WINTERWONDERLAND - Reisverslag uit Duisburg, Duitsland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu WINTERWONDERLAND - Reisverslag uit Duisburg, Duitsland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

WINTERWONDERLAND

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 December 2016 | Duitsland, Duisburg

Hallo lieve Mensen,

Zondagmiddag kwamen Claudi en Johan helpen met het opstarten van het winterwonderland, Joep en Mees waren er ook bij en zij hielpen met alle huisjes uit de dozen halen. Johan maakte wat nieuwe verbindingen in de kabeltjes en een afstandsbediening zodat ik in een keer alles aan en uit kan zetten. Joep pakte de molen uit en wist precies te vertellen waar die vorig jaar stond en daar moest hij dit jaar ook weer komen en het belangrijkste de trein deed het ook meteen. Maar s avonds stond er eigenlijk nog niet zo heel veel…
Maandagmorgen was ik al weer vroeg wakker, had ik de rechtszaak toch een paar dagen kunnen parkeren, vannacht was hij weer volop aanwezig en had ik weer nieuwe dingen ontdekt, Jezus wat voel ik me toch af en toe bedonderd en bedrogen door de bank. Maar weer een mail gestuurd naar de advocaat met wat ik ontdekt had, data die niet kloppen en ook niet kunnen kloppen, afspraken die gemaakt zijn en informatie hierover verdraaid, hoe meer ik me erin verdiep , hoe meer rare feiten naar boven komen. Maar ja we moesten ook naar de fysio in Baarlo en altijd krijg ik daar veel positieve energie van, maar helaas dat was deze keer ook niet, er was behoorlijk wat stres bij Richard en hij had met Joost gepraat en er was geen pardon, het bleven 25 minuten en daar moest Richard het maar in doen, Peter wilde graag getapet worden en dat duurde langer als normaal en toen waren de 25 minuten al om. Tijdens het tapen wel kunnen praten en dat het zo verschrikkelijk jammer is dat door deze maatregelen wij niet meer optimaal gebruik kunnen maken van een zeer goede fysiotherapeut en Richard eigenlijk aangaf tussen de regels door dat het misschien beter was voor ons om naar een andere praktijk te gaan waar ze dit soort regels niet hebben, poefff ook weer werk aan de winkel.
S Middags werkte ik nog even aan het winterwonderland en om half 5 gingen we naar Steef en Robert, het was tenslotte 5 december en het was pakjesavond. Bij Steef en Robert koffie gedronken en met Pierke en Sien met de cadeautjes gespeeld. Pierke had de brandweerkazerne van lego en was er al ijverig mee aan het ouwen. Sien had een nieuwe poppenwagen en ook een puzzel die we samen maakten. Om 6 uur gingen we naar Claudi en Johan daar was Sinterklaas ook al geweest en had een nieuwe racebaan gebracht en een playmobiel dierenziekenhuis. Even gespeeld en toen samen gegourmet, heel gezellig allemaal, maar om 8 uur hadden Peter en ik de pijp helemaal leeg en gingen we naar huis.
Dinsdagmorgen begon ik weer ijverig aan mijn Winterwonderland en tussendoor keek ik steeds naar de mail en later had ik weer contact met Peter D. Het is gewoon niet geloven wat er allemaal aan het licht komt!! Peter hielp mij af en toe en s avonds had ik zo ongeveer de helft klaar, het gedeelte bij de trein en het zag er al leuk uit.
Woensdagmorgen kwam Wim om met Peter te gaan zwemmen , ik was met van alles druk, maar wilde perse ook een appeltaart bakken van onze eigen appels want s middags kwam broer Peter op visite. Tegen 12 uur waren Peter en Wim terug van het zwemmen, dat had heel goed gegaan en ze hadden het hele uur het zwembad voor zich alleen gehad, ja dan gaan alle oefeningen dus heel goed.
We aten snel wat en dan kon Peter op tijd gaan rusten, want om half 3 kwamen broer Peter en Marleen voor het eerst sinds zijn hersenbloeding een jaar geleden, op visite. Best wel emotioneel en heel bijzonder, veel raakvlakken, maar hun zijn nog niet zover in de verwerking als dat wij dat zijn. Mijn broer kan veel meer als Peter hier, lopen gaat goed, praten gaat heel goed, zijn linkerarm kan veel maar nog niet de fijne motoriek, maar geestelijk in de verwerking is het allemaal nog heel moeilijk en zwaar. Ik maakte Peter gelijk wakker en hij stond ook meteen op en zo zaten we lekker aan de koffie met heerlijke appeltaart. Steef kwam met Pierke en Sien en liepen gelijk naar het winterwonderland en de trein moest aan en de carousel … oh dat was leuk!! Broer Peter vond de kinderen heel leuk en al snel had hij hier goed contact mee, ja wat zijn wij rijk met die kleintjes, Peter en Marleen hebben geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen, en dan merk ik aan alles wat hebben de kinderen en de kleinkinderen er ons op moeilijke momenten doorheen gesleept!!En wat geven die kleintjes een positieve energie in de revalidatie!!
Peter en Marleen bleven niet zo heel lang, en zo kon ik s avonds nog gaan lopen met Wilemien en Annemarie, en natuurlijk ging het over de rechtszaak , oh ik zou willen dat dat voorbij was!! Afronden die handel en alles achter slot en grendel, maar nu we zover zijn is het nog even doorbijten en alles tot de bodem uitzoeken. Tijdens het lopen belde Coen nog en die kwamen s avonds nog even op visite en toen die weg waren…. Had ik de knollen helemaal gaar!!
