VIVE LA FRANCE - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu VIVE LA FRANCE - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

VIVE LA FRANCE

Door: .

04 Augustus 2013 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Maandagmorgen een beetje op tijd op, douchen en Peter naar de fysio en ik opruimen en koffers inpakken.....
we zaten aan het ontbijt en lazen tot onze ontsteltenis in de krant het overlijden van Rob, meer als 20 jaar onze varkenshandelaar. Peter en ik waren er helemaal door overdonderd.. poeh wat een bericht!!! Ik vroeg of Peter toch naar de fysio wilde, ja daar ging hij toch alleen naar toe, Peter wilde net gaan, kwam Claudi met Mees en Joep, we vertelden van het overlijden en ook Claudi was onder de indruk. Van opruimen en inpakken kwam niet veel terecht en Joep vroeg maar steeds waar Opa was en toen hij de auto van Opa zag rende hij naar buiten Opa Opa.. en moest er nog even gespeeld worden. En hielp Claudi mij met stofzuigen terwijl ik kookte.
s Middags maakte Robert de verwarming in het halletje en was het een beetje rotzooi. Steef kwam met de fiets met Pierke en Sien afscheid nemen voor onze vakantie en ook Johan kwam nog even langs om te kijken wat hij aan de waterleiding moest veranderen... Lonneke belde en om 7 uur hadden we alles gehad en kon ik de koffers gaan inpakken...
Dinsdagmorgen op tijd op want.... we gaan op vakantie naar Frankrijk... ik kom de keuken binnen en plof bijna wat een hitte!! Poeh poeh het lijkt wel een sauna.. Robert gebeld, ja er was iets mis met de verwarmingsketel en die was op hol geslagen zeker 35 graden binnen.. POEHHH. Peter gedoucht en die vond het wel lekker warm, maar bij mij liep het zweet volop!! Ruud kwam om het halletje te bekleden, er werd nog koffie gedronken en toen de auto inladen en klokslag 9.30 uur waren we bij Huub en Hanny en kon onze trip naar Frankrijk beginnen... Peter begon met rijden en dat ging heel goed, Antwerpen voorbij en daar hielden we onze eerste stop.Het waaide erg hard en was frisjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Huub reed verder, maar wat was dat druppeltjes tegen de voorruit..regen... dat hadden we toch niet bedacht!! Het regende en regende, we besloten om maar door te rijden en om 6 uur waren we in Caen waar we een hotel zochten, Huub via zijn mobiel een hotel gezocht, intoetsen op de tomtom en we reden er zo naar toe, goed hotel zonder lift en wij moesten op de eerste verdieping zijn, maar de trap was geen enkel probleem voor Peter. Lekker gegeten en nu was het droog en konden we nog even op het terras zitten met een biertje en glaasje wijn.
Dinsdagmorgen op tijd op, lekker ontbijten en om 10.00 uur ging de reis verder, Peter reed het eerste stuk en hij ziet alles onderweg, en steeds zei hij dat Frankrijk zoveel schoner was als enkele jaren geleden. In Rennes hielden we nog een korte stop en reed Huub het laatste stukje en om 1 uur reden we het erf bij Jan en Luus op, Jan is een oud klasgenoot van de HAS van Peter en Luus is een vriendin van Hanny. Het was een heel warm welkom in de oude boerderijen werd ons een superlekkere lunch aangeboden, de ouders van Luus, Pim en Tiny waren er ook, en ook zoon Ruud met zijn vriendin Kirstin, heel erg gezellig. Na de lunch deed Peter toch maar even een middagdutje in ons vakantiehuisje, wat vast zat aan de oude boerderij. Later op de middag drinken we samen koffie en pakt Peter zijn fotoboek en vertelt Peter heel veel aan Jan en doen ze samen herinneringen op. We worden uitgenodigd om bij Jan en Luus te eten en dat doen we dan laat op de avond in de franse tuin aan een grote picknicktafel. Dat is echt genieten!! Gelukkig passen Peters nieuwe schoenen nu goed en geven hem veel steun om de enkel, want om bij het huisje te komen moet hij over erg ongelijk gras en heeeel veeel kiezelsteentjes lopen, maar hij moppert niet een keer en doet het gewoon op zijn gemakkie en wat blijkt.... dan komen we er ook!!!
