mais oogst - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu mais oogst - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

mais oogst

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 Oktober 2012 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Maandagmorgen stonden we op tijd op, eerst douchen en alle oefeningen doen en daar waren de maisdorssers al....Pierke kwam ook kijken en Peter wilde met Pierke naar het inkuilen kijken. Pierke het rode overalletje en de laarsjes aan en daar gingen ze.... Peter supoergoed en kijken en praten, Robert was er ook bij en ik ging naar binnen om erwtensoep te maken voor de mannen. Het was zo'n mooi gezicht... vanuit het keukenraam nam ik alles in me op. Prachtig!! Ik hoop dat het me lukt om deze week de fotos erbij te zetten, want die heb ik met het nieuwe toestel in overvloed gemaakt. De maismaler stond op het veld en van daaruit reden de tractors met de gemalen mais naar de sleufsilo. Op tijd een kop koffie in de loods en Peter bleef erbij!! Dit is weer zo'n mijlpaal!! Tot wel bijna 12.00 uur bleef Peter buiten en hij praattte met iedereen. Wauw wat een verschil met voorgaande jaren!! Tegen 12.00 uur kwam hij naar binnen, ja ik moest de erwtensoep naar de loods brengen want de mannen hadden honger....En Peter genoot, genoot van de goede mais, genoot van het prachtige weer en dat alles zo goed verliep. Na het middagslaapje vroeg ik of hij weer buiten koffie wilde drinken, nee... want hij moest om half 5 naar de fysio... Maar na een kop koffie stond hij op.... frans was er en hij ging toch nog een keer even naar de kuil kijken. Nou ja zijn eigen keuze , dan maar ietsje minder op de fysio...De mais had heel goed opgebracht en Peter was zeer tevreden!! Om 16.30 uur ging Peter met de auto Wil ophalen en samen gingen ze naar Baarlo. Om 18.45 uur was Peter pas terug, enne..... ja supergoed gegaan, maar nu toch wel moe... Ja dat vind ik niks gek, wat had hij veel gedaan vandaag!!! KLASSE!! De boer is terug!!!
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke, ook weer op tijd want Steef had om 9.30 uur een afspraak en wij wilden op tijd naar Meijel een paar boodschappen doen. In Meijel lekker vis gekocht en lekker geshopt.s Middags was het heerlijk weer en Robert en Erik gingen een gat graven, al een hele poos lekt er ergens een leiding, en nu hadden ze water zien borrelen, en daar zou dan het lek zitten. Een hele klus, maar ze hadden het gevonden. s Avonds ging ik lopen met Willemien en Annemarie en Peter vind dit heerlijk, want dan is hij even alleen thuis. Lekker uitgewaaien en bijpraten, praten over het hele revalidatioeproces dat de energie die we erin stoppen er dubbel en dwars uitkomt , dat we steeds blijven geloven en de conclusie trekken dat we nog steeds erg veel vooruitgaan!
Woensdag hadden we allebei ging verplichtingen overdag, maar het was heerlijk herfstweer en waren we lekker buiten bezig.... Oeps daar kwam Peter aangelopen... grasmaaier kwam een beetje rook uit.... niet goed!! Ja daar moest Robert dan naar kijken. s Middags keek Robert erna en was er een lager kapot. Robert vond dat Peter hier toch wel schuldig aan was, het gras was te hoog geweest en dat kon met deze maaier niet... Peter vond dat de grasmaaier dat wel zou moeten kunnen... Nou een hele discussie en dat zijn van die momenten dat ik het heel moeilijk vind. Want is het inderdaad zo dat de grasmaaier het moet kunnen, of dat Peter nog vaker het gras korter moet maaien en voorzichtiger moet zijn. Kan hij het niet inschatten door zijn infarct, of ligt het aan de grasmaaier. Heel moeilijk voor mij en voor ons allemaal!!!
Claudi had wafels gebakken en kwam die met Joep brengen, even gezellig zitten kletsen en spelen met de tractors die Erik dinsdag nog had meegebracht. We moesten er erg om lachen, hoe Joep de tractors bekeek en dan zei Tractor tractor, heel duidelijk. Woensdaqavond ging Peter zwemmen met Wil, het was nu niet meer druk geweest op de Schatberg en had het supergoed gegaan en na het zwemmen een lekkere wafel met aardbeien gegeten.
Donderdagmorgen tijdens het ontbijt nog een hele discussie over de grasmaaier, en kwamen we er eigenlijk niet uit. Ik was heel verdrietig, maar Peter ging vrolijk naar de afasiegroep. Hij kon er toch niks aan doen...
Ik ging eerst maar eens boodschappen doen, maar verdrietig was ik nog steeds, om 12.00 uur kwamen ze het draadloosinternet plaatsten en wonderwel dat lukte, wel moet er nog een versterker geplaatst worden zodat we ook in de kamer draadloos internet hebben. Nog een poos met Robert gepraat en dat het heel jammer is dat de grasmaaier kapot was, maar dat we aannemen dat het echt niet met opzet is gebeurt en waar gewerkt wordt gaan nu eenmaal dingen stuk...Om 4 uur kwam Peter weer thuis en had hij hele verhalen, ja bij de yoga loop ik op sokken... ja en dat gaat gewoon goed... ja eigenlijk gaat alles goed en bij de computer op internet geweest, ja op de site van Hermans gekeken naar de nieuwe bietenrooier en ja de advertentie uit een of ander blaadje wat hij had meegenomen, ja daar stond grond in Rusland te koöp en nu had hij gekeken wat die grond daar kostte... ja veels te duur!! Ze leken wel gek die Russen!!! Nou mijn oren klapperden.. maar wel heel goed dat Peter dit zelf heeft ontdekt!! Frank kwam met de minigraver om het gat verder te graven bij de kapotte leiding. Oh maar daar ging Peter ook nog even bij kijken... Wat een energie!!!Ja echt SUPERGOED!!
Vrijdag was het oppasdag voor Pierke, dus weer op tijd, zodat Peter klaar is als Pierke komt. Lekker naar buiten , prei uitdoen om te eten en Pierke loopt dan zo schattig in zijn overalletje tussen de prei en tikt iedere spier aan en roept dan PEI PEI. s Middags kwam Willemien om onze voeten te pedicuren, ja het zag er allemaal goed uit.
Zaterdag zwemmen met John en Lonneke belde, ze kwam naar Limburg en had met iemand mee kunnen tijden tot Nederweert, maar helaas de bus op een minuut gemist.. jammer dan een uur wachten, want ik kon haar op dat moment niet gaan halen, Peter en john kwamen terug van het zwemmen en inmiddels was Lonneke in Meyel en ging ik haar daar even halen, toen we terugkwamen had Peter de tafel gedekt en hebben we samen gegeten. s Avonds kwam Pierke slapen, en maakten we er een gezellige avond van, teletubbies kijken, chipjes erbij.. Pierke kruipt dan zo lief bij Peter op schoot, en mijn mond viel open... wat Peter allemaal tegen Pierke vertelde... Wat hij ziet op tv en hoe hij dit vertelt.... 2 konijntjes, 2 pinquins, 2 slangen, 2 olifanten, 2 leeuwen, 2 hondjes, 2 poesjes... alles heel vlug achterelkaar en supergoed!! Eerder hadden we zitten te kleuren en ik schreef met een rode stift ROOD en toen gaf Pierke de stift aan Peter hij moest ook schrijven en toen schreef Peter op de kop ook ROOD en GROEN en GEEL, zomaar foutloos, echt SUPER!!!
Ja dit is soms echt niet te geloven zoveel vooruitgang, zoveel automatisme, ja die kleine mannekes zijn de beste therapie!!
Vanmorgen samen ontbijten met Lonneke en Pierke, heel erg gezellig. Steef kwam Pierke halen en Peter en ik brachten Lonneke naar de trein in Deurne. Ik stelde voor om ietsje anders terug te rijden en oeps... ik dacht dat we een beetje verdwaalden, maar nee hoor, kijk zegt Peter daar is de grote weg weer en dan rechtsaf naar Liessel... en ja hoor we waren weer op de goede weg.... en worden eens al onze dromen waarheid!!!!

