IK kan het nog.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu IK kan het nog.... - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

IK kan het nog....

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 September 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Ja wat is dit nu weer voor een titel.... maar dat wordt zo dadelijk wel duidelijk...
Na het ontbijt en de oefeningen en een kop koffie met Robert, die weer terug was van vakantie, gingen Peter en ik maandagmorgen samen naar de fysio in Baarlo. Een stukje lopen, wat al meteen heel goed ging, de arm losmaken en dan de nieuwe oefeningen. Duwen met de rechterarm... en dat ging me toch goed. Heel verrassend, maar Peter gaf aan dat ze dat bij het zwemmen ook steeds oefenden. Er zat duidelijk kracht in de arm. Richard ondersteunde de elleboog met maar een vinger en dan duwde Peter de arm naar voren. SUPER!! Daarna lopen, Richard probeert Peter steeds meer zelf te laten doen en zo liep hij alleen met hele goede passen door de zaal, alle mensen keken. Zo wat een vooruitgang, hij liep van de ene kant naar de andere kant, met supergoede passen. de linkervoet flink voorbij de rechtervoet en meteen verder. Peters looppatroon was steeds het bijzetten van de voet, rechtervoet vooruit en dan de linkervoet ernaast, rechtervoet vooruit, linker ernaast en dan geeft geen vloeiende beweging. hij komt dan wel vooruit maar langzaam, en nu zijn ze dus aan het oefenen om de linker voorbij de rechter te zetten, wat vandaag heel goed ging.KLASSE!! Hierna werd de arm nog getapet en gingen we van Baarlo naar de Sligro in Venlo, inkopen voor het buffet van zaterdag, want dan stond er een groot buffet gepland voor 90 personen. In april was dit al afgesproken en ik was er best een beetje zenuwachtig voor... ik heb dit wel al eens gedaan maar de laatste jaren niet meer en zeker niet 30 km verder wegbrengen. Maar goed eerst maar eens de inkopen....
Dinsdagmorgen kwam Steef met Pierke en Sien, en Steef had 2 weken administratie in te halen en wij mochten gezellig met Pierke en Sien bezig zijn. Eindelijk was het ook wat beter weer en kon er weer buiten koffie gedronken worden. Maar ook binnen werd er ijverig gekleurd en gespeeld. Buiten druiven geplukt met Pierke en Sien en die smaken nu lekker zoet. Na het eten bracht Sientje Peter mee naar bed, effe lekker op opas bed springen, knuffelen, kusjes geven en vooral lachen!! Daarna bracht ik Sien naar bed en met Pierke spelen.Na het middagslaapje ging Peter grasmaaien, want dat was toch wel heel lang geworden met al die regen.. Steef ging met Pierke en Sien naar huis en werd mijn vlees gebracht. ik vroeg of Peter wat vlees weg wilde brengen... ja een keer, want hij was toch wel een beetje moe...
Woensdagmorgen op tijd op want er stond zwemmen met John op het programma, Claudi appte of Joep een uurtje mocht komen, hij was s nachts ziek geweest en Claudi wilde boodschappen doen. Joep vond het maar niks dat Opa er niet was, hij wilde weer fotos kijken met opa... fotos van het zwemmen. Piet kwam vlees halen en ik zei tegen Joep dat Piet eraan kwam, oh Piet van de kaasboerderij. Nee andere Piet, oh dat is jammer want Piet van de kaasboerderij heeft hele grote kazen...Tegen half 12 kwamen John en Peter terug van het zwemmen, had weer heel goed gegaan en vooral de vingers waren heel soepel. Vandaag was er tomatensoep met ballen en Joep wilde ook wel een beetje, maar alleen bij opa op schoot en ja hoor dan tilt Peter hem op schoot en eten ze samen uit een kom de soep. Alle vlees opgeruimd, alles gepoets en s avonds nog lopen met Willemien, lekker gelopen en goed gepraat.
Donderdagmorgen weer op tijd op, ja want de vakantie bij het afasiecentrum zit er weer op en om 9.45 uur kwam de taxi en ging Peter weer naar het afasiecentrum,. Ik ging snel naar Panningen, de verse boodschappen en alle groentes halen en dan aan het werk. Goulash maken, kipragout maken en om half 4 kwam Anneke helpen en maakten we nog 7 kg gehaktballetjes in satesaus. Om kwart over 4 kwam Peter weer thuis en zoals altijd hele verhalen, maar het eerste wat hij zei was... ze zeiden dat ik zo vooruit was gegaan, ja ik moest lezen en na 2 minuten had Jenny al gezegd dat ik zo vooruit was gegaan. Hij was er helemaal blij om. Ja hij heeft wel 10x gezegd en tegen iedereen vertelde hij dat!! Ja echt weer SUPER!! Pluimpje voor het afasiecentrum!!!
s Avonds moest ik nog het een en ander doen, maar lag nog steeds op schema, de zenuwen waren ook weg, want de goulash was supergoed gelukt en de kip ook.
Een goede nachtrust doet wonderen en vrijdagmorgen was het stralend weer, alle oefeningen met Peter gedaan en weer aan het werk, ja Peter ging grasmaaien en nu maaide hij alles wat korter, zo dat ziet er dan mooi uit... ik begon alle groentes te snijden voor de salades, een lekkere maaltijd voor onszelf en Robert klaarmaken en smiddags de 4 chavingdishes schoongemaakt en klaargezet voor gebruik. De brandertjes nagekeken,de beenham snijden en om 6 uur had ik alles wat ik doen kon klaar. Zo dat was relaxed!!Eigenlijk een beetje voor op het schema.
ZAterdagmorgen kwam Anneke weer helpen en Wil kwam om met Peter te zwemmen. Nu moest alles voor het buffet afgewerkt worden, salades afmaken broden afbakken, nog voor 4 personen iets vegatarisch maken... Claudi kwam eventjes met Mees en maakte de koude schotels op.. en om half 12 waren Wil en Peter terug van het zwemmen. Ja het had SUPER gegaan, volgens Wil de beste keer in al die 6 jaar!! Nou en dat wil toch wel wat zeggen. Echt SUPER goed.!! Een soepje gegeten en een broodje erbij, want nu had ik geen tijd om te koken maar dat hoefde ook niet, want s avonds gingen we uit eten. Terwijl Peter zijn middagslaapje deed begon ik met alles in de chavingdishes te doen, alles afwerken en klaarzetten en om half 5 kwamen Claudi en Johan, die alles mee weg gingen brengen. Ik had me nogal zorgen gemaakt of ik alles op tijd warm zou hebben en of het in de 2 autos zou passen... maar Johan zette alles in de auto"s en was er zowaar nog plek over, zodat de rolstoel mee kon. Poehhhh zover was alles gelukt... nu nog zonder te knoeien in Oostrum krijgen... Maar ook dat ging goed en waren we op tijd bij de mensen en sjouwde Johan alles naar binnen en zette Claudi en ik alles op de plaats.. en toen zag het er toch mooi uit en was ik gewoon trots op mezelf. Ja ik kan het nog!!! We bleven een klein uurtje om te helpen en de mensen uitleg te geven wat het allemaal was en dat is zo leuk, ja dat is kicken en om half 7 gingen we naar Venray want daar had Claudi gereserveerd bij Gossimijne en hadden we een heerlijke tapas avond. Gezellig, relaxed en heel lekker en toen waren we om 11 uur weer thuis... beetje moe, maar heel voldaan dat het allemaal gelukt was.
Tja en vandaag stond er nog een feestje op het programma, Marly van Coen was 65 geworden en moesten we om 12 uur in Kessel op de Loswal zijn voor een boottocht. We waren ruim op tijd en konden de auto vlakbij bij de opstap plaats zetten. In het begin zaten we bij de familie van Coen en hadden we een leuk gesprek met Coens zoon Robert, heel leuk voor Peter , maar al gauw gingen er mensen op het dek zitten en ik had toch ook wel zin in een sigaret, dus naar boven, Peter bleef wel zitten, hij wist niet of hij de trap naar het dek op kon. Ik zei dat ik zo zou terug komen, maar boven op het dek was het heel gezellig en ik had nog maar net mijn sigaret aan toen ik hoorde hallo Marlies wat leuk om jou weer te zien... was het juffrouw Annie van de basisschool, die ik al pakweg 10 jaar niet meer had gezien... ja zij hoorde bij de vriendengroep van Marly, oh hoe leuk was dit.. ik vergat Peter, maar daar kwam hij al naar het dek, samen met een schoonzusje van Coen, en oh wat werd het gezellig op het dek, Lei en Ans uit Ijsselsteijn kwamen nog bij ons zitten en de zon scheen uitbundig, er werd een overheerlijk buffet geserveerd, we hadden zoveel plezier. Het nagerecht werd weer in de salon geserveert en moesten we dus weer de trap af maar ook dat ging goed. we zaten weer bij Lei en Ans , we kennen ze al heel lang maar eigenlijk zien we ze alleen bij Coen op de verjaardag... Nou zegt Ans, wat ik toch nog even wil zeggen, ik wil het al de hele dag zeggen. Wat is Peter vooruitgegaan. Ja echt heel veel!! Ach en dan krijgen we nog meer vleugeltjes... WAUW SUPER!!CHAPEAU!!

BLIJF JE VERWONDEREN
LAAT JE OVERDONDEREN
ZIE IN HET DAGELIJKSE HET BIJZONDERE

Veel liefs Marlies

• 07 September 2014 - 21:19

Babette:

Hallo schatjes,

Ben helemaal trots hoe jullie het allemaal doen. Het is toch niet makkelijk allemaal.

Dikke kus en ga zo door.

Babette

• 07 September 2014 - 21:50

Hein Oet Wieërt:

Wat weer een heerlijk zonnig verslag. Zo leuk om te lezen en zeker ook omdat jij het nog kan. En dan is jij niet alleen jij Marlies maar jij kan iedereen zijn. Ook ik bv want ik kan het ook nog heb ik gisteren gemerkt toen ik met een groepje voor mij volslagen onbekende NAH'ers genaamd Brein op Beentjes in Tilburg 5 miles ( ongeveer 8 km ) ben gaan wandelen. Echt een geweldige ervaring.
    Maak er weer een fijne week van

• 08 September 2014 - 19:14

Christel:

Er wordt toch heel wat afgekookt, afgegeten, gefeest en genoten. Wat een leven hebben jullie toch! Supergoed, lekker. Ga zo door. Voor je het weet, ben je weer een weekend weg: effe relaxen.

• 08 September 2014 - 23:58

Charlotte:

Och wat fijn om lezen toch weer!
    Dus als ik het goed begrijp kunnen we binnenkort eindelijk handje drukken Peter? ;)

Grts Charlotte

• 11 September 2014 - 16:19

Hanny:

hoi peter en marlies

weer druk gehad lees ik ,maar allemaal goeie dingen,en dat koken van jou ,dat is toch altijd lekker,daar hoef jij je niet druk om te maken.peter ga zo door,petje af voor jullie allebei

grtjes huub en hanny

• 13 September 2014 - 23:49

Nellie Claassen:

Hoi Marlies, toch nog even laten weten dat je heel veel complimenten hebt gekregen van onze fam.en vrienden voor het verzorgen van het heerlijke buffet op 6 sept.bij ons in Oostrum.Super knap gedaan! Al met al was het een geslaagt feestje waar we met plezier op terug kijken.Wij vonden het ook heel gezellig bij jullie toen we de spullen teruggebracht hebben en de verhalen van Peter vonden wij heel indrukwekkend.Wij wensen jullie dan ook sterkte en succes met alles. Groetjes Henk en Nellie Claassen.