Harderwijk - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Harderwijk - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Harderwijk

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 April 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Tja een dagje later als jullie gewend zijn, maar we waren er effe niet...
Maandagmorgen gingen we samen naar de fysio in Baarlo. Eerst was ik aan de beurt, heerlijk weer mijn nek en schouders gemasseerd, ja dat is nu toch wel echt heel erg fijn. Het gaat ook steeds beter en ik heb weinig klachten meer. Na mij was het Peters beurt en Richard moest ook gelijk benadrukken dat het de vorige week heel erg goed had gegaan, hij ziet ook steeds weer vooruitgang en ook merkt hij dat we thuis heel veel oefenen. En ook vandaag ging het weer supergoed. De oefeningen op de grote bal en Peter neemt alle signalen heel goed op. Zo alert en zo goed!!De tape wordt minder strak gedaan en Peter vindt dat de tape nu goed zit. Na het middagslaapje heeft Peter een afspraak bij de kapper en gaat hij alleen naar toe. Als hij terugkomt heeft hij een paar nieuwtjes, maar die moet ik eerst nog natrekken en kijken of het wel waar is. s Avonds ga ik lopen met Willemien en Annemarie, we krijgen voor deze week geen andere dag ingeplant!! Maar we lopen heerlijk en het is heerlijk weer!!
Dinsdagmorgen komt Steef met Pierke en Sien, wat later als anders omdat de kleintjes nog wat langer slapen door de zomertijd, maar hierdoor hebben wij alle oefeningen gedaan en zijn we er klaar voor als ze om 10 uur komen en kunnen we lekker met hun spelen. Lekker naar buiten en na het eten gaan Peter en Sientje naar bed en mag Pierke mee biggen lossen en kan ik even alles opruimen en klaar maken voor mijn vlees. Het vlees komen ze al op tijd brengen en zo kan Peter na het avondeten nog een paar bestellingen wegbrengen. En ook dat gaat steeds beter!!
Woensdagmorgen moet ik nog wat bestellingen klaarmaken en komt John om met Peter te gaan zwemmen. Claudi brengt Joep en gaat met Mees de boodschappen voor het weekend doen. Joep vindt het maar niks dat Opa weer zwemmen is, ja hij wil ook wel mee naar het grote zwembad. Maar als opa tegen half 12 weer thuis is staat hij te dansen voor het raam, ja daar is opa en hij rent naar buiten... Opa opa.. kom maar met Joepie spelen!!! Het zwemmen had ook weer heel goed gegaan, en Joep klautert bij Peter op schoot om samen soep te eten. Claudi komt met de boodschappen en natuurlijk wil Joep ook nog bij Opa en Oma macaroni eten... maar na het eten gaan ze naar huis. Peter naar bed en komen er nog klanten voor vlees. Peter vraagt altijd wie er komen en nu kwam ook Piet uit Sevenum, en Peter wachtte hem al buiten op want hij wilde Piet van alles laten zien.... Ja heerlijk toch, Peter is zo alert de laatste tijd!!!
Donderdagmorgen moeten we op tijd op, Peter moet naar het afasiecentrum en ik heb al om 9 uur een afspraak met Silvia en om kwart over 9 met Meneer bank!! Het wordt een zeer pittig gesprek en het eerste half uur is Peter er ook bij. De bank verhoogde de individuele opslag met 1,5 % , een eenzijdige verhoging met als reden dat we een risicobedrijf zijn met vleesvarkens, en men vindt dat onze rente wel erg laag is, maar het zijn belachelijke redenen en nu moeten we kijken of dit zomaar kan. Het gesprek werd steeds pittiger en gelukkig dat Silvia erbij was en Meneer bank van repliek kon dienen. Tegen kwart over 10 kwam Coen "toevallig" langs .. maar we gingen ervan uit dat Meneer bank dan al weg was, omdat hij maar een half uur tijd voor ons had. Maar eigenlijk kwam het wel goed uit dat Coen erbij kwam want ook zijn opslag was zomaar verhoogd en nu gaan we ons beraden welke stappen we kunnen nemen. We zijn in ieder geval op zoek naar nog meer agrariers waarvan de opslag "zomaar" verhoogt is . Meneer bank was om 11 uur weg en toen hebben Robert, Silvia, Coen en ik nog na zitten praten tot kwart over 12. Snel wat opruimen en toen moest ik naar Blerick voor de partnerlunch bij de afasiegroep. Peter verwachtte mij eigenlijk niet meer, maar vond het toch wel heel fijn dat ik er was en wilde gelijk weten hoe het gesprek verder was geweest. Heel kort gaf ik hem uitleg en helaas hadden we op dit moment nog niet veel bereikt. Lekker gezellig zitten kletsen met Gomar en met een heleboel vrijwilligers, ik liep naar buiten met Jenny en die moest ook nog vertellen hoe goed het met Peter ging. Laatst hadden ze een artikel uit de krant moeten lezen, doen ze iedere week en het wordt dan een beetje aangepast, maar voor het woord schroothandelaar had Jenny niet goed een ander woord kunnen vinden. De andere in de groep hadden het woord niet kunnen lezen, maar Peter wel!! Raar toch eigenlijk hoe het brein werkt, want kleine woordjes zoals ik, en op en voor en in, heeft Peter moeite mee, maar een woord als schroothandelaar leest hij moeiteloos!! Thuis nog het een en ander gedaan voor het weekend en om 4 uur was Peter weer thuis, en nu moest ik hem precies alles vertellen over het gesprek met Meneer bank en de anderen. Maar ook moest er nog vertelt worden over de afasiegroep en wat er verder nog was gebeurt, s avonds nog wat mailtjes de deur uit gedaan en toen... het koffer inpakken!!
Vrijdagmorgen relaxed opstaan, douchen, ontbijten, koffie drinken met Erik en dan.... alles in de auto en vertekken, lekker een weekendje weg met de kinderen en kleinkinderen,,, Yes eindelijk effe alle zorgen aan de kant en alleen maar genieten!!!