Na een redelijke goede nacht, ontbijten we lekker in het huisje met verse croissantje en stokbrood, mmmmhhh, we rijden naar het dorp Janze om het een en ander te bekijken, maar het wordt al snel warm en gaan we terug naar het huisje, nadat ik een paar mooie cadeautjes heb gekocht voor Sien en Mees, en ook nog een klein bootje voor Pierke en Joep. Het wordt steeds warmer, maar het is erg goed toeven op het gras bij het zwembad, helaas is de watertemperatuur te koud voor Peter, maar onder een boom is het ook voor hem goed vol te houden, we lunchen laat in de middag, ook weer in de tuin, en we besluiten om s avonds pizzas te gaan halen en die ook weer in de tuin op eten, Jan, Luus, Tiny en Pim komen bij ons zitten en wordt het wederom een erg gezellige avond, Jan en Luus merken op dat Peter wel heel erg veel vooruit is gegaan in zijn spraak het afgelopen jaar en zeker als de verhalen los komen over de eerste jaren op de HAS, oh wat een overheerlijk vakantiegevoel krijg ik toch, het is meer als 5 jaar geleden dat ik zo'n echte vakantiedag heb gehad!!!!SUPER!!!!
Als we vrijdagmorgen wakker worden is het bewolkt, oef dat is jammer, ik was Peter op bed, en Huub en Hanny gaan croissantjes en broodjes halen en dan ontbijten we samen. Tja en wat zullen we dan gaan doen..., Jan en Luus moeten gewoon koeien melken en Peter en Huub gaan alles bekijken en daarna gaan we met z''n vieren rondtoeren in de omgeving, Huub en Hanny waren er al vaker geweest en zo kan Huub ons alles vertellen en als we na anderhalf uur terugkomen bij ons stulpje is de zon doorgebroken en gaan we weer lekker bij het zwembad liggen, Petrer doet zijn middagdutje op bed en om 5 uur gaan we met Jan en Luus en Tiny en Pim naar Rennes, Luus doet een rondleiding door deze prachtige oude franse staden om half 8 hebben we een tafel besproken in een restaurant. Oeps het restaurant heeft twee etages en onze tafel is op de tweede.... maar gelukkig hebben ze een lift... oh nee zegt Peter ik ga gewoon met de trap... en hij loopt naar boven. En dat gaat keigoed!!! We zitten heerlijk, het eten is voortreffelijk en wederom worden er veel oude herinneringen opgedaan, en dat is heel goed voor Peters logopedie!! Na het eten moeten we weer naar beneden en ik verwacht dat Peter nu de lift zal nemen, want het is inmiddels bijna half 11 en hij zal wel een beetje moe zijn.. Nee hoor hij neemt de trap, en tot mijn stomme verbazing neemt hij de trap voorwaarts dat wil zeggen gewoon zoals wij dat allemaal doen en niet achteruit en steeds een voet bijzetten, ik sta met open mond te kijken hoe goed en snel hij dat doet.. JA KLASSE!! Petje af!!! Eenmaal buiten moeten we een heel stuk naar de auto lopen en duwen Jan en Huub Peter om beurten in de rolstoel, en ik hoef me nergens zorgen om te maken, het gaat allemaal als vanzelf en ik hoef alleen maar te genieten.. We komen langs het parlementsgebouw van Rennes en daar wordt een indrukwekkende lichtshow gegeven en blijven we allemaal kijken. Prachtig. Eenmaal terug bij de boerderij willen Jan en Luus toch wel gaan slapen, tenslotte moeten zij de volgende dag weer vroeg op, Peter wil ook naar bed en wij besluiten om er nog eentje te drinken op de laatste avond... Peter komt toch weer naar buiten en wil er toch ook nog eentje....
Zaterdagmorgen wat eerder op, ontbijten ,het huisje opruimen, afscheid nemen van Jan en Luus, en Tiny en Pim en dan trijden we aan. Peter begint weer met rijden, en tot Caen gaat het heel voorspoedig, we stoppen om een kop koffie te drinken en dan rijdt Huub verder, vlakbij Le Havre sluiten we aan in een lange file... zal er wat gebeurt zijn..nee hoor Peage(tol), half uur oponthoud, we rijden weer verder.. hop weer file. uur vertraging.. weer bij een Peage nou dat schiet niet erg op..
Tegen 6 uur besluiten we om een hotel in Amiens te zoeken, allemaal een beetje oververhit vionden we toch na een uur een hotel, gelukkig en het is een erg goed hotel, eenvoudig eten, maar heerlijke bedden !! Dankzij de iPad en gratis wifi kan ik de mail bekijken en hebben we een mailtje van Claudi met een foto van Joep met een enorme courgette uit onze tuin, en dan ineens is er heimwee, heimwee naar mijn kleine mannekes...
Na een heerlijk ontbijt en uitchecken vervolgen we onze terugreis. Huub haalt de auto uit de parkeergarage en Peter rijdt het eerste stuk, er is weinig verkeer op de weg en het gaat allemaal voorspoedig. Claudi belt en vraagt hoe laat we ongeveer terugzijn.. rond de klok van 4 uur... en inderdaad om half 4 zijn we in de Grashoek en brengen we Huub en Hanny naar huis, afscheid nemen, we hebben genoten van deze dagen, en dan naar de Lorbaan... Claudi, Johan, Joep en Mees staan ons al op te wachten, Joep rent ons tegemoet met een tekening, en al gauw komen ook Steef Robert Pierke en Sien, en hebben we nog een paar heerlijke vakantieuurtjes in en bij het zwembad,SUPER GENIETEN!!!

