar is opa, ik tilde hem op het aanrecht en hij begon te stralen toen hij Peter zag... OPa poedewoedewoe.... ja dat zegt Peter altijd tegen de kkleintjes. We speelden een spelletje lotto met Joep en Mees, maar ook weer heel waardevol en GENIETEN!!!

KIES DE JUISTE MIDDELEN
EN HET DOEL ZAL ALS VANZELF WORDEN BEREIKT

Veel liefs Marlies

• 23 November 2014 - 21:44

Babette:

Super positief allemaal. Dikke kus en tot snel

• 24 November 2014 - 08:30

Brigitta:

Jaaa, kwartet inderdaad. Peter had al verteld dat het bij jullie om een zelfgemaakt kwartet ging. We hebben donderdag zoveel plezier gehad bij het spelen en na afloop zei ik dat ik me steeds weer voornam om zelf een kwartet te maken.
    Leuk dat jij dat destijds als surprise hebt gemaakt.
    En ja, auto delen wordt gestimuleerd en met een fiets mag dat dan niet. Rare regelgeving.

Maak er weer een mooie week van!
    Groeten van Brigitta

• 24 November 2014 - 19:25

Loes:

Ha die Lies en peter, prachtweekje daar bij jullie.
    Leuk die aanloopdagen voor het Sinterklaasfeest en vooral met 4 van die kleine snuiters in de buurt.
    Geniet ervan en wie zien elkaar hopelijk weer snel[in ieder geval in de decembermaand]
    Dat kwartetspel herinner ik me trouwens nog zo goed wat leuk dat het nu weer tevoorschijn komt.
    Groetjes aan allemaal

• 24 November 2014 - 21:50

Hein Oet Wieërt:

Prachtig weer om dit verslag te lezen en ja het was leuk en zeker weer bijzonder om jullie te zien. jullie zijn zo`n fantastische mensen die voor mij heel veel betekenen door deze reisverslagen. Zeer verrassend dat Peter mij zo snel herkend had, dat vond ik heel bijzonder om te zien hoor en dat hij jou daar op attendeerde.
    Zo vaak hebben wij elkaar nu ook niet gezien. Het is zeker bijzonder om elkaar te zien en snel dingen en zaken uit te wisselen. Danke, danke, danke ondanks dat het ook weer vermoeiend was omdat ik zoals zo vaak geroerd en emotioneel was maar dat weegt niet op tegen zo`n gouden moment. Ik wens jullie weer een pracht week met alle groot en klein grut.

• 25 November 2014 - 13:54

Christel:

Ongelooflijk! Al bijna 40 jaar vriendinnen.......dát gaan we volgend jaar dan toch maar eens goed vieren. Per slot van rekening is elke gelegenheid goed voor een klein feestje. Wij gaan ons vast bezinnen. Geniet van Sint en zwarte Piet.

• 30 November 2014 - 14:19

Brigitta:

Ja, we hebben dit prachtige kwartet mogen bekijken afgelopen donderdag. Wat ontzettend leuk en wat is het mooi gemaakt. Peter vertelde dat je het in slechts een paar dagen gemaakt had. Ook het memoryspel van/voor Peter bewonderd. Wat een creativiteit. Dank jullie wel dat jullie dit te voorschijn hebben gehaald. Vast leuk om de spellen weer te spelen.
    Groet en fijne zondag nog.
    Brigitta