AUGUSTUS 2014 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu AUGUSTUS 2014 - Reisverslag uit Grashoek, Nederland van Peter Nouwen - WaarBenJij.nu

AUGUSTUS 2014

Door: .

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 Augustus 2014 | Nederland, Grashoek

Hallo lieve mensen,

Ja ondanks het slechte weer en heel veel regen ziet de wereld er hier een stuk zonnige uit, en het klopt Hein, om van de zon te kunnen genieten je ook soms wolken nodig hebt en zonder regen er niks zal groeien. Na regen komt zonneschijn!!!
Dinsdagmiddag na het middagslaapje gingen e naar de kermis. we hadden 4 uur afgesproken, maar laat het voor de verandering om 4 uur gaan regenen in Grashoek, beetje bale, maar we gingen toch. Claudi, Johan, Joep en Mees waren er al, we konden de auto vlakbij de kermis parkeren en samen liepen we het kermisplein op, Joep en Mees zaten al op de carosel en hun oogjes straalden toen ze ons zagen. Peter kon onder eenafdakje staan en je zag hem genieten van de vreugde van de kleintjes. Al gauw kwamen Steef en Robert met Pierke en Sien, en wisten we niet waar we moesten kijken, Joep in de rups, Pierke in de botsautos en Mees en Sien op de carosell. Knotsgezellig ondanks de regen. Met de Pierke en Joep eendjes hengelen en ook nog touwtje trekken. Tegen 5 uur werd het droog en liep Peter alvast naar Leanzo om op het terras te gaan zitten. Effe later liepen wij er ook naar toe en aten we frietjes met Claudi, Johan, Joep en Mees. En zo hadden we toch nog een gezellige afsluiting van de kermis. we zouden Joep en Mees even naar huis brengen want de fietsstoeltjes waren helemaal nat geworden en toen we naar de auto liepen kwam Wilemien eraan, oeps was het al half 7 ... ja we hadden afgesproken om te wandelen, dus gauw naar huis, beetje omkleden en ging ik met Willemien lopen. Fijn gepraat en mijn hart nog eens gelucht en vooral de goede dingen laten overheersen en alles ziet er anders uit!!
Woensdagmorgen kwam Anneke helpen en John kwam even een paar mandjes brengen. Nee hij was niet aan de beurt om te zwemmen, het was Wims beurt. Om half 11 nog niemand, dus maar even gebeld... oeps helemaal vergeten maar Wim kwam gauw om toch nog met Peter te gaan zwemmen. Claudi en Johan kwamen Joep en Mees brengen en die zouden 2 dagen blijven, zodat zij 2 dagen naar het zuiden konden, een minivakantie. Peter en Wim waren laat terug en was het even druk met eten, Mees wil alles zelf doem, maar dat lukt nog niet zo goed en Joep wil eigenlijk niet aan tafel blijven zitten, maar uiteindelijk kwam het allemaal goed en om half 2 lag alles in bed voor een middagslaapje. Na het middagslaapje ging ik met Joep en Mees naar buiten Joep wilde kersen plukken, maar die hadden we niet meer, wel druiven en opeens roept Joep, oma daar hangen groene kersen... dat waren dus peren!! Maar die hingen heel hoog, maar met een ladder en een hark kregen we er toch een paar peren vanaf, en vol trots ging Joep naar binnen om opa de peren te laten kijken. Na het avondeten wilde Joep een ijsje... nou nee, maar ik keek Peter aan en zonder woorden begrepen we elkaar.. we gaan een stukje rijden met de auto en dan kijken of we ergens een klein ijsje kunnen kopen. We reden naar Kessel naar de maas, bootjes kijken, ja dat vonden de mannekes wel leuk. Peter wilde naar de stuw gaan kijken en ja hoor daar stond ook zo n ijskarretje, mat een paar stoeltjes erbij. Het was een prachtige avond en zo we met Joep en Mees tussen ons in naar de Mar te kijken met een lekker klein ijsje. Op de terugweg waren Joep en Mees toch wel moe... en begonnen wat te jengelen. Maar om 8 uur waren we weer thuis, snel Joep en Mees in badje en gewassen en om half 9 lagen ze in bed. Peter had ondertussen alles opgeruimd, ja zo waren we weer een goed team!!!Ja was weer genieten!!
Donderdagmorgen kwam Joep om 6 uur bij ons aan het bed, oma ik moet plassen, oh ja kom maar gauw, geplast en toen bij ons in bed, en geslapen tot 8 uur!! Mees werd ook wakker, ja en dan is het voor mij even spitsuur. Zelf aankleden, Peter helpen, Mees aankleden, Joep aankleden, maar om kwart voor 9 zaten we toch met zijn allen aan het ontbijt. Anneke was er ook en zij ging met Mees in de wandelwagen aardappelen halen, Peter kon zijn oefeningen doen en ik ging met Joep boven alles opruimen. Toen moesten er nog 5 vleesmandjes gemaakt worden, maar alles liep heel soepel. Mees was wat moe, en die legde we even in bed en toen vond Joep het toch wel tijd, dat opa nu eindelijk mee ging naar de loods, de groene tractor moest gaan rijden en dat moest opa doen, want het is opas tractor!! Terwijl we naar de loods liepen, zei Joep Opa loop eens wat sneller !! Kijk zo moet je lopen, en hij deed voor hoe op a het moest doen.!! In de loods tilde ik Joep op de tractor en hij riep maar kom maar opa kom maar Oma helpt jou wel.... Nou mooi niet!! Maar Peter stond heel dicht bij de tractor, en papa Johan moest maar een trap maken, dan kan opa stok op de tractor!! Peter was een klein beetje verdrietig, ja hoe mooi zou dat zijn..... samen met zijn kleinzoon op de tractor!! Maar hij vertelde Joep waar die knopjes allemaal voor waren en hoe de tractor heette, ja Joep dat is opa ziene Hanomag, en de Hanomag is al heel oud, misschien wel 50 jaar.... Heel ontroerd stond ik te kijken... Misschien wel volgend jaar dat Peter op die hoge tractor kan klimmen... och heel misschien....
