Als de rozen bloeien.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu Als de rozen bloeien.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

Als de rozen bloeien....

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Mei 2012 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Eindelijk wordt het een beetje zomer.... heerlijk, lekker warm, lekker buiten zitten.... en genieten!!
Zondagmiddag waren we een hele poos buiten en we genoten, lekker zitten praten en tegen de avond gingen we friet halen in Koningslust, weer een beetje anders gereden en alles bekijken.
Maandagmorgen ging Peter weer alleen naar de Kronenberg naar de fysio. Het had goed gegaan vertelde hij toen hij thuis kwam, het was er niet zo druk geweest. Om 1 uur kwam Johan Joep brengen en na het middagslaapje, gingen we samen naar Panningen, er was een neusvleugeltje van Peters bril weg en nu gingen we naar Leurs om er een nieuwe op te laten zetten. Peter gaf al vaker aan dat hij ook zijn ogen wilde na laten kijken, omdat er iets niet klopte.
We moesten een heel stuk lopen, maar gelukkig was het prachtig weer en ging dat goed. Bij de opticien konden ze ook gelijk de ogen conttroleren en het advies was andere glazen, wellicht ook een nieuwe bril.... maar toen ik hoorde wat alleen al de glazen kostte... en dan ook nog een nieuw montuur... dus werd er besloten om alleen nieuwe glazen aan te schaffen. We brachten Joep naar huis, want het was inmiddels al bijna 6 uur en was Claudi thuis.
Dinsdag was het best wel warm en na het middagslaapje had Peter niet heel veel energie. Wat spelen met Pierke, maar vooral niet teveel. Willemien belde, ja ze wilde nog voordat we gingen lopen de voeten pedicuren... maar daar had Peter geen oren naar... Wij moesten maar eerts een eindje gaan lopen en dan de voeten doen. Zo gezegd, zo gedaan en na het pedicuren lekker buiten koffie gedronken.
Woensdag was mijn vleesdag en met de bbq's voor het weekend een hele drukke dag. Pierke was eerst smorgens bij Annie, zodat ik goed door kon werken. Peter ging zwemmen met John en om 12 uur bracht Annie Pierke, kwam Claudi even en waren Peter en John ook weer terug. Samen gegeten en Peter en Pierke naar bed. Ik was het fornuis nog af aan het doen, he de lamp boven het fornuis was stuk... verdorie hoe moet die er nu weer uit??? Ha daar kwam Robert binnen. Heb jij stroom?? Oh maar dan is mijn lamp niet stuk, zet de stroom er maar weer op.. Maar helaas grote stroomstoring!!! De agregaat moest worden aangesloten, want het was behoorlijk warm en de temperatuur in de stallen kan dan flink oplopen. De tractor met agregaat staat dan vlak bij het keukenraam en maakte erg veel lawaai. Ik ging maar eens naar boven kijken, want Peter en Pierke zouden wel rechtop in bed zitten bij deze herrie. Nee hoor ze sliepen allebei als een kanon!! Gelukkig dat ik alles waarvoor ik stroom nodig had s morgens al had gedaan, want ik had binnen de hele middag geen stroom.
Na 4 uur was de stroomstoring opgelost en konden we alles weer in gang zetten. Steef kwam Pierke halen en toen had ik ook net weer de televisie aan de praat gekregen, want die was ook op een of andere storing gevallen. Tegen 7 uur zag het wel heel donker en we moesten nog naar Baarlo naar de podoloog. Ik ging maar snel douchen, maar toen ik onder de douche stond hoorde ik de regen en ik weet niet wat allemaal. Snel, snel en kijken!! Het leek wel of wereld verging.Regen, hagel, windstoten!! Snel aangekleed en achter in de stal kijken.... Ik maakte de deur open en alles lekte... de hele gang stond blank, de laarzen die er stonden zaten tot aan de rand vol met water... poeh ook dat nog!!! Beetje provisorisch opgeruimd en om 10 voor 8 reden we naar Baarlo. Na 8 km was het helemaal droog, geen regen gevallen, geen hagel niets!! Bij de podoloog werd de voetstand nu met een computermat gemeten. Peter moest op een matje gaan staan en zo kon John precies via een scherm zien waar de drukpunten zaten. De voet was weer een beetje rechter geworden.
