KERSTSFEER - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu KERSTSFEER - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

KERSTSFEER

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

14 December 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Ja bijna is het hele huis in kerstsfeer gebracht, alleen moeten er buiten nog wat lampjes opgehangen worden, maar dat kan ik niet alleen en hebben we hulp voor ingeschakeld en voor wat de sfeer in huis betreft zal ik vandaag een paar fotos bij dit bericht plaatsen.
Maandagmoprgen op tijd op, douchen alle oefeningen doen en naar de fysio in Baarlo. De onzekerheid wat betreft de therapieen neemt ook hier toe. Hebben we in 2015 nog wel recht op fysio en het afasiecentrum??? We hebben er met Richard over gepraat en denken dat de fysio nog wel zal blijven doorgaan, je snapt van heel de gezondheidstoestanden toch niet heel veel. Peter heeft deze fysio zo hard nodig om vooruit te komen, als dit zou wegvallen zou hij beslist achteruit gaan, of zouden we zelf nog meer moeten doen en het kost al zoveel energie om te bereiken wat we nu hebben bereikt, zou toch heel erg zonde zijn. Maar goed, we hebben het nu nog en zullen alle kansen grijpen. De oefeningen gingen heel goed en deze keer werd er geoefend aan het wandrek. Je ziet gewoon de vooruitgang!! Steedes sneller is het begrip bij Peter hoe hij een oefening moet doen. Nu moest hij met het linkerbeen op het wandrek gaan staan , wat wil zeggen dat hij het gewicht op rechts moest verplaatsen en dan uit stand het linkerbeen omhoog en voorwaarts op het wandrek zonder vasthouden met de linkerhand. De eerste paar was het moeilijk en kostte veel kracht maar na 3 x ging het linkerbeen soepeltjes naar het wandrek. Doel is dat de coordinatie steeds beter wordt, waardoor ook weer andere bewegingen mogelijk worden. Het lopen ging ook heel goed, steeds sneller en beter worden de passen. De arm werd nog getapet en toen naar huis. In de auto hadden we het erover waar we de kerstboom gingen halen en besloten we dat toch maar smiddags op de Grashoek te doen. We wilden bij ons het weggetje indraaien zagen we dat buurman Jos kerstbomen verkocht, stoppen ... boom uitzoeken en na het eten ophalen. Dus toog ik na het eten met de kruiwagen voor naar de weg, kerstboom erin en terug. Handig en goedkoop, geen auto vies en geen extra tijd verlet!!En voor 6 euro een mooie boom!! s Morgens had ik botjes en vleesresten opgezet om zult te maken en om 4 uur was alles gaar, vlees doordraaien en was er weer 15 kilo zult kaar, in kleine bakjes doen en Peter kwam helpen om de bakjes aan te pakken en de dekseltje erop te doen. Heel ontroerend hoe hij dan toch wil helpen en het is zo fijn om dit samen te doen.
Dinsdagmorgen ging Peter alleen naar de kapper en kwam Steef met Pierke en Sien. Oh wat had oma alles mooi gemaakt!! En vroeg Pierke waar mag ik overal aankomen!! Alles waar geen lichtjes aanzitten en zo werd er de hele verdere morgen met het winterwonderland gespeeld. Poppetjes, bruggetjes, koetsjes werden verzet, maar ook alle geluiden aangezet, de trein reed rond, en Sientje stond op een stoeltje naar het speelhuisje met muziek te kijken. Hier gaan de deurtjes open, gaan er lampjes aan en begint jingle bells te spelen. Fascinerend voor zon klein meisje. Peter kwam terug van de kapper en moest vertellen wie er nog meer waren. Ook indrukwekkend hoe hij een persoon omschrijft, ja ik ben een kei in Hints, want hij geeft zon goede aanwijzingen dat we het al snel weten wie het was. Pierke wilde graag nog een spelletjes spelen met opa en aangezien we nog niet met de nieuwe rummikub junior hadden gespeeld , gingen we dit samen proberen!! En ook hier zie ik de vooruitgang bij Peter. Ik moest even uitleggen hoe het werkte en vervolgens kon hij het met Pierke alleen. Peter was vroeger absoluut geen spelletjes mens, maar nu met de kleinkinderen vindt hij het prachtig en het begint allemaal op zijn niveau, en zo denk ik dat hij langzaam meegroeit en over een poosje alle spellen kan spelen. Heel bijzonder die kleine leermannetjes!! s Avonds kwamen ze nog mijn vlees brengen en daar was ik de hele avond zoet mee, och gewoon een late dienst!!
Woensdagmorgen was ik nog druk met vlees en Peter ging uit zichzelf op de hometrainer, maar ook kwam hij steeds kijken wie er vlees kwam halen, heel alert. Natuurlijk wordt er dan ook een praatje gemaakt met de klanten en een mevrouw wist eigenlijk helemaal niet dat Peter beperkt was en wat er was gebeurt, tja ... en dan komt er een heel verhaal, en dat was deze keer best wel emotineel. Deze mevrouw prees ons om wat we al bereikt hadden, ze had ook wel eens anders gezien....