Om half 12 reden Peter en ik weg en na anderhalf besloten we om ergens te lunchen, we hadden geen files gehad en waren ruim op tijd. Bij strand Nulde een heerlijke kop soep met een broodje gegeten en ach dit gaat ook allemaal zo gemakkelijk nu. Naar binnen, naar het toilet, bestellen, ach het lijkt weer allemaal zo normaal. We kregen een appje van Claudi, Mees sliep al in de auto, en al gauw een appje van Steef, Pierke en Sien sliepen ook, en als laatse sliep ook Joep, ja en dan krijg je dat allemaal doorgestuurt met fotos, ja en dan smelt je.. 4 slapende kindjes, en Lonneke appte een foto van hun slapende poes!!! Na de lunch moesten we nog een kwartiertje rijden en zo waren we om half 3 bij het Waterparc Veluwemeer. Inchecken en naar huis nummer 45, een riante villa voor 12 personen, maar de sleutel konden we pas om 3 uur ophalen, ik liep terug naar de receptie en toen kwamen Steef, Robert, Pierke en Sien er al aan en toen ik met de sleutek terugliep, waren Claudi, Johan, Joep en Mees er ook al. De kamers verdelen alles uit de auto laden, koffie zetten en daar waren Lonneke en Jaap er ook al. Niemand file of oponthoud gehad, ons heerlijke weekend kon beginnen. Na de koffie met zelfgebakken appeltaart gingen we het park verkennen, naar het speeltuintje en naar de binnenspeeltuin, de zon scheen, het was heerlijk. Terug bij het huisje maakten we de bbq aan en was het supergezellig.Heel veel lol en plezier en vaak lachen om eigenlijk niks!!
Zaterdagmorgen was het lang rustig en de kleintjes sliepen allemaal tot 8 uur, samen ontbijten aan een grote tafel waar we alle 12 makkelijk aan konden zitten, en oh wat we genieten we dan.. wat een rijkdom!! Na het ontbijt gingen we naar het zwembad, het was een klein zwembad met leuk pierebadje, maar niet zo geschikt voor rolstoelers, maar wat ben ik gelukkig dta Peter zich ook dan kan helpen, gewoon door het draaipoortje, gewoon een kleedhokje, invalidenhokjes hadden ze niet, een badmeester gezocht die een deur kon openmaken zodat toch de rolstoel bij het zwembad kon komen, want op blote voeten op natte tegels lopen, nee dat gaat nog niet zo goed en er was ook verder niks aan aanpassingen. Maar op een gegeven moment zaten we toch allemaal in het grote zwembad en hadden we zoveel plezier. Pierke is een echte waterrad, van de glijbaan af, van de kant springen, oh hij heeft zoveel plezier. Joep vindt het heel leuk maar niet teveel springen in het water en Sien en Mees vonden het heerlijk in de zwembandjes. Ja er daar stonden we dan.... Het hele gezin bij elkaar... en het lijkt zo gewoon, een intens geluksgevoel stroomde door mij heen, dat dit mogelijk is!! IK moest mijn gelukstranen wegduwen, want wie begrijpt dit!!!Zwemmen met allemaal en allemaal gelijkwaardig!! SUPER!!
Na het zwemmen gingen de kleintjes en Opa Peter slapen, Lonneke en Jaap even naar harderwijk shoppen, net als Steef en Claudi en ik ging met Pierke op pad, en dit is ook zo leuk, op pad met eentje, samen vertellen en samen regelen waar we s avonds zouden eten. Het enige nadeel was... dat er langs de weg overal schelpen lagen, ja echt heel veel, en dat Pierke die het liefst allemaal wilde meenemen!! Nadat iederen weer terug was en wakker gingen we eten in het restaurant op het park. Heel gezellig en lekker. We besloten om in het restaurant geen nagerecht te nemen maar buiten op het terras een likijsje te nemen, en daar zaten we buiten op het terras, uitkijkend over het veluwemeer, met een lekker softijsje. En weer moest ik slikken, een dikke brok in mijn keel!! Wat heerlijk om dit samen te mogen meemaken!!
Zondagmorgen hadden we weer geen vroege vogels, maar het jammere was dat het een beetje miezerde en gaan we met zijn allen naar de binnenspeeltuin, ja en dat is kaasje voor iedereen!! Peter en ik genieten van het kijken naar iedereen, ja echt super. Na de lunch gaan Lonneke en Jaap weer naar huis en na de koffie gaan Steef, Robert , Pierke en Sien naar huis. Maar Claudi, Johan, Joep en Mees blijven net als wij nog lekker tot maandag. We lopen nog een hele groete ronde op het park, Joep zit zoals steeds bij Peter op schoot in de rolstoel en hij sjouwt al het hele weekend met een kleine wandelstok en die moet net als opas stok achter op de rolstoel staan, en dat ziet toch grappig uit!! We koken in het huisje, en als Joep goed gegeten heeft gaan we nog een ijsje eten, oh maar Peter is moe en wil eigenlijk in het huisje blijven..... Nee hoor zegt Joep, Opa moet ook mee, Hier is je stok, en hier is Joepies stok, en nu naar buiten en ... ijsjes eten!! Oke dan zegt Peter, en hij gaat gewoon weer mee!! En weer kijken we over het Veluwemeer, en weer genieten we!! En als de kleintjes in bed liggen, is Peter eigenlijk zo moe dat hij ook naar bed wil, maar dan beginnen we te praten en te vertellen... en oeps daar is het toch zomaar half 12..... en is Peter toch niet moe!!!
Vanmorgen nog lekker geontbijt, alles opgeruimd en terug naar huis, een heerlijk weekend zonder zorgen, alleen maar genieten oh wat is dat heerlijk!!!En de thuiskomst was ook heerlijk, de pichnicktafelk stond weer op zijn plek en binnen stond een heel mooi boeket bloemen van de kinderen en kleinkinderen, tja en dan schiet je echt vol, toen liepen de tranen van geluk bij allebei!!!SUPER!!

