Gezellig druk - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Gezellig druk - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Gezellig druk

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Mei 2010 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Ja het is gezellig druk hier!!
Zondag hebben we moederdag gevierd met een brunch bij de Turfhoeve. Claudi en Johan waren er niet bij, want die waren een weekje naar het "zonnige" Italie.

Maandag moest peter naar de logopedie en hij is dan moe als hij terugkomt maar na zijn middagslaapje is het toch weer een hele Piet.
s Middags was er nog fysiotherapie in plaats van dinsdagmorgen.
Zondagavond hadden we niet gestoken en maandagavond was de oogst erg groot, en moesten we best wel lang steken, maar erg prettig gestoken het was niet te warm en geen regen.

Dinsdagmorgen naar de revaldatiearts, Is erg belangrijk omdat zij de vervolgtherapieen moet voorschrijven aan de hand van de bevindingen van de logopediste en fysiotherapeut.
De brief van de fysio had ik al gelezen en deze was erg positief, dus...
Maar de revalidatiearts was ook erg lovend. Zij is een arts die erg met ons meedenkt en ook het beste eruit wil halen. Ze vroeg aan ons of we de brieven hadden gelezen. Ja!! Erg positief! Ze maakte niet vaak zulke positieve mensen mee, en zag ook niet vaak dat er na 2 jaar nog zoveel vooruitgang werd geboekt. Ze prees ons om zoveel inzet!! Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Ze deed allerlei testjes met Peter en bekeek zijn schoenen. Ja die waren boven verwachting goed, geen drukplekken, hij kan ze zelf aan. En ook hier was ze verbaast over, dat peter dit dus inderdaad zelf kon, en dan ook nog met veters, ja vraag me niet hoe hij het doet maar hij strikt ze eenhandig en dan zit het ook nog helemaal goed!! Ze stelde voor om nog een paar maanden 2x per week fysio en dan naar 1x per week.
Peter keek haar vreemd aan. Fysio 2x per week, ja ja zeker weten!! Misschien 1x antwoordde Nanneke. Nee zeker weten 2x per week, zei Peter.
En toen zei Nanneke lachend. Oke 1 jaar 2x per week!! Geregeld door Peter zelf Klasse. Blij liepen we het ziekenhuis uit. Nog een afspraak gemaakt bij de schoenmaker dat deze schoenen zijn goedgekeurd en dat de echte schoenen gemaakt kunnen worden.