FANTASIE IS STERKER DAN KENNIS....
DROMEN ZIJN KRACHTIGER DAN FEITEN..
EN HOOP KAN ERVARING OVERWINNEN

Veel liefs Marlies

• 29 Oktober 2012 - 11:17

Hein Oet Wieërt:

Ongelooflijk dat jullie niet verdwalen en zeker gezien het feit dat er steeds meer wegen bijkomen. Prachtig en heerlijk om de laatste 2 verslagen te lezen. Ook geweldig dat zelfs de neuroloog zich verbaast over de vooruitgang die jullie bereiken. Dat komt als je niet bij de pakken gaat neer zitten en zo zijn jullie een hele grote inspiratiebron voor hopelijk niet mij alleen maar voor veel anderen. Wij kunnen heel, heel veel leren van jullie.
    Fijne week weer

• 29 Oktober 2012 - 18:57

Christel:

Inderdaad Marlies; die twee kleine mannekes zijn de beste therapie. GEWELDIG. Eenmaal een boer, altijd een boer. Dat zit hem nu eenmaal in het bloed. En het komt er nu weer uit. Dat is superfijn. Dat betekent ook, dat Peter zich weer als vanouds gaat voelen. Wat wil je nog meer? sssssttttt.........niet zeggen. Er wordt aan gewerkt!

• 30 Oktober 2012 - 09:52

Hanny:

hartstikke goed wat jullie elke week weer bijleren en leren kun je altijd maar er word ook erg veel energie in gestoken
    groetjeshany