Op de terugweg besloten we om een stuk binnendoor te rijden, ja we kwamen op wegen waar ik nog nooit geweest was, maar Peter wel...vroeger..Hij kon mij zoveel vertellen en dat gaat dan zo supergoed, ondanks zijn vermoeidheid. Ja en toen gingen we ook nog een lekker ijsje halen bij de McDonalds, bij de drive.. ja en dat was leuk en lekker. Ja we vonden wel dat we dat verdiend hadden na zo n lange gekke dag!!!
Donderdagmorgen eerst gedoucht, ontbijten en Robert en Erik zaten buiten een kop koffie te drinken, ja daar ging Peter ook even bij zitten en dan deed hij daarna wel zijn handoefeningen en de rest.
Om 11 uur gingen we op pad, dagje uit, uitstapje van de afasiegroep naar het rosarium in Wellerlooi. En ook nu namen we de toeristische route, duurde meer als een uur, maar hadden onderweg veel gezien en met het veer de maas over, nog tanken, maar waren toch net na 12 uur op plaats van bestemming. We zagen een heleboel bekenden en Gomar zwaaide, dat we bij hun aan tafel konden zitten. we gingen erbij zitten en Brigitta stelde zich voor, ja die kende ik nog niet maar Peter wel. Zij is een vrijwilligster bij de afasiegroep en Peter heeft er de taal/communicatie oefeningen bij. Naast mij zaten 2 nieuwe mensen, de man was net zo oud als Peter en had afgelopen augustus een herseninfarct gehad. En oh wat herkende ik veel!! Ja heel erg fijn zitten praten. Na de lunch werden we in 2 groepen verdeeld en wij gingen als eerste een workshop doen. Ik had van te voren gedacht dat we iets met echte rozen zouden gaan doen, maar eerlijk is eerlijk ik heb de hele dag geen enkele echte roos gezien!! We gingen postpapier stempelen met rozen. Wel leuk! Na een kop koffie en stukje rozenvlaai kregen we een rondleiding. Maar dit was geen succes voor Peter want het was ver en erg hobbelig (over gras en grind) lopen, dus halverwege haakte Peter af en ging weer op het terras zitten. Ik vermaakte me prima, door met andere partners te praten , ja een hele waardevolle dag, ondanks het gemis van de echte rozen... Op de terugweg nog boodschappen gedaan en toen waren we tegen 6 uur weer thuis. Eten klaargemaakt en Peter was toch wel moe, ja hij had de hele dag niet geslapen.. dus mocht hij best wel een klein dutje doen, kwam mooi uit want nicht Jose belde.... en terwijl ik nog aan de telefoon was, kwam Huub. En gingen we heerlijk in de tuin zitten koffiedrinken, later een flesje bier erbij en vertelde Huub dat hij de vrijdag de ramen wou komen schilderen..
Vrijdagmorgen ging Peter zwemmen met John, maar dit had niet zo goed gegaan, Peter had erg veel last van zijn been en erg veel pijn als je het aanraakte.. en of nu spierpijn is .. Peter ervaart het eigenlijk als positief, want hij voelt iets wat hij eerder nog niet gevoelt heeft, maar kan het nu niet goed onder woorden brengen, maar wel vooruitgang!!
Astrid kwam vlees halen en die hadden we al 4 jaar niet meer gezien, we hadden veel te vertellen en het voelde heel positief!
Later op de avond gingen we weer buiten op het terras bij het zwembad zitten , het rook zo lekker en het was allemaal zo mooi. Ja in de maand mei of juni zaten we nooit bij het zwembad want dan was het altijd asperges steken en als we daar mee klaar waren, waren we zoveel buiten geweest dat we blij waren dat we binnen konden gaan zitten. En ondanks dat Peter zei dat hij zo moe was... hij vertelde, hij praatte hij maakte zinnen en ik zat te genieten, het lijkt dan allemaal zo gewooon, maar wat hebben we hier veel voor moeten doen, maar wat hebben we dan ook veel bereikt, het is niet voor niets geweest!!
Zaterdagmorgen moest ik nogal wat bbq's klaarmaken en ook salades, dus was ik al vroeg uit de veren!! Ja smorgensvroeg was het ook nog lekker koel en kon ik flink opschieten. Dus toen Peter opstond om te ontbijten was ik al een heel eind. Huub was er om te schilderen en Hannie kwam nog een kop koffiedrinken, Ik stelde voor om even te pauzeren en buiten koffie te drinken, oh ja zegt Peter en hij zette alle kopjes buiten en dat lukte prima, ja zo had hij het gevoel dat hij ook nuttig meegeholpen had, en dat had hij!! Oh dan ben ik zo blij en dankbaar als ik hem zo zie "sjouwen" en smiddags nadat alle bbq's waren uitgeleverd zaten we samen bij het zwembad te genieten van alles, en dan zeggen we tegen elkaar, ondanks alles.. WAT HEBBEN WE HET GOED SAMEN!!

ELK MOMENT VAN HET LEVEN
DRAAGT HET ZAAD VAN GELUK IN ZICH

Veel liefs Marlies

• 27 Mei 2012 - 18:13

Loes,:

hallo marlies en peter, wat een prachtig verhaal ,waar ik wekelijks niet alleen van geniet,maar ook alles prima bij kan houden hoe het met jullie en de kids gaat.
    Iedere week vooruitgang bij peter,
    dat is zo fijn,heel veel lieve groetjes van jullie diedense vrienden marloes en marius[beetje venloos nog wel hoor]

• 27 Mei 2012 - 18:46

Theo En Sylvia:

Hoi Peter en Marlies,
    zo te lezen gaat het erg goed bij jullie,
    fijn om te lezen.
    En Marlies, het is ook fijn dat je nu een beetje rust hebt doordat je een aserges hoeft te doen.Kan je meer genieten aan andere dingen.
    Tot schrijvens........
    Groetjes

Theo en Sylvia

• 27 Mei 2012 - 19:00

Toos,:

Ja marlies enpeter, ondanks alles hebben jullie het goed, en weten dat goed te waarderen.De komende dagen nog effe lekker genieten van het weer.
    Groetjes, en voor morgen, lekker zwemmen, bakkie doen, ijsjepikken, vrienden ontvangen, gewoon doen waar jullie zin in hebben.
    Geniet er maar lekker van.

• 28 Mei 2012 - 06:39

Hein Oet Wieërt:

je krijgt het gewoon nog warmer bij het lezen van dit ptachtige verslag. En wat een gebeurtenissen; stroomstoring en een flinke onweersbui maar zo te lezen vallen de gevolgen wel mee. Jullie genieten al weer volop op alle wonderen der natuur. Heerlijk. Ook ik doe graag met lotgenoten praten omdat je van elkaar zoveel kan leren en er wederzijdse herkenning is. Je krijgt het gevoel dat je dus niet alleen staat.
    Ik heb trouwens een enorme bewondering voor de partners van NAH`ers. Dat mag weleens gezegd worden. En ja ik neem er mijn pet voor af dus bij deze Marlies ( en voor evt andere partners die dit lezen).
    Maak er een fijne week van

• 28 Mei 2012 - 09:12

Brigitta V.d. Velden:

Hallo Peter en Marlies,
    Het was een leuke dag afgelopen donderdag. De hele dag geen roos gezien, haha,dat klopt. Wel veel struiken. Wat dat betreft waren we er te vroeg. Ik vond het in ieder geval leuk om ook familieleden te ontmoeten. Dat is waardevol. En ja Hein, helemaal waar, petje af voor de partners en familieleden. Maar ook voor de NAH' er zelf!
    Fijne week gewenst.
    Brigitta

• 29 Mei 2012 - 10:46

Christel:

Wat weer een weekverslag. Een voodeel van de lekkage is, dat je gelijk moest dweilen en dat dan dat klusje voor een poosje weer klaar is. Toch??? Blijft evenwel niet zo leuk. Maar ja, ook dat kun je positief bekijken. En verder? Ja, verder gaan jullie vooral weer door en genieten van ekaar en elkaars vaardigheden. Vooral houden zo. Samen oud worden. Er zijn er velen, die dat niet meer kunnen. Dus volop genieten van het weer, van Pierke, van Joep en van alles en iedereen, die je een warm hart toedraagt.