Woensdagmorgen zwemmen met John, het was redelijk druk geweest maar hadden toch goed kunnen oefenen. Er waren mensen naar hun toe gekomen die peter al meer dan een half jaar niet hadden gezien en hun bewonderd om de enorme vooruitgang.
Ik was druk met vlees en de asperges. Mariet uit Zuthen kwam ook langs. Zij komt al meer dan 10 jaar een paar keer per seizoen asperges halen als ze op doorreis is vanuit Zutphen naar Heerlen en brengt dan altijd een bos bloemen voor mij mee. Kei lief!
s avonds steken en het was me toch koud. Brrr en (bijna)geen asperges...
Donderdag Hemelvaartsdag en voor het eerst sinds 22 jaar een vrije dag voor ons. Niet sorteren en niet steken... das pas echt gek. Peter wilde wel wat rondtoeren en ergens op de koffie en zo belandden we in Ijsselsteyn bij Ria en Wiel, nadat we eerst thuis de kleuren hadden geoefend. Ja het gaat al weer een beetje beterder, maar blijft heel moeilijk voor Peter.
Vrijdag belde ze nog van de arbeidsongeschiktheid verzekering en dan word ik een beetje moedeloos, moeten we weer naar een keuringarts, om te kijken of Peter nog 100% arbeidsongeschikt is, zijn we weer een hele morgen zoet mee en ze kunnen toch de gegevens overal opvragen. Maar ja dat zijn de regeltjes in Nederland!
s Middags kwamen Herman en Truus nog asperges halen,en brachten ook al bloemen mee!! Ook weer kei lief!
Zaterdag gezwommen met Wil en goed gegaan, al was Peter na een half uur wel erg moe, maar toch doorgaan.
Ze nemen altijd 3 kaartjes mee voor de slagboom en entree van het zwembad. Die kaartjes worden dan (meestal) hier weer teruggelegd, maar ook wel eens vergeten. in het begin wist Peter dit niet en later duidde hij dan met 3 vingers, nog weer later zei 3 man en nu zei hij duidelijk: de 3 kaartjes! En hier haal ik dan weer de energie uit om door te gaan!
s Middags kwam neef Wil om in de tuin te werken en om 3 uur belde Claudi dat ze bijna thuis waren en eerst hier koffie kwamen drinken. Ik ging Peter wakker maken en vertelde dat zijn klein meisje er was. Claudi? Ja en Johan ook? Ja. Hij was weer helemaal fit!! In de loods hebben we samen koffie gedronken en Claudi vertelde dat ook jonge poesjes hadden gekregen. we moesten maar gauw komen kijken...
Om 5 uur gingen we steken en de oogst was redelijk, na het steken weer samen friet gegeten in de loods en biertje erbij en weer was het genieten. Ja lieve mensen voor ons is dit echt genieten!!
Vanmiddag nog een heel gesprek tijdens het eten over wat hij nu wel al allemaal kan en bijvoorbeeld een jaar geleden nog niet!! Dat er met zijn spraak een enorme vooruitgang is. Steeds meer dingen die hij duidelijk benoemt, zoals gisteren met de kaartjes van het zwembad. En dat zijn geheugen en verstand helemaal in orde zijn, wat nog steeds veel mensen niet (willen) snappen. Gelukkig dat we dat zelf wel snappen en er nog steeds van ovetuigd zijn ALLES KOMT GOED.

ER IS NIKS MIS MEE
JE EIGEN WEG TE KIEZEN
ZOLANG JE MAAR NIET VERDWAALT
KIJK DAN HOEVER JE AL BENT GEKOMEN,
EN NIET HOEVER JE NOG HEBT TE GAAN

Veel liefs Marlies

• 16 Mei 2010 - 13:52

Lucia:

Wat een heerlijk verhaal!! En het doorgaan gaat toch vanzelf als je de bevestiging ziet!
    En wie wordt er niet blij van een bos bloemen?
    Groetjes

• 17 Mei 2010 - 07:09

Jan-thea.:

Wat fijn om te lezen ,dat er voorruitgang is,jullie zijn ook positieve mensen.
    En van een bos bloemen wordt je altijd blij van,bloemen zijn het zonnetje in huis.
    Groetjes thea

• 17 Mei 2010 - 07:45

Hein Oet Wiëert:

Alweer stromen hier de tranen over mijn wangen. Wat een optimisme en positivisme dat er weer in dit reisverslag zit. Ongelooflijk. Het is gewoon heel inspirerend om te lezen. Toch waren er ook tranen van boosheid over die mensen die niet snappen dat het verstand en geheugen goed zijn. Zeker omdat ik dat ook regelmatig mee maak en dat doen ontzettend veel pijn. Ik weet dat ik nog altijd op mijn eigen kan vertrouwen en doe dat ook. Vertrouwen hebben en houden is zo belangrijk maar dit geldt eigenlijk voor iedereen. Maak er een fijne week van en laat de zon komen.

• 18 Mei 2010 - 15:28

Christel:

Hoi, een beetje later dan normaal. Maar Marlies en Peter zijn uitstekend op de hoogte van het waarom. Zondagavond hebben we weer ouderwets gezellig samen gekletst en gelachen. Dat is toch altijd weer heerlijk. En het gekke is, al zijn we zo uren met elkaar aan de praat, we raken nooit uitverteld. Het is dat Peter op een gegeven moment echt te moe is. Dan moeten ze naar huis. Maar gezellig was het. En nog steeds vooruitgang. Super!! Hou vol en ga door. Mooie schoenen trouwens Peter. :)