Donderdagmorgen moesten we weer op tijd op, Peter ging met de taxi en de balkenbrij voor Brigitta naar het afasiecentrum en ik moest boodschappen doen, op de terugweg ging de telefoon en ik zag dat het de advocaat was, dus toen ik thuis kwam gelijk gebeld, nou hij viel ook van de ene in de andere verbazing, want ik had het een en ander netjes op een rijtje gezet, feiten, afspraken en data en daaruit bleek dat er wel heel bizarre dingen waren gebeurt!! Maar het verstandigste was om het zo te laten tot de rechtszaal in januari en het dan voor te leggen. Effe parkeren dus…. En aan mijn winterwonderland verder gaan….maar ik moest ook nog een buffetje maken voor Annemarie, dus ook daaraan gewerkt en om 4 uur kwam Peter terug en had hij hele verhalen en was zijn spraak uitzonderlijk goed. WAUW!!! Op het bedrijf waren ze bezig met mest te scheiden, een hele grote machine waar de mest doorheen ging en werd gescheiden in dikke en dunne mest. Ja daar wilde Peter ook nog even gaan kijken, ik vroeg of ik mee moest lopen, nee dat hoefde niet, hij ging wel even alleen kijken want Robert was daar toch ook bij en toen hij weer terug kwam was hij laaiend enthousiast, ik moest ook even gaan kijken, dit was zo indrukwekkend!! Dus ging ik ook maar even kijken, ja inderdaad wat een machine!! Eten klaargemaakt voor ons en …. Eindelijk kon ik zeggen dat mijn winterwonderland af was… en oh wat is het mooi geworden… al die lampjes en boompjes en huisjes. Al zeg ik het zelf…. SCHTTEREND!!!!Ja Peter vond het ook heel mooi!!! En om 10 uur s avonds maakte ik nog een pan erwtensoep warm voor de mannen van het mest scheiden want dat ging nog een hele poos door en een warme kop erwtensoep gaat er dan wel in!!
Vrijdagmorgen moest ik het buffet voor Annemarie afmaken en John kwam om met Peter te gaan zwemmen, de hand en de arm waren zo soepel geweest, ja toch echt jammer dat we waarschijnlijk niet verder kunnen met Richard, tjjonge wat hebben we veel met hem bereikt en nu weer een nieuw spoor met de kruk en het botox spuiten en moeten we op zoek naar iets anders…..
S Middags was er nog contact met de advocaat en met degene die de schade heeft berekent, net voor 4 uur had ik contact met deze persoon en hij had vroeger bij ABN gewerkt en renteswaps verkocht aan de grote bedrijven zoals Shell en Unilever, maar was er al vele jaren weg en deed nu de schadeberekeningen voor mensen zoals wij. Een goed gesprek en hij stond helemaal achter ons en snapte totaal niet waar de banken mee bezig waren geweest om deze complexe producten te verkopen aan het MKB , want dat is me nu wel duidelijk het wordt steeds complexer en onduidelijker.
Maar goed om 4 uur gingen we naar de verjaardag van Annemarie en namen we het buffetje mee, heel gezellig , maar al gauw kwam ik in gesprek met Paul, de schoonbroer, die ook heel veel verstand had van de renteswaps, tja….. maar na het eten werd er over luchtiger zaken gepraat en eigenlijk wilden wij op tijd weer naar huis gaan… maar oh het was te gezellig…
Zaterdagmorgen een beetje op tijd op en samen met Anneke de kerstboomspullen van de zolder gehaald, maar door de drukte in de week had ik nog geen kerstboom, dus gingen Peter en ik op pad, maar eens eerst kijken of buurman Jos nog een kerstboom voor ons had… ja hoor hij had er nog staan en warempel daar stonden twee hele mooie, Claudi geappt , ja die wilde er ook eentje en Jos hielp met de 2 bomen in de auto frotten en naar huis. Anneke en ik samen de boom in de kamer gesleept en in de pot gezet, lampjes erin… en de rest even laten zitten. Even ademhalen en eten koken en na de middag toen Peter naar boven ging voor zijn middagslaapje zette ik de kerstmuziek aan en tuigde de boom op, de piek er boven op, het stalletje van mijn vader eronder, mooi vers mos uit eigen tuin, de kerstbeelden die al 65 jaar oud zijn uit de doos, even een traantje wegpinken… ja lekker alleen even mijmeren en genieten van mijn jeugdherinneringen, de geur van vroeger… de mooie kerstfeesten bij ons thuis….. Ja mijn vader zou trots op mij zijn geweest!! PRACHTIG is hij geworden!! En toen Peter om 4 uur beneden kwam was het buiten al aardig donker en was het zo mooi de lichtjes in de boom….
En om 5 uur kwamen Pierke en Sien om een nachtje hier te slapen, en natuurlijk moest er met het winterwonderland gespeeld worden, alle muziekjes aan, de trein, de figuurtjes werden allemaal verzet, maar och wat hadden ze er een plezier mee , maar ook het kindje Jezus in de stal trok hun aandacht, en Sien vond dat Peter en ik ook wel een kindje Jezus waren en mochten wij op de bank gaan liggen en deed Sien ons wel onderstoppen…. en toen ze in bed lagen zette ik alles weer op zijn plekje. Goed geslapen en vanmorgen tijdens het ontbijt weer heel veel te vertellen en oh wat merk ik toch veel vooruitgang bij Peter in het praten, en wat ook hij allemaal tegen Pierke en Sien vertelt. SUPER…SUPER….SUPER !!!!