s Middags moest Peter naar de fysio in Baarlo en Joep wilde graag mee, nou dan bleef Anneke thuis bij Mees en gingen Peter, Joep en ik naar de fysio, Steef appte dat ze koffie wilde komen drinken.. oh.... Joep wat wil je thuisblijven en dan komt Pierke of met Opa mee..- Ik geit mei... noa Opa ziene speeltuin!! In de auto had Joep hele verhalen en bij de fysio ook, zijn kleine koffertje mee, met daarin een (plastic) mesje, zijn fiepje een balletje.. Heel geinteresseert keek hij hoe Jooost bezig was met Peter en hoe Peter moest lopen, wat vandaag supergoed ging, veel beter als vorige week. Joost was heel tevreden en hij wist niet precies waar het aan lag maar het verschil met vorige week was heel groot!! Och daar word je dan weer super vrolijk van. Ja dat maakt voor mijn gevoel zoveel uit!! ALs Peter een goede fysio heeft gehad, kan ik de wereld aan en voel ik de tekortkomingen niet, dan tellen de zegeningen vooral en wordt ik heel positief, we willen zo graag verder komen en dat doen we ook, maar af en toe trekken dan toch de wolken voor de zon en is er schaduw....
Na een half uur gingen we weer naar huis en daar was Steef toch gekomen met Pierke en Sien, Anneke paste op Mees en dat had ook goed gegaan, Patrick was de heg aan het snoeien... een hele drukte op het erf, maar alles liep op rolletjes, Peter ging er buiten bij zitten en daar kwamen Claudi en Johan nog.... volle bak dus!! Gezellig!!En om 6 uur was iedereen weg en keerde rust terug in huize Nouwen!! Als ik naar buiten keek zag het er echt strak uit, een plaatje alles mooi gesnoeid en opgeruimd.SUPER!!
Vrijdagmorgen wilden we naar de Sligro, maar ik moest maar met Anneke gaan en dan bleef Peter thuis. Maar eerst hadden we nog de kast in de kamer uitgeruimd en daar het onderste schap was al 6 jaar niet meer opgeruimd en er was maar bijgelegd en bijgelegd... maar hier zaten alle kaarten van Peters verblijf in het ziekenhuis en Blixembosch... zo en dat waren er veel!! Ja toen deed ik een oproepje om allemaal een kaartje te sturen, dat vond hij toen heel fijn om ze te ontvangen, maar kon ze niet zo goed lezen, en nu kon hj alle verhaaltjes wel goed lezen, zo hebben we er dus 2 x plezier van!! Maar ook de schriften waar we iedere dag in schreven... We legden ze op het tafeltje in de kamer en vertrokken naar de Sligro... om 12 uur waren we terug. Ik vroeg aan Peter wat hij gedaan had... nou alle kaarten bekeken en sommige had hij apart gelegd die waren of heel bijzonder, of van mensen die inmiddels waren overleden, maar hij had er hele verhalen over. Ja heel bijzonder en wat hij erover vertelde!!
s Middags moesten we nog naar Panningen de nieuwe bril ophalen, nou een rib uit mijn lijf wat zo n ding kost, maar is wel heel belangrijk en Peter moeten het dan ook nog een beetje aangepaste glazen zijn, maar hij kan er een stuk beter mee zien en alles klopt nu weer. Nog wat ander e boodschappen gedaan en toen hadden we allebei het kaarsje op....
Zaterdagmorgen kwam John om te gaan zwemmen met Peter en dat had supergoed gegaan. John was een beetje verbaasd hoe goed, maar de watertemperatuur was heel goed geweest, niet teveel mensen en s morgens bij het spiegelen was ook al alles heel soepel!! Ja ja alles komt goed!! s Middags kwam Annemarie nog even op de koffie, zij waren terug van vakantie.... koud koud koud washet in Frankrijk geweest. Claudi kwam nog even met Mees op de fiets en s avonds wilde we eigenlijk even naar Maarbree, naar Peter en Christel, maar daar wasniemand thuis. Oke wat doen we dan, thuisblijven.. Nee zei Peter naar Grashoek, je weet wel naar 5 minuten... Ja inderdaad dan weet ik het naar Marie Louise. Ja naar Wim en Marie Louise. Zo gek dat Peter nog steeds niet de naam direct kan noemen, maar wel feilloos een aanwijzing geeft. Marie Louise Kwam de eerste 3 jaar na Peters infarct iedere dag 5 minuten Reiky met Peter doen en gaf ons toen heel veel steun. Nu is ze zelf getroffen door een CVA en wij waren er nog steeds niet geweest. Heel waardevol en bijzonder deze avond, nog een lange weg te gaan voor haar, en in Peters ogen kan ze heel veel, ja veel meer als hem nu... maar toch ook nog veel revalidatie nodig. Kop op Marie Louise je kunt het!!!
En vanmorgen kwamen Steef, Pierke en Sien nog even op de koffie, en hun vakantie inluiden... Pierke zat gezellig met Opa te puzzelen en met de Mamouschka poppetjes te spelen. Sien rende rond van de kamer naar de keuken, wat naar opa brengen, wat naar oma brengen.. heel gezellig!! En zo hebben we weer een goede week achter ons liggen, de vrede weer getekent en werken we weer aan vooruitgang, en dan nog een beetje de zon erbij... daar worden we vrolijk van!!!

JE KOMT ER NIET ACHTER WIE JE BENT
DOOR JEZELF MET ANDEREN TE VERGELIJKEN
MAAR DOOR TE KIJKEN OF JE ZO GOED JE KUNT
JE EIGEN MOGELIJKHEDEN WAARMAAKT.

Veel liefs Marlies

• 17 Augustus 2014 - 19:56

Ria:

Zo is t maar net Als de zon ook niet elke dag schijnt mag je toch vrolijk zijn, ook vrolijkheid zit niet alleen aan de buitenkant!
    Ook bij jullie gebeurt elke week zoveel, wat je toch ook meemaakt , voorspelbaar is t nooit.
    En een huis met kleinkinderen en kinderen brengt ook telkens veel belevingen mee,
    Dus geniet van alles wat op jullie pad komt. en samen komen jullie een heel eind.
    Succes verder

• 18 Augustus 2014 - 16:38

Brigitta:

Fijn om te lezen hoe de kaarten van toen herlezen en door Peter nu gelezen kunnen worden. Wat een herinneringen. Daarom heeft dat opruimen tijd nodig, je gaat namelijk alles weer lezen om vervolgens te besluiten toch maar niet alles weg te doen.
    Geniet van de kleine koters.
    Enne, je spreuken zijn ook elke keer het herlezen waard, Marlies.
    Groet, Brigitta

• 18 Augustus 2014 - 19:32

Loes:

Ha die Liesje en Peter,
    Prachtige week weer daar in de Graashook.
    Geweldig om te lezen hoe de vorderingen zijn en zeker die kleintjes die nu al zo`n inbreng hebben op oma`s en opa`s leven.
    Marlies en Peter blijf oefenen en vooral genieten,voor je het weet lopen we door Ierland.
    Groetjes en fijne week Loes

ierland

• 19 Augustus 2014 - 09:25

Hein Oet Wieërt:

Wat weer bijzonder dit reisverslag. Bijzonder en weer een pareltje omdat de tranen mij weer in de ogen stonden bij de woorden die je schreef over Marie Louise. Ongelooflijk hoe ik nog steeds enorm geraakt wordt als ik hoor, lees of als er verteld wordt dat iemand een CVA heeft gekregen. Vaak werkt dit dagen door en komen er veel herinneringen en emoties los. Ik wens haar en ook haar naasten veel sterkte en nee geen beterschap want dat zit er (medisch gezien nog ) niet in.
    Ik wens jullie ondanks het weer een geweldige week en kijk weer uit naar het volgende reisverslagpareltje waar ik in sombere tijden extra veel zon en warmte uithaal.

• 21 Augustus 2014 - 10:56

Christel:

Toch een kleine reactie. Leuk hè, teruglezen van een aantal jaren geleden. Doen wij ook zo net voor weer een bruiloft. Heel leuk!

• 22 Augustus 2014 - 09:50

Hanny:

hoi Peter en Marlies

langzaam aan ,maar dat wil je niet altijd,maar het werpt wel vruchten af,jullie hebben altijd zo"n goedemoed,daar heb ik bewondering voor.hopelijk krijgen we nog een paar mooie dagen ,dan kun je ook nog van je eigen zwembad genieten

grtjes Huub en Hanny