ZOE... DE ELFDE VAN DE ELFDE.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu ZOE... DE ELFDE VAN DE ELFDE.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

ZOE... DE ELFDE VAN DE ELFDE....

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 November 2018 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Vorige week zondag waren we al weer op tijd op en gelijk na het ontbijt reden we richting Vught, beetje spannend en heel erg benieuwd naar het nieuwe huis van Lonneke en Jaap. De reis ging heel voorspoedig en na 50 minuten stonden we al voor de deur. Oh wat een mooi groot huis !! Ze waren allemaal ijverig aan het werk, er moest nog het een en ander geverfd en getext worden. Nadat we alles bekeken hadden en een kop koffie gedronken reden we weer naar huis met kleine Zoe. Die zat voor het eerst in een autostoeltje en vond het allemaal prachtig. Thuis wat gegeten en toen konden Peter en Zoe een middagslaapje gaan doen. Even wat gehuild maar toen sliep ze prima. Ik ruimde snel de auto eeg, want tjonge jonge wat een hoop bagage dat had kleine meisje bij zich. Tegen 16.00 waren Peter en Zoe weer wakker en kwamen Piet en Maria op de koffie wat heel erg gezellig was. We zetten Zoe op het loopfietsje en het was even wennen maar daar snorde ze op het fietsje door de kamer. Nog wat eten klaargemaakt en toen was het alweer bedtijd voor Zoe… hoe zou dat gaan ….
S Nachts 2 keer eruit voor Zoe en 2 keer voor Peter… oeps zou ik dat 5 nachten volhouden… Maar uiteindelijk werd er toch nog goed geslapen en werd Zoe pas na 7.30 uur wakker. Een flesje gegeven, Peter verzorgt en daarna gezellig samen ontbijten en was het een gezellige morgen met nog een slaapuurtje voor Zoe en na de middag sliepen Peter en Zoe gelijk. Voordat we naar de fysio gingen moest er eerst nog bloed geprikt worden in Panningen voor de leverwaardes. We namen Zoe mee en met haar vrolijke lach won ze iedereen voor zich. We waren precies op tijd bij de fysio en daar mocht Zoe rondkruipen terwijl Peter de oefeningen deed. Op de loopband wat heel goed ging en later met de bal. Ja dat vond Zoe ook heel interessant en ze kraaide van plezier. Ja prima gegaan die eerste dag en na het eten deed ik Zoe in badje en kwam Peter even kijken, ja dat was super gezellig !! Om 19.30 uur bracht ik haar naar bedje en wij gingen ook op tijd naar bed, want ja hoe zou deze nacht gaan… 1 x eruit voor Peter en verder de hele nacht doorgeslapen en zo werden we dus uitgerust wakker om 7.30 uur. S Morgens heerlijk gespeeld met Zoe, zo gemakkelijk kindje, in de box bij Peter, met de duplo, op het fietsje… alles was goed. Na het middageten terwijl Peter en Zoe sliepen zette ik alles klaar voor het pepernoten bakken, gezellig de tafel gedekt, placemats erop, de pietenmutsen klaargelegd… het feest kon beginnen !! Mijn mobiel ging en het was dr. Kerkhoffs van Maastricht met de bloeduitslagen. De leverwaardes waren weer bijna op het oude niveau en helemaal binnen de marges, dus dat was prima. Ik vertelde dat Peter zich zorgen maakte om het vlekje in zijn hoofd. Dr. Kerkhoffs zei dat daar echt geen reden voor was, dit vlekje zat er misschien al wel 20 maanden of nog langer, het was op de Pt scan nauwelijks waarneembaar en nu we de immunokuren weer opgestart hadden zou het wel helemaal onder controle komen. Nee echt geen zorgen maken daarover. Dus toen ik Peter om 15.00 uur wakker maakte kon ik hem dat goede nieuws vertellen en hij was toch wel opgelucht. Zoe was ook wakker en om 15.30 uur kwam Claudi met Pierke, Joep, Sien, Mees en Niene en kon het feestje beginnen. Oh wat hadden we een plezier, Peter zat ook aan de keukentafel erbij met Pietenmuts op. Zoe en Niene snapten het nog niet helemaal en wilden het deeg zo opeten… dus maar even een lange vinger gegeven. Zoe en Niene zaten naast elkaar en toen pakte Zoe de lange vinger van Niene af… tja en toen keek Niene even heel sip…. Pierke, Joep, Sien en Mees waren zo ijverig bezig met de pepernoten dat ze er rode wangen van hadden gekregen !! De pepernoten werden afgebakken en na een kwartier konden we ze al eten. Er werd gespeeld p[ de grond en gebouwd met de duplo, ik zat er op de grond bij en Peter genoot vanuit zijn stoel. Caludi ging met Joep, Mees en Niene naar huis en toen mocht Sien Zoe eten geven, ja een echt moedertje is die Sien, en om 17.45 uur kwam Robert en die nam Pierke en Sien mee naar huis en toen deed ik Zoe weer in badje en net na 19.00 uur lag ze in haar bedje en hadden Peter en ik de avond voor onszelf. Ja wat hadden we genoten van onze zes kleinkinderen, wat is dat toch een rijk bezit !!!