s Avonds ging Wil zwemmen met Peter en ik lopen met Willemien en Annemarie en na afloop dronken we samen koffie op de Schatberg. Nog even gepraat met de badmeester over de watertemperatur en het schijnt een wettelijke regel te zijn hoe warm het water mag zijn in verhouding tot de omgevingstemperatuur en daar zijn ze nu een middenweg in het zoeken, dus dat is nog even afwachten hoe warm het water is.De oefeningen hadden in ieder geval goed gegaan en volgens Wil gaat het bij Peter allemaal wat sneller waardoor het graadje minder eningszins wordt gecompenseerd en hij niet teveel afkoelt. Na het zwemmen moesten Peter en ik nog even babysitten bij Claudi en waren we benieuwd of we wat wonnen op onze staatsloten. Want met Sinterklaas hadden ze alledrie een staatslot gekregen. Al gauw appte Lonneke, ja een kleine prijs!! Johan kwam thuis en keek gelijk, ja een heel klein prijsje . Nou wij naar huis... en ja hoor ook een kleine prijs!! Nou leuk!! Nu Steef nog...... Helaas nul. Maar we hadden de inzet van de loten toch ruimschoots terug!!
Donderdagmorgen ging Peter met de taxi naar het afasiecentrum en ik snel de boodschappen doen en om 12 uur samen lunchen met Robert en ..... de kerstboom zetten. In de stromende regen zette Robert buiten de boom in de pot, kistjes, tafeltje plank naar binnen en als laatste de boom. Oh wat was hij mooi van vorm!! Lichtjes erin, ballen erin, kerstmuziek aan, ja die heb ik er echt bij nodig, flink doorgewerkt, mos erbij en dan de beelden, die al 63 jaar oud zijn, menig koning en herder heeft geen neus meer en het kindje Jesus is meer lijm als gips, maar oh wat hebben ze een emotionele waarde en wat zijn ze mooi!! Om half 4 was bijna alles klaar en kwam Steef met Pierke en Sien, die de schaapjes uit de doos mochten pakken en bij de stal zetten, och zon lief tafereeltje!! Peter kwam thuis met de taxi en die mocht Pierke en Sien het kerstverhaal vertellen terrwijl Steef de fininshingtouch deed bij de boom en de rest van de kamer omtoverde in kerstsfeer. Mijn God wat heb ik veel kerstversieringen bijeenvergaard in 35 jaar... Maar allemaal zo dierbaar en mooi. Om 5 uur was de kamer klaar!! Nog een beetje poetsen ... Tijdens het eten hadden we eindelijk tijd om over het afasiecentrum te vertellen, hoe blij de mevrouw met de popwas geweest, die ze vorige week gewonnen had en uit de verhalen begreep ik dat het de echtgenote was , van de meneer die vorige week bij de L1 was geweest met de treinen in de tuin, want toen riep Peter mij opeens, Marlies kom kijken, maar ik dacht dat deze man op het afasiecentrum kwam, maar het was zijn echtgenote en uitgerekend deze had de pop gewonnen die Peter mee had genomen.
Vrijdagmorgen moesten we weer op tijd op want nu was het oppasdag voor Pierke en Sien, heerlijk de hele dag genieten!! Ze zijn toch ook zo leuk!! De hele verhalen van Pierke, het parmantige en eigen willetje van Sien. Hoe ze met onze babyborn pop voor Peter gaat staan, hem die in de handen duwt en dan zegt UIT. Dan moet Peter de pop de kleertjes uittrekken en weer wat anders aantrekken. Ja allemaal hele goede oefeningen voor Peter!! En hij doet het allemaal met heel veel liefde en plezier!! Maar Pierke en Sien hadden ook zelfgebakken cakejes meegebracht en die moesten nog versierd worden, vlinders, maya de bij en kevers, en dan zit Peter met Pierke en Sien aan de keukentafel cakejes te versieren. Maar daar maken we natuurlijk ook een beetje logopedie spelletje van, de gekleurde smartjes bij kleur noemen en deze tellen, 2 rode , 3 gele, 1 oranje, zo prachtig om te zien, hoe ze naar opa kijken en er vanuit gaan dat hij het goed zegt en dan zie je ook weer de vooruitgang want moeiteloos noemt Peter alle kleuren op... en dat was 3 jaar gleden toch wel heel anders....
Om 5 uur nam Robert Pierke en Sien mee naar huis, ruimden wij samen alles op.. ja en toen waren we toch wel een beetje moe....
Zaterdagmorgen kwam John om met Peter te gaan zwemmen en wilde ik nog wat versieringen in de keuken bij de kachel aanbrengen. Poeh, buiten was het wel heel slecht weer, maar ja had toch wel wat takken nodig. Dus snel snel buiten takken afgedaan en de kachel en schoorsteen in de keuken versierd. Lampjes erin, rode strikken en ballen erbij, en oh wat ziet het er gezellig uit!! De takken die ik overhad buiten bij de deur in een pot gestoken, de Merry Christmas sneeuwpop erin en klaar, nu kan het Kerstfeest beginnen!!
Tegen 12 uur waren Peter en John terug en had ik de erwtensoep warm, de temperatuur van het zwembad was bijna helemaal goed geweest, ze hadden alle oefeningen goed kunnen doen, alleen de hand bleef ietsje achter, maar verder prima.
s Avonds hadden we afgesproken bij Marjan en Piet in Sevenum, altijd heel gezellig, maar nu was het supergezellig. We komen er niet zo vaak, maar wel al heel erg lang, en dan zijn er zoveel herinneringen op te halen, en nu had Marjan (nieuwe) oude fotoboeken van o.a. ook de familie van MIll, en aan de hand van die fotos kwamen er zoveel verhalen los.. en Peter dronk er gewoon een extra flesje bier bij en nog een en nog een en zo moest ik om half 2 vannacht terugrijden, ja iets te gezellig en bijzonder, maar ook Piet en Marjan vonden dat Peter in een jaar wel heel veel vooruit was gegaan in de spraak. Ja echt SUPER, SUPER GOED!!