ALS DE NOOD HET HOOGST IS
IS DE REDDING NABIJ!!!

Veel Liefs Marlies

PS Dank je wel voor jullie vele reacties, dat geeft ook weer energie om door te gaan!!

• 11 December 2016 - 16:00

Marianne. Hollaar:

Weer een mooi verslag.
    Heb je een foto van het winterlandschap?

Met vriendelijke groet,

Marianne

• 11 December 2016 - 17:03

Peter Nouwen:

Hihi 2 foto's geplaatst, past niet meer op een foto!!

• 12 December 2016 - 13:46

Hein Oet Wieërt:

Wat een pracht dat winterwonderland en nog even dan is het halve huis in beslag genomen. Mooi hoor geniet er maar heerlijk van. Het kijken lijkt mij ook wel te helpen om te bekomen van alle renteswapstresssyndromen. Maak er weer een fijne week van

• 12 December 2016 - 20:43

Christel:

Goed gedaan Peter. 2 foto's én ook nog tekst. En verder......kreeg ik kippenvel. Inderdaad zijn jullie vreselijk rijk met de kinderen en kleinkinderen en wat die voor jullie kunnen betekenen op alle mogelijke momenten.

• 29 December 2016 - 20:38

Hanny Houben:

hoi,peter en marlies

winteronderland zal er zeker mooi uitzien,jij hebt ook van die mooie spullen,en als je plaats heb ,ziet het er altijd mooi uit.een fjn uitende,en een heel goed 2017

grtjes huub en hanny