Woensdagmorgen stond er niets speciaals op het programma en was het een beetje spelen en genieten . s Middags kwam Steef nog even met Pierke en Sien en ging Peter zwemmen met John. Sien moest ook naar de zwemles en ik ging met Zoe even naar Annemarie en Wil, die hadden Lenn om op te passen, ja dat vond Zoe ook wel heel gezellig, weer ander speelgoed en een klein speelkameraadje. Ik dronk een kop koffie en we spraken over de pijn in Peters rechterarm. Wil denkt dat het toch met de spieren te maken heeft en dat ze met het biopt nemen een beetje verkeerd geprikt hebben… 3 x fout geprikt !!! en dat zoiets nog lang problemen kan geven. Het stelde mij best wel gerust. Na een uurtje ging ik weer naar huis en al gauw waren Peter en John ook terug van het zwemmen. Het had heel goed gegaan, ondanks dat Peter nu meer pijn in de arm heeft. Tja wat ik daarvan moet denken… of het spierpijn is… of dat het met het melanoom in de arm te maken heeft. Maar bij het zwemmen had het dus heel goed gegaan. Nog wat telefoontje gedaan en het een en ander geregeld, op tijd een filmpje gemaakt van Zoe en dat doorgestuurd naar Lonneke en dan kwamen er fotos terug hoe het met hun huis ging, ja ze lagen voor op het schema, maar toch heel vermoeiend, want Lonneke was iedere dag in Vught en dan s avonds weer naar Hoofddorp om te slapen. Maar gelukkig vond Zoe het heel erg prima bij opa en oma en miste ze papa en mama helemaal niet !! Want huilen… dat heeft ze niet gedaan alleen maar vrolijk zijn !!!
Donderdagmorgen ging Peter niet naar het afasiecentrum, dat had ik af moeten zeggen, want uh… Zoe was er en daar wilde hij mee spelen, en dat kostte toch ook veel energie, maar gelukkig was het positieve energie. Nog even lekker buiten gewandeld met Zoe en om 15.00 uur kwam Steef met Pierke en Sien Zoe halen, zodat ik een paar uurtjes vooruit kon en Pierke en Sien vinden Zoe zo leuk en nu konden zij er thuis mee spelen. Ik besloot om toch maar even naar Panningen te gaan, paar kleine boodschapjes en wat cadeautjes kopen, nog even naar de apotheek en de boerenbond, mezelf verwennen met een plantenbakje, iets lekker s voor te eten en weer naar huis. Tegen 18.30 uur brachten Steef, Pierke en Sien Zoe weer naar ons en toen mochten ze Zoe hier nog in badje doen..
Wim kwam om Peter te behandelen en was het eventjes spitsuur, maar nadat ik Zoe haar flesje had gegeven en naar bed had gebracht voor haar laatste nachtje hier, was het weer rustig in huis en hadden we tijd om met Wim te praten. De pijn in de arm is voor Wim ook een klein raadsel, maar hij kreeg de arm weer heel soepel gemasseerd , och en als Wim dan is geweest zijn we allebei weer positief !!
Vrijdagmorgen was het helemaal feest want toen werd Niene ook al om 8.30 uur gebracht, gelukkig hoefde ik niets te doen en kon ik me helemaal bezig houden met de twee kleine meisjes. Wat helemaal prima ging. Het Fisher Price schooltje erbij op de grond en samen spelen. Niene is dan al echt een groot meisje en samen brachten we Zoe naar bedje… maar dat vond Zoe niet zo leuk dat zij moest gaan slapen en Niene niet.. tja en toen werd er 5 minuten gehuild. Oh zei Niene maar steeds Zoe moet huilen… Maar gelukkig sliep ze toch een uurtje en kon Niene fijn met Peter met de duplo spelen. Om 11.00 uur kwam Claudi Niene weer halen , maar eerst mocht Niene nog mee Zoe uit bedje halen en was het gelijk weer feest en lachen !! Ik had toch nog wat te eten gemaakt en na het eten gingen eter en Zoe nog even slapen en zette ik alle spullen in de auto en ruimde alles op. Lonneke belde dat alles goed was verlopen en dat ze met de verhuiswagen in Vught waren en dat ze nu alle spullen op hun plek aan het zetten waren. En zo gingen we om 15.30 uur weer richting Vught om Zoe naar haar nieuwe huis te brengen. En oh wat was het allemaal mooi en gezellig geworden daar. Maar ze moesten ook nog heel veel dozen uitpakken, een kop koffie gedronken en nog wat gegeten en toen gingen Peter en ik met een heel voldaan gevoel om 19.00 uur weer naar huis. Ja we hadden het samen toch maar geklaard, 5 dagen een klein meisje in huis !!! En weer prima thuis afgeleverd, alleen een paar muggenbultjes opgelopen… maar verder… Want ik zag er toch wel heel erg tegenop… als ze maar goed slaapt, als ze papa en mama maar niet te erg mist, als ze maar niet ergens van af valt… de verantwoording voor je kleinkind, je dierbaarste bezit… daar mag toch echt niets aankomen. Maar SUPER gegaan en eigenlijk alleen maar SUPER genoten deze dagen !!! WAUW!!!