HET GRAPPIGE VAN HET LEVEN IS
DAT ALS JE WEIGERT IETS ANDERS DAN HET BESTE TE ACCEPTEREN
JE OOK MEESTAL HET BESTE KRIJGT

Veel liefs Marlies

  • 14 December 2014 - 17:21

    Ria En Wiel:

    Goh Marlies wat een gezelligheid met het hele dorp erom heen.Leuk en dat toch ook een heel werk en dan nog het vlees maar goed van alle energie die jij hebt, Ook mooi dat t met Peter goed gaat en hij jouw toch ook tot steun kan zijn .Wel jammer dat we vorige week niet thuis waren Maar ja soms zijn we wel eens weg. maar soms wel wat vaker, je weet altijd welkom. En wil je niet voor niets komen altijd even bellen. samen genieten van de kerstsfeer en tot weer.

  • 14 December 2014 - 18:52

    Loes:

    Hallo liesje en peter.
    Zo dat was weer een prachtige week, kerstmis gaat ook zo worden ,dat weet ik zeker.
    Misschien kunnen jullie tussen kerst en nieuwjaar,een beetje zoals altijd, weer richting Dieden?
    Kan ik weer eens lekker bijkletsen met mijn "Halfzus" Beetje egoistisch maar dat mag nu in deze tijd,we bellen!!!! Groetjes aan allemaal,ook van Marius.


  • 14 December 2014 - 20:45

    Marlies:

    Hallo Peter en Marlies.

    Het lijkt wel of Anton Pieck bij jullie is geweest.
    Wat ziet het er weer prachtig uit. Dat wordt de komende weken weer heerlijk genieten.
    En heerlijk dat Peter jou ook steeds vaker weer kan helpen.
    Wij hopen dat jullie in 't nieuwe jaar de weg naar Tegelen nog weten te vinden.
    Spreken nog wel af.
    Groetjes, Bert en Marlies

  • 15 December 2014 - 10:56

    Jaan:

    Marlies en Peter,van jullie buurtje ook even een berichtje,geweldig mooi jullie kerstkamer, geniet ervan met jullie allemaal en ga in het komende jaar maar in goede gezondheid en steeds maar al is het met kleine stapjes vooruit.De beste wensen ,groetjes Jaan

  • 15 December 2014 - 21:43

    Toos:

    hallo lieze en peter.

    Wat was het weer een leuke week. Maar Marlies, ik neem mijn petje voor je af.En maar doorgaan, maar je ziet het resultaat geweldig.

    En de kerst zal ook wel heel gezellig en sfeervol zijn.
    Ik wens jullie hele fijne dagen, en een gezond 2014.
    groetjes, toos

  • 18 December 2014 - 14:01

    Hein Oet Wieërt:

    Sorry, sorry en nog meer sorry. Zet ik hier radio5nostalgia aan en daar hoor ik een gesprek met Eric Scherder waar ik al eens iets over heb geschreven en dacht opeens aan jullie en dat ik jullie dus helemaal vergeten was. Hoe kan dat , dacht ik maar dus toch door mijn hoofd dat te druk en te vol is geweest met ja wist ik dat nu maar. Heb wel al enkele dagen gedacht dat ik iets vergeten was maar ik wist niet wat maar ik denk dat het dus jullie reisverslag is. Ik wens jullie heel veel voorpret met de voorpret voor de kerst en het ziet er prachtig uit op de foto`s. Fijne week nog

  • 19 December 2014 - 16:25

    Christel:

    Oeps, ook ik ben wel heel laat, deze keer. Maar het is toch nog gelukt om het weekverslag te lezen. In een woord GEWELDIG weer. Er komt zoveel positiefs gelijk weer binnen. Hou je daaraan vast en ga vooral door. Wij wensen jullie en alle volgers, heel fijne en gezellige kerstdagen.
    Peter en Christel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Grashoek

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 April 2023

Lente

03 Mei 2022

Eindelijk… Sterre en Lotte

19 April 2021

19 april.....

27 December 2020

2020... WAT EEN JAAR !!!

14 Oktober 2020

AFSCHEID NEMEN.... EEN NIEUW BEGIN
Peter

Actief sinds 28 April 2008
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 690377

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: