VOL VERWACHTING.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu VOL VERWACHTING.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

VOL VERWACHTING....

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Peter

29 Oktober 2017 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Ja ik had gehoopt dat ik nu een andere titel had mogen gebruiken, maar het is nog steeds vol verwachting. Wij wachten vol spanning af wat er komen gaat….
Maandagmorgen stonden we weer op tijd op, en was er al vroeg de mestscheider op het erf. Een erg grote machine stond op het erf en daar gaat dan de vloeibare mest door en kont er aan de ene kant de dunne mest uit en aan de andere kant een dikke fractie. We zijn verplicht om de helft van onze mest af te zetten voor de verwerking waar ze dan weer gas en zo uithalen. In de dikke fractie zit veel meer in en dan ben je weer goedkoper uit wat betreft het vervoer. Maar is wel interessant om te zien hoe dit gebeurt. In de loop van de morgen ging Peter ook eens kijken hoe het allemaal in zijn werk ging en hij was zeer tevreden hoe het allemaal ging. Na het middagslaapje gingen we eerst even naar de boerenbond boekweitmeel halen voor de balkenbrij en daarna reden we door naar Baarlo voor de fysio. Ik had eerst een afspraak bij Richard en ik vertelde hem hoe ongelooflijk goed het was gegaan de afgelopen week. De beste week van 2017!! Richard maakte mijn nek en schouders goed los en toen was het Peters beurt. Wat oefeningen op de steps en toen lopen en WAUW wat ging dat super goed. Hele mooie passen en ook steeds groter. Peter zegt wel steeds dat zijn lopen niet goed gaat en dat hij dat heel erg jammer vindt, maar als we ons bedenken van hoever we weer zijn moeten komen gaat het nu super goed. Want in maart/april kon hij nog geen 10 passen maken en moest ik hem bij alles helpen !!!
Dinsdagmorgen ging Peter op de hometrainer en ik deed allerlei klusjes en maakte het eten klaar. Lekkere tomatensoep en boerenkool met boomstammetjes. Net voor 12.00 uur gingen we de kinderen uit school halen, de tafel was al gedekt en alles stond klaar, maar ze moesten even uitrennen, ik liet ze maar eventjes en toen Peter binnen kwam zaten ze allemaal keurig aan tafel. We hebben nu afgesproken dat ze ieder om de beurt mogen vertellen wat ze op schol af thuis hebben gedaan en dat ze naar elkaar moeten luisteren. Pierke en Sien moesten vertellen dat ze in Legoworld waren geweest en Mees vertelde dat hij in de poppenhoek had gespeeld en Joep had een verhaal over tractors. Ja zegt Joep maar opa en oma moeten ook vertellen. Haha en dat is weer hele goede therapie voor Peter, ja prachtig is dat, en wat de kinderen dan aan Peter vragen, Peter vertelde nu over het mest scheiden en hoe dat in zijn werk ging, natuurlijk hadden Joep en Mees hier de meeste belangstelling voor. Ik vertelde dat ik tomatensoep had gemaakt en dat vonden Pierke en Sien weer interessant. Het uur was zo om en ik bracht ze weer naar school. Snel alles opgeruimd, de was gedaan en toen was het al weer bijna tijd om ze uit school te halen. Joep wilde ook weer graag bij ons spelen, en Mees ging met Claudi naar huis. Het weer was wat minder en nu wilden ze een spelletje doen. Stapelwoord, Joep krijgt ook steeds meer plezier in het woordjes maken en ik deed samen met Sien, en Peter hielp Joep een beetje. Oh wat is dat toch heerlijk om te zien en ook hier weer hoeveel Peter vooruit gaat!!! Later maakten we nog de knikkerbaan, Pierke en Joep hadden een hele hoge gemaakt, maar helaas hij wat niet helemaal stabiel en alle knikkers rolden door de kamer, waar ze natuurlijk allemaal om moesten lachen!!
Woensdagmorgen was ik weer op tijd op om de ketel aan te zetten om de balkenbrij te maken. Ik had alles al op tijd aan de kook en zodoende kon ik ook op tijd beginnen met het vlees door te draaien. Wim kwam om Peter te behandelen en dan ging supergoed. Wat Wim precies doet kan ik niet uitleggen, maar wel dat het veel effect heeft dat masseren met massageolie. De hele arm/hand is dan los en dan kan Peter knijpen en bewegen, Ik probeer dat effect ook te halen, maar mij lukt het meestal niet. Wim heeft denk ik meer geduld, hij is er wel bijna een uur mee bezig. SUPER!!
Ik had met Robert afgesproken dat we gelijk na het eten de balkenbrij af zouden maken, dus had ik om 12.00 uur de ketel weer aangezet zodat hij heet kon worden. Ja zei Peter na het eten , zal ik beginnen met roeren… en dan kijk ik met bewondering en tranen in mijn ogen hoe hij dat doet. Met twee handen de dikke stok vasthouden en roeren in de grote ketel. WAUW Peter, wie had dat gedacht. Robert kwam binnen en Peter zei dat hij nog even door kon gaan, oh dan ging Robert nog even naar de mest scheider kijken en dan konden wij alvast het bloed erbij doen en ook het boekweitmeel. Maar op een gegeven moment wordt het dan te zwaar in de ketel maar toen kwam Robert om het over te nemen en hoefde hij nog maar een minuut of tien te roeren in de steeds dikker en zwaarder wordende massa. En zo hadden we om half 2 weer 20 kilo balkenbrij klaar!! Peter ging naar boven voor zijn middagslaapje en ik ruimde alles op, zo alles gedaan wat er gedaan moest worden deze week en nu kon wat ons betreft de baby bij Lonneke en Jaap geboren worden…