S Avonds had Peter toch weer meer pijn in de arm en hij dacht dat het kwam omdat Wim zo gemasseerd had… ja spierpijn , ja hij wilde voor het slapen gaan toch wel paracetemol en tijdens het douchen deed ik de arm heel zachtjes masseren en met de warme douche erover… en na 10 minuten zei Peter… he de pijn is nu weer weg… ja heerlijk zo en toen we in bed lagen moest er nog even heerlijk geknuffeld worden !!!
Zaterdagmorgen waren we ietsje later op, heerlijk geslapen hadden we en Anneke kwam om te helpen. We hadden van Lonneke en Jaap een adventskalender van de Rituals gekregen en die moest in elkaar gezet worden. Een mooi kerstboom met allemaal pakjes erin. Ik kreeg hem natuurlijk niet in elkaar want er zat een engelse beschrijving bij, maar gelukkig is Anneke nogal handig en heel goed in Engels, dus toen stond de boom in no time, lichtjes erin en ik besloot om hem in de keuken op de kachel te zetten en WAUW wat stond dat mooi !! Hij schitterde de adventsboom !!! Nog het een en ander veranderd in de keuken en een beetje winters gemaakt. Peter zat in de kamer te lezen, en te genieten van de rust. Ik vroeg of hij nog pijn in de arm had.. nee eigenlijk helemaal niet… Hapje gegeten en na het middagslaapje reden we voor de derde keer in een week naar Vught en nu voor Zoes eerste verjaardag, ja het kleine meisje is al weer 1 jaar geworden. Heel gezellig was het er, oma Marja was er ook, overgekomen uit Griekenland en nog even met Albert en Sanja gepraat, maar ook Lonnekes Peettante Toos was er met Ad , en Charlotte en Alex en Claudi en Johan met de kinderen, Steef en Robert waren al weer naar huis, maar oh wat was het gezellig in de keuken aan de grote tafel. Maar we reden toch ook weer op tijd naar huis, en nu reden we in 44 minuten terug, oh wat is het toch heerlijk dat ze zoveel dichterbij wonen !! Tja en s avonds kreeg Peter toch weer meer pijn in de arm… potverdorie…. Wat is dit lastig en onzeker….
En vandaag is het dan de elfde van de elfde het carnavalsseizoen gaat weer beginnen… De pijn in de arm was niet helemaal weg, wel weer minder, maar toch… Peter zat in de kamer en ik zei zet de televisie maar op de L1 daar is carnaval op…. En meteen begon Peter te genieten… en toen zei hij, ja ik wil voor carnaval ook een nieuw pakje want dat lakeien pak dat heb ik al 10 jaar… nee dit jaar wil ik een nieuw pakje… kijk zon witte hoed en dan zon wit pak erbij…. Ja en dan zondags met carnaval als die 20 mensen komen dan wil ik dat aan en dan wil ik ook mee naar Leanzo… ja ik ga dit jaar carnaval vieren… De tranen van emotie liepen over mijn wangen…. WAUW Peter… je hebt er zin in…. Wat een positiviteit.. ondanks de pijn in de arm en alle onzekerheid. We gaan er SAMEN voor !! SUPER!!!

INEENS
DAN VOEL IK HOE RIJK IK BEN

Veel liefs Marlies

• 11 November 2018 - 13:06

Brigitta:

Oh, Marlies. De vrolijkheid spat er vanaf: de kleinkinderen, de bezoekjes, een mooie kerstboom, cadeautjes, een verjaardag, goede uitslagen en dan ook nog het vooruitzicht van Peter in een nieuw pak met Carnaval. En vooral heel veel fijne mensen om jullie heen. Dat is genieten!

• 11 November 2018 - 18:21

Christel :

Ja, hier valt niks aan toe te voegen. Alles super oké.

• 15 November 2018 - 10:17

Truus Vercoulen:

Wat een geweldige week met de kleinkinderen, wat een rijkdom.
    En zoveel energie opgedaan dat Peter op het idee kwam van een nieuw pekske met carnaval.
    Superrrr...

• 15 November 2018 - 16:55

Hein Oet Wieërt:

Wat een heerlijk verslag om te lezen Leuk dat jullie zo genoten hebben. Ik wens jullie nog een fijne rest van de week Ik ga mij voorbereiden op een weekendje Valkenburg met zijn kerstmarkten