SOAP bij de ZORG!!! - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu SOAP bij de ZORG!!! - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

SOAP bij de ZORG!!!

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 November 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Gisteravond bedacht ik de titel voor dit bericht en ondanks mijn zorgen over het verloop lijkt het wel een soap in Nederland wat betreft de nieuwe regelingen!! Maar we hebben ook nog heel veel andere dingen meegemaakt de afgelopen 10 dagen, en was het toch vooral genieten!!
Vorige week donderdag ging Peter weer eend een hele dag naar het afasiecentrum en had ik nog een klein beetje vakantie. Lekker even bij Steef op de koffie en thuis wat klusjes opknappen. Een ervan waren de papieren voor het PGB op de post doen. We hadden bericht gekregen van de SVB (sociale verzekeringsbank) dat het PGB met ingang van 1 januari niet meer naar de Buidgethouder (is Peter) wordt overgemaakt maar naar het SVB en die maken dan het geld over naar de zorgverleners.met de mededeling dat het voor de budgethouder eenvoudiger wordt. Nu ben ik dus Peters zorgverlener, en moest er een partneroverkomst gesloten worden tussen Peter en mij. Nou tot zover was het bijna duidelijk op een enkel puntje na. ik probeerde tot 5 keer het speciale nummer te bellen,maar iedere keer kreeg ik te horen dat het momenteel erg druk was en er meer als 7 wachtenden voor mij waren. Nou nog maar eens alles via internet nagekeken en toch maar op de post gedaan, met de hoop dat we alles goed hebben ingevuld. En het andere klusje was 20 liter erwtensoep maken... die dus heel goed gelukt was.
Vrijdag was het een rustige dag, lekker geluisterd naar de evergreen top 1000 en ondertussen maakte ik 7 kilo zuurvlees en ging Peter uit zichzelf op de hometrainer, hij toont steeds meer eigen initiatief. SUPER. s Middags nog even naar de bieb en s avonds weer het koffertje pakken, nu voor een weekendje Haarlem.
Zaterdagmorgen op tijd op douchen, alles in de auto en reden we om 10 uur richting Haarlem, om Jaaps verjaardag te gaan vieren. Lonneke had een heerlijke lunch verzorgt en na het eten liepen we naar het hotel, lekker gemakkelijk, steeds Golden Tulip bij het station. Peter ging even rusten en ik dook met Lonneke de stad in. Het was prachtig weer en overal was het heel druk. Nog in de kringloopwinkel gekeken en wat puzzels en boeken gescoord, maar ook de videoband van de Lion KIng , moest ik precies 25 centen voor betalen!! Tegen 5 uur waren we terug in het hotel en maakten Peter en ik ons klaar om weer naar Jaap en Lonneke te gaan , om s avonds weer de stad in te gaan en bij de Japanner Sushi te gaan eten. We hebben vreselijk veel lol gehad, en Peter en ik vonden alles lekker, behalve.... de sushi. Nee dat is niet aan ons besteed, maar verder... mmmh. Natuurlijk praten we ook veel over de a.s. bruiloft en was het vooral heel gezellig!!
Zondagmorgen na een heerlijk ontbijt weer het koffer inpakken en nog een poosje bij Lonneke en Jaap gezeten en toen weer naar huis. Het zonnetje scheen heerlijk en zowaar ik doezelde weg. Peter kent de weg helemaal uit zijn hoofd, hij rijdt zo goed en alert,ik vertrouw hem helemaal en vandaar dat ik met een gerust hart kon indoezelen.
Maandagmorgen weer samen naar de fysio en daar hadden we wel heel veel te vertellen. Het ging nu ook weer supergoed en Richard stelde voor om als we niet doen tapen Peter gewoon een uur therapie krijgt. Ja dat zou toch wel goed zijn. s Avonds nog lekker gelopen met Willemien, lekker bijgekletst en uitgewaaid.
Dinsdagmorgen waren we eerst een poosje alleen, Steef kwam later met Pierke en Sien en weer uitzichzelf ging Peter een half uur op de hometrainer, ja daar voelde hij zich toch wel goed bij en de voet ziet er goed uit, bijna helemaal beter.Em om 11.11 uur nestelde Peter zich voor de televisie, de hele dag carnavalsmuziek op het Vrijthof. Ik zag hem zichtbaar genieten,... ja als dat toch ook weer eens kon.....
Om 1 uur gingen Robert en ik de grutterskast ophalen in Meijel, hij was geel en is nu met krijtverf grijs gestyled. Ja is toch een gok, of het allemaal bij elkaar past, Robert en ik samen de kast in de keuken gezet en het resultaat is bijzonder. WAUW!! Wat vinden we het mooi geworden!! En alles voor een habbekrats!!PRACHTIG!!Later op de middag kwamen ze mijn vlees brengen en had ik nog druk, en Peter keek maar televisie. Er kwamen nog wat mensen vlees ophalen en koffie drinken en om 11 uur was alles toch klaar.
