Hein oet Wieert - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Hein oet Wieert - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Hein oet Wieert

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 September 2011 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Vorige week zondag was het een beetje druilerig weer en er stonden geen verplichtingen op het programma. Beetje uitrusten en lekker niets doen. Na het avondeten stelde Peter voor om benzine te gaan halen voor de grasmaaier. Nu... in de regen...? Ja waarom niet, morgen geen tijd en dan grasmaaien.... Oke dan, alleen al het feit dat Peter zelf met een voorstel komt om iets te gaan doen maakt me blij.. dus kannen in de auto en naar het tankstation. Benieuwd als we getankt hadden wat Peter dan zou doen... rechtstreeks naar huis of... wat rondrijden, zoals we "vroeger"wel vaker deden. En jawel hoor, hij wilde naar de mais gaan kijken op het Medegebroek. We reden over kleine binendoorweggetjes en via via kwamen we in de Peel uit. We waren hier allebei al meer dan 3 jaar niet meer geweest, en Oh wat voelde dit super.. over de Belgenhoek en daar links rechts een weggetje in en Peter maar vertellen en rondkijken en namen noemen. OH SUPER!! Na anderhalf uur was hij toch wel moe..... en weer naar huis.Ja zoiets simpels, zoiets gewoons waar je zoveel energie uit kunt halen!!!! Geweldig!!!
Maandagmorgen gingen we samen naar de fysio in de Kronenberg. Ron en Pim gaven ons veel uitleg waarom je bepaalde oefeningen doet en wat die op termijn gaan toevoegen. Heel logisch allemaal, maar je moet het wel blijven oefenen en stimuleren.
Na het middagslaapje stelde ik voor om weer eens een stukje te lezen. Ik pakte het boekje van het openluchtmuseum, nou en wat hij toen hardop las.... moeilijke woorden, hele zinnen!! Oh wat heb ik er vaak met tranen van verdriet bij gezeten, omdat het niet lukte en ik steeds moest helpen en nu... het ging perfect!!Ja hij was werkelijk trots op zichzelf!! En je ziet dan ook steeds meer "streken"terug komen!!En toen ging hij ook nog grasmaaien, we hadden toch niet voor niets benzine gehaald!!
Dinsdag moesten we een paar uurtjes op Joep passen en Pierke was ook hier. Het liep niet helemaal volgens schema en waren ze tegelijk aan het huilen dat ze honger hadden, ja gelukkig was Steef er ook om een handje te helpen en Peter voor hand en span diensten en liedjes te zingen!!s Avond weer lekker gelopen met Annemarie, frisse lucht snuiven en het hoofd leeg maken.
Woensdag was de oppasdag en Peter ging zwemmen met John. s Middags lag Pierke in de box en ik moest maar wat anders gaan doen... hij deed oppassen.... Na een poosje riep Peter mij en ik liep naar de kamer..Kijk kijk... Pierke kan bijna op de buik draaien... Zie je zie je... heb ik hem geleerd!! Oh wat was Peter trots!! Hij had zijn kleinzoon al iets geleerd!!
Donderdag naar de afasiegroep in Blerick, met de taxi deze keer, want dan kan ik met de auto boodschappen doen. Tegen 4 uur was Peter terug, moe maar erg voldaan, ja er was iemand nieuw die ook in de Kronenberg kwam, ja ene Lei. en s middags op de computer, ja dat gaat ook iedere keer beter en nu had hij een lijstje bij zich wat hij moest oefenen. En daar stond op een berichtje plaatsen op onze site.. dus gaan we komende week oefenen.Ben benieuwd wat hij gaat schrijven.... en misschien lokt dit wat reactie uit bij al die mensen die iedere week de site lezen en vrijwel nooit een berichtje plaatsen!!!! Want Peter vraagt iedere dag of er iemand op de site gereageert heeft en wie en dan hebben we weer gespreksstof!!!
Vrijdag trouwden Sjon en Roy, en we gingen samen om 1 uur naar het gemeentehuis. Ja dit was zo speciaal en Peter wilde er ook graag bij zijn en zelfs zijn middagslaapje voor verplaatsen!!! Ja een heel bijzondere gebeurtenis!! S Avonds naar de receptie en het viel me weer op dat Peter zoveel mensen bij naam noemde... Ik vroeg dan: Ken je die...? en dan zei Peter Tuurlijk en noemde de goede naam!! Zo dat was een paar maanden geleden nog echt niet. Wat zit er dan toch vooruitgang in, zelfs voor mij meetbaar met het blote oog!!!
Fien en Theo waren er ook en die gingen nog gezellig mee naar ons.
Zaterdagmorgen kwam Erik(met K) binnen om koffie te drinken (Robert had een dagje vrij),en Hannie wipte even binnen, maar Peter ging met John zwemmen en daarna naar de Kronenberg om te tapen. Ik werd gebeld door Ton of het wel verstandig was om nu te tapen omdat er nog steeds irritaties op de huid zaten. Het been is al 3 weken niet meer getapet en de arm 2 weken niet. Ton gaf een zalfje mee en dan zullen we over 2 weken weer beginnen met tapen. Ja hij loopt dus nu al meer dan 3 weken op gewone schoenen, zonder spalk en zonder tape en dat gaat echt super goed!!
s Middags kwam er een rood autootje het erf op gereden, ik liep naar buiten en keek..... Nee maar Hein uit Weert. Zomaar zelf met de auto!!Zomaar de weg gevonden, wel een keer moeten vragen.. maar Super!! Mede dankzij Peter rijdt hij weer auto!!!
Hein kwam binnen en Peter stond gelijk op, ja en toen vloog de tijd voorbij, we hadden zoveel te vertellen...SUPER
Ja en vanmorgen was Pierke nog een uurtje hier en keken we een videobandje van 2 jaar geleden..ik wist eigenlijk helemaal niet meer dat ik toen een dag zoveel gefilmd had.... Peter op de aangepaste schoenen met spalk, voetje voor voetje, bang om te vallen, we waren allebei erg onder de indruk, wat een vooruitgang, ja zegt Peter tijdens het eten, wat was ik langzaam toen...

