PUNTJE VAN MIJN NEUS - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu PUNTJE VAN MIJN NEUS - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

PUNTJE VAN MIJN NEUS

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

31 Juli 2016 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen

Zondagmiddag was het nog prachtig weer en kwamen Claudi, Johan, Joep en Mees nog zwemmen, ja lekker genieten tot 6 uur en toen moesten rap, snap een hapje eten en gingen we naar Ria en Wiel in Ysselsteyn, kijken naar het nieuwe huis. Ja alles heel mooi verbouwd en we zaten heerlijk buiten onder het afdak gezellig te kletsen. Ja is altijd gezellig bij Ria en Wiel, welk huis dat ze ook wonen!! En toen was het zomaar weer laat, en ondanks de vermoeidheid reed Peter terug en heeft hij nergens last van.
Maandagmorgen kwam Steef met Pierke en Sien op de koffie, de eerste vakantiedag vieren, lekker hapje fruit erbij , en toen was de morgen alweer om. S Middags werkten we wat buiten en Peter maaide het gras, dat was nu tenminste niet zo hard gegroeid en kon hij eens wat meters maken en s avonds kwamen de mensen uit Overloon de bbq spullen terugbrengen. We kenden deze mensen eigenlijk niet, via via waren ze aan ons adres gekomen, en ondanks dat hadden ze veel te vertellen, Henk kende nogal wat mensen uit de buurt. Hij was vrachtwagenchauffeur en op een gegeven moment vroeg ik voor welke firma hij werkte. Franssen en Gerrits, oh das grappig daar was bij toeval vorige week een vertegenwoordiger van hier, ja en toen was er geen einde aan het gesprek, heel boeiend voor Peter en wat was zijn spraak enorm goed!! SUPER!!
Dinsdagmorgen werd Joep gebracht door Claudi en hij mocht mee naar de fysio in Venray. Ja dat vond Joep wel interessant en vooral onderweg allemaal die tractors. Bij de fysio was Maljer er deze keer ook bij, hij vervangt Richard in de vakantie, een erg leuke jongen uit Afghanistan , hij sprak heel goed Nederlands en volgde ons al een poosje als Richard met Peter bezig was. Hij was dan ook erg onder de indruk van ons verhaal en vond dat Peter vooral de laatste maanden zoveel vooruit was gegaan. Joep zat rustig bij mij op schoot alles te volgen en vond dat vooral opa’s handje het beter moest gaan doen. Maljer vroeg waarom… Nou als opa’s handje het weer doet dan kan hij met mij op de Hanomag. Daar snapte Maljer niets van… Hanomag. Ja dat is opa’s tractor die in de loods staat en als opa’s handje het weer doet kan hij erop en dan kan hij met mij gaan rijden. Nou dan moet opa nog heel goed oefenen en dan…. Na de fysio reden we weer naar huis, aten samen met Joep en toen moesten we het vlees gaan halen in Deurne. HO Opa doe eens stoppen… Daar zijn ze aan het hooi draaien, Kijk opa een echte hooidraaier. Peter reed langzaam langs het stuk en Joep keek zijn ogen uit. Even later was er een preirooier, dat was interessant want dat had Joep nog niet gezien en Peter legde uit hoe dat ging. Maar daar waren we al bij de volgende attractie… een aardappelrooier, en weer moest Peter alles uitleggen. Prachtige logopedie onderweg!! En hoe goed alles!!! In Deurne moesten we even wachten en ook moesten we in de vernieuwde winkel kijken, na een jaar hebben ze al uitgebreid de streekwinkel was te klein, en hier verkopen ze dus ook vlees van onze varkens, heel mooi om te zien hoe goed dat dit loopt. Op de terugweg zagen we nog een ambulance met zwaailichten en verschillende regenhaspels, nou Joep en Peter hadden erg veel te zien en te vertellen en ik hoefde niets te zeggen. Toen we terug waren zette ik alle vlees in de koeling en ging Peter even rusten, Joep en ik begonnen met vlees te vacumeren, en om 4 uur kwam Claudi Joep alweer ophalen en kon ik snel doorwerken, want Anneke was op vakantie en moest ik het alleen doen, maar was al met al toch mooi op tijd klaar en konden we s avonds nog een poosje buiten zitten ij het zwembad.
Woensdagmorgen kwam Robert binnen net na het ontbijt, nee hij had nog geen varkens weggebracht, hij kon pas om 10.00 uur terecht bij het slachthuis en vroeg aan Peter of hij mee ging naar Someren. Oei ik wist eigenlijk niet hoe laat er gezwommen zou worden, dus snel effe Wil gebeld, nee hij wou s avonds gaan zwemmen. Oh maar dan ging Peter mee met Robert naar Someren. Hij glunderde van oor tot oor, ja dat is leuk!! En toen hij terugkwam had hij veel te vertellen, ja nu wist hij ook waar de varkens naar toe gingen, het was er vooral heel netjes geweest, ja dat had de meeste indruk gemaakt. Fijn dat dit zo kan, dat Robert hem daar mee naar toe neemt en dan ook de tijd neemt om alles te bekijken. SUPER!!