Maar baby zit nog lekker rustig in de buik bij mama en dus ging ik s avonds lopen met Willemien en Annemarie. Lekker gelopen en goed gediscuteerd!!
Donderdagmorgen ging Peter toch maar naar het afasiecentrum en ik boodschappen doen, nog wat kaartjes gekocht en hier en daar wat frutsels, thuis de balkenbrij allemaal verpakt een keer met de stofzuiger door het huis en toen was Peter al weer thuis, ja hij was moe, maar weet je … Brigitta vroeg gelijk of het babytje er al was…en Peter had zo leuke pretoogjes… nee nee babytje zit nog in de buik bij nummer 2 !!!! Ja en ook Marianne had gevraagd… Maar is zo schattig en lief hoe Peter over dit babytje praat en hoe vaak hij op een dag aan mij vraagt, nog alles rustig in Haarlem, want ja voor hem blijft het Haarlem, hij kan bijna niet wachten om er naar toe te gaan.
Peter ging naar boven om te rusten en om 15.15 uur haalde ik Joep en Mees uit school. Mees keek mij heel beteuterd aan, ja oma ik had met Cas afgesproken om te spelen… nou praat ik wel vaker even met de moeder van Cas en ik vond het geen probleem dat Cas ook bij ons kwam spelen , dus nam ik 3 tractor jongetjes mee naar huis. Ja zei Mees Oma heeft ook veel tractors maar niet zoveel als bij ons. Peter vond het wel grappig dat Cas er bij was, het eerste uur werd er alleen maar over tractors gepraat, en welke tractors ze bij Cas thuis hadden en hoeveel koeien dat ze hadden. En later speelden ze met het keukentje, schortjes voor en gingen de mannekes eten koken voor opa en oma. En weer werd Peter getraind… want hij moest duidelijk zeggen wat hij wilde eten en uh egaal…. Nee dat hadden ze niet in hun keukentje, hij moest brood of pizza of friet of worstje zeggen. Was heel aandoenlijk om dit schouwspel te bekijken!!! Ik vertelde dat we woensdag balkenbrij hadden gemaakt, ja dat is lekker zei Mees, dat vind ik heel lekker, laat eens kijken oma en ik liet ze in de grote koelkast kijken. Oh zei Cas dat vind ik ook lekker. En ik wilde hem een klein pakje geven om mee naar huis te nemen. Ja zei Cas, maar mijn pappa en mamma, en Rik en Gijs vinden dat ook heeeel erg lekker. Ik vroeg of een groter pakje wilde, Ja hij wilde wel het allergrootste!! En kei trots liet hij even later zijn mamma het pakje balkenbrij zien. Joep en Mees werden opgehaald en even later was alles opgeruimd en konden wij eten en verder lekker niets doen!!
Vrijdagmorgen werd er extra gedoucht, tja want als we naar Hoofddorp moesten…. En in het hotel waar we dan overnachten is geen aangepaste douche. Peter douchet niet zo graag, maar toen ik vertelde waarom dat we dat deden…. Oh ja want als het babytje komt…. Kunnen we meteen vertrekken. S Middags kwam Annemarie nog even langs en boekten we het hotel voor 19 november als de rechtszaak is. Dan zijn we de dag ervoor ook in Hoofddorp en hoeven we s morgens maar een minuut of 10 met de trein naar de Zuid as en komen Peter en Wil later met de auto naar de rechtbank. Nadat we dat gedaan hadden gingen Peter en ik even naar de Houwenberg, we hadden Niene al de hele week niet gezien… Effe lekker geknuffeld met Niene , maar die kruipt al rap het hele huis door. Mees wilde een puzzel samen met ons maken en Joep had van de duplo een bomenversnipperaar gemaakt, die hadden ze dinsdagmiddag aan school zien staan. Zo mooi hoe hij opa uitleg gaf hoe de bomen erin moesten en hoe ze en waar ze er dan weer uitkwamen. Na een klein uurtje gingen we weer naar huis en keken we s avonds 2 voor 12 en 1 tegen 100. Prachtig hoe enthousiast Peter nu hier aan mee doet.
Zaterdagmorgen stond er zwemmen met Wil en John op het programma en aangezien verder nog alles rustig was kon dit gewoon doorgaan. Peter was wel moe toen hij thuiskwam maar als verrassing had ik deze keer erwtensoep uit de diepvries getoverd!! Het zwemmen had ook al weer heel goed gegaan, de arm hand was heel soepel geweest. Peter sliep best wel lang en om 18.00 uur besloten we om niet de hele avond thuis te blijven. Ik stelde voor om naar Wim en Els te gaan, ja dat vond Peter wel een goed idee. Dus reden we net voor 8 uur naar Helden dorp, een heel fijne gezellige avond was het, en we verbaasden ons erover dat het al weer meer dan een half jaar geleden was dat we elkaar gesproken hadden, maar ja … allemaal druk met de kinderen en kleinkinderen en dan vliegt de tijd…. Tja en nu is het weer wachten….. maar steeds zegt Peter, nummer 1 is deze week woensdag Maastricht en nummer 2 is babytje, de rest kan allemaal afgezegd worden, het vlees, de fysio, de kapper….. en zoals hij nu zegt, rijdt hij er s nachts nog naar toe….. dit is ons eerste kleinkind wat na de uitgerekende datum geboren gaat worden , ben benieuwd wanneer !!!!