ELKE HINDERNIS OP HET PAD
IS EEN SPRINGPLANK VOOR HETZELFDE PAD
HET IS NIET DE TIJD DIE ALLE WONDEN HEELT
MAAR WAT JE MET DE TIJD DOET

Veel liefs Marlies

• 18 September 2011 - 16:04

Theo En Sylvia:

Wat fijn dat het zo goed met jullie gaat.
    En fijn dat de tape goed werkt.In november heeft mijn fysiotherapeut ook een cursus tapen en dan doet ze als alles goed is bij mij ook.
    Ik hoop dat het bij mij dan ook zo goed werkt.
    Wat een mooie kleinzonen hebben jullie!
    Groetjes
    Theo en Sylvia

• 18 September 2011 - 18:42

Marie-louise:

Ja hoor, zo te lezen gaat het super bij jullie,
    ga vooral zo door, stapje voor stapje verder, maar het worden al best grote passen
    groetjes
    wim en marie-louise

• 19 September 2011 - 05:28

Hein Oet Wieërt:

Ja, wat nu te zeggen. Wat een eer, Marlies om dit reisverslag deze titel te geven. Ja, ik dank die man in de Belgenhoek en natuurlijk Carla (van de boom(treurwilg?) voor het wijzen waar ik moest zijn. Heel schuchter en voorzichtig het erf opgereden. Ik dacht in eerste instantie dat er niemand was behalve Erik maar ja hoor daar kwam opeens een hele mooie dame in de deuropening. In mijn herinnering was je platinablond Marlies maar nu niet meer. Helemaal vergeten dat Peter een middagdutje doet maar Peter wist dus direct wie ik was. Het is toch al minstens 2 jaar geleden dat wij ons voor het laatst in Blixembosch hebben gezien. Wat een verschil. Deze Peter met de Peter van toen maar dat zal voor mij ook wel gelden. Ja, er is heel veel te vertellen maar dat doen wij nog weleens bv als ik nog eens kom voor de rondleiding. Wat een bedrijf en dan heb ik alleen maar iets gezien vanaf het erf. Trouwens wat een warmte en liefde jullie uitstralen, Peter en Marlies. Geweldig. Ik ga vandaag een stukje worst proeven en dan terugdenken aan de hartelijke ontvangst. Dit is een pareltje in mijn leven en wat ben ik blij dat ik het aandurf om zoiets te doen en durven. Het minder verlegen en schuchter zijn is voor mij het positieve van mijn infarct en dat is hele grote verrijking van mijn leven. Nogmaals dank voor de lieve ontvangst en maak er een fijne week van.
    PS. Nooit geweten dat Peter zo uitkijkt naar reacties op deze reisverslagen en ben dus benieuwd of er nu nog meer reacties gaan komen

• 19 September 2011 - 10:57

Christel:

Nou hier is de ouwe getrouwe weer. Wat een verhalen weer. Jammer dat de benzine zo duur is. Maar wel super, dat alles zo geweldig goed gaat. Ook met Hein! Die Pierke lijkt een beetje op zijn opa. Een echte doorzetter. Leuk hoor al die opa en baby verhalen. Lekker samen genieten. Foto's en films worden in de loop der jaren langer hoe leuker. Dat is écht terugkijken. Pas maar op Marlies; straks heb jij bij de spraakwaterval niks meer te zeggen. :)
    Wij hebben zaterdag voor het eerst een echte gezinsdag gehad. Kicke man! Zo vaak zijn wij niet met z'n allen bij elkaar. Psjoew.....dan voel ik me toch weer een trotse mama. Het was beregezellig en we gaan dit nu elk jaar een keer doen. De familie wordt wel groot met al die aanhang. Maar wel HEERLIJK. Wij hebben genoten.

• 20 September 2011 - 21:02

Thea En Jan:

Even druk gehad met Jan zijn 25 jaar Jubileum en bij Karin is woensdag de kapsalon open gegaan. Maar wij zijn er wel.
    Wij gaan weer door,Super met jullie .
    Groetjes Jan Thea