Om half 7 ging ik lopen met Willemien en Annemarie en Peter zwemmen met Wil, af en toe viel er een spettertje regen, maar dat mocht geen naam hebben, we praten veel over het werk van Willemien en hoe genant het is in de zorg en na afloop dronken we samen koffie op de Schatberg. Peter was helemaal ko, maar het had weer supergoed gegaan, nou en dan mag je ook moe zijn.
Donderdagmorgen werd Joep al heel vroeg gebracht, extra oppasdagje ivm de vakantie en om 9 uur werden Pierke en Sien gebracht. Het regende een beetje dus werd er binnen gespeeld. De lego werd in de kamer gezet, maar ook werden er spelletjes gedaan. Peter speelde de Nijntje lotto met Sien , en ook hier zie ik weer de vooruitgang. Vanaf het begin speelden we het zo dat je een kaartje pakte en dan beschrijven wat erop staat, een jaar geleden ging dat Peter niet zo best af en nu… oh super gewoon hoeveel woorden hij nu kent en wat een plezier ze dan samen hebben!! Om 11 uur was Steef alweer terug en deed even wat aan de boekhouding en ze bleven allemaal lunchen. Peters zusje kwam nog en kwam er ook gezellig bijzitten. Na de lunch was Peter helemaal ko en ging naar boven voor zijn middagslaapje, Steef ging naar huis met de kinderen en zo bleven Joep en ik over, er werd gebeld om de heg te komen snoeien en dat vond Joep wel heel interessant om naar te kijken en zo kon ik even opruimen. En om 3 uur werd Joep weer opgehaald en was de heg al bijna gesnoeid en had ik de knollen helemaal gaar. Na het koffiedrinken ging ik even op de bank liggen… en ja hoor na 2 minuten… zzzzzz… ik viel in slaap. He dat was een verkwikkend slaapje, want ik moest nog koken en na het eten deed ik de boodschappen, zo dat ging supersnel in de avonduren en zo was ik toch weer helemaal bij.
Vrijdagmorgen deden we zoals iedere morgen de oefeningen op bed, WAUW wat ging dat goed!!Peter lag op de zij en haalde zijn onderarm naar het gezicht toe. Zo dat ging mooi. Ik was helemaal verbaasd want dat was bij mij nog niet zo ver gelukt!! Ja oefening baart kunst!! Ja daar krijg je weer nieuwe energie van, en de hele morgen deed ik zingend mijn werk. Tijdens het eten hadden we het er samen over en ik vroeg aan Peter of hij het nu ook aan tafel kon, zijn rechterduim naar het puntje van de neus… en ja hoor het lukte. Voor het eerst sinds 8 jaar kon hij met zijn rechterduim de neus aanraken.!! Helemaal te gek!! Weer een nieuwe mijlpaal en Peter glunderde, ja geduld moet je hebben en heel veel oefenen en dit is weer heel goed voor het zelfvertrouwen. S Middags werkten we nog wat buiten in de tuin en s avonds deden we lekker helemaal niets meer!!
Zaterdagmorgen kwam John om met peter te zwemmen en ik moest een kleine bbq maken, die was er zo tussendoor geslopen, maar och ik schoot lekker op, en bijna was alles klaar toen Johan met Joep en Mees kwam, hij kwam een lampje uit de speelkamer halen en dan eens kijken of er nieuwe te krijgen waren, want de transformator was kapot en die was nergens meer te koop, maar gelukkig wist Johan wel een andere oplossing. Joep wilde hier blijven en Mees ging met Johan naar Panningen. Peter en John kwamen terg van het zwemmen en daar had ik lekkere aspergesoep voor. Het zwemmen had heel goed gegaan en Peter gaf aan dat hij nu een ander gevoel in de arm had, ja hij noemde het positief. Nou ook weer mooi. Johan kwam terug, maar helaas dat wat hij zocht had hij niet gevonden, was niet te koop bij de Gamma. Nou dan nog maar geen licht in de speelkamer. S Middags kwam Robert even met Pierke en Sien op de scooter, ja dat vond Peter wel heel leuk en snel ging hij buiten kijken, was ook een heel mooi gezicht. We brachten samen de bbq weg in de Grashoek en toen we terug waren kwam Johan weer met Joep en Mees, nu had hij wel de goeie lampjes gescoord en ja hoor Johan maakte het ook nog wel even, terwijl Joep en Mees speelden met de poppen!! En Mees wilde kriebelen bij opa, met een klein massageapparaatje over de arm kriebelen. Peter vindt dit niet het fijnste gevoel en trekt dan rare gezichten .. en Mees schatert dan van het lachen. Ja dat is leuk, opa een beetje plagen!! En na een half uurtje was er weer licht in de speelkamer, en hopelijk dat het nu niet weer snel kapotgaat, maar Johan heeft het heel degelijk gemaakt!! En s avonds deden we ook weer niets, op tijd naar bed en vanmorgen weer op tijd de slaap uit, lekker ontbeten en nog even buiten gezeten en tijdens de lunch weer veel zitten vertellen en dan ben ik zo dankbaar, dat we samen zo kunnen praten en dat er weer vooruitgang was deze week, ja echt meetbare en zichtbare vooruitgang!! KLASSE!!!

ZELFVERTROUWEN EN EEN GEPAST GEVOEL VAN EIGENWAARDE
ZIJN ONONTBEERLIJK VOOR DE GROEI VAN DE MENS
VOOR ZIJN VRIJHEID EN ZIJN GELUK

Veel liefs Marlies

• 31 Juli 2016 - 16:20

Hein Oet Wieërt:

Wow Peter en Marlies. Had ik net een brok doorgeslikt daar kwam al de volgende. Wat een emotioneel verslag. Het ene na het andere hoogtepunt volgt elkaar in een razend tempo op. Ik kan mij voorstellen dat een middagslaapje nodig is en soms ook voor jou, Marlies. Het vele, vele, heel vele oefeningen blijft wel zijn vruchten afwerpen. Ik wens jullie weer een fijne week

• 01 Augustus 2016 - 11:25

Loes:

Zo wat een mooie week was dat en wat een vooruitgang helemaal geweldig.En het lijkt me inderdaad heel erg vermoeiend soms,maar het gaat steeds vooruit met Peter, echt super.En dan die Joep,ik zie het helemaal voor me.
    Wat zal dat menneke later worden,ha ha.trouwens alle vier zijn het zo`n schatjes,hopelijk word het nu wat beter weer ivm de vakantie,lekker zwemmen bij Opa en Oma.
    Hopelijk word dit weer zo`n gezellige en nuttige en leerzame week bij jullie.Veel groetjes uit Dieden .

• 01 Augustus 2016 - 14:07

Christel:

Nu de vakantie is aangebroken, zijn er een paar kleine aanpassingen nodig. En ja, dat oma dan af en toe de knollen gaar heeft, is niet zo heel verwonderlijk. Dan doe jij maar lekker een middagdutje hoor. Mag best. En dat geeft misschien óók een klein beetje vakantiegevoel. Kan Peter nog juichen met beide handjes in de lucht?