NIET ANGSTVALLIG ERLANGS
MAAR DWAR DOOR ALLE LEED EN PIJN
LEIDT DE WEG NAAR WARE VREUGDE!!

Veel liefs Marlies

• 07 April 2014 - 18:27

Christel:

GENIETEN weer van jouw verhaal. Prachtig zoals je kunt beschrijven, hoe je de dingen beleefd. Het leven lijkt altijd zo gewoon, maar wat is het bijzonder! Vooral je kleinkinderen zijn super. Zoals die de hele familie in beweging houden. Ja "jongelui", rust roest. Dus hup in de pedalen........Niks slapen of rusten. Gewoon lekker doorgaan. En dat is toch ook geweldig, dat óók dat lukt.
    Ben benieuwd hoe het verhaal met meneer bank verder gaat. Sterkte daarmee.

• 08 April 2014 - 09:25

Hein Oet Wieërt:

Bij het lezen van dit verslag hield ik het ook echt niet droog en nog steeds zit ik met de tranen in mijn ogen. Ik moest ook even wachten met reageren want ik zag geen toetsenbord meer. Komt ook door wat ikzelf beleefd heb de afgelopen week. Niks aparts hoewel maar dat zoiets zo mooi en groot kan zijn. OngelooflijkIk dacht gelijk aan een liedje van Saskia en Serge maar wist niet direct de titel maar nu weer wel. HET ZIJN DE KLEINE DINGEN DIE HET DOEN en zo is het. Verder heb jij volkomen gelijk over je opmerking over het brein, Marlies. Kan daar uit ervaring over meepraten maar gelukkig kan ik er ook mee lachen als er iets verkeerd gebeurd en het anders is dan wat ik wilde. Wat een ander zomaar doet kan voor mij enorm veel energie kosten of ja soms lukt het helemaal niet maar ach ik kan er wel mee leven. Maak er weer een fijne week van daar in de Graashook
    Oh ja sterkte met meneer bank

• 08 April 2014 - 10:09

Hanny:

hoi peter en marlies

fijn dat jullie een geweldig weekend hebben gehad,hebben jullie wel verdiend.nog even een paar dagen mooi weer,dan zien we peter wel een keer voorbij fietsen.

groetjes van huub en hanny

• 10 April 2014 - 12:01

Truus Verhoijsen:

Dat fijne, gezellige weekend hebben jullie verdiend zeker na zo'n gesprek met meneer bank.

groetjes uit Beringe

• 10 April 2014 - 13:49

Truus :

Hallo Marlies en Peter,

Wat een geweldig verhaal weer, prachtig ieder keer te lezen wat jullie allemaal beleven.
    En wat hebben jullie genoten in het weekend van de kinderen en kleinkinderen.
    Bij het lezen hiervan valt het niet mee om het droog te houden.
    Maar het is jullie van harte gegund, want helaas schijnt bij jullie ook niet altijd de zon!!

Groetjes Truus Vercoulen.