Woensdagmorgen stond er weer zwemmen op het programma. John ging deze keer mee en we hadden afgesproken als het niet ging of de voet verslechterde of Peter pijn kreeg, ze zouden stoppen. Maar ze bleven de normale tijd weg en had ik om 12 uur een lekkere kom erwtensoep warm. Het zwemmen had heel goed gegaan, John was verbaasd dat Peter zo weinig ingeleverd had, ondanks alle trubbels met de voet.
Ik pakte s middags de post en was er een brief van het CZ, opengemaakt, over het PGB van 2015, we worden 10% gekort, maar hoeven geen eigen bijdrage meer te doen.. oke.. maar.... de zorgverlener (ik in dit geval) moet iedere maand een urenbriefje insturen naar het CZ en dan worden die uren overgemaakt naar de budgethouder (Peter) en dan moet Peter het naar zijn zorgvelener (ik) overmaken. Met een maximum bedrag per jaar!! Maar de uren voor begeleiding en zorg in nature voor het afasiecentrum stonden er niet op. Nou, dan maar eventjes naar het CZ bellen en uitleg vragen. Gelukkig was ik hier vrij snel door het hoofdmenu heen en had ik een juffrouw aan de lijn. Ik zei dat ik er nu toch echt niets van snapte, we hadden toch vorige week bij het SVB alles moeten indienen, en zou het geld niet naar Peter maar naar Marlies worden overgemaakt. Nee hoor Mevrouw Nouwen, voor wat betreft de uren personlijke verzorgiong, wat U voor Uw man doet, daarvoor moet U bij het Cz zijn en moet U iedere maand een urenbriefje inleveren met een maimum bedrag. Maar hoe zit het dan met de uren begeleiding... Nou mevrouw daar krijgt u bericht over van de gemeente. De gemeente?? Ja want de uren begeleiding vallen onder de WMO en dat gaat per 1 januari naar uw gemeente. Nou gooi het maar in mijn muts hoor. Ik dacht dat het eenvoudiger werd, maar dat is toch echt niet zo... en waar het de zorg in natura (afasiecentrum) betrof kon ze mij geen antwoord geven. Dat was een beetje moeilijk.... misschien het CAK of het zorgkantoor...Wordt vervolgt!!
Tegen 5 uur kwam Claudi met Joep en Mees de verlangl;ijstkes brengen, en als je ziet hoe Joep dan binnenkomt.. Opa opa heb je de tractors.. waar is de rode tractor.... en de ploeg en de cultivator... Peter hield Joep en Mees wel een uur bezig, terwijl Claudi en ik de verlanglijstjes bespraken. En s avonds nog naar de verjaardag van Willemien, lekker gezellig zitten kletsen.
Donderdag weer de hele dag naar het afasiecentrum, en was supergoed gegaan. Peter leert hier zo ontzettend veel. Ik hoop ook echt dat dit nog jaren blijven kan, is zo nuttig en fijn. Hier ben en blijf je een MENS!!
Vrijdagmorgen op tijd op, douchen en was het onze oppasdag voor Pierke en Sien, en wat gingen we doen... pepernoten bakken. Maar eerst wat spelletjes gedaan en opgeruimd, Peter alle oefeningen gedaan en toen waren we er klaar voor. Claudi bracht Joep en Mees en ging zelf boodschappen doen en wij gingen met 4 kleintjes aan het aanrecht pepernoten bakken. Eersy Pierke op de stoel, Mees ernaast, dan Opa Peter, dan Sientje en Joep op de stoel. Allemaal een bolletje deeg en pepernoten rollen. Oh wat genoot ik!! Alle 4 onze kleinkinderen alleen bij ons en dan ook nog pepernoten bakken. Een heerlijke geur door de keuken, ze luisterden supergoed, wat wil ik nog meer. Dit is INTENS GENIETEN. We hadden allemaal plezier, Pierke heel ijverig bolletjes rollen, Mees die het deeg toch wel lekker vond, Sientje riep steeds mmmh happen happen, en Joep rolde met zijn handen tot aan zijn oren want overal zat deeg. Maar toch hadden we een half uur later een hele bakplaat vol platte pepernoten en na nog eens 20 minuten bakken waren ze klaar en konden we gaan smullen ... want lekker waren ze toch!!MMMMMhhhh
Maar ze wilden toch ook nog naar buiten, ja en dan moest opa ook mee op de skelter, de tractor, de poppenwagen en oma oude kinderwagen, en daar wilden Mees en Sien allebei in. Zitten ze zo graag in, mijn oude kinderwagen!! Tegen half 1 kwam Claudi Joep en Mees weer halen en aten wij samen met Pierke, Sien en Robert, een lang middagslaapje voor Peter en Sien en om half 6 nam Robert ze weer mee naar huis. Wat een dag, maar wat een GELUK!!
Zaterdagmorgen kwam Wil om met Peter te zwemmen, en Wil kon wel merken dat er pakweg 6 weken niet gezwommen was, de arm was wat minder soepel, maar toch waren alle oefeningen goed geaan. En s Avonds kwamen Pierke en Sien om hier een nachtje te slapen. Natuurlijk moesten er Sinterklaasknutsels gemaakt worden en de schoentjes gezet worden, oh wat een feest, en natuurlijk lagen er vanmorgen kleine cadeautjes bij de schoen... en dan die blije gezichtjes en het spel weer helemaal mee spelen.. SCHITTEREND!!