KRACHT BESTAAT NIET UIT SPIEREN
MAAR UIT EEN ONTEMBARE WIL

PLUS QUE HIER
MOINS QUE DEMAIN

• 05 Augustus 2013 - 08:25

Hein Oet Wieërt:

Wat nu direct in mij opkomt is dat het mooiste van de vakantie het thuiskomen is. Daar laat ik het bij. Fijne week weer!!

• 05 Augustus 2013 - 11:19

Brigitta:

Hallo Marlies en Peter,
    En dan nog de tijd vinden om dit stuk op de blog te zetten. Knap!
    Ik weet zeker dat heel veel mensen op zondagmiddag even kijken of je al iets geplaatst hebt. Ik in ieder geval wel.
    Fijn om te lezen dat jullie een heerlijke vakantie hebben gehad.
    Groet en we zien elkaar op de picknick op 29 augustus?
    Brigitta

• 07 Augustus 2013 - 12:06

Oh, wat fijn, dat jullie zo genoten hebben van het mooie Frankrijk. Ook voor jou Marlies, was het toch even fijn om echt vakantie te hebben. Peter doet al veel zelf en de helpende handen waren in de buurt. Lekker even weg en samen genieten, bijkletsen en vakantie vieren. Het is jullie gegund. Verwonderlijk, dat je nog steeds versteld staat van Peters kunsten/kunnen. Het gaat zo goed. Maar niets is vanzelfsprekend. Hier hebben jullie samen heel hard voor gewerkt. Ondanks alle "tegenwerking/ ongeloof" vanuit de professionele hoek. SUPER. Dan nu maar weer genieten van de nederlandse zomer.

• 07 Augustus 2013 - 17:22

Hanny:

ha Peter en Marlies
    wij waren ook weer blij om thuis te zijn ,maar we hebben het heerlijk gehad bij Jan en Luus en dat rijden van Peter gewoon super net zoals ons zo gemakkelijk lijkt het wel Peter m,n complimenten, en dan geeft hij Huub ook nog commentaar als hij te dicht achter een andere auto rijdt ,hij houd het ook nog goed in de gaten.we spreken nog een keertje af om na te praten en foto's bekijken oke