GEDULD
DOORZETTINGVERMOGEN EN TRANSPIRATIE
ZIJN EEN ONOVERTREFBARE COMBINATIE TOT SUCCES

Veel liefs Marlies

• 29 Oktober 2017 - 20:56

Loes:

Hallo Marlies Spannend ..."Frederique was drie weken te laat en ik zelf,ha ha 3 maanden.Ons Mam durfde niet meer naar buiten,iedereen bemoeide zich ermee,is het er nog niet ,nou nou,Achteraf waarschijnlijk tussendoor een miskraam,maar alla ik was 9 Pond.Een kleuter word dan geboren , maar ons pap vond mij de allermooiste baby die hij ooit gezien had,en dat voor mijn vader die eigenlijk nooit iets zei ,geweldig toch.Ik wacht mee,ben super benieuwd en wens jullie veel geduld Kuzzzz Loes.

• 30 Oktober 2017 - 12:29

Hein Oet Wieërt:

Wat weer een heerlijke verslag en wat betreft het babytje dit: Het is een kwestie van geduld voordat het wiegje met een kleinkind wordt gevuld. ik wacht net als jullie met spanning af Maak er weer een heel fijne week van

• 30 Oktober 2017 - 21:51

Christel:

Ja, dat wordt nóg eens douchen voor Peter. Stinkend kan hij ook niet naar Hoofddorp. Hahaha. Iedereen wacht in spanning mee. Wordt het nog oktober of toch november? Ik weet zeker, dat we het snel zullen weten.