VEEL MENSEN LOPEN HET GELUK MIS
NIET OMDAT ZE HET NIET VINDEN
MAAR OMDAT ZE GEEN TIJD NEMEN
OM ERVAN TE GENIETEN

Veel liefs Marlies

  • 17 November 2014 - 14:32

    Hein Oet Wieërt:

    Hallo daar, wat weer prachtig om al die belevenissen te lezen en wat ben ik blij dat ik niks te maken heb met een pgb en het wmo gedoe. Dat heeft mij al veel kopzorgen bespaard want ik hoor van veel mensen in mijn omgeving dat zij zich al tijden zorgen maken en nog steeds. Er schijnt nog heel veel onduidelijk te zijn. Dus ben maar blij Marlies dat jij het nu pas weet en niet al eerder. Er zal en er moet bezuinigd worden en dat zal misschien ook wel lukken maar ten koste van wat? Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Sterkte daarmee.
    Hier zijn het ook drukke dagen geweest met het bezoek aan de Slotconcerten op vrij- en zaterdag en het bezoek op 11-11 van het Vrijthof waar ik rond 11.20 arriveerde. Ik heb mij zelf ook gespot op tv. het was een prachtige dag met oa een backstagebezoek dat mijn Rowwen Hèze vriendin had gewonnen bij L1. Het was mooi om dit eens van kortbij te zien.
    Maak er een fijne week van

  • 17 November 2014 - 19:06

    Loes:

    Ha die Lies, Omdat ik griep heb zit ik hier al snotterend me te amuseren met jouw weekverslag.
    Wat een bureaucratie,brr ,maar alles wordt altijd bedorven door de foute mensen,die misbruik maken van deze regelingen alhoewel ik echt niet snap dat dat nu nog zou kunnen als je die wegen ziet die je moet bewandelen,maar het zal je een zorg zijn
    en dan te bedenken dat als jij het niet snapt,ja wie dan wel,toch?
    Jarenlang muziekschool administratie is toch wel een goede voorbereiding moet je maar denken.
    Nou geniet maar van de rest want zo`n pepernootbakkerij is toch echt wel het leukste wat je je als oma en opa,kunt voorstellen,en dan die foto`s in een woord superschattig,geniet daarvan en van Lon haar a,s bruiloft,ook al zoiets leuks ,ik wens jullie een heel fijne spannende week toe,het is tenslotte bijna sinterklaas.groetjes

  • 19 November 2014 - 10:52

    Christel:

    Ha familie. Ja, ja, het wordt er allemaal makkelijker op. Maar voor wie? Niet voor de consument, niet voor de gemeente, niet voor de ziektekostenverzekeringen, niet voor de WMO. Voor wie dan wel? Waarschijnlijk voor diegenen, die tot nu toe het budget uitgekeerd hebben en voor degenen, die dit allemaal moesten controleren. Het is slechts een wisseling van mensen, die al die taken toch weer moeten gaan uitvoeren. Och, het houdt ons in beweging. Zolang je er geen echt nadelige gevolgen van hebt, zal het wel goed komen. En soms is het goed als er weer eens goed naar alles wordt gekeken. Want eerlijk is eerlijk; is alles geregeld dan kijkt men er ook niet meer naar om. Behalve als men er op achteruit gaat.
    Dus treur niet, alles komt goed. Blijf maar lekker genieten van die kleine "pepernoot-bakkende-zwarte-pietjes". Dát is uiteindelijk toch wat het leven leuk maakt!

  • 22 November 2014 - 15:46

    Hanny:

    hoi peter en marlies

    ja een echt gedoe,heel veel succes ermee,om van het kastje naar de muur gestuurd te worden.en heerlijk om van je kleinkinderen te genieten,en zeker rond sinterklaastijd.leuke tijd.

    grniet ervan.

    grtjes huub en hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Grashoek

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 April 2023

Lente

03 Mei 2022

Eindelijk… Sterre en Lotte

19 April 2021

19 april.....

27 December 2020

2020... WAT EEN JAAR !!!

14 Oktober 2020

AFSCHEID NEMEN.... EEN NIEUW BEGIN
Peter

Actief sinds 28 April 2